X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
שיגור הבכורה של "זולז'אנא" [צילום: AP]
אירן חשפה משגר לווינים ונתנה הצצה לתוכניותיה
סוסו של חוסיין בשירות האיום האירני
המשגר "זולז'אנא", על שם סוסו המיתולוגי של חוסיין אבן עלי, מהווה שינוי במדיניותה של אירן: זו הפעם הראשונה בה היא מדברת על אפשרות של פגיעה באירופה המטרה היא להשיג קלפי מיקוח לקראת מו"מ אפשרי עם ארה"ב על הסכם הגרעין במקביל מדברת אירן על יכולות שיגור, כולל של נשק גרעיני, שיביאו אותה לרמה של מעצמת-על
שיגור ה

ב-2.2.2008 שיגרה אירן לראשונה לווין לחלל. הלווין נקרא "עומיד" והוכנס למסלול סביב כדור-הארץ בעזרת משגר הלווינים האירני, המבוסס על הטיל הבליסטי שיהאב 3. בכך הצטרפה אירן למועדון האקסקלוסיבי של מדינות יורדות חלל, לאמר: מדינות שיש להן יכולת לשגר לווינים למסלול סביב כדור-הארץ על-ידי משגרי לווינים משל עצמן המשוגרים מהטריטוריה הלאומית שלהן (ישראל נכנסה למועדון מצומצם זה בספטמבר 1988 עם שיגורו המוצלח של הלווין "אופק 1").
מאותו יום ואילך אירן חוגגת מדי שנה את 2 בפברואר כ"יום טכנולוגיות החלל" הלאומי. סוכנות החלל האירנית, העומדת להלכה (אך לא למעשה) בראש תוכנית החלל האזרחית של אירן, עושה מאמצים כבירים לחגוג את היום הזה בעזרת שיגור של לווין לחלל. לעיתים הדבר עולה בידה, ואז מתגלה לעולם לווין אירני חדש או משגר לווינים חדש. לרוב הדבר אינו עולה בידה, ו"יום טכנולוגיות החלל" נחגג בסדרה של כנסים מדעיים ותוכניות טלוויזיה המהללות את העבר המפואר ומציירות לצופים את העתיד המפואר עוד יותר.
השנה צפה העולם בהופעת הבכורה של משגר הלווינים הראשון של אירן המבוסס על הנעה בדלק מוצק. לדבר זה יש משמעות שחורגת מהרובד הטכנולוגי גרידא. בשונה מטילים בעלי הנעה נוזלית, המחייבים תהליך ממושך של תדלוק לפני ההמראה, הרי שטילים המבוססים על דלק מוצק מוכנים לשיגור בכל עת, ולכן מרבית הטילים הבליסטיים המבצעיים בעולם מבוססים על הנעה בדלק מוצק.
משגר הלווינים האירני החדש שוגר ממשטח השיגור בשדה הניסויים סמנאן, דרומית-מזרחית לטהרן, במסלול תת-חללי שלא הכניס לווין למסלול. האירנים כינו את משגר הלווינים החדש "זולז'אנא", על שם סוסו המיתולוגי של חוסיין אבן עלי, הקדוש המעונה הראשון של האיסלאם השיעי, שנהרג בקרב בשנת 640 לספירה. יותר מאלף שנים לאחר מכן כובד זכרה של החיה האצילית בקריאת משגר הלווינים החדש על שמה, ובציור של סוס מכונף על דופן הטיל.
הידיעה הראשונה בדבר קיומו של משגר לווינים חדש – הרביעי בסדרת משגרי הלווינים של אירן – נמסרה על-ידי סוכנות הידיעות האירנית מהאר עוד ב-9 בפברואר 2020, לאמר כשנה לפני השיגור הראשון. היא הודיעה שהשיגור הראשון מתוכנן ליוני באותה שנה. באוגוסט הכריז שר ההגנה האירני, כי ה"זולז'אנא" יהיה בעל אותם ממדים כמו משגר הלווינים "סימורג" המבוסס על דלק נוזלי, וכי השיגור הראשון שלו יהיה בשנה הנוכחית לפי הלוח האירני, המסתיימת במארס 2021. הוא הוסיף, כי ניתן יהיה לשגר אותו מרכבי שיגור ניידים.

טכנולוגיות מיושנות למדי
טילים ביום המהפכה [צילום: איברהים נורוזי, AP]

באופן מוזר למדי, ברגע האפס לא קורה שום דבר, אך הקריין איננו מתבלבל ועובר מספירה לאחור לספירה קדימה. כשהוא מגיע ל"עשר", הטיל ניצת וממריא מעלה. האם הדבר מעיד על תקלה כלשהי? קשה לומר. ייתכן שהצתת השלב הראשון של משגר הלוויינים תוכננה מראש לפלוס עשר שניות, מסיבות לא ברורות. בכל אופן, המשגר נראה מבצע המראה תקינה וטיפוס למסלול שהולך ומשתפע, כמקובל בשיגורים מסוג זה. לאחר כ-60 שניות, התמונה מתפוגגת וסרט הווידאו מסתיים

כאמור, ה"זולז'אנא" לא הכניס לווין למסלול סביב כדור-הארץ, והידיעות אומרות שהוא הגיע לגובה של 320 ק"מ. ייתכן שהיה פה כישלון להכניס לווין למסלול, אך סביר יותר להניח ששיגור ראשון זה לא נועד לקפיצה הנחשונית ורבת הסיכונים של ניסיון להכניס לווין למסלול, אלא נועד לבדוק את מערכותיו כדי לוודא את תהליך השיגור ואת ביצועיו של הכלי החדש. סרט הווידאו שהפיצו האירנים מראה את משגר הלווינים מעט לפני המראתו כשהוא ניצב על משטח השיגור, בעוד מגדל השירות כבר מורכן הצידה. בפס הקול נשמע קריין נלהב המקריא פסוקים שונים שבהם נזכר שמו של אללה, וספירה לאחור מעשר עד אפס.
באופן מוזר למדי, ברגע האפס לא קורה שום דבר, אך הקריין איננו מתבלבל ועובר מספירה לאחור לספירה קדימה. כשהוא מגיע ל"עשר", הטיל ניצת וממריא מעלה. האם הדבר מעיד על תקלה כלשהי? קשה לומר. ייתכן שהצתת השלב הראשון של משגר הלווינים תוכננה מראש לפלוס עשר שניות, מסיבות לא ברורות. בכל אופן, המשגר נראה מבצע המראה תקינה וטיפוס למסלול שהולך ומשתפע, כמקובל בשיגורים מסוג זה. לאחר כ-60 שניות, התמונה מתפוגגת וסרט הווידאו מסתיים.
אין עדות בסרט לכך שבוצעה הפרדה של השלב השני מהראשון או שהשלב השני הוצת. הדבר מרמז על כך שהשלב השני לא פעל בשיגור זה, אם מחמת תקלה ואם על-פי תכנון מראש, שאם לא כן - היו האירנים מקפידים להראות את הפרדת השלבים ואת הצתת השלב השני, כפי שהם נוהגים בדרך כלל. עוד דברים שבולטים בהעדרם הם שידורים ממצלמות המותקנות על משגר הלווינים עצמו. הרושם הוא שהאירנים הקדישו את כל המאמץ לעמוד ביעד של שיגור ב-2 בפברואר, ושיגרו אותו כפי שהוא היה מוכן לקראת תאריך זה. לא מן הנמנע שרק השלב הראשון היה חי, ואילו השלבים הבאים היו דמיים בלתי פעילים, תוך ויתור על יעדים משניים כמו התקנת מצלמות על משגר הלווינים.
ה"זולז'אנא" הוא משגר לווינים תלת-שלבי: שני שלבים ראשונים המבוססים על מנועי דלק מוצק וכמעט זהים זה לזה, ושלב שלישי נוזלי הלקוח כנראה ממשגר הלווינים הראשון של אירן, ה"סאפיר". מנועי השלב הראשון והשני של הטיל, בקוטר של מטר וחצי, הם מנועי הדלק המוצק הגדולים ביותר שנחשפו עד כה על-ידי אירן, וכוללים כנראה כ-20 טון חומר הודף מוצק כל אחד.
ל"זולז'אנא" יש חזות מוזרה משהו, עקב "תפיחה" בחיבור שבין השלב הראשון לשני. מקור ה"תפיחה" המוזרה היא העובדה המעניינת שה"זולז'אנא" עושה שימוש בטכנולוגיה מיושנת למדי לצורך ניהוג הטיל, במקום טכנולוגיית הניהוג המודרנית והמתקדמת שהציגו לא מכבר משמרות המהפכה במנוע רקטי חדש בשם "סלמאן", שהוא כנראה פרי פיתוח פרויקט הטילים הסודי של המשמרות עצמם. גם העובדה שמנועי ה"זולז'אנא" מיוצרים מפלדה, במקום מחומרים מרוכבים קלים וחזקים בהרבה כמו ה"סלמאן" תמוהה למדי.
השימוש בטכנולוגיות המיושנות הללו יכול אולי להסביר את הביצועים הנמוכים שלו: לפי מה שהוצג על-ידי סוכנות החלל האירנית, משגר הלווינים החדש שוקל 52 טון בהמראה, אך יכול להכניס למסלול לוויני נמוך רק במשקל 200 ק"ג, פחות מחצי ממה שניתן היה לצפות ממשגר לווינים בגודל הזה.

משמרות המהפכה רוצים בלעדיות
טיל של משמרות המהפכה, ינואר 2021 [צילום: AP]

הרושם הוא שההנהגה האירנית "מותחת" את סיפור הכיסוי של תוכנית החלל האזרחית בד בבד עם "מתיחת" החריגות שלה מהסכם הגרעין, על מנת לאסוף קלפי מיקוח לצורך מו"מ עם ארה"ב על חזרה להסכם הגרעין. בשלב הנוכחי החריגות של אירן מהסכם הגרעין הן הפיכות, וניתן לבטלן בקלות יחסית תמורת הסרת העיצומים שהטיל ממשל טראמפ. בדומה, החריגה שמגולמת ב"זולז'אנא" מהמגבלה העצמית של 2,000 ק"מ שאירן הכריזה עליה, יכולה להיות גם היא הפיכה כוויתור סמוי במסגרת המו"מ כדי להפיג את החששות של מדינות אירופה

העובדה שמשגר הלווינים החדש ביותר אינו עושה שימוש בטכנולוגיות החדשות ביותר שבידי אירן, תמוהה למדי. המקובל בהנדסת חלל הוא לבסס את משגרי הלווינים על הטכנולוגיות המודרניות ביותר על-מנת לסחוט מהם כל טיפה נוספת של ביצועים. ניתן אולי להסביר זאת בממדים הגדולים שלו. מנוע ה"סלמאן", בו הוצגו הטכנולוגיות החדשות ביותר של אירן, קטן בהרבה ממנועי הענק החדשים של ה"זולז'אנא". ייתכן שהמהנדסים האירניים עדיין לא הספיקו להתאים בין הטכנולוגיות לממדים.
אפשרות אחרת היא שמשמרות המהפכה לא אפשרו לסוכנות החלל להשתמש בטכנולוגיות המודרניות שברשותם. למשמרות יש תוכנית חלל מתחרה משלהם, שנחשפה באפריל 2020 עם שיגור הלווין הצבאי הראשון של אירן. לא מן הנמנע שהמשמרות רואים בטכנולוגיות הללו רכוש קנייני שלהם, שאינו זמין לתוכנית החלל האזרחית.
עצם הופעתו הפומבית של ה"זולז'אנא" מסמנת שינוי במדיניות הזהירה עד כה של אירן, שלא לחשוף כל יכולת טילית שיכולה לאיים על אירופה. משגר הלווינים הגדול הקודם, "סימורג", אינו מתאים לשמש כבסיס לטיל בליסטי לטווח ביניים או לטיל בליסטי בין-יבשתי, משום שהוא מבוסס על טכנולוגיות סבוכות למדי של דלקים נוזליים, ועקב שיטת השיגור שלו המחייבת הכנות ממושכות במתקן שיגור נייח.
ה"זולז'אנא" שונה בכך מאוד מקודמו: טיל בליסטי שיבוסס על שני מנועי הדלק המוצק שלו, יוכל כנראה לשגר מטען של 500 ק"ג (לאמר, ראש חץ גרעיני) לטווח אפשרי של 4,000 ק"מ שיכול לכסות את כל אירופה. זהו טיל שיהיה מוכן בכל רגע לשיגור ושניתן להשרדה בפני התקפת מנע. יתרה מכך: לפי הודעתו של שר ההגנה האירני, ניתן יהיה בעתיד לשגר אותו ממשגר נייד, יכולת שמתאימה יותר לטיל בליסטי צבאי מאשר למשגר לווינים אזרחי.
הרושם הוא שההנהגה האירנית "מותחת" את סיפור הכיסוי של תוכנית החלל האזרחית בד-בבד עם "מתיחת" החריגות שלה מהסכם הגרעין, על-מנת לאסוף קלפי מיקוח לצורך מו"מ עם ארה"ב על חזרה להסכם הגרעין. בשלב הנוכחי החריגות של אירן מהסכם הגרעין הן הפיכות, וניתן לבטלן בקלות יחסית תמורת הסרת העיצומים שהטיל ממשל טראמפ. בדומה, החריגה שמגולמת ב"זולז'אנא" מהמגבלה העצמית של 2,000 ק"מ שאירן הכריזה עליה, יכולה להיות גם היא הפיכה כוויתור סמוי במסגרת המו"מ כדי להפיג את החששות של מדינות אירופה.

היעד: משגרים מפלצתיים
מחסן טילים חדש של משמרות המהפכה [צילום: AP]

סוכנות החלל האירנית ניצלה את "יום טכנולוגיות החלל' כדי להציג את עתיד תוכנית החלל שלה – עתיד מפואר למדי, אם תוכניותיה יתגשמו. נזכיר שה"זולז'אנא" הוא הדור השלישי של משגרי הלוויניים שלה. קדמו לו ה"סאפיר" (שהצליח לשגר עד כה ארבעה לווינים) וה"סימורג" (שלא הצליח לשגר עד כה אף לווין). הבא בתור יהיה ה"סאחריר", משגר לווינים ענק בעל שלושה שלבים של דלק מוצק ומשקל כולל משוער של 160 טון, שיוכל להכניס לווינים במשקל של 700 ק"ג למסלול בגובה 1,000 ק"מ.
משגר ענק זה יחוויר לעומת הבא אחריו: ה"סורוס 1", מפלצת ענק במשקל המראה של 700 טון. גם הוא יהיה כאין וכאפס לעומת המשגר האולטימטיבי: ה"סורוס 2", שמשקלו יהיה כ-1,300 טון, משקל שיעמיד אותו בשורה אחת אם משגר הלווינים הגדול ביותר שקיים היום בעולם, הפאלקון הכבד של חברת SpaceX של אלון מאסק. ה"סורוס 2" יהיה מסוגל, כך נאמר, לשגר לוויני תקשורת כבדים למסלול גאוסטציונרי בגובה של 36,000 ק"מ מעל פני כדור-הארץ. סוכנות החלל לא מסרה לוחות זמנית לביצוע התוכנית הגרנדיוזית הזו, אך סביר להניח ששני האחרונים לא ייראו על-כני השיגור באירן בעתיד הקרוב, או אפילו בעתיד הרחוק יותר.
לא כך המצב לגבי משגר הלווינים הבא, ה"סאחריר". מהתרשים של משגר זה שהוצג בטלוויזיה האירנית ניתן להסיק שקוטרו הוא שני מטרים. אחת התמונות האחרונות של חסן מוגדאם, אבי תוכנית הטילים והחלל של אירן, לפני מותו בתאונת עבודה, מראה אותו משוחח עם קבוצת עוזרים, כשברקע מונח מנוע דלק מוצק בקוטר של 2 מטרים.
האם יש כאן מקריות? לא בהכרח. מוגדאם נהרג בהתפוצצות ענק שאירעה כנראה במהלך יציקת החומר ההודף לתוך מנוע דלק מוצק רב-ממדים. כיום ידוע שפיתוח מנוע זה היה חלק מתוכנית סודית של משמרות המהפכה, לפיתוח משגר לווינים בדלק מוצק בשם "גאעם" בקוטר של שני מטרים. ייתכן שסוכנות החלל מתכננת להשתמש במנועי "גאעם" למשגר ה"סאחריר" – בהנחה שמשמרות המהפכה יאפשרו זאת.
מכל מקום, מנועיו של ה"סאחריר" יכולים להוות בסיס מצוין לטיל בליסטי בין-יבשתי בעל מנועי דלק מוצק המוכנים לשיגור בכל עת. תוכנית החלל של אירן ממלאת בין השאר תפקיד של סיפור כיסוי להשגת טכנולוגיות, וידע שיאפשרו לאירן לבנות טילים בליסטיים בטווחים שמעבר למגבלה העצמית של 2,000 ק"מ.
השיגור של ה"זולז'אנא" וחשיפת התוכניות השאפתניות לעתיד נתנו הצצה מוגבלת, אך משמעותית, למפת הדרכים האירנית להשגת היכולת לאיים על אירופה וארה"ב בטילים בין-יבשתיים. שלא כחבריהם הצפון-קוריאנים, שנוהגים להציג לראווה טילים בליסטיים בין-יבשתיים מפלצתיים במצעדים ליליים ראוותניים, המנהיגים המתוחכמים יותר של אירן נוקטים איפוק ואינם חושפים את קלפיהם. במקום זאת, הם מאפשרים לעולם הצצה חטופה ביכולות ההולכות ונבנות שלהם להגיע לעוצמה האסטרטגית של מעצמת-על, אם וכאשר הם יחליטו שהגיעה השעה לכך.

הכותב הוא מומחה לאיום טילים ולהגנה מפני טילים במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון (JISS). סדרת הפרסומים "ניירות עמדה" מטעם המכון מתפרסמת הודות לנדיבותה של משפחת גרג רוסהנדלר.
תאריך:  20/03/2021   |   עודכן:  20/03/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סוסו של חוסיין בשירות האיום האירני
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
יוני בן-מנחם
גורמים במפרץ טוענים כי ישראל עשתה פעולת נקם בספינה אירנית במימי המזרח התיכון. עיתון אמריקני חושף כי ישראל פגעה בשנתיים האחרונות ב-12 מיכליות נפט אירניות שהבריחו נפט לסוריה, ישראל שומרת על שתיקה
איציק וולף
שר הביטחון לשעבר, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, מאשים את ראש הממשלה ואת שר הביטחון בפיזור הצהרות ללא כיסוי בנושא המאבק נגד הגרעין האירני    "לא יותר מהצהרות אלקטורליות לטובת קישוש מספר קולות"
איציק וולף
שגריר ארצות הברית בישראל בתקופת ממשל אובמה, דן שפירו, מעריך כי הנשיא האמריקני יידרש להתמודד עם ההתקדמות האירנית לקראת פריצה שתאפשר ייצור נשק גרעיני    "על ארה"ב לגייס קואליציה בינלאומית רחבה, ממשל ביידן מוכנים לשמוע את הניתוח הישראלי, כל עוד יש נכונות להתייעצות עמוקה וסגורה כבעבר"
דן מרגלית
זו פעם ראשונה מאז מלחמת ששת הימים שארצות הברית פועלת במזרח התיכון במנותק מישראל    במאבק עם אירן נתניהו איבד את תמיכת המפלגה הדמוקרטית בישראל, חלקה בגלל עויינות ואנטישמיות ופרו-פלשתיניות וחלקה בשל יהירותו
רפאל אופק
על-פי הוול-סטריט ג'ורנל, דגימות שבוצעו בחודשים האחרונים על-ידי הסוכנות הבינ"ל לאנרגיה אטומית (סבא"א) בשני אתרים אירנים גילו עקבות חומרים רדיואקטיבים. טהרן לא דיווחה לסבא"א שבאתרים התנהלו פעילויות גרעיניות כלשהן, ועד לפני מספר חודשים מנעה מפקחי הארגון גישה אליהם. מהממצאים עולה החשד כי למרות הסכם הגרעין עליו חתמה ביולי 2015 המשיכה טהרן במאמציה לפיתוח נשק גרעיני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il