X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הביקורת נגד יוזמת הממשלה לרפורמה בתחומי התכנון ורישוי הבנייה מקורה בחלקה בחוסר היכרות עם התיקון המוצע לחוק בחוק קיימים איזונים ובלמים בין האינטרסים הפוליטיים והמקצועיים של הוועדות לתכנון
▪  ▪  ▪
איזון נכון בין רמות התכנון השונות [צילום: AP]

קיתונות של ביקורת נשפכו נגד יוזמת הממשלה לרפורמה בתחומי התכנון ורישוי הבניה. חיצי המבקרים (וביניהם ה"ירוקים") מופנים בעיקר כנגד המגמה המסתמנת לביזור סמכויות בתחום התכנון מהוועדות המחוזיות לוועדות המקומיות, עד כדי ביטול אפשרי של המחוזיות.
ביקורת זו בעייתית ברמה העקרונית וגם משקפת - לפחות בחלקה - חוסר היכרות עם "תיקון 90" המוצע לחוק התכנון והבניה (המהווה את הבסיס לרפורמה), שהופץ לפני כשנה, ועם "תיקון 76", שכבר נחקק בשנת 2006.
ברמה העקרונית: ראוי ונכון שתושבי המקום ולא השלטון המרכזי הם שיקבעו מהו התכנון הנכון עבורם, עפ"י צרכיהם. ומיהם נציגי התושבים אם לא נבחרי הציבור, המרכיבים את הוועדות המקומיות? טוענים המבקרים: הוועדות המקומיות מורכבות מפוליטיקאים ולא מאנשי מקצוע ולפיכך החלטותיהן אינן מקצועיות ופוליטיות. לכך יש להשיב: כי זו מהות הדמוקרטיה! ה"ירוקים" עצמם הבינו זאת מזמן והם חלק בלתי נפרד מהמשחק הפוליטי, כפי שמלמדים הרכבי הוועדות המקומיות ביישובים רבים (והאם בכנסת אין 120 פוליטיקאים?)
זאת ועוד: הן בחוק הקיים והן ב"תיקון 90" המוצע, קיימת מערכת איזונים ובלמים על החלטות ועדות מקומיות. כך למשל: תוכנית בסמכות ועדה מקומית מותנית בחוות-דעת של יועמ"ש הוועדה והמהנדס שלה, בעיקר בדבר הסמכות; בכל ועדה מקומית נציגים מקצועיים בעלי דעה מייעצת (ועתה יתווסף אליהם נציג הארגונים הסביבתיים); הפרוטוקולים וההקלטות של מוסדות התכנון פתוחים לעיון הציבור; בתוכניות, הקלות, ושימושים חורגים קיימת זכות התנגדות לזכאים וכן זכות ערר ו/או פניה לבית משפט. ועדות הערר הן גוף מקצועי, שאינו מהסס לבטל החלטות של ועדות מקומיות, גם מנימוקים תכנוניים. בהשוואה לכך, ביטול חוק של הכנסת קשה לאין ערוך מביטול החלטת ועדה מקומית. אין זה סוד כי גם הוועדות המחוזיות אינן נקיות תמיד מלחצים ואינטרסים.
לסיכום נקודה זו, ביזור סמכויות לוועדות המקומיות תוך חיזוק הדרג המקצועי שלהן ותוך שכלול מנגנוני האיזון והבקרה - הינו צעד ראוי.
עם זאת, אין לקבל את הצעת הממשלה לבטל את הוועדות המחוזיות, בעיקר משום שרק ועדות אלה מתאימות לאישור תוכניות מתאר החלות על כל שטח מרחב התכנון המקומי או על חלק משמעותי ממנו ("תוכניות מתאר כוללות" כלשון הצעת תיקון 90). מטבע הדברים, תוכניות אלה כוללות אינטרסים לאומיים (כגון מקומות קדושים, שדות תעופה וכיו"ב) והן גם משפיעות בעקיפין על שטחים שמחוץ למרחב התכנון המקומי. לכן, גורם לאומי הוא שצריך להחליט על תכנונם. אולם, כל תוכנית שהיא "מקומית" וטהורה במהותה צריכה להיות מאושרת ע"י הוועדה המקומית.
גם סיסמת הרפורמה "תוכנית אחת בוועדה אחת" בעייתית. החוק הקיים יצר מנגנון איזון נכון בין רמות התכנון השונות: תוכנית בסמכות ועדה מחוזית מגיעה תחילה לוועדה המקומית והיא רשאית להמליץ לגביה הן לקראת הפקדתה והן בשלב ההתנגדויות. הוא הדין בתוכנית מתאר מחוזית או ארצית: הדרג הארצי מחליט, הדרגים המחוזיים והמקומיים ממליצים (ולעיתים גם מכינים). אין לשנות את החוק בנקודה זו. לעומת זאת, בהחלט יש לצמצם את סמכות ההתערבות של ועדות מחוזיות ושל שר הפנים בהליכי אישור תוכניות בסמכות מקומית.
יש לזכור, כי בתכנון ובניה קיים מתח בריא ונכון בין מגמות התכנון הארציות ומגמות התכנון המקומיות. חשוב לשמור על איזונים ובלמים בין שתי מגמות אלה.
  • הכותב הוא שותף במשרד יגאל ארנון ושות', מתמחה בדיני תכנון ובניה והפקעת מקרקעין.

תאריך:  01/01/2010   |   עודכן:  01/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי מפחד מהוועדות המקומיות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ועדות מקומיות = קבלנים ועסקנים
אדריכל  |  2/01/10 19:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם (פריצי) פריד
על בגרות לכל תלמיד ועל הגרדום של לחיאני    על הימ"חים של הצפון ועל רכבת הרעם הירושלמית    על שביתה בכינרת ועצה למזוז
טובה ספרא
שנת 2010: מה יתרחש בכלכלה?    האם תתחולל מהפכה באירן?    והאם אנו הולכים לקראת עידן חדש?    תחזית הכוכבים לשבוע הראשון בשנה
קרן אלמוג
מה הקשר בין שינויים לרגשות?    מדוע מתעוררים בנו רגשות בעקבות אירועים משמעותיים בחיינו?    מדוע "כל ההתחלות קשות"?
אליקים העצני
הצבענו לימין. המפלגות המייצגות אותו קיבלו שלטון אווילי הצועד במצעד איוולת, התובע מאיתנו קורבנות    מי הקורבן הבא?
עמוס שריג
אהרונוביץ' צריך לגייס לשורות המשטרה מסבירנים ותדמיתנים    המשטרה "שלו" עובדת טוב, למרות המפכ"ל    שאלה של תדמית!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il