X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הנסיך פיליפ והמלכה אליזבת מנופפים לקהל ב-1952 [צילום: לזלי פריסט/AP]
בעלה של מלכת אנגליה אליזבת' השנייה, דוכס אדינבורו, היה חבר ביותר מ-780 ארגונים שונים, בעיקר עמותות בנושאי סביבה
▪  ▪  ▪
הנסיך הבריטי בשבועות האחרונים לחייו [צילום: אלסטייר גרנט/AP]

הנסיך פיליפ, בעלה של מלכת אנגליה אליזבת' השנייה ודוכס אדינבורו, הלך לעולמו (יום ו', 9.4.21) בטירת וינדזור שבבריטניה. בן 99 היה במותו.
"בצער רב, מודיעה המלכה אליזבת השנייה על מותו של בעלה האהוב הוד מעלתו הנסיך פיליפ, הדוכס מאדינברו", נכתב בהודעה רשמית של בית המלוכה. "הדוכס מת הבוקר בטירת ווינדזור. משפחת המלוכה מצטרפת כעת לאנשים ברחבי העולם באבל על האובדן הזה". טרם פורסם מועד הלוויתו.

שורשים בגרמניה וביוון

פיליפ מאונטבטן נולד ב-1921 באי היווני קורפו, בשם הנסיך פיליפוס אנדראו. הוא בנם של הנסיך אנדראס והנסיכה אליס של יוון ודנמרק. פיליפ הוא בן לשושלת גרמנית ונכדו של גאורגיוס הראשון מלך יוון. סבתו, הנסיכה ויקטוריה, הייתה נכדתה של ויקטוריה מלכת הממלכה המאוחדת. בעקבות תבוסת יוון לטורקיה נגזר על אביו עונש מוות אך המשפחה חולצה מיוון ונמלטה לצרפת.
הוא התחנך תחילה בפריז ואחר כך באנגליה. שלוש אחיותיו נישאו לנסיכים גרמניים. אמו אושפזה בבידוד לאחר שאובחנה כלוקה בסכיזופרניה ואילו אביו קבע את מושבו במונטה קרלו. בגיל 12 נשלח פיליפ ללמוד בגרמניה והקשר שלו עם הוריו הלך והתרופף.
עם עליית אדולף היטלר לשלטון בגרמניה, עבר הנסיך לאנגליה, שם סיים את לימודיו. ערב פרוץ מלחמת העולם השנייה התגייס פיליפ לצי המלכותי הבריטי ב-1 במאי 1939. במהלך המלחמה נשלח למשימות רבות באזורים שונים ברחבי העולם, כולל באלכסנדריה שבמצרים, שם סייע בטיבוע שתי סיירות של איטליה הפאשיסטית, במארס 1941. ב-1943 הציל את ספינתו מתקיפת מפציצים כשהצליח למלט אותה באמצעות הסחת האויב.
ב-1939, טרם גיוסו לשירות בצי המלכותי, כשהיה עוד צוער האקדמיה המלכותית, פגש פיליפ את הנסיכה אליזבת במקרה, במשחק טניס. שנה לאחר תום המלחמה, ב-1946, השניים התארסו בחשאיות, בכפר מרוחק וקטן. אביה של אליזבת, המלך ג'ורג' השישי, אישר לשניים להתחתן רק לאחר שלאליזבת ימלאו 21. וכך, בקיץ 1947, נחגגו האירוסים של השניים. פיליפ ויתר על תארי המלכות היווניים והדנים שלו והוטבל לכנסיה האנגליקנית.
הנסיך פיליפ נהג לא פעם לנקוט גישה לא רשמית ואף נודע באמירות שנעו בין מבדחות ועד "לא נכונות מבחינה פוליטית" ולעיתים אף פוגעניות. בהזדמנויות שונות הוא סיפר בדיחות או העיר הערות סטריאוטיפיות. בשנת 1999 הוא צוטט אומר לקבוצת ילדים חרשים בקונצרט פופ בוויילס: "לא פלא שאתם חירשים אם אתם מאזינים למוזיקה כזו". במקרה אחר, כשאירח עם המלכה אליזבת אדם שאיבד את מאור עיניו בפיגוע של המחתרת האירית, שאלה המלכה מה דרגת העיוורון שממנו הוא סובל ופיליפ השיב לה: "כנראה שגבוהה לנוכח העניבה שהוא לובש".
הנסיך שימש נשיא, פטרון או חבר ביותר מ-780 ארגונים שונים, בעיקר עמותות בנושאי סביבה. ב-1956 ייסד את פרס דוכס אדינבורו, במטרה להקנות לצעירים "תחושת אחריות לעצמם ולקהילותיהם". כיום מוענק הפרס ביותר ממאה מדינות. בעקבות מסעו ברחבי העולם ב-1956 ו-1957, החל להתעניין פיליפ בשימור איכות הסביבה המידרדרת, ובהמשך כיהן בתפקיד נשיא הקרן העולמית לשימור חיות הבר. ב-4 במאי 2017 הודיע הדוכס שיפרוש בסתיו מכל פעילותו הציבורית, ב-12 באוקטובר 2018 הופיע בפומבי בפעם האחרונה, בחתונת נכדתו, הנסיכה יוג'יני.

תאריך:  09/04/2021   |   עודכן:  09/04/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הנסיך פיליפ מת בגיל 99
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
זכרו ברוך,לוחם בגרמנים ואיש
משכמו ומעלה  |  9/04/21 17:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
הפרשן והעיתונאי הושעה משידורי החברה מיום חמישי עד ליום ראשון, בעקבות ציוץ בו החמיא לבנו של ראש הממשלה לאחר שיאיר נתניהו הגדיר את ערוץ 13 כ"ערוץ תועבה"
עידן יוסף
על-פי בדיקת הרשויות, 44% מהנתינים הזרים בדרום תל אביב מקבלים סיוע, אך לטענת מחברי המסמך אין הלימה בינו לצורכי הקהילה הזרה    המזון המבושל שקיבלו בסלי המזון אינו מותאם להרגלים ולטעם החיך של חברי הקהילה, ורובו נזרק    הילדים רגילים ל"אוכל ישראלי" יקר יותר    בהמלצות: תמיכה במכולות ובמסעדות של הנתינים הזרים וחלוקת שוברים    ח"כ מאי גולן: "עיוות מוחלט של המציאות. המסמך אינו חוקי והוכן בחוסר סמכות"
עידן יוסף
מניין הנופלים נספר משנת 1860    מיום הזיכרון תש"ף ועד היום נוספו 43 חללים למניין הנופלים ועוד 69 נכים שמתו כתוצאה מנכותם והוכרו במהלך השנה כחללי מערכות ישראל
עידן יוסף
ישראל היום: התנאים לתרחיש כוללים שלושה תנאים - רוטציה, אבל לא של שנתיים-שנתיים אלא פחות; אם בג"ץ פוסל את נתניהו מלכהן כחליפי - בנט מוותר ונתניהו רה"מ; נתניהו נשאר בבלפור, בנט ברעננה    מקורבי נתניהו מציעים כי חבר כנסת אחר מהליכוד יעמוד בראשות הממשלה
עידן יוסף
בהנחה שנתוני התחלואה יוותרו נמוכים כפי שהם כיום יחולו הקלות    מתווה לחינוך שאושר על-ידי קבינט הקורונה יהיה בתוקף עד ליום שני בלבד - בשל התנגדות גלנט למתווה, שמחייבת דיון בישיבת הממשלה בנוכחות השרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il