X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
מאות רבות של שנים עשה צמח הסטיביה נפלאות כצמח מרפא למחלות רבות, בין היתר למחלת הסוכרת ולמחלות חניכיים
▪  ▪  ▪

סטיביה (Stevia) היא הממתיק היחיד בעולם שהוא טבעי לחלוטין ואינו מכיל כלל קלוריות. זהו שיח רב-שנתי הגדל באמריקה הדרומית ובמיוחד בפרגוואי. האינדיאנים הכירו את סגולות המרפא שלו כבר לפני כ-1,500 שנה. מאות רבות של שנים עשה צמח הסטיביה נפלאות כצמח מרפא למחלות רבות, בין היתר למחלת הסוכרת ולמחלות חניכיים.
לפני כ-35 שנה החלו היפנים לבצע בו מחקרים מדעיים, ואלה אישרו שאכן לצמח הסטיביה יש יכולות ריפוי רבות. ביניהן:
  • יכולת לאזן את רמת הסוכר בדם;
  • יכולת לאזן ולהוריד את לחץ-הדם;
  • יכולת לשפר בעיות במערכת העיכול, כולל כיבי קיבה;
  • יכולות אנטי-בקטריאליות שבאות לידי ביטוי בריפוי זיהומים בגוף ובהשמדת חיידקים גורמי מחלה במזון (כמו חיידק האי-קולי);
  • מזרז קרישה בפצע מדמם.

טעמה של הסטיביה

ממתיק הסטיביה מוערך כמתוק פי 300-200 מסוכר, ולכן מספיקה ממנו כמות קטנה מאוד. היחס המקובל בין כמות הסטיביה לכמות הסוכר הוא:
סוכר לבן
1 כפית
1 כף
1 כוס
סטיביה נוזלית
4-2 טיפות
9-6 טיפות
1 כפית
אבקת סטיביה
קורט (1/16 כפית)
רבע כפית
1 כפית מחוקה
חשוב מאוד למדוד במדויק את כמויות הסטיביה, ולכן כדאי להשתמש בכפיות מדידה מיוחדות. כדי להמתיק כוס משקה, כדאי להשתמש בנוזל ולא באבקה, מפני שדרושה כמות קטנה מאוד של אבקה כדי להמתיק כוס אחת וקשה מאוד לשלוט בכמות האבקה.
את אבקת הסטיביה ניתן להפוך בקלות לנוזל באופן הבא:
להמס 1 כפית אבקת סטיביה לבנה בתוך 3 כפות מים מינרליים או מים מסוננים, להכניס את הנוזל לתוך בקבוקון קטן עם מזלף ולשמור במקרר. המתקה של משקה עם סטיביה מעניקה לו טעם לוואי עדין שצריך להתרגל אליו.
ניתן לאפות עם סטיביה והתוצאות נפלאות, שכן מרכיבי הטעם בעוגה מסתירים את טעם הלוואי העדין. באפייה אני משלבת את הסטיביה עם דבש, סירופ מייפל טבעי, תרכיז תפוחים או סוכר חום. שילוב זה מאפשר לי להוריד את כמות הדבש וכל שאר המרכיבים המתוקים (ראו מתכונים בהמשך הספר).

כיצד משתמשים בצמח הסטיביה?
קיימות ארבע אפשרויות:
▪  ▪  ▪

  • צמח חי: ניתן להשיגו ברוב המשתלות ולגדלו בגינה או באדנית. עם עליו הטריים עושים חליטה של תה, מספיק עלה אחד כדי להמתיק כוס אחת. אם רוצים להמתיק כוס קפה, חולטים תחילה את העלה בתוך כוס מים רותחים ואחר כך מוסיפים את הקפה;
  • עלים מיובשים: ניתן לייבש את עלי הצמח או לקנות עלים מיובשים בחנויות תבלינים. העלים המיובשים מתוקים יותר מהטריים;
  • אבקה: ניתן לטחון את העלים היבשים עד לקבלת אבקה בהירה. ניתן גם להשיג אבקה מוכנה. בעבר השגתי האבקה אצל 'תמציות ברבי';
  • נוזל: כמה חברות המשווקות את הסטיביה בתוך בקבוקונים קטנים עם מזלף, נוח מאוד לשימוש. להשיג בכל בתי-הטבע. כאשר רוכשים סטיביה בנוזל או באבקה, יש לוודא שהחומר מכיל סטיביה בלבד ללא תוספות אחרות.

משפר מצבי חולי

תוצאות מחקריהם הרבים של היפנים שיכנעו אותם מעל לכל ספק שלא רק שהחומר בטוח לשימוש, אלא שהוא אף משפר מצבי חולי רבים. מאז שנות ה-70 של המאה ה-20, מכניסים היפנים את הסטיביה כממתיק למוצרי מזון שונים, ביניהם: גלידות, דברי מאפה, מסטיקים, משקאות קלים ועוד. ניתן למצוא ביפן אפילו קולה דיאט שמומתקת בסטיביה.
צמח הסטיביה תופס למעלה מ-40% משוק הממתיקים ביפן. כבר 35 שנה מדווחים היפנים שאין כל תופעות לוואי שליליות מהשימוש הרחב בסטיביה. הסטיביה משמשת כממתיק מרכזי במדינות נוספות, ביניהן: סין, ברזיל, קוריאה, פרגוואי ואוסטרליה.
גם בברזיל נערכו מחקרים רבים בנושא הסטיביה. ב-1986 ערכה קבוצת חוקרים ברזילאית מאוניברסיטאות מרינגה וסאו פאולו מחקר על השפעת הסטיביה על רמות הסוכר בדם התוצאות הצביעו על שיפור בערכי הסוכר בדם ובמיוחד על השפעה מיטיבה בקרב חולי סוכרת.
ב-1991 החוקר מליס (Melis) מאוניברסיטת סאו פאולו ערך כמה מחקרים על השפעת הסטיביה על ערכי לחץ-הדם. באחד המחקרים שנערכו על חולדות מעבדה נצפו התוצאות הבאות:
  • ירידה בערכי לחץ-הדם;
  • לסטיביה אפקט משתן;
  • הסטיביה גורמת לאיבוד מוגבר של מלח.
במחקר שנערך על בני-אדם נצפתה ירידה של 10% בערכי לחץ-הדם.
אנשי מקצוע במערב המתמחים בתרופות מצמחים (פיטו-פרמקולוגיה: פיטו - צמחים, פרמקולוגיה - תורת התרופות), מאשרים שאכן צמח הסטיביה בטוח לשימוש ובעל יתרונות מרפא ייחודיים.
למרות ההיסטוריה המפוארת של צמח הסטיביה, למרות ההוכחות המדעיות הרבות שהוא בטוח לשימוש ובעל תכונות ריפוי, למרות שבניסוי האמיתי, הגדול והארוך ביותר מכולם, האמין והמדויק ביותר - שנערך על מיליונים רבים של בני-אדם ביפן - לא נצפו כל תופעות לוואי שליליות, למרות כל זאת, ה-FDA, האיחוד האירופי ורשות הבריאות בקנדה, אינם מאשרים את השימוש בסטיביה כממתיק בטענה ש"אין מספיק מידע על בטיחות השימוש".
בארה"ב מותר השימוש בסטיביה רק כתוסף תזונה, Dietary Supplement, כלומר חומר שמיועד להשלמת תזונה כמו ויטמינים. אבל אסור השימוש בו כתוסף מזון, מה שהם מכנים Food Additive כדוגמת ממתיקים מלאכותיים (בעברית אין הבדל בין שני המושגים הללו).
מפתיע לראות שפתאום שלוש רשויות הבריאות הללו נעמדו על הרגליים האחוריות כדי "להגן עלינו", הצרכנים. מגדיל לעשות 'מינהל המזון והתרופות' האמריקני (ה-FDA) ש"מגן עלינו" ממש בחירוף נפש ואוסר על יצרני הסטיביה לא רק לשווק את הסטיביה כממתיק, אלא אפילו לרמוז שיש לה איזשהו קשר לטעם מתוק.
חברה בשם 'סטיביה' "נכשלה" בהקפדה על איסור זה. בחומר הפרסומי שהפיצה, נראה בקבוק משקה מוקף בצנצנות של סטיביה. ה-FDA עט מייד על החברה ואסר עליה להמשיך להפיץ את החומר הפרסומי הזה, בטענה ש"האפקט הפרסומי מראה חומר ממתיק". כלומר, חס וחלילה שמישהו יראה את הפרסום ויעלה על דעתו שאולי המשקה ממותק בסטיביה. להיטותו של ה-FDA "להגן עלינו" הביאה אותו לעשות מעשה נוסף, שאותי אישית זיעזע והזכיר לי תקופות ומשטרים אפלים. ב-1998 הורה ה-FDA להשמיד 2,500 ספרים שעסקו בבישול עם סטיביה.
ההיגיון הפשוט מכוון אותי לחשוב שאם ה-FDA מחמיר עד כדי כך עם הסטיביה, אז כנראה קיימת אצלו הערכה רצינית שהחומר עלול להיות מסוכן לבריאות הציבור ולכן הוא נוקט מדיניות של אפס סובלנות לגביו ולא לוקח סיכון שהציבור ייפגע חלילה. אם אכן כך הוא הדבר, כיצד ייתכן שה-FDA מתיר את השימוש בסטיביה כתוסף מזון? כאשר קיים חשד כבד כל-כך למסוכנותו, חובה היה על ה-FDA לאסור לחלוטין את השימוש בו.
קוראים יקרים, חובה על כולנו הצרכנים להקים קול צעקה רמה ולשאול את ה-FDA את השאלות הבאות:
  • היכן היו הנחישות, הבקרה הקפדנית, חוסר הפשרות והסובלנות עם חומר שחשוד כמסוכן, כאשר עמדה בפניכם סוגיית מתן האישור לממתיקים מלאכותיים ובראשם לאספרטיים (כפי שמפורט בפרק על הממתיקים המלאכותיים)?
  • האם לגביהם היה ל-FDA "מספיק מידע על בטיחות השימוש"?
ההנחה של רבים בעולם היא שהתנהגותו התמוהה של ה-FDA בכל הקשור לסטיביה נובעת מלחצים כבדים שמופעלים עליו מצד יצרני הממתיקים המלאכותיים. הנחה זו קיבלה אישור מגורמים שונים מתוך תעשיית המזון.
ליצרני הממתקים המלאכותיים אכן יש סיבה טובה לחשוש מצמח הסטיביה, שהרי הם יודעים שיש לו פוטנציאל לכבוש את העולם כתחליף לסוכר שהוא טבעי, בריא וללא קלוריות.
התנהגות ה-FDA בנושא צמח הסטיביה מוכיחה שוב, שהצרכנים האמיתיים שלו הם יצרני המזון ולא אנחנו, הצרכנים הפשוטים. עליהם הוא מגן, לא עלינו.

שימוש רפואי בנוזל הסטיביה

ניתן להחזיק את בקבוקון נוזל הסטיביה כעזרה ראשונה בבית וזאת בשל התכונות האנטי-בקטריאליות שלו ותרומתו להחלמה של העור.
הוא עושה עבודה נפלאה במקרים הבאים:
  • חיטוי של שריטות, פצעים וכוויות;
  • חיטוי של פצעי בגרות (אקנה);
  • משפר זיהום פטרייתי;
  • מרפא פצעים בחלל הפה (אפטות) ודלקות חניכיים;
  • מקל על תינוקות שמצמיחים שיניים;
  • מזרז קרישה בפצע מדמם;
  • מזרז איחוי של דלקות;
  • משפר מצב של פצע לחץ.
מספיקה טיפה אחת של סטיביה על המקום הפגוע.

פרק מתוך הספר רק לא דיאטה. הספר משלב הסברים הכתובים בשפה פשוטה, מגובים במחקרים ובעובדות, תוך הקפדה על מתן דוגמאות מחיי היומיום שהופכים את הספר למעשי ויישומי
תאריך:  12/01/2010   |   עודכן:  12/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סטיביה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
ספר נחמד. חשוב לבריאת האדם
מיכאל חנן  |  13/03/10 15:20
2
אגב, ממליץ ללך בחום לעלותו
מיכאל חנן  |  13/03/10 15:31
3
אני צורכת שנים סטיביה, אלא ש.
חדוה  |  25/08/18 09:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טליה בירקאן
בפרק זה, בתוך מרחב הכתר, נחווה את המעבר של ההכרה האנושית, הזוכה להבטחה בדמות נס ונעה אל עבר המסע שתחילתו המקום שמעבר לטוב ולרע
קרן אלמוג
האפשרות שלנו להשתמש בזיכרון המודע שלנו מוגבלת מאוד    על כמה שיקולים מודעים אנחנו מסוגלים לחשוב בסיטואציה חדשה לחלוטין? האם נוכל לחשוב על שיקולים נרחבים, להתחשב בערכים ובמסוכמות חברתיות ולעצב תגובה מאוזנת תוך זמן סביר? התשובה היא כמובן שלילית
אדלינה קליין
עיון חוזר בספר השירים "על גדות הלתה" מאת אליעזר כגן, בהוצאת "עקד", תל אביב - תשנ"ח
אופיר אבסלנדר
ספר בישול חדש לכבוד חנוכה - "פרווה" - מכיל בתוכו כ-300 מתכונים עם תמונות מרהיבות להכנת סופגניות, עוגות ומאפים
גאולה כהן
על הספר "מחזור אור, שיר ואישה" של המשוררת חלי אברהם-איתן בהוצאת "שבילים", מודיעין    דיוקן האישה במחזוריות הביולוגית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il