רגע לפני שתעזוב את תפקידה, חתמה (8.6.21) שרת התחבורה
מירי רגב על תיקון לתקנות התעבורה, הפוטר את מוניות השירות שניתן לגביהן רישיון לנסיעת שירות לפי סעיף 15 לחוק לתיקון פקודת התעבורה (מספר 120), שתוקפו עד ליום רביעי ה-30 ביוני 2021, מהוראת השעה שמחייבת התקנת מונה חכם כפי שאישרה הרשות כתנאי לחידוש רישיון הרכב.
משמעות העניין היא שבמוניות השירות שלא עברו לארגון-מחדש (הרפורמה) לא יוחלפו המונים למונים החדשים. מונה חכם חדש מאפשר פיצול נסיעות, כגון באמצעות רב-קו וכן תחבורה חכמה.
משרד התחבורה לא עמד בלוח הזמנים של השמשת 1,700 קווי מוניות שירות לתחרות, על-אף הארכות שקיבל מן הכנסת, ורק 800 מתוך 2,500 רישיונות יישארו פעילים.
שרת התחבורה המיועדת,
מרב מיכאלי, ביקשה בהסכמים הקואליציוניים להעביר לתחום משרדה גם את מינהלת התחבורה החכמה. היא תיאלץ להתמודד עם מה שהשאירה לה קודמתה רגב, שבאופן תמוה לא האריכה את תקופת ההתארגנות של המוניות להתקנת מונה חכם, אלא ביטלה לחלוטין חובה זו.
מדוע נפטרו מוניות השירות מהחלפת המונים למונים החדשים, וכיצד הפטור מתיישר עם רוח החוק שנועד לאפשר תקופת מעבר, וככל שחל עיכוב ביישום התהליכים התחרותיים - מדוע ניתן פטור ולא דחייה? במשרד התחבורה אומרים כי התיקון להוראת השעה, פטר מהתקנת מונה חכם, רק מוניות שתוקף רישיונן יפוג בסוף החודש (30 ביוני 2021). זאת, כדי לא לחייב נהגי מוניות שיסיימו את פעילותם, להחליף את המונים עבור חודש אחד בלבד. מ-1 ביולי, מבוטל אישור השימוש במונים הקיימים, וחידוש רישיון המונית מותנה בהתקנת מונה חכם.
מטרת הרפורמה, שנחקקה בשנת 2018, הייתה לפתוח לתחרות את ענף מוניות השירות, כך שהרישיונות לקווי שירות למוניות יינתנו בהליך תחרותי, שוויוני ופומבי, כלומר במכרז. כדי לאפשר את הפעלתן הרציפה של מוניות השירות עד לסיום ההליכים התחרותיים, נקבעה במסגרת הרפורמה הוראת מעבר, שלפיה הוסמך המפקח על התעבורה לחדש את רישיונותיהם של בעלי הרישיונות הוותיקים, כלומר אלה שהפעילו את מוניות השירות לפני תחילתה של הרפורמה, וזאת עד ל-31 בדצמבר 2019 לכל המאוחר. לפי הוראת המעבר, המפקח על התעבורה האריך את רישיונותיהם של בעלי הרישיונות הוותיקים בהתחשב בין היתר בהתקדמות ההליכים התחרותיים לבחירת בעלי הרישיונות החדשים. מאחר שטרם הושלמו ההליכים התחרותיים לבחירת כל בעלי הרישיונות החדשים, נקבע בתיקון לחוק כי תקופת המעבר תוארך בשנה נוספת, כלומר המפקח על התעבורה הוסמך לחדש את רישיונותיהם של בעלי הרישיונות הוותיקים לכל המאוחר עד ל-31 בדצמבר 2020. מועד התחילה של התיקון לחוק הוא ב-31 בדצמבר 2019, כדי למנוע מצב שבו בעלי הרישיונות הוותיקים יפעלו ללא רישיון בתקופה שחלפה מאז פקיעת הוראת המעבר ועד למועד פרסומו של התיקון לחוק. משרד התחבורה לא עמד גם ביעד זה ומבקש להשלים את המהלך רק בסוף 2022.
במשרד התחבורה אומרים כי מאז חקיקת התיקון והשקת הרפורמה במוניות השירות, פורסמו הליכים תחרותיים לבחירת מפעילים בעשרה אשכולות קווים, שמונה מהם כבר החלו לפעול בידי מפעילים שזכו. בשני אשכולות נוספים נבחרו זוכים, שעתידים להתחיל לפעול בקרוב.
ישנם עשרה אשכולות וארבעה קווים נוספים, בהם טרם התקיימו הליכים תחרותיים. כמו-כן, עשרה קווים למוניות שירות פועלים בהתאם לרישיון שניתן להם טרם הרפורמה, והם צפויים להמשיך ולפעול גם בעתיד במסגרת האשכולות.
בשנה החולפת, נוצרו עיכובים ביישום הרפורמה ובפרסום ההליכים התחרותיים, בשל מגבלות התפוסה שנקבעו בקורונה, וקשיים בהצטיידות בכלי הרכב, מכשירי תיקוף ובמערכות ניהול ציי רכב, הנדרשים להפעלת הקווים. עתה, עם הסרת ההגבלות פועלת
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, לבחינת מתכונת להמשך ההפעלה ויישום הרפורמה, לשון התגובה.