נציבות תלונות הציבור שבמשרד מבקר המדינה קיבלה אשתקד 3,285 תלונות על הביטוח הלאומי - זינוק של 265% בשל הקורונה, לנוכח העובדה שהמוסד טיפל במיליון תביעות לדמי אבטלה בתוך מספר חודשים ובעיצומה של המגיפה. כך מוסר (יום ג', 22.6.21) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדוח השנתי של הנציבות.
מספר התלונות בנושא גמלאות - ליבת תפקידו של הביטוח הלאומי - זינק אשתקד ב-467% והגיע ל-14.3% מכלל התלונות שהטיפול בהן הסתיים. הנציבות קיבלה אשתקד 1,864 תלונות בנוגע לדמי אבטלה, לעומת 25 בשנת 2019. מספר התלונות על הביטוח הלאומי בנושא הקורונה היה 2,265; לשם השוואה, מספר התלונות על משרד הבריאות היה 187, ומספר התלונות על רשות המיסים - 158. בסך-הכל קיבלה הנציבות 3,273 בנוגע למשבר הקורונה, שיעור שיא של 70.7% מן התלונות היו מוצדקות או כאלו שבאו על תיקונן בעקבות התערבות הנציבות, לעומת 46% בשאר התלונות. בביטוח הלאומי השיעורים (בהתאמה) הם 79.5% ו-37.5%.
מספר התלונות הכולל אשתקד היה 17,719 - עלייה של 24%, המוסברת בתלונות הקשורות לקורונה. לאחר הביטוח הלאומי, הגופים המובילים במספר התלונות הם משרד התחבורה (984), דואר ישראל (836), המשטרה (671), משרד הבריאות (632) ורשות המיסים (622). גופים אלו נמצאים דרך קבע בראש רשימת התלונות. הדואר ממשיך להוביל בשיעור התלונות המוצדקות, כמו בשנים הקודמות (73.4%). אחריו: משרד הבריאות (51.1%, ירידה חדה לעומת השנה הקודמת), עיריית ירושלים (50.9%, עלייה חדה לעומת השנה הקודמת), משרד העבודה והרווחה (47.1%), משרד החינוך (46.7%) ומשרד התחבורה (42.2%).
כמו בשנים קודמות, רוב התלונות הן בנוגע לשירות הציבור - 30.4% מכלל התלונות. 48.9% מתוכן היו מוצדקות, בדומה לשנים קודמות. שיעור התלונות המוצדקות הגבוה ביותר נותר בתחום הצרכנות (בעיקר דואר, חשמל ומים) - 56.7%. מבין התלונות בנושאי מידע ופרטיות, 41.3% היו מוצדקות - עלייה חדה לעומת השנתיים הקודמות.
הדוח גם כולל השנה, לראשונה, פרטים על מספר התלונות נגד רשויות מקומיות ביחס ל-1,000 תושבים. במקומות הראשונים: עיריית לוד (1.04, ירידה לעומת השנה הקודמת), עיריית בני ברק (0.59, עלייה), עיריית באר שבע (0.52, ללא שינוי), עיריית תל אביב (0.45, עלייה) ועיריית חיפה (0.43, ירידה).