מכבי שירותי בריאות מבצעת התקשרויות ופעולות עם חברות-בנות שלה, במחירים גבוהים ממחירי השוק ובצורה המאפשרת לה ליפות את דוחותיה הכספיים. כך עולה (יום ג', 18.5.21) מדוח
מבקר המדינה,
מתניהו אנגלמן.
ב-31.12.19 הסתכם הגירעון של מכבי בנכסים נטו לשימוש לפעילות ב-2.8 מיליארד שקל - 18% מן הגרעון של ארבע הקופות באותו מועד. גירעון זה מובלע באמצעות האופן שבו מוצגים סעיפי המאזן. החלופה החשבונאית מאפשרת דרך הצגה זו, אך הבחירה בדרך זו יוצרת מצב בו היקף הגרעון אינו בולט, דבר העלול לפגוע בהחלטות שמקבלת הקופה וגם בהחלטות משרדי הבריאות והאוצר - מתריע אנגלמן.
כל קופות החולים נמצאות בגירעון בהון החוזר. סכום הגירעון נע ב-2019 בין 1.05 מיליארד שקל בלאומית ל-5.4 מיליארד שקל בכללית; הגרעון של מכבי היה 1.5 מיליארד שקל. מכבי מיישמת את הוראות החוזר בדבר התקיימותה של בקרה פנימית נאותה על הדוח הכספי של הקופה בלבד ולא על הדוחות הכספיים המאוחדים, הכוללים גם את אסותא וחברות-הבנות שלה - בניגוד ליתר הקופות.
נושא יחסי הגומלין בין קופ"ח מכבי לקרן מכבי (תאגיד בבעלותה) נמצא זה 15 שנה במחלוקת בין קופ"ח מכבי לגורמים המקצועיים במשרד הבריאות. במצב הקיים, מכבי היא הקופה היחידה אשר לצידה פועל תאגיד שהיקף פעילותו 1.2 מיליארד שקל בשנה ושאינו מפוקח באופן מלא על-ידי משרד הבריאות. בשנת 2019 היה למכבי עודף של 286 מיליון שקל מהפעלת שירותי הבריאות הנוספים (שב"ן) - בשל הסטת פעילות רפואית ממימון פרטי למימון ציבורי. למרות זאת, מחצית מהניתוחים שביצעה מכבי במסגרת התוכנית לא היו בבתי החולים הממשלתיים אלא באסותא שבבעלותה.
בביקורת זוהו מקרים שבהם הועברו העברות (פעילויות) כספיות בין הקופה לקרן והחברות-הבנות שלה בסך 75 מיליון שקל בשנים 2020-2016. כמו-כן נעשו פעולות הדדיות נוספות שיש להן השפעה על הדוחות הכספיים של הקופה ועל הצגת המצב הכספי שלה בעת קבלת כספים מהמדינה. בשנת 2016 קיבלה הקופה מקרן מכבי הנחה בסך 22 מיליון שקל, אשר אפשרה לה להציג בדוחותיה הכספיים מצב כספי משופר ולקבל את כספי הייצוב מהמדינה המותנים בעמידה ביעד הגירעון. המחיר ששילמה קופ"ח מכבי לחברת-בת של הקרן, עבור אשפוז סיעודי מורכב, היה גבוה מהמחיר הממוצע ששילמה לספקים חיצוניים, ואף גבוה מהמחיר ששילמו לאותה חברה קופות החולים האחרות.
משרד מבקר המדינה הסב את תשומת לב משרדי הבריאות והאוצר לגירעון המצטבר הכולל בנכסים נטו לשימוש לפעילות שבו מצויות ארבע קופות החולים, ובכלל זה לגירעון המצטבר בנכסים נטו של קופ"ח מכבי, ולצורך לגבש עבורן ואיתן תוכנית סדורה רב-שנתית שתביא לכיסוי הגירעון.