X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
המשנה לנשיאה בדימוס מלצר קובע באופן סופי:

בג"ץ יכול לבטל חוק בשל פגם בהליך

לקביעה זו עשויה להיות משמעות מעשית אם ייעשו נסיונות להעביר חוקים משמעותיים בהליך חפוז, כגון חוק הבחירה הישירה לראשות הממשלה דחה בקשה לדיון נוסף בפסק הדין שביטל את חוק מס דירה שלישית בשל החיפזון בהעברתו: מדובר בפיתוח ההלכה הקיימת ולא בהלכה חדשה; היא תיושם רק במקרים נדירים
▪  ▪  ▪
שמירה על האיזונים והבלמים [צילום: יוסי זמיר, פלאש 90]

בית המשפט העליון קובע סופית, כי בסמכותו לבטל חוק בשל פגמים מהותיים בהליך החקיקה. כך קובע (יום ד', 19.5.21ׂ) המשנה בדימוס לנשיאת בית המשפט העליון, חנן מלצר. לקביעתו עשויה להיות משמעות מעשית אם ייעשו נסיונות להעביר חוקים משמעותיים בהליך חפוז, כגון חוק הבחירה הישירה לראשות הממשלה.
מלצר דחה את בקשת המדינה והיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לדיון נוסף בפסק הדין שביטל בשנת 2017 את חוק מס דירה שלישית בשל פגמים קשים בחקיקה. בג"ץ קבע אז, בהרכב של חמישה שופטים ובדעת רוב אותה הוביל השופט נעם סולברג, כי הליך החקיקה היה כה חפוז (שעות אחדות של דיון בוועדת הכספים על חוק מורכב במיוחד), עד שמדובר בפגם היורד לשורשו של ההליך ולכן יש לדון בו מחדש. שר האוצר דאז, משה כחלון, נמנע מלהביא שוב את החוק לאישור הכנסת, לאחר שהתברר שאין לו רוב.
פסק דינו של סולברג התמקד בשאלה האם נשללה מחברי הכנסת כל אפשרות מעשית לגבש עמדה בנוגע להצעת החוק, והוא השיב עליה בחיוב. הוא קבע כי חלק מיישום עקרון ההשתתפות של הח"כים בחקיקה, הוא החובה לאפשר קיומו של דיון כדבעי בחוק המוצע, והציע פרמטרים שונים, העשויים להעיד האם התאפשר דיון כזה. הוא הדגיש, כי "אין מוטלת חובה על הכנסת לקיים דיון בדומה ל'הליך הנאות' שרשויות מנהליות מחויבות בו", וכי בית המשפט העליון יתערב בהליכי חקיקה ראשית רק כאשר נשללה מחברי הכנסת אפשרות מעשית כלשהי ללבן ולשקול, ולו באופן הבסיסי ביותר, את הצעת החוק בה מדובר.
המדינה ומנדלבליט טענו, כי מדובר בהלכה חדשה, המחייבת את הכנסת לקיים "דיון כדבעי" - רמה נמוכה יותר מאשר "דיון מעמיק וממצה", ולפיכך גם הנמכה של הרף המאפשר לבג"ץ לבטל חקיקה ראשית. עוד טענו, כי מדובר בהרחבת הביקורת השיפוטית על הליכי החקיקה, תוך פגיעה בעקרון הפרדת הרשויות ויצירת מבחן עמום לביטול חקיקה - השולל מן הממשלה את הוודאות הדרושה לה.
בדחותו את הבקשה אומר מלצר תחילה, כי דיון נוסף בפסק דין שניתן בהרכב מורחב (למעלה משלושה שופטים) הוא עניין חריג שבחריגים, שכן עצם הרחבת ההרכב מאפשרת מלכתחילה מתן מענה לרוב הרציונלים העומדים מאחורי הליך הדיון הנוסף. לגופה של הבקשה אומר מלצר, כי אין המדובר בהלכה חדשה, אלא בהרחבה של ההלכה שנקבעה בשנת 2003 בדבר החובה לאפשר לחברי הכנסת לממש את עקרון ההשתתפות בחקיקה. סולברג הדגיש, כאמור, כי מדובר במקרה נדיר מאוד של פסילת חוק בשל פגם בחקיקתו, ולכן אין המדובר בפסיעה לכיוון החלת הדוקטרינה של "הליך החקיקה הנאות".
מלצר מוסיף: "כל יישום יכול, מטבע הדברים, לטמון בחובו חידוד של הלכה קיימת, או פיתוח שלה, זאת שכן כלל ידוע הוא כי הדין נגזר מהעובדות, ואין הכרח כי העובדות שעל בסיסן נפסקה ההלכה יהיו זהות לנסיבות במקרים המאוחרים להלכה זו. עם זאת - אין משמעות הדבר כי כל מקרה חדש שכזה מצדיק קיום דיון נוסף, אשר מהווה, כאמור, חריגה מעיקרון סופיות הדיון". כל שופטי הרוב (סולברג, מרים נאור, אסתר חיות וניל הנדל) סברו, כי פסק הדין מיישם בנסיבות המקרה את העקרונות שנקבעו בשנת 2003, ומכאן תמיכה לקביעה שאין בו הלכה חדשה.
לדברי מלצר, "הטענות שהועלו על-ידי המבקשים בדבר החשיבות והקושי שיש בפסק הדין נוגעות למישור מערכת היחסים שבין הרשויות, ובהקשר זה נאמר כי הקביעות שבפסק הדין הן מרחיקות לכת יתר על המידה. עמדה זו איננה מקובלת עלי... מפסק הדין עולה כי התערבות בהליכי חקיקה תיעשה עדיין רק במקרים חריגים וקיצוניים ביותר, ואכן ככלל בית משפט זה נוהג בזהירות ובריסון בהקשרים אלה". הוא גם דוחה את הטענה לפיה פסק הדין פוגע במעמד הכנסת: "ההנמקה והתוצאה של פסק הדין מאששות דווקא את תפקידו של בית המשפט בשמירה על האיזונים והבלמים שבין הרשויות, תוך הגנה על עצמאותה של הכנסת במסגרת יחסיה עם הממשלה.
"...הממשלה איננה מייצגת בהכרח את עמדת המדינה, המורכבת משלוש רשויות, ולענייננו יש גם לתת משקל רב לכך שהכנסת, אשר הייתה אחת המשיבות בפסק הדין, הביעה כאן את התנגדותה המפורשת לבקשה לדיון נוסף. על כן, אין לדעתי בפסק הדין חריגה מעקרון מהפרדת הרשויות, אלא דווקא כיבוד הכנסת ושמירה מצידו של בית המשפט על תקינות ההליכים הפרלמנטריים. בוודאי שאין בכיבוד ובשמירה שכאלה משום הלכה קשה המצדיקה דיון נוסף בפסק הדין שניתן כאמור מלכתחילה במותב מורחב".

תאריך:  19/05/2021   |   עודכן:  19/05/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ יכול לבטל חוק בשל פגם בהליך
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
התרחבות מרחב השליטה של בגצ
אוליבר וונדל   |  21/05/21 11:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
הגישה את מועמדותה למזכירות הכנסת    "נכון, אינני פוליטיקאית. אני אשת חינוך ותיקה, אם ל-6 ילדים ששירתו את המדינה. אני אוהבת את המדינה ושילמתי מחיר כבד מנשוא כדי להבטיח את שלומה ושלמותה. והיום אני מציבה את עצמי לבחירה, לייצג את כולכם כנשיאת המדינה"
איציק וולף, עידן יוסף
ראש הממשלה התייחס לנשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, שפרסם הודעה שקוראת לישראל להרגעה מיידית של הפעולות שלה, והתעלם מקריאה זו תוך שהוא מדגיש את ההבנה של ביידן לזכות ההגנה העצמית של ישראל    מוקדם יותר נשמעו אזעקות בגליל ובקריות בעקבות ירי רקטות מלבנון
איציק וולף
יצחק הרצוג הגיש למזכירות הכנסת את מועמדותו לנשיאות המדינה בצירוף חתימות של נציגים מכל הסיעות היהודיות המכהנות היום בכנסת    מתוך מפלגת העבודה שהנהיג בעבר הציג שלוש חתימות בלבד
איתמר לוין
הגישור יוכל להתנהל עם חלק מהנאשמים בתיק, אך עדיף שיתקיים עם כולם; נפגע העבירה יוכל להיות נוכח בו; הפרוטוקול שלו יהיה חסוי למעט השופט, צוותו והצדדים
עידן יוסף
ארבע רקטות נורו לעבר ישראל מכיוון לבנון    שיגור אחד יורט, אחד נפל בשטח לא מאוכלס בשפרעם ושניים בים    חיל-התותחנים השיב באש ארטילרית לכפר עלמא א-שעב אזעקות נשמעו גם בשפרעם, באעבלין, בקריית מוצקין ובעכו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il