משרד התחבורה אישר לחברת קווים להפעיל מהשבוע הבא (1.6.21) ביקושיות גם בצפון לב השרון ובעמק חפר. מערך של מיניבוסים משודרגים, לפי קריאה של הנוסעים (on demand), באמצעות ישומון בטלפון הנייד של הנוסע, יופעל ליעדים: תחנת הרכבת חדרה, פארק תעשיות עמק חפר, מרכז אקדמי רופין, תחנה מרכזית נתניה, תחנת רכבת נתניה וצומת השרון ובת חפר.
מדובר במודל הפעלה המופעל לראשונה במגזר הכפרי, ואם יצליח יורחב למקומות נוספים בארץ.
בניגוד לביקושיות שמפעילות חברת דן וחברת אגד, אושר לבטל את 15 קווי התחבורה הציבורית שפועלים היום. בשלב הראשון יופעל השירות כניסוי במקביל לשרות הקיים. לאחר שלושת חודשי החפיפה הראשונים, ב-1 בספטמבר, יופעל השירות הגמיש באופן בלעדי וללא שירות התחבורה הציבורית הסדירה, הפועלת בלוח זמנים ומסלולים קבועים. לנוסעים לא יתאפשר יותר לשלם באמצעות תעריפי הרב-קו הרגילים, והתשלום יהיה בהתאם לתעריף המשולם כיום באמצעות ארבעת ישומוני התשלום החדשים.
הצלחת הניסוי, שייערך באמצעות צי רכב של 22 מיניבוסים, תימדד בשלושה תבחינים: עלות ההפעלה לעומת המצב היום; מספר הנוסעים (בניכוי תקופת הקורונה) וסקר שביעות רצון בקרב התושבים במרחב הכפרי בשרון.
השירות הגמיש, שייקרא בשם הלועזי קוויקר (Quicker), יאפשר לתושבי האזור להזמין נסיעות באוטובוס, בזמן ובמקום שנוח להם, תוך חישוב המסלול המהיר והיעיל ביותר, מתחנות האיסוף אל היעד המבוקש.
השירות יופעל בימי ראשון עד חמישי בשעות 23:00-05:30, בימי שישי מהשעה 05:30 בבוקר ועד שעה לפני כניסת השבת, ובמוצ"ש משעה אחרי צאת השבת ועד 23:00 בלילה. תעריפי הנסיעה יעמדו על 6 שקלים לנסיעה של עד 15 קילומטר ו-10 שקלים מעל 15 קילומטר [בהודעת קווים לתקשורת נכתב 7 שקלים עד 15 ק"מ, אך נראה שמדובר בטעות שכן התעריף המרבי הוא 6 שקלים]. התשלום יתבצע באמצעות כרטיס הרב-קו או ביישומוני התשלום בתחבורה ציבורית.
מלבד מודל השירות המיושן בהתיישבות הכפרים, נוהגים בישראל כמה מודלים: תחבורה תיבורית המופעלת בידי המועצה האזורית גולן, שירות לפי קריאה ביישובי חבל משגב שבו נוסעים בישובים הקטנים מתקשרים למוקד המועצה, שמתואם עם נתיב אקספרס מתי להכניס אוטובוסים לתוך הישובים; קווים לפי קריאה של חברת קווים בעמק האלה שבהם בנוסף לטלפון יש ישומון ייעודי, שירות מסרונים ואפשרות להזמנות קבועות; שירות גמיש לתחנת הרכבת בכפר מנחם שבה שירות גמיש לפי קריאה מטעם חברת סופרבוס ליישובי האיזור.
איך זה עובד?
במסגרת השירות, הנוסעים יתבקשו להזמין את הנסיעה מראש באמצעות ישומון מוביט (Moovit) או במוקד השירות הטלפוני של קווים - כוכבית 2060. ניתן להזמין את הנסיעה עד 24 שעות מראש, ובאזורי הביקוש מומלץ להזמין לפחות 3 שעות מראש.
כדי להשתמש בשירות על הנוסעים להרשם ל-Quicker באופן חד-פעמי דרך ישומון Moovit. לאחר הרישום יש לבחור את מועד היציאה או ההגעה הרצויים והמערכת תציע לנוסעים שעה ותחנה לאיסוף תוך התחשבות בגודש התנועה. האיסוף וההורדה יהיו מתחנות אוטובוס מורשות בלבד. לקראת מועד הנסיעה, המערכת תשלח מסרון עם פרטי הנסיעה המדויקים וניתן יהיה לעקוב בזמן אמת אחר מיקומו של המיניבוס של קוויקר. המיניבוס ימתין לנוסע בתחנה עד דקה בלבד, כדי לא לעכב את הנוסעים האחרים.
השנה הראשונה - מחקר ראשוני
היוזמה למודל הנוכחי לא הגיעה ממשרד התחבורה, אלא צמחה מלמטה מן התושבים. בלב השרון הקים חבר המועצה רונן חיון ועדה יעודית לנושא, וזו התחברה ליוזמה דומה במועצה השכנה, שחלק מהקווים משותפים לשתיהן. חבר הוועדה, אלון צפורי, אמר ל-News1 כי על-פי התחזית של מוביט, צפוי הביקוש בשעות השיא להגיע ל-90-80 אחוז ובשעות השפל ל-70-60 אחוז.
מנכ"ל קווים אריק סיני, אמר: "אנו סבורים ששיטת הפעלה גמישה מותאמת ביקוש תאפשר לשפר את רמת השירות באזורים כפריים ופרבריים, לחסוך באנרגיה ולהפחית זיהום אוויר. נעשה כל שביכולתנו להצלחת הפיילוט ולשיפור ברמת השירות כפי מדדי ההצלחה שנקבעו". גלית שאול, ראש מועצת עמק חפר: "השקנו לפני כשנה את מיזם 'קווי חפר', שהחל בהצלחה רבה והופסק לצערנו בעקבות הקורונה. למעשה, השירות החדש הוא שדרוג, ומבוסס גם על המסקנות שלנו מתקופת הפעלתו. אני מקווה ומאמינה כי ייעשה בקווים שימוש רב. יש לכך חשיבות גם לגבי עתידם - השנה הראשונה מוגדרת כמחקר ראשוני, ולאחריה יוחלט אם להמשיך את השירות". גם ראש המועצה אזורית לב השרון, עמיר ריטוב, אמר כי המרחב הכפרי נפגע מחסרונה של התחבורה הציבורית ולמד להסתמך רק על כלי רכב פרטיים, וקרא להשתמש בתחבורה הציבורית הגמישה.