X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
קובע שיש להעניק לחוק הלאום "פרשנות מקיימת", לפיה הוא אינו עומד בסתירה לעקרונות השוויון הקבועים בחוקי יסוד אחרים ובעקרונות השיטה המשפטית בישראל אינו מכריע בשאלה העקרונית של סמכותו לפסול חוקי יסוד קרא בדעת מיעוט: יש לבטל שלושה סעיפים בחוק
▪  ▪  ▪
הדיון בבג"ץ בחוק הלאום [צילום: לע"מ]
חיות רומזת: נתערב אם תיפגע עצמאות בית המשפט
איתמר לוין
קובעת בפסק הדין בנושא חוק הלאום: סמכותה של הכנסת כרשות המכוננת מוגבלת רק אם תפגע בליבת קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית; מוטב היה שהשוויון יובטח בו במפורש, אך הוא קיים גם בלי אזכור כזה
לרשימה המלאה

244 עמודים על חקיקה, ביקורת שיפוטית ואופיה של המדינה
איתמר לוין
מבחר מן האמירות המרכזיות של עשרת השופטים אשר דנו, לצידה של הנשיאה חיות, ב-15 העתירות נגד חוק יסוד הלאום: תשעה שתמכו בדחייתן ודעת המיעוט שסברה שיש לקבלן חלקית
לרשימה המלאה

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, דחתה (יום ה', 8.7.21) את 15 העתירות שהוגשו נגד חוק הלאום. לעמדתה הצטרפו המשנה לנשיאה בדימוס חנן מלצר והשופטים ניל הנדל, עוזי פוגלמן, יצחק עמית, נעם סולברג, דפנה ברק-ארז, מני מזוז, ענת ברון ודוד מינץ. השופט ג'ורג' קרא סבר בדעת מיעוט שיש לקבל את העתירות.
דעת הרוב קובעת – כפי שרמזו השופטים אשתקד בדיונים על העתירות – יש להעניק לחוק פרשנות מקיימת, העולה בקנה אחד עם חוקי היסוד האחרים ועם העקרונות והערכים של השיטה המשפטית הישראלית. חוק יסוד הלאום הוא פרק בחוקה המתגבשת, אשר נועד לעגן את מרכיבי זהותה של המדינה כמדינה יהודית, מבלי לגרוע ממרכיבי זהותה הדמוקרטית של המדינה המעוגנים בחוקי היסוד האחרים ובעקרונות החוקתיים הנוהגים בשיטה הישראלית.
חיות אומרת: "המכונן מיטיב היה לעשות אילו שילב שני אדנים אלה [יהודית ודמוקרטית] בחוק היסוד ועיגן בו לצד הערכים המשקפים את זהותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית, גם הצהרה בדבר ערך השוויון. ערך זה מאיר את דרכנו כמדינה מאז הקמתה, ולמרות זאת טרם זכה לעיגון מפורש בחוק יסוד. אך אף שהמכונן לא עשה כן, אין למעט מחשיבותו של חוק יסוד הלאום כחוק המעגן באופן מפורש וברמה החוקתית את מרכיבי זהותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית. חוק יסוד זה מהווה פרק אחד בחוקתנו המתגבשת והוא אינו שולל את אופיה של ישראל כמדינה דמוקרטית".
מגבלה צרה ביותר על הרשות המכוננת
רוב שופטי ההרכב עמדו על כך שכל עוד אין בישראל חוקה מלאה, חלה על הכנסת בכובעה כרשות מכוננת מגבלה אחת צרה ביותר, והיא שאין ביכולתה לשלול בחוק יסוד את עצם היותה של ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית. שלילת אחד משני עמודי התווך הללו, כך נקבע, תוביל להתמוטטות המבנה החוקתי כולו. חוק יסוד הלאום, שנועד לעגן במישור החוקתי את ההיבטים הנוגעים לאופיה של ישראל כמדינה יהודית, אינו שולל את אופיה הדמוקרטי המעוגן בחוקי יסוד אחרים שכוננה הכנסת, וכן בעקרונות החוקתיים שהיוו בסיס להקמת המדינה. לפיכך נקבע, כי ההכרעה בשאלה המורכבת הנוגעת לסמכותו של בית המשפט להתערב בתוכנו של חוק יסוד, אינה נדרשת במקרה זה.
חיות אומרת: "טענתם המרכזית של העותרים היא כי חוק יסוד הלאום יצר העדפה של ערכי המדינה כמדינה יהודית על פני ערכיה כמדינה דמוקרטית. טענה זו דינה להידחות. בחינת ההוראות שעוגנו בנוסחו הסופי של חוק יסוד: הלאום מלמדת כי מדובר בחוק יסוד שנועד לצקת תוכן קונקרטי לביטוי 'מדינה יהודית' ולהבהיר באופן מפורש מהם אותם רכיבים באופיה היהודי של המדינה שיש להם מעמד חוקתי... סקירת ההיסטוריה החקיקתית של חוק יסוד: הלאום מובילה למסקנה כי המכונן עסק בשאלה זו באופן מפורש וכי בחירתו המודעת הייתה שלא להכפיף את זהותה הדמוקרטית של המדינה לזהותה היהודית".
חיות מדגישה: "בקביעה כי ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי אין חידוש, שכן זוהי הנחת היסוד שעל בסיסה הוקמה המדינה בהתאם לעקרונות שנקבעו בהכרזת העצמאות. אך קביעה זו אין בה משום סתירה להיותה של ישראל מדינה דמוקרטית או משום העדפה גורפת של אופיה היהודי על זה הדמוקרטי. זאת, בהתאם לתפישה המושרשת בשיטתנו המשפטית ובדומה למודלים רבים המוכרים בעולם של מדינות לאום דמוקרטיות שאינן ניטרליות מבחינת זהותן הלאומית. לפיכך, עצם חקיקתו של חוק יסוד הלאום אינו שולל את 'המאפיינים הגרעיניים' המעצבים את הגדרתה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, ואין בו כדי לשנות את המעמד השווה של זהותה היהודית ושל זו הדמוקרטית".
חיות דוחה את כל הביקורות על החוק בכללותו ומסכמת: "חוק יסוד הלאום אינו שולל את אופיה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית. הוא אינו משקף העדפה של הזהות היהודית של מדינת ישראל על פני זו הדמוקרטית; הוא אינו גורע ממעמדו של עקרון השוויון בשיטת המשפט שלנו; השלכותיו בפועל אינן מובילות לשינויו של המשטר החוקתי בישראל מקצה לקצה; הוא אינו סותר את המשפט הבינלאומי; ואינו מתיימר להחיל עצמו מחוץ לגבולותיה של מדינת ישראל".
ראייה רחבה של הוראות החוק
שופטי הרוב אומרים, כי עקרון השוויון הוא עקרון יסוד במשפט הישראלי, ומכוחו מוענקות זכויות שוות לכלל אזרחי המדינה, ובכללם קבוצות המיעוט, המהוות חלק בלתי נפרד מהמרקם המרכיב את "בני הבית" בה. אומנם מוטב היה אילו זכה עקרון השוויון לעיגון מפורש בחוק היסוד, אך העובדה שעקרון זה לא עוגן בו בסופו של יום, אינה גורעת ממעמדו ומחשיבותו כעקרון יסוד בשיטה הישראלית. לכן, אין מקום לבטל את החוק בשל פגיעתו הנטענת בבני המיעוטים שאינם יהודיים.
דעת הרוב מוסיפה וקובעת, כי את הוראות חוק יסוד הלאום יש לפרש בראייה רחבה ומתוך שאיפה להרמוניה חוקתית בין חוקי היסוד כולם. ניתן למצוא מענה לקשיים שעליהם הצביעו העותרים וזאת בדרך של "פרשנות מקיימת", הנסמכת על העקרונות והכללים הפרשניים הנוהגים בשיטה המשפטית. בהתאם לפרשנות זו נקבע, כי סעיף 1 לחוק היסוד עוסק בזכות להגדרה עצמית לאומית, ואינו שולל זכויות אישיות או זכויות תרבותיות מוכרות במישור התת-מדינתי. סעיף 4 לחוק היסוד מעגן את היותה של השפה העברית שפתה העיקרית של המדינה, אך זאת מבלי לגרוע ממעמדה של השפה הערבית להלכה ולמעשה, ומן האפשרות להמשיך ולקדם את מעמדה של שפה זו במרחב הציבורי במדינה. ערך ההתיישבות היהודית המעוגן בסעיף 7 לחוק היסוד ניתן להגשמה לצד ערך השוויון, והסעיף לא נועד להכשיר אפליה והדרה של מי שאינם יהודים ממקרקעי המדינה, כפי שאף הבהירה המדינה.
קרא סבור, כי הוראות סעיפים אלו שוללות את ליבת הזהות הדמוקרטית של המדינה ומזעזעות את אמות הסיפים של המבנה החוקתי, ולכן דינן בטלות. לדעתו, ההתעלמות מהערבים והדרוזים מעצימה את הפגיעה בעקרון השוויון, שלא זכה לעיגון חוקתי מפורש או משוריין. לדבריו, קריאה הצהרתית בלבד של חוק הלאום אינה מתיישבת עם האופן בו מתפרשים ומיושמים יתר חוקי היסוד. לחוק הלאום יש השלכות משפטיות אופרטיביות, כמו, כך נראה, הקנייתה של הגנה חוקתית לחקיקה מפלה ולהחלטות מפלות שעלולות להתקבל בחסותו.

חוק יסוד: ישראל - מדינת הלאום של העם היהודי
בג"ץ 5555/18, אכרם חסון ואח' נ' הכנסת ואח' / פס"ד
דחיית העתירות נגד חוק יסוד הלאום
תאריך:  08/07/2021   |   עודכן:  08/07/2021
+ח"כ סעדי: בג"ץ מחזק את הגזענות הממסדית
18:41 08/07/21  |  עידן יוסף

ח"כ אוסאמה סעדי על דחיית עתירות חוק הלאום: "לא יעזור בית דין. חוק הלאום הוא לא חוקתי ולא מוסרי. שוב בג"ץ מוכיח שהוא לא כתובת לשמירה על זכויות האזרחים הפלשתינים בישראל ולא של זכויות העם הפלשתיני בשטחים הכבושים, מחזק את הגזענות הממסדית ונותן לה 'הכשר' בג"ץ. במקום לתת כרטיס אדום לחקיקה גזענית, בג"ץ מנסה בכל דרך לתת לה פרשנות מקיימת".

+הקואליציה תעלה חד-צדדית מינוי יו"רים לוועדות הכנסת
18:17 08/07/21  |  עידן יוסף

הקואליציה תעלה ביום ראשון לאישור הוועדה המסדרת את הרכב ועדות הכנסת ויושבי הראש שלהם. המהלך נעשה ללא תיאום עם האופוזיציה, אחרי שהצדדים לא הגיעו להסכמה ביניהם.

+שקד: הדיון בשאלת פסילת חוקי יסוד נעשה בחוסר סמכות
17:54 08/07/21  |  עידן יוסף

שרת הפנים, איילת שקד על החלטת בג״ץ בעניין חוק הלאום: ״בית המשפט העליון הכריע את המובן מאליו - אין כל בסיס להתערבות בחוק יסוד: ישראל - מדינת הלאום של העם היהודי. עם זאת, עצם הדיון בשאלת פסילת חוקי יסוד נעשה בחוסר סמכות מוחלט. שלילת סמכות העם לקבוע את אופיה וזהותה של מדינת ישראל בשם עקרונות מופשטים שומטת את בסיסו של ההליך הדמוקרטי״.

+ח"כ כסיף קורא שלא לציית לחוק הלאום
17:45 08/07/21  |  עידן יוסף

ח"כ עופר כסיף על פסיקת בג"ץ חוק הלאום: "‏אף בית דין לא יכול להכשיר חוק גזעני. אף אדם שאנושיות בו לא יציית לחוקי גזע. דינו של חוק הלאום ושל אלו שחוקקו אותו - בית הדין של ההיסטוריה. נקווה שבדרך יעברו בהאג".

+דיכטר: חוק הלאום - בטון יצוק
17:34 08/07/21  |  עידן יוסף

ח״כ אבי דיכטר בטוויטר: "‏אני מברך את החלטת שופטי בית המשפט העליון אשר קבעו את כפי שכבר הבטחתי כי חוק יסוד הלאום הינו בטון יצוק. ‏את עמדת השופט היחיד שהתנגד נכון לבחון בקונטקסט אחר".

+קריב: לתקן את חוק הלאום; זו גם מדינת אזרחיה הלא-יהודיים
17:32 08/07/21  |  עידן יוסף

יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט, ח"כ גלעד קריב (העבודה): "בג"ץ צדק בהחלטתו שלא לפסול את חוק הלאום, וצדק לא פחות בקביעה שחוק הלאום אינו יכול לפגוע בערכים החוקתיים הדמוקרטיים של מדינת ישראל ובראשם הזכות לשוויון. זהו תפקידה של הכנסת לתקן את חוק הלאום ולוודא שעקרון השוויון זוכה לעיגון ברור בחוקי היסוד ולצידו המסר שמדינת ישראל היא מדינת העם היהודי וגם המדינה של אזרחיה הלא-יהודים".

+משה פייגלין התפקד לליכוד
15:01 08/07/21  |  

משה פייגלין, יו"ר מפלגת זהות שספגה כישלון צורב בבחירות לכנסת, הודיע על חזרתו למפלגת הליכוד, שאותה עזב בטריקת דלת. במכתב לפעילי זהות כתב פייגלין: "קיימתי שיחה חברית עם מנהיג הליכוד - ח"כ בנימין נתניהו ואנו נמצאים במגע שוטף עם חברי הכנסת של המפלגה ועם פעיליה המרכזיים".

+קמפיין: ״ממשלת בנט-ליברמן מרעיבה את ילדי ישראל"
13:30 08/07/21  |  עידן יוסף

מפלגת שס יוצאת בקמפיין רשת בעקבות גזירת ביטול סבסוד המעונות, המאיים לטענתה להוציא אלפי נשים חרדיות ממעגל העבודה, שכותרתו ״ממשלת בנט-ליברמן מרעיבה את ילדי ישראל".

+מחיר המטרה יתחשב במחלבות קטנות
13:21 08/07/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

אושר התיקון בחוק תכנון משק החלב לקריאה שנייה ושלישית  ▪  מחיר המטרה יחושב לפי עלויות הייצור השנתיות של רפתות שמייצרות מעל 700 אלף ליטר בשנה

מחלבות רמת הגולן [צילום: איתמר לוין]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אביגדור מעוז  אביר קארה / Abir  kara  אבתיסאם   מראענה / Ibtisam Mara'ana  אוסאמה סעדי / Osama Saadi  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אופיר כץ / Ofir  Katz  אורי מקלב / Uri Maklev  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir  איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg  אלון טל / Alon  Tal  אלון שוסטר / Schuster Alon  אלי כהן / Eli Cohen  אלינה ברדץ' יאלוב / Elina Bardach Yalov  אמילי חיה מואטי / Emilie Haya Moatti  אמיר אוחנה / Amir Ohana  אסתר חיות / Esther Hayut  אפרת רייטן מרום / Rayten Marom Efrat  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גבי לסקי / Gaby  Lasky  גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken  ג'ורג' קרא / George Kara  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan  גלעד קריב / Gilad Kariv  דוד אמסלם / David Amsalem  דוד  ביטן / David Bitan  דוד מינץ / David Mintz  דפנה ברק-ארז / Daphne Barak-Erez  ווליד טאהא / Waleed Taha  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  זאב בנימין בגין / Ze'ev Binyamin Begin  חוק הלאום  חיים ביטון / Haim Biton  חיים כץ / Haim Katz  חנן מלצר / Hanan Melcer  יאיר גולן / Yair Golan  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יואב בן צור / Yoav Ben Tzur  יואב גלנט / Yoav Galant  יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich  יואב קיש / Yoav Kish  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יום טוב חי כלפון / Yomtob Kalfon  יוסף שיין / Shain Yossi  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  יסמין פרידמן / Yasmin Fridman  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton  יצחק עמית / Issac Amit  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  לימור מגן תלם / Limor Magen Telem  מאזן גנאים / Mazen  Ghanem  מאי גולן / May  Golan  מאיר יצחק-הלוי / Meir Itzhak Halevy  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton  מיכל מרים וולדיגר / Michal Miriam  Woldiger  מירב בן ארי / Merav Ben Ari  מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari  מירב כהן / Meirav  Cohen  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  מני מזוז / Meni Mazuz  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משה (מוסי) רז / Mossi Raz  מתן כהנא / Matan  Kahana  ניל הנדל / Neal Hendel  ניצן הורוביץ / Nitzan Horovitz  ניר אורבך / Nir  Orbach  נירה שפק / Nira  Shpak  נעם סולברג / Noam Sohlberg  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סימון דוידסון / Simon Davidson  סלאלחה עלי / Salalha Ali  סמי אבו-שחאדה / Sami  Abu Shehadeh  סעיד  אלחרומי / Said Elharumi  עודד פורר / Oded Forer  עודה איימן / Ayman  Odeh  עוזי פוגלמן / Uzi Vogelman  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עידית סילמן / Idit  Silman  עמיחי שיקלי / Amichai Chikli  ענת ברון / Anat Baron  פטין מולא / Patin  Mula  צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רון כץ / Ron Katz  רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שמחה רוטמן / Simcha  Rothman  שרן השכל / Sharren Haskel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ דחה העתירות נגד חוק הלאום
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
ועוד יותר טוב שקרא במיעוט
טוב שכך  |  8/07/21 17:37
2
חוזרים לעיקר
באום  |  8/07/21 19:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 24
עידן יוסף
אושר התיקון בחוק תכנון משק החלב לקריאה שנייה ושלישית    מחיר המטרה יחושב לפי עלויות הייצור השנתיות של רפתות שמייצרות מעל 700 אלף ליטר בשנה
עידן יוסף
לאחר שרינה מצליח תקפה ב"אולפן שישי" את נאור יחיא ואת אנשי לשכת נתניהו וקראה שלא להעסיקם בשירות הציבורי עד שיתנצלו, דורש הליכוד מהרשות השנייה לפעול נגדה
מירב ארד
משרד הבריאות: לאחר ההגבלות, ירידה חדה באחוזי הנכנסים לארץ שחלו בקורונה - מספרם עומד כיום על 0.09%    קנס של 3,500 יוטל על מי שנכנס לישראל בלי שביצע בדיקה בעת הכניסה
מירב ארד
החוק שמאפשר ל-4 ח"כים להתפלג מסיעתם אושר במליאת הכנסת ברוב של 60 ח"כים לעומת 54 מתנגדים    הקואליציה נאלצה למשוך את הצעת החוק לגיוס צעירות שהתחזו לדתיות בשל היעדר רוב
עידן יוסף
ראשי רשויות מיישובי הצפון והדרום בדיון בנושא פקיעת הוראת המעבר, שמעגנת הטבות מס לעשרות ישובים: "ההוראה מתקנת עוולות עבור יישובי פריפריה וקו עימות רבים, בטלו אותה רק לאחר חקיקה מסודרת שתיתן לכך מענה"    במהלך הדיון הציגו נציגי משרדי האוצר והמשפטים דוח שחיברו וקורא לבטל את ההוראה שמוארכת מאז שנת 2015
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il