X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מטעי אפשרסים לא מניבים ליד קרית שמונה [צילום: אסף שמיר]
נזקי היבול - 30% יותר מהחורף שעבר
הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות מסכמת את נזקי מזג האוויר לחקלאות בחורף האחרון: תפצה את החקלאים בכ-130 מיליון ש"ח חוסר היבול - כתוצאה מהחורף החם יחסית והירידה הצפויה בהיקף התוצרת החקלאית בהמשך השנה

נראה כי אין עוד צורך להוכיח את תופעת ההתחממות הגלובאלית, אולם נתוני קנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, מדגישים (יום ב', 10.5.21) שוב את הנזקים הגדולים הנגרמים לחקלאים כתוצאה מכך. מסיכום נתוני קנט עולה כי קנט תפצה את החקלאים בכ-130 מיליון ש"ח בעקבות נזקי מזג האוויר בחורף האחרון (דצמבר 2020-אפריל 2021) - זינוק של כ-30% לעומת החורף הקודם, בו פיצתה קנט את המגדלים בכ-102 מיליון ש"ח.
זאת, למרות שלכאורה לא מדובר היה בחורף "חורפי" במיוחד. מנתוני קנט עולה כי נזקים משמעותיים במיוחד נגרמו דווקא בשל מספר אירועי קיצון ובשל כך שהחורף היה חם יחסית ובשל היעדר מנות קור הקריטיות להתפתחות הפירות. כתוצאה מכך לחקלאים צפויה ירידה משמעותית בהיקף התוצרת, ירידה שאת היקפה ניתן יהיה לאמוד רק בהמשך השנה, אולם כבר כעת צופים בחברה כי ענף הפירות יספוג נזקים של עשרות מיליוני שקלים.
מטעי הפירות בצפון לא מלבלבים
מסיכום הנתונים עולה כי במהלך חודשי החורף התקבלו בקנט למעלה מ-4,200 דיווחים של חקלאים על נזקים לגידולים השונים. מרביתם בשל מספר אירועים עוצמתיים. שינויי מזג האוויר הקיצוניים והתכופים באו שוב לידי ביטוי בכך שבראשית החורף התרחש אירוע גשם קיצוני במהלכו ירדו בחלק מהמקומות 170 עד 220 מ"מ של גשמים ונשברו בו שיאי גשם ליממה אחת ולשתי יממות. בעקבות האירוע התקבלו בקנט כ-140 הודעות סערה ושיטפון, בעיקר בענפי ההדרים והירקות.
לאחר אירועי הגשם המשמעותיים, הייתה עצירה מוחלטת של גשמים לתקופה ארוכה ויוצאת דופן של 19 יום, ובכלל זה לטמפרטורות גבוהות. בקנט מציינים כי אירוע כזה הוא יוצא דופן לחודשי החורף המרכזיים ועתיד לגרור בעקבותיו נזקים משמעותיים, של עשרות מיליוני שקלים, לגידולי ירקות ופירות כתוצאה מפגיעה בכמויות היבול הצפוי. את השלכות הפגיעה ניתן לראות בימים אלה, בכל צפון הארץ, במטעי פירות שלא פרחו ואינם מלבלבים. בקנט מדגישים כי נזקים אלו מבוטחים במסגרת ביטוח אסונות טבע ומעריכי קנט עמלים בימים אלו על בחינה ראשונית של המצב במטעים הניזוקים.
במחצית פברואר התרחשה שוב למערכת קיצונית שגרמה לנזקים כבדים בזמן קצר וכללה מזג אוויר סוער, רוחות עזות, ברד ושלג. כמויות המשקעים באירוע זה היו גדולות והגיעו באזורים רבים לכ-140-100 מ"מ. בעקבות מערכת זו בלבד התקבלו בקנט למעלה מ-900 דיווחי נזקים. הענף המרכזי שנפגע במערכת זו היה ענף הירקות ולאחריו הפירות, הדרים והפלחה.
החום החריג נמשך גם בסיומו של החורף כאשר על-פי נתוני קנט, צבירת ימי החום בחודשים מרס ואפריל הייתה 100% ומעלה מהממוצע הרב שנתי, ובחלק מהמקומות הגענו ל-140% מהצפוי לתקופה.
פיצוי של כ-60 מיליון ש"ח בשל חוסר יבול ואובדן הכנסה
את עיקר הנזקים בחורף ספגו מגדלי הפירות, ובעיקר בשל היעדר יבול. מהנתונים עולה כי קנט צפויה לפצות את מגדלי הפירות בכ-60 מיליון ש"ח, את מגדלי הירקות במעל ל-30 מיליון ש"ח ואת מגדלי העופות בכ-6 מיליון. נזקים משמעותיים נוספים נגרמו למגדלי הבקר, ההדרים, בתי הצמיחה והמדגה. בנוסף, קנט צפויה לשלם למגדלי הפלחה כ-20 מיליון ש"ח, כתוצאה ממיעוט בגשמים באיזורים הדרומיים. זאת במסגרת ביטוח ההכנסה שהחל לפעול לפני שנים אחדות המבטח כנגד אובדן יבול כנגד ואובדן הכנסה, ומסייע לחקלאים לשמור על השטחים בדרום הארץ.
לדברי שמוליק תורג'מן, מנכ"ל קנט, החורף האחרון מצטרף לתופעות להם אנו עדים בשנים האחרונות של התגברות מקרי קיצון שבזמן קצר גורמים לנזקים עצומים, כאשר בחורף האחרון הצטרף אליהם החום היחסי. "הגידולים השונים זקוקים במהלך החורף למנות קור לשם התפתחות תקינה ועל-מנת שיניבו בסופו של התהליך את היקף התוצרת המצופה. אולם, החורף האחרון היה חם מהממוצע ומבחינת שעות קור ומכסות צינון, סיימנו את חודשי החורף העיקריים עם ערכי צבירת קור נמוכים באופן ניכר מהערכים האופייניים לתקופה זו. דבר זה עתיד להשפיע על גידולים רבים ואנו נראה סימנים של ירידה משמעותית בהיקף התוצרת בהמשך השנה" אומר תורג'מן. בקנט מציינים כי חוסר היבול מכוסה בביטוח וכי על-פי הערכות ראשוניות קנט צפויה לפצות את החקלאים בכ-60 מיליון ש"ח בשל כך, אולם היקף הנזקים הסופי ייקבע במהלך השנה.
"למעשה" אומר תורג'מן, "לחקלאים כמעט ואין אפשרות להתמודד עם נזקי ההתחממות הגלובאלית והסיכון הוא שלאור משבר האקלים והיקף הנזקים, ללא תמיכה משמעותית בפרמיות שיאפשרו לחקלאים הגנה ביטוחית במחיר סביר החקלאים יפחיתו את הסיכונים. כתוצאה מכך לא יוכלו לספק את כל המזון בצורה רציפה. מבחינה משקית ולאומית מדובר בפגיעה בעצמאות המזון ובחשיבות השמירה על גידולים כחול-לבן, תנודות בכמויות, קפיצות משמעותיות במחירים, מחסור בתוצרת חקלאית טרייה בתקופות מסוימות ונטישת קרקעות המדינה". לדבריו, "המדינה חייבת להיערך להשלכות משבר האקלים ואינה יכולה להסתמך, בתקופת מחסור, על גורמים זרים, ובטח לא במשבר אקלים בו לא ניתן לדעת מה יהיו הנזקים במדינות אחרות".

תאריך:  10/05/2021   |   עודכן:  10/05/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נזקי היבול - 30% יותר מהחורף שעבר
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אסונות/פגעי טבע
מירב ארד
בשל שריפה סמוכה למסילה באזור שדרות, הופסקה באופן זמני, תנועת הרכבות בין אשקלון לנתיבות    תחנת שדרות נסגרה זמנית לשירות    בעוטף עזה פרצו שירפות חלק נגרמו מבלוני תבערה שנשלחו מרצועת עזה
עידן יוסף
לפחות 19 הרוגים וכ-70 פצועים באסון במקסיקו-סיטי    כוחות הכיבוי וההצלה המקומיים פועלים לחילוץ הלכודים מהקרונות    ראש העירייה: "צוותי החירום מחפשים אחר ניצולים"
איציק וולף
כוחות משטרה פינוי אנשים מבתיהם בקו בראשון    כל הכניסות לאזור נחסמו לתנועה
יפעת גדות
התופעה עשויה להמשיך בהיקף מקומי בימים הקרובים בחופי ישראל, בהתאם לכיווני הזרמים ולשינויים בגובה הים
עידן יוסף
הבהרת השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות באה בעקבות ההנחיה לעצור את שיווק הדגים שמקורם בחופי הים התיכון    היערכות לניקוי מורכב מסלעי החוף ושוברי הגלים - מבלי לפגוע בסלעים ובבעלי החיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il