בית הספר לטיסה של חיל-האוויר עובר תקופה קשה, הבאה לידי ביטוי בריבוי של תאונות וכמעט-תאונות, וזאת בשל כשלים מצידו של מפקד הבסיס, אל"ם יובל הראל. כך טוען סא"ל (מיל') מרדכי קלנר, שהיה מדריך בבית הספר במשך 35 שנים, בתביעה שהגיש (11.7.21) לבית הדין האיזורי לעבודה בבאר שבע בעקבות פיטוריו. בין היתר חושף קלנר, כי הראל עצמו היה מעורב בשנה שעברה באירוע שכמעט הסתיים בהתנגשות בין המסוק שהטיס לבין רכבת - אך לא ננקטו כלפיו צעדים כלשהם.
קלנר פוטר בספטמבר 2020, בגיל 63, לאחר שלדבריו העביר 10,000 טיסות הדרכה והכשיר 2,700 טייסים כאזרח עובד צה"ל. לטענתו, הוא קורבן לטיוח מצידם של הראל ורס"ן מאיר מעיין, שהיה מפקד טייסת בבית הספר והודח זמן קצר לאחר מכן בשל שורת כשלים פיקודיים ועבירות בטיחות. קלנר אומר שהוא פוטר בעקבות אירוע בטיחותי בו היה מעורב בפברואר 2020, וזאת למרות שאירועים חמורים יותר הסתיימו בלא-כלום. האירוע התרחש לדבריו כאשר הצטווה להמריא לטיסה במזג אוויר שחייב לבטל את הטיסות, ובשל מחדלים וטעויות של מגדל הפיקוח. הטיסה הסתיימה ללא נפגעים וללא נזק, הוא מדגיש.
לדברי קלנר, במהלך אותה טיסה התרחש אובדן גובה, הנחשב לאירוע בטיחות "אשר מי מהגורמים הפיקודיים בבית הספר לטיסה חששו מליתן עליו את הדין, וזאת נוכח ריבוי אירועי בטיחות קודמים בבית הספר לטיסה ומתוך הבנה, כי קיומו של אירוע נוסף, כחלק מהרצף, עלול להוביל להדחתם מתפקידם". מדובר לטענתו באירוע בודד של דקה אחת, ממנו נחלץ בצורה מקצועית ושאותו תחקר הראל למרות שהיה בניגוד עניינים, ואשר הביא לסיום הקריירה הארוכה שלו - סמוך לגיל הפנסיה. כאשר ההסתדרות לחצה על צה"ל להמשיך ולהעסיקו, אומר קלנר, הוצע לו לשמש כ"אחראי הדרכה קרקעית" ב-30% משכרו - הצעה המלמדת, לטענתו, כי לא הייתה עילה מקצועית לפיטוריו.
לטענת קלנר, התחקור שנערך בעקבות האירוע נועד לטייח את שהתרחש, מעיין ביקש ממנו לתאם את גרסת התחקור ומאוחר יותר הציג קטע קצרצר בלבד מתיעוד הטיסה, תוך הטלת האחריות על קלנר והתעלמות מוחלטת מחלקם של אחרים. לאחר מכן השעה אותו מעיין ואף אמר לו: "אתה זקן, לא מסוגל ללמוד, לא אשקיע בך". בפועל היה זה מעיין שפיטר אותו, בניגוד להסכם הקיבוצי ובלא שימוע - טוען קלנר. מאוחר יותר הודיע לו הראל בשיחה בעמידה, שהוא מגבה את החלטתו של מעיין - שוב בניגוד לדין, לדברי קלנר. בהמשך כתב הראל, כי העסקתו של קלנר כטייס עד גיל 63 היא חריגה ומעידה על רמתו הגבוהה. לדברי קלנר, זוהי הוכחה לכך שמדובר באפליה אסורה על-רקע גילו.
קלנר חושף כאמור את קיומם של ארבעה אירועים בטיחותיים חמורים בבית הספר לטיסה בחודשיים הראשונים של 2020, שבאחד מהם היה מעורב טייס בכיר בדרגת אל"ם (מיל'). באירוע הראשון הטיסו הראל ומדריך נוסף מסוק, אשר כמעט והתנגש עם רכבת. הראל עצמו הודה, באיגרת ששלח מיד לאחר מכן למדריכים, כי הסיבה הייתה "רמת כשירות נמוכה למשימה, מודעות נמוכה לסיכון והעדר מגבלות שמגדרות שולי בטיחות". לדברי קלנר, אירוע חמור זה תוחקר בידי קצין הכפוף להראל ולא בידי קצין חיצוני ולא ננקטו עקבותיו צעדים כלשהם.
על-פי איגרתו של הראל למדריכים, אירוע נוסף היה חמור יותר וברמה משמעתית, ונגע לשני מסוקים שביצעו פעילות "בתנאים לא מאפשרים ובניגוד להנחיית [הטייס] המוביל והמגדל". אירוע שלישי נגרם בשל "רמת כשירות נמוכה לטיסה במזג אוויר, עומס תעבורתי גדול ביחס לתנאים, החלטה שגויה לטוס, בעיה בתרבות דיווח ותחקור". ואילו האירוע הרביעי הוגדר כ"אירוע חוזר" והתרחש במהלך טיסה "גם גוף שלא טס במנטליות ובסטנדרט חיל-האוויר ומתקשה לעמוד בחוקים". כאמור, כל האירועים הללו התרחשו בתוך 50 יום בינואר-פברואר 2020. הראל קבע, כי המסקנה מהם היא שיש צורך לשפר הן את כשירות הטיסה ואת המנטליות שלה.
עוד כתב הראל למדריכים, כי נדרשים מהם יותר צניעות ויותר מקצוענות, שכן הוא רואה "הערכת יכולת עצמית גבוהה מדי", הנחה שמקור האירועים הוא במדריכים סוררים והתעלמות מכך שהם יכולים לקרות לכל אחד מהם, "טיסה ברמת מקצוענות נמוכה מדי בהיבט כשירות מטוס, מזג אוויר וידע נהלים", טעויות של מפקדים בקבלת החלטות תוך הצבת הכמות לפני האיכות והבטיחות ו"יותר מדי אירועים שלא מדווחים בזמן מתוך שיקולים שגויים".
קלנר מזכיר את התאונה שהתרחשה בנובמבר אשתקד, בה נהרגו רס"ן (מיל') איתי זיידן וחניך הקורס רב"ט ליהוא בן-בסה, שלטענתו היא "הראיה הנוקבת ביותר לתקופה הקשה העוברת על בית הספר לטיסה ואשר לדידו של התובע הינה פועל יוצא של כשלונם של הגורמים הפיקודיים, ובראשם מפקד בית הספר לטיסה, מלפקד על בית הספר לטיסה באופן ראוי". לדברי קלנר, לא היה אמת בהודעת צה"ל ולפיה התאונה נגרמה בשל "תופעה שלא הייתה מוכרת בעולם ובחיל" במשך 20 שנה, שכן אירוע דומה וחמור מאוד התרחש בטיסה אותה הוביל רס"ן מעיין.
קלנר תובע 1.5 מיליון שקל בטענה לפיטורים שלא כדין, לשון הרע, תשלומים שלא קיבל בשנות עבודתו והשלמת פיצויים. הוא גם מבקש מבית הדין לדון בתביעה בדלתיים סגורות, כדי שיוכל לחשוף מידע מסווג מבחינה ביטחונית, כולל תחקור הכמעט-תאונה של הראל (לא התבקש איסור פרסום על התביעה עצמה). התביעה הוגשה באמצעות עו"ד עומר קלנר וטרם הוגש כתב הגנה.