X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
לתוכנית העולה מיליארדי שקלים אין עדיין אישור תקציבי [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]
הרלב"ד מציגה: תוכנית 5030 נגד הקטל בדרכים
היעד עד סוף העשור: ירידה של 50% במספר ההרוגים והפצועים קשה בתאונות דרכים התוכנית כוללת מיתון תנועה נרחב במרחב העירוני, הפחתת המהירות המותרת בעיר ל-30 קמ"ש ואיגום של משאבי המידע אשר מבוזרים כיום במגוון גופים

ועדת ההיגוי הבינמשרדית, בראשות מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה השלימה את גיבוש התוכנית הלאומית הרב-שנתית לבטיחות בדרכים, שתוצג לממשלה. על התוכנית עמלו יחד שישה צוותי עבודה שייצגו את כלל משרדי הממשלה, צה"ל וגופי האכיפה, השלטון המקומי וארגוני החברה האזרחית, אשר סיימו את עבודתם בזמן שיא של כ-100 ימים.
מחברי התוכנית אומרים כי היא רואה ראייה רחבה, מתכללת ובין-תחומית, מתייחסת לכל החידושים והמהפכות בתחום טכנולוגיות הרכב והבטיחות, והיא הראשונה מסוגה מזה כ-15 שנים. התוכנית תשמש קו מנחה אסטרטגי לכל משרדי הממשלה בתחום הבטיחות בדרכים, ומגדירה כיווני פעולה ותוכנית עבודה בתקציב כולל של מיליארדי שקלים.
עבודת הוועדה החלה בהמשך להחלטת הממשלה בחודש נובמבר האחרון, להקמת הוועדה שתכין תוכנית לאומית להפחתה של 50% בתאונות הדרכים עד לשנת 2030. לוועדה הוקצבו 120 יום לגיבוש התוכנית.
הוועדה פעלה בהתאם למטרות הבינלאומיות עליהן סוכם בהצהרת שטוקהולם לפני כשנה. התוכנית קובעת כאמור, יעד של 50% הפחתה במספר ההרוגים והפצועים קשה עד שנת 2030, ומכאן נגזר שמה "50 עד 30".
במשרד התחבורה מציינים כי ניתן לעמוד ביעדי התוכנית, אם היא תאושר ותוטמע בהקדם ויוקצו לה המשאבים הדרושים. לשם כך נדרש שיתוף פעולה בין משרדי הממשלה וכלל הגופים הקשורים לארבע נקודות: הרכב, התשתית, ההתנהגות והמהירות. בימים אלה משרדי הממשלה דנים בליבון הדרישות התקציביות הסופיות למימוש התוכנית.
יישומה המלא של התוכנית הלאומית, אם תתקבל, צפוי למנוע עשרות אלפי תאונות ולהציל אלפי משפחות מחיים בצל אובדן או נכות קשה.
התוכנית מתמקדת בהגנה על משתמשי הדרך הפגיעים: הולכי רגל, רוכבי אופנוע ורוכבי כלי רכב זעירים כגון אופניים וגלגינועים. מרבית התאונות החמורות אינן מתרחשות בין שתי מכוניות, אלא בין כלי רכב פרטי או כבד ובין משתמש רכב פגיע - בשנת 2019 גרמו תאונות אלה ל-59% מסך ההיפגעות החמורה. ילדים והולכי רגל בני 65 ומעלה בישראל נפגעים הרבה מעל לממוצע במדינות OECD, ואופנועים מעורבים בתאונות חמורות פי 15 מכלי רכב פרטיים.
בהתאם ליעד זה, מתמקדת תוכנית 5030 במספר צירי פעולה מרכזיים, ובראשם מיתון תנועה נרחב במרחב העירוני. הפחתת המהירות המותרת בעיר ל-30 קמ"ש תפחית משמעותית הן את מספר התאונות והן את חומרת הפגיעה במשתמשים הפגיעים.
כדי לשמור על ביטחונם של רוכבי האופניים וכלי הרכב הזעירים, ייסללו רשתות שבילי אופניים בכל צירי התנועה העיקריים בערים ובמטרופולינים. השימוש בכלי רכב זעירים הולך ומתפשט, והם מציעים פתרון יעיל להפחתת העומס בכבישים, אך כדי להבטיח את שלום הרוכבים יש ליצור הפרדה תשתיתית מלאה ביניהם לבין כלי הרכב הממונעים.
השקעה בתשתיות במגזר הערבי
התוכנית שמה דגש מיוחד על השקעה בתשתיות בטוחות ובאכיפה ביישובי המגזר הערבי, אשר בהם שיעור הנפגעים גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. בשנים 2019-2013 למשל, עמד שיעור הנהגים מהמגזר הערבי המעורבים בתאונות דרכים חמורות על 17.6 לכל 10,000 בעלי רשיון נהיגה (גברים בלבד), בהשוואה ל-9.3 אצל נהגים יהודיים - כמעט כפול!
התוכנית קוראת להרחבה משמעותית של השימוש באמצעי אכיפה אוטומטיים, במטרה ליצור הרתעה יעילה נגד עברייני תנועה והתנהגות פרועה בכביש, והגברת הציות לחוקי התנועה. טכנולוגיות מתקדמות, המותקנות הן ברכב והן בתשתית, ישמשו לא רק לאכיפה אלא גם להגברת הבטיחות. התוכנית קוראת להרחבת השימוש בהן, בייחוד עם התקרבות עידן הרכב ללא נהג.
מרכיבים נוספים של התוכנית כוללים איתור וטיפול נקודתי במוקדי סיכון, חינוך לבטיחות מגיל צעיר, הנחלת ערכי בטיחות לכל הגילאים ויצירת תרבות של התנהגות בטוחה בכביש. תוכנית 5030 מחייבת גם איגום של משאבי המידע אשר מבוזרים כיום במגוון גופים, כדי לספק למקבלי ההחלטות בסיס מוצק ומושכל ולהבטיח הקצאת משאבים הולמת.
נושאים חשובים נוספים אשר זוכים להתייחסות פרטנית בתוכנית 5030 הם רכב דו-גלגלי, אשר סיכוייו להיפגע בתאונה גדולים פי 17 משל משתמשי רכב פרטי; אוטובוסים, אשר מעורבותם בתאונות בישראל גבוהה משמעותית מהמקובל במדינות OECD; רכב כבד, אשר תורם לשיעור גבוה של הרוגים ופצועים קשה; חגורות בטיחות, אשר לא כולם מקפידים על השימוש בהן, הן במושב הקדמי ובייחוד במושב האחורי, שבו רק כ-70% מהנוסעים מקפידים על חגירה; הסחת דעת, בעיקר עקב שימוש בטלפון חכם בעת הנהיגה; אלכוהול וסמים, בעיה מוכרת ונפוצה, אשר בחלקה (נהיגה בהשפעת סם) עדיין אינה מוסדרת כראוי בחוק ואינה נאכפת בהיעדר אמצעי בדיקה אמינים.
בהתאם למתווה שהציגה שרת התחבורה, תוכנית 5030 תנוהל בגישת המערכת הבטוחה, Safe System, מודל לניהול בטיחות בדרכים המתמקד בתיאום ושיפור מרכיבי מערכת התנועה באופן שיפחית את הסיכוי לתאונה, ובמקרה של תאונה - להפחית את עוצמת הפגיעה. המודל מתייחס לארבעה מרכיבי בטיחות, ממשתמשי הדרך, כלי הרכב, התשתיות והמהירות. בניית מערכות תנועה בגישה המשלבת את כל ארבעת המרכיבים, תתרום להפחתת הפגיעות וחומרתן גם במקרה שאחד או יותר מהמרכיבים אינו מתפקד בצורה אופטימלית.
שרת תחבורה מירי רגב אמרה: "אנו פועלים בכל הדרכים ובכל הערוצים, ומשקיעים ללא הרף בתשתיות תחבורה בטוחות יותר, בחינוך והסברה, באכיפה, בתקינה ועוד. התוכנית שתוגש לאישור הממשלה, מתכללת את כל מה שניתן לעשות, בכל התחומים, על-מנת להציל חיים על הכבישים ולמנוע תאונות דרכים".

תאריך:  09/03/2021   |   עודכן:  09/03/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרלב"ד מציגה: תוכנית 5030 נגד הקטל בדרכים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הקטל בדרכים
איתמר לוין
עטיה אבו-סעלוק נהג ללא רישיון בשכרות ובהשפעת סמים כאשר בנו בן ה-11 על ברכיו, ברח מהמשטרה בנהיגה פראית ובנס לא היו נפגעים בנפש - וסניגורו טען שלא נגרם נזק
איתמר לוין
הסתפקה באישום על גרימת מוות ברשלנות נגד נהג משאית, שהתכופף להרים סיגריה, עלה על מכונית שחנתה בצידי הכביש והרג הורים ותינוק    לאחר מכן ביקשה הפרקליטות רק ארבע שנות מאסר, למרות שהעונש הראוי חמור יותר    שירות המבחן טען שמאסר עלול להזיק לשיקומו של הנהג והציע להסתפק בעבודות שירות
איתמר לוין
ישלם 4.4 מיליון שקל למועצה הלאומית למניעת תאונות, המצויה כיום בפירוק, בשל שינוי תנאי הקורסים לנהגים שהיא נבחרה להפעיל - שינוי שפגע בהכנסותיה
עידן יוסף
החברה תתקין 30 מערכות למניעת היסח הדעת בחברת קווים עם אופציה להתקנה של עד 1,500 מערכות    המערכת משביתה את השימוש בישומונים בטלפונים הניידים
עידן יוסף
בשנה זו נרשמה ירידה גם במספר התאונות הקטלניות והקשות וגם במספר הפצועים קשה    למרות הירידה במספר ההרוגים, חלה עלייה של 11.7% במספר רוכבי האופנוע שנהרגו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il