X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בג"ץ דחה את העתירה נגד החלטת ועדת הכנסת

ח"כים לא יסעו לחו"ל במימון ארגוני חרם

תקנון האתיקה אוסר על חברי הבית לקבל מימון מרשימה סגורה של ארגוני חרם לצורך נסיעות להשתתפות בכנסיהם - ואינו מונע את ההשתתפות עצמה מלצר: מימון הנסיעה פוגע במאבק בחרם ואינו מתיישב עם טובת המדינה עמית: הפגיעה המינימלית בח"כ נועדה לשמור על ליבת חופש הביטוי של אזרחי ישראל
▪  ▪  ▪
ג'בארין. עתירתו נדחתה [צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת]

אין פסול בהחלטת ועדת הכנסת, לפיה חברי הבית אינם רשאים לקבל מימון לנסיעה לחו"ל מאחד מ-20 הארגונים הקוראים לחרם על ישראל. כך קובע (יום ג', 22.6.21) המשנה בדימוס לנשיאת בית המשפט העליון, חנן מלצר, בדחותו את עתירתו של הח"כ לשעבר יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת).
בשנת 2018 אישרה ועדת הכנסת הכנסת תוספת של סעיף לתקנון האתיקה, ולפיו "ועדת האתיקה תשקול לא לאשר נסיעה לחוץ לארץ במימון ארגון או גוף שפרסם ביודעין קריאה פומבית להטלת חרם על מדינת ישראל, כהגדרתו בחוק למניעת פגיעה במדינת ישראל באמצעות חרם, או התחייב להשתתף בחרם כאמור". מדובר ברשימה סגורה של 20 ארגונים שגובשה ואושרה בידי שר הפנים דאז, אריה דרעי. ג'בארין טען - לאחר שוועדת האתיקה אסרה עליו לקבל מימון מאחד הארגונים, JVP - שההחלטה התקבלה בחוסר סמכות, שהיא נוגדת את חוק יסוד כבוד האדם וחרותו ושמדובר בפגיעה אסורה בחסינות חברי הכנסת.
מלצר דוחה את כל הטענות. הוא אומר כי ועדת הכנסת מוסמכת להתקין כללי אתיקה ואין היא מוגבלת בסמכותה זו. התכליות העיקריות של הכללים הן קידום החברה הישראלית וטובת המדינה, לצד שמירה על אמון הציבור בכנסת. ניתן להסדיר את התנהגותם של חברי הכנסת באמצעות כללים אלו, ואין בכך משום פגיעה בחסינותם. הכלל בו מדובר אינו מונע מחבר הכנסת להשתתף בכינוס של ארגון הקורא לחרם על ישראל, אלא רק אוסר עליו לקבל מימון לנסיעתו מארגון שכזה.
מלצר, אשר כתב את דעת הרוב בפסק הדין שדחה כמעט במלואן את העתירות נגד חוק החרם, אומר: "כשנסיעתו של חבר כנסת לחו"ל במימון גופים הקוראים להטיל חרם על המדינה (אותה מדינה שבין השאר חבר הכנסת מייצג את המוסד הנבחר שלה בנסיעותיו) - פוגעת במטרה זו [מאבק בחרם], איננה מתיישבת עם טובת המדינה ככזו, ואף עלולה לפגוע באמון הציבור בכנסת - בבחינת אחיזה בחבל בשני קצותיו". ועדת הכנסת בחרה באמצעי שפגיעתו בחברי הכנסת היא מינימלית, לאחר שדחתה הצעות לבחור בכלים פוגעניים יותר.
מלצר מוסיף: "אכן, חופש הביטוי הפוליטי הוא הכלי העיקרי של חבר הכנסת לקידום עמדותיו, ועמדותיהם של ציבור בוחריו. כשהפגיעה בביטוי נעשית 'מראש', וחוסמת את חבר הכנסת מהשמעת עמדותיו מלכתחילה - הפגיעה בזכות אף נתפסת כחמורה במיוחד. עם זאת, בבג"ץ חוק החרם עמדתי בחוות דעתי על כך שקריאה לחרם איננה 'ביטוי' במובנו הרגיל, אלא, עסקינן בסוג מיוחד של ביטוי, המבקש לכפות עמדות באמצעות איום כלכלי והשתקה, ולא באמצעות שכנוע, או על-ידי קיומו של שיח פוליטי פתוח ומפרה. כשעוסקים בסוג מיוחד של ביטוי (קריאה לחרם), אשר מלכתחילה איננו מקיים באופן מלא את התכליות העומדות בבסיס הזכות לחופש הביטוי עצמה - התוצאה המתבקשת היא צמצומה של ההגנה הרחבה הניתנת בשיטתנו לחופש הביטוי הפוליטי".
השופט יצחק עמית מוסיף: "כלל האתיקה אינו מונע מחבר הכנסת לנסוע לחו"ל. כלל האתיקה אינו מונע מחבר כנסת להשתתף בכנסים של גופים וארגונים הקוראים לחרם על מדינת ישראל. מכאן שהפגיעה של כלל האתיקה בחופש הביטוי הפוליטי של חבר הכנסת אינה בגרעין הזכות. אף ניתן לומר כי הפגיעה הפריפריאלית-מינורית בחופש הביטוי הפוליטי של חבר הכנסת באה להגן על ליבת חופש הביטוי של אזרחי ישראל, לרבות של חברי הכנסת של ישראל. מימון הנסיעה לחו"ל נועד לסייע לחבר הכנסת להשתתף בכנס בחו"ל. עם זאת מימון נסיעה ע"י ארגון הקורא להטלת חרם על ישראל, כולל חרם אקדמי ותרבותי היא מוקשית. המשמעות המיידית והישירה של חרם כזה הוא מניעת חופש הביטוי של אחרים בדרך של השתקתם".
השופט דוד מינץ הסכים עם מלצר ועמית. את ג'בארין ייצגו עוה"ד חסן ג'בארין ומאייסאנה מוראני, ואת הכנסת - עו"ד אביטל סומפולינסקי.

תאריך:  22/06/2021   |   עודכן:  22/06/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ח"כים לא יסעו לחו"ל במימון ארגוני חרם
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
גליה לביא, יואל גוז'נסקי
המדיניות הסינית הקבועה של הימנעות מבחירת צד, באה לידי ביטוי גם ביחסי במפרץ הפרסי    לעומת זאת, היא התייצבה נגד ישראל ב"שומר החומות" בניסיון להציג את עצמה כמגינת המוסלמים    ישראל חייבת לנקוט משנה זהירות ביחסיה המסחריים עם סין – וגם למנוע זליגת טכנולוגיה רגישה דרך הידידות החדשות במפרץ
יורם אטינגר
הביצועים המרשימים של "כיפת ברזל" מגבירים את פוטנציאל היצוא למדינות שונות כגון קוריאה הדרומית, יפן, סינגפור, הודו, פולין, המדינות הבלטיות ואמריקה הלטינית, ותורמים להרחבת היצוא הביטחוני ובסיס התעסוקה של ארה"ב.
עידן יוסף
מנהיג חיזבאללה: "אני נשאר כאן ואנחנו נמשיך ביחד. אני עדיין מקווה שנתפלל יחד בירושלים"    הוסיף כי אם נתניהו יעשה מעשה טיפשי בזירה הפלשתינית, הוא יציב את כל האומה הערבית מול אתגרים חדשים
עידן יוסף
במהלך כהונתו כמנכ"ל סוכנות החלל הרחיב את קשריה הבינלאומיים של הסוכנות ותעשיית החלל הישראלית, נחתמו עשרות שיתופי פעולה עם סוכנויות חלל בעולם בהן הקנדית, הגרמנית, הצרפתית, ההודית, האוקראינית, הרוסית וההולנדית
עידן יוסף
השר לביטחון דחה את דרישת הרשימה הערבית המאוחדת להפסיק את גל המעצרים הנרחב במהלך המבצע המשטרתי    במכתב ששלח לחברי הסיעה הסביר כי רוב העצורים הם ערבים מכיוון שרבים מהחברה הערבית בחרו להרים יד על אזרחים יהודים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il