X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
נתין זר מהלך ברחוב בתל אביב [צילום אילוסטרציה: משה שי/פלאש 90]
מסמך של משרד הבריאות ועיריית ת"א:
מעל מחצית הזרים בת"א סובלים מרעב
על-פי בדיקת הרשויות, 44% מהנתינים הזרים בדרום תל אביב מקבלים סיוע, אך לטענת מחברי המסמך אין הלימה בינו לצורכי הקהילה הזרה המזון המבושל שקיבלו בסלי המזון אינו מותאם להרגלים ולטעם החיך של חברי הקהילה, ורובו נזרק הילדים רגילים ל"אוכל ישראלי" יקר יותר בהמלצות: תמיכה במכולות ובמסעדות של הנתינים הזרים וחלוקת שוברים ח"כ מאי גולן: "עיוות מוחלט של המציאות. המסמך אינו חוקי והוכן בחוסר סמכות"

אוכלוסיית הנתינים הזרים בעיר תל אביב-יפו נמצאת במצב כללי ותזונתי קשה, שלעיתים מגיע עד כדי רעב, ויש לסייע לה בדרכים המותאמות לצרכיה. כך עולה ממסמך משותף שחיברו משרד הבריאות והעירייה והגיע לידי News1.
במסמך, שבו מכונים המהגרים "אוכלוסיית חסרי המעמד", נאמר כי המזון המבושל שקיבלו בסלי המזון אינו מותאם להרגלים ולטעם של חברי הקהילה, ושרובו נזרק. חלקם סיפרו שהילדים, שרגילים לאכול את המזון בצהרונים, אכלו חלק מן האוכל, אך המבוגרים נמנעו ברובם מלאוכלו.
הקהילה הזרה אינה מקבלת סיוע מהמדינה. מחברי המסמך כותבים שהמצוקה התגברה בעת הקורונה עקב קשיים כלכליים, איבוד מקומות העבודה, סגירת המסגרות החינוכיות והתמודדות עם לחצים שונים. 54% במצב אי-ביטחון תזונתי חמור (רעב) ו-32% במצב אי-ביטחון תזונתי ברמה בינונית. 44% מהנתינים בעיר מקבלים סיוע מארגון מסוים, לרוב בצורת שוברים לקניית מזון.
המבוגרים מציינים כי הם מנסים להסתגל ולהסתדר עם מה שיש ועם הסיוע שניתן להם, אך בעיקר דואגים לילדים, אשר כעת לא מקבלים את הארוחה במסגרת החינוכית ודורשים לאכול מזון "ישראלי" יקר יותר, כגון: מעדנים, שניצלים מוכנים, מדגנים (דגני בוקר). בשל הקושי הכלכלי הרב, הם מעדיפים לקבל תלוש לקנייה חופשית או לקבל סל מזון (יבש וטרי) אשר מותאם להעדפות ולצרכים שלהם.
למרות שאנשי הקהילה ביקשו לקבל תלושים ללא הגבלה לסוגי מזון כאלה או אחרים, יש מהם המעוניינים להגביל את הכרטיסים למזונות בריאים או לכוון את מקבלי הסיוע לקניית מוצרים בריאים.
"שמחנו מאוד לשמוע מחברי הקהילה כי שימרו את הרגלי האכילה המסורתיים, שכוללים שימוש בחומרי גלם מארצות המוצא, בישול ביתי ואכילה משפחתית", נאמר במסמך. "כמו-כן, למרות שההורים ציינו שהילדים אוכלים מזון מעובד ו'ישראלי' בתקופת הקורונה, ככל שעבר הזמן, בשל הקושי הכלכלי לקנות מזונות מעובדים כגון מעדנים, שניצל מוכן, קטשופ, נקניקיות ועוד, חלק מן הילדים התחילו לאכול מזונות מסורתיים וביתיים כפי שמוגש בבית".
על-מנת לשמור על הביטחון התזונתי של הזרים וכדי לא להחריף את הפערים הבריאותיים, ממליצים משרד הבריאות והעירייה, בין היתר לספק לילדי הקהילה הזרה ארוחת בוקר וארוחת צהריים חמה במסגרות החינוך, תוך בדיקת אפשרויות סיוע במימון. כמו-כן, מוצע להקים "צרכנייה חברתית" בדרום העיר, אשר יעבדו בה חברים מהקהילה והיא תספק מזון טרי ויבש במחירים בסיסיים. הצרכנייה תמכור גם מוצרי מזון מסורתיים, שיירכשו מבעלי חנויות מקומיות חברי הקהילה.
המסמך ממליץ לסבסד בעלי חנויות מקומיות בדרום העיר - במכולות ובמסעדות השייכות לזרים באמצעות פלטפורמה דיגיטלית לקניית מזון ולהזמנתו (כגון "קולו" ו"וולט") ולחלק כרטיסי קנייה במקומות הללו. כמו-כן, מוצע לחלק שוברים לקנייה במרכול, בליווי הכוונה בנושא תזונה בריאה (עלון, סרטון, קבוצות הדרכה לרכישת סל מזון מיטבי בתקציב נמוך). ייבדק שיתוף פעולה עם לקט ישראל [ארגון העוסק בהצלת מזון, ע.י.] ובדיקת האפשרויות לחלוקה ייעודית של פירות וירקות.
אספקת המזון בסל הבסיסי תתקיים בשילוב מוצרים מותאמים תרבותית לחיך הקהילות השונות (פיליפינים, חוף שנהב, סודנים, אריתראים) תוך התייעצות שוטפת עם נציגי הקהילה. עוד מוצע להוסיף סכום כסף לרכישת תוצרת טרייה (ירקות, פירות, מוצרי חלב, ביצים) ואף לבדוק אפשרות של מימון תואם (מאצ'ינג) עם משרד ממשלתי.

"בעיה שאינה קיימת"
ח"כ מאי גולן [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

בתגובה לפרסום, מסרה חברת הכנסת מאי גולן, מקימת השדולה להוצאת המסתננים הבלתי-חוקיים: "לקרוא ופשוט לא להאמין! עיריית ת״א ופקידים במשרד הבריאות מקדישים זמן, כסף וצוותי חשיבה לאוכלוסיית המסתננים הבלתי חוקיים. האם יצא לאחרונה דוח בנושא תזונת הילדים של תושבי השכונות הוותיקות?
"יתרה מכך, אותם פקידים כבר החליטו, ללא שום סמכות ובניגוד לחוק, כי מדובר ב'מבקשי מקלט וחסרי מעמד' או חמור מכך ב'עולים' ומנסים לפתור בעיה שבכלל לא קיימת. רובה הגדול של אוכלוסייה בגירה זו עובדת ומתפרנסת באופן שוטף ומכלכלת את הילדים של כל משפחה ומשפחה באופן שלא היה מבייש את מיטב מעמד הביניים של מדינת ישראל. הניסיון לצייר אותם כעניים מרודים וכמסכנים הוא עיוות מוחלט של המציאות".
עוד אומרת גולן כי תיפגש בנושא עם שר הבריאות יולי אדלשטיין וסגנו יואב קיש על-מנת לבקש מהם לדחות על הסף את אותו דוח פיקטיבי, כלשונה, ולהבטיח שצוותי חשיבה כגון אלו יחדלו מעיסוק בנושאים שאינם בסמכותם. "הגיעה העת שאותם פקידים יפנימו את הביטוי הידוע - עניי עירך קודמים", דבריה.

תאריך:  09/04/2021   |   עודכן:  09/04/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מעל מחצית הזרים בת"א סובלים מרעב
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מעוותי
מציאות  |  9/04/21 10:10
2
אין מקום טוב כמו הבית
שיפון  |  10/04/21 14:34
3
לא הבנתי. מי מונע מהם לחזור
גדי  |  10/04/21 22:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מהגרים
עידן יוסף
הממשלה הסודנית ביטלה את החוק משנת 1958 והדגישה בישיבתה את עמדתה לכינון מדינה פלשתינית על בסיס מתווה להקמת מדינה פלשתינית    המרכז למדיניות הגירה ישראלית: "הוסר המכשול הדיפלומטי להחזרת נתינים סודנים לארצם"
איתמר לוין
רשת המרכולים העסיקה מבקש מקלט מאריתריאה כעובד ניקיון באמצעות חברת כוח אדם; שכרו שולם כנגד תלושים פיקטיביים ולא בוצעו ההפרשות המתחייבות    ביה"ד: אושר עד רוצה להמשיך לעצום את עיניה מול המתחולל בה
עידן יוסף
הודיעה שתדרוש דרוש הקמת בית דין ארצי להגירה, ביטול סעיף הנכד בחוק השבות כדי למנוע עליית גויים לארץ וביטול חוק ליברמן באופן שלא תתאפשר הגירה כלכלית    וגם: ביטול חוק חינוך חינם לילדי זרים חסרי מעמד
עידן יוסף
על-פי החלוקה זכאיות אשדוד ואילת לכ-1.5 מיליון שקל כל אחת, בני ברק לכ-2.5 מיליון, ירושלים לכ-1.6 מיליון, נתניה לכ-2.9 מיליון, פתח תקוה לכ-2.3 מיליון, ות"א לכ-7.8 מיליון – סך הכל 20 מיליון שקל
עידן יוסף
לפי נתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת: בישראל כ-324 אלף עובדים זרים - מהם 37% לא חוקיים, והמדינה משלמת מדי שנה כחצי מיליארד שקל לטובת קיומם    העסקתם בארץ פוגעת בכלכלה המקומית ובשכבות החלשות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il