X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
סא"ל במילואים בחיל-האוויר טוען בעקבות פיטוריו:

כמעט תאונות וטיוח בביה"ס לטיסה של חיל-האוויר

מרדכי קלנר חושף: ב-50 הימים הראשונים של 2020 התרחשו ארבעה אירועים בטיחותיים חמורים; באחד מהם כמעט התנגש מסוק אותו הטיס מפקד בית הספר, אל"ם יובל הראל, ברכבת טוען שהוא פוטר בעקבות אירוע שולי בשל חששם של מפקדיו שהם יודחו בעקבות שרשרת האירועים הקודמים
▪  ▪  ▪
בוגרי קורס טיס [צילום: יוסי זליגר, פלאש 90]

בית הספר לטיסה של חיל-האוויר עובר תקופה קשה, הבאה לידי ביטוי בריבוי של תאונות וכמעט-תאונות, וזאת בשל כשלים מצידו של מפקד הבסיס, אל"ם יובל הראל. כך טוען סא"ל (מיל') מרדכי קלנר, שהיה מדריך בבית הספר במשך 35 שנים, בתביעה שהגיש (11.7.21) לבית הדין האיזורי לעבודה בבאר שבע בעקבות פיטוריו. בין היתר חושף קלנר, כי הראל עצמו היה מעורב בשנה שעברה באירוע שכמעט הסתיים בהתנגשות בין המסוק שהטיס לבין רכבת - אך לא ננקטו כלפיו צעדים כלשהם.
קלנר פוטר בספטמבר 2020, בגיל 63, לאחר שלדבריו העביר 10,000 טיסות הדרכה והכשיר 2,700 טייסים כאזרח עובד צה"ל. לטענתו, הוא קורבן לטיוח מצידם של הראל ורס"ן מאיר מעיין, שהיה מפקד טייסת בבית הספר והודח זמן קצר לאחר מכן בשל שורת כשלים פיקודיים ועבירות בטיחות. קלנר אומר שהוא פוטר בעקבות אירוע בטיחותי בו היה מעורב בפברואר 2020, וזאת למרות שאירועים חמורים יותר הסתיימו בלא-כלום. האירוע התרחש לדבריו כאשר הצטווה להמריא לטיסה במזג אוויר שחייב לבטל את הטיסות, ובשל מחדלים וטעויות של מגדל הפיקוח. הטיסה הסתיימה ללא נפגעים וללא נזק, הוא מדגיש.
לדברי קלנר, במהלך אותה טיסה התרחש אובדן גובה, הנחשב לאירוע בטיחות "אשר מי מהגורמים הפיקודיים בבית הספר לטיסה חששו מליתן עליו את הדין, וזאת נוכח ריבוי אירועי בטיחות קודמים בבית הספר לטיסה ומתוך הבנה, כי קיומו של אירוע נוסף, כחלק מהרצף, עלול להוביל להדחתם מתפקידם". מדובר לטענתו באירוע בודד של דקה אחת, ממנו נחלץ בצורה מקצועית ושאותו תחקר הראל למרות שהיה בניגוד עניינים, ואשר הביא לסיום הקריירה הארוכה שלו - סמוך לגיל הפנסיה. כאשר ההסתדרות לחצה על צה"ל להמשיך ולהעסיקו, אומר קלנר, הוצע לו לשמש כ"אחראי הדרכה קרקעית" ב-30% משכרו - הצעה המלמדת, לטענתו, כי לא הייתה עילה מקצועית לפיטוריו.
לטענת קלנר, התחקור שנערך בעקבות האירוע נועד לטייח את שהתרחש, מעיין ביקש ממנו לתאם את גרסת התחקור ומאוחר יותר הציג קטע קצרצר בלבד מתיעוד הטיסה, תוך הטלת האחריות על קלנר והתעלמות מוחלטת מחלקם של אחרים. לאחר מכן השעה אותו מעיין ואף אמר לו: "אתה זקן, לא מסוגל ללמוד, לא אשקיע בך". בפועל היה זה מעיין שפיטר אותו, בניגוד להסכם הקיבוצי ובלא שימוע - טוען קלנר. מאוחר יותר הודיע לו הראל בשיחה בעמידה, שהוא מגבה את החלטתו של מעיין - שוב בניגוד לדין, לדברי קלנר. בהמשך כתב הראל, כי העסקתו של קלנר כטייס עד גיל 63 היא חריגה ומעידה על רמתו הגבוהה. לדברי קלנר, זוהי הוכחה לכך שמדובר באפליה אסורה על-רקע גילו.
קלנר חושף כאמור את קיומם של ארבעה אירועים בטיחותיים חמורים בבית הספר לטיסה בחודשיים הראשונים של 2020, שבאחד מהם היה מעורב טייס בכיר בדרגת אל"ם (מיל'). באירוע הראשון הטיסו הראל ומדריך נוסף מסוק, אשר כמעט והתנגש עם רכבת. הראל עצמו הודה, באיגרת ששלח מיד לאחר מכן למדריכים, כי הסיבה הייתה "רמת כשירות נמוכה למשימה, מודעות נמוכה לסיכון והעדר מגבלות שמגדרות שולי בטיחות". לדברי קלנר, אירוע חמור זה תוחקר בידי קצין הכפוף להראל ולא בידי קצין חיצוני ולא ננקטו עקבותיו צעדים כלשהם.
על-פי איגרתו של הראל למדריכים, אירוע נוסף היה חמור יותר וברמה משמעתית, ונגע לשני מסוקים שביצעו פעילות "בתנאים לא מאפשרים ובניגוד להנחיית [הטייס] המוביל והמגדל". אירוע שלישי נגרם בשל "רמת כשירות נמוכה לטיסה במזג אוויר, עומס תעבורתי גדול ביחס לתנאים, החלטה שגויה לטוס, בעיה בתרבות דיווח ותחקור". ואילו האירוע הרביעי הוגדר כ"אירוע חוזר" והתרחש במהלך טיסה "גם גוף שלא טס במנטליות ובסטנדרט חיל-האוויר ומתקשה לעמוד בחוקים". כאמור, כל האירועים הללו התרחשו בתוך 50 יום בינואר-פברואר 2020. הראל קבע, כי המסקנה מהם היא שיש צורך לשפר הן את כשירות הטיסה ואת המנטליות שלה.
עוד כתב הראל למדריכים, כי נדרשים מהם יותר צניעות ויותר מקצוענות, שכן הוא רואה "הערכת יכולת עצמית גבוהה מדי", הנחה שמקור האירועים הוא במדריכים סוררים והתעלמות מכך שהם יכולים לקרות לכל אחד מהם, "טיסה ברמת מקצוענות נמוכה מדי בהיבט כשירות מטוס, מזג אוויר וידע נהלים", טעויות של מפקדים בקבלת החלטות תוך הצבת הכמות לפני האיכות והבטיחות ו"יותר מדי אירועים שלא מדווחים בזמן מתוך שיקולים שגויים".
קלנר מזכיר את התאונה שהתרחשה בנובמבר אשתקד, בה נהרגו רס"ן (מיל') איתי זיידן וחניך הקורס רב"ט ליהוא בן-בסה, שלטענתו היא "הראיה הנוקבת ביותר לתקופה הקשה העוברת על בית הספר לטיסה ואשר לדידו של התובע הינה פועל יוצא של כשלונם של הגורמים הפיקודיים, ובראשם מפקד בית הספר לטיסה, מלפקד על בית הספר לטיסה באופן ראוי". לדברי קלנר, לא היה אמת בהודעת צה"ל ולפיה התאונה נגרמה בשל "תופעה שלא הייתה מוכרת בעולם ובחיל" במשך 20 שנה, שכן אירוע דומה וחמור מאוד התרחש בטיסה אותה הוביל רס"ן מעיין.
קלנר תובע 1.5 מיליון שקל בטענה לפיטורים שלא כדין, לשון הרע, תשלומים שלא קיבל בשנות עבודתו והשלמת פיצויים. הוא גם מבקש מבית הדין לדון בתביעה בדלתיים סגורות, כדי שיוכל לחשוף מידע מסווג מבחינה ביטחונית, כולל תחקור הכמעט-תאונה של הראל (לא התבקש איסור פרסום על התביעה עצמה). התביעה הוגשה באמצעות עו"ד עומר קלנר וטרם הוגש כתב הגנה.

תאריך:  12/07/2021   |   עודכן:  12/07/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כמעט תאונות וטיוח בביה"ס לטיסה של חיל-האוויר
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
בעופות הקפואים - לא צפוי מחסור    הסיבה למחסור: היעדרות צפויה של עובדים במשחטות בשל הצום והסמיכות לחג הקורבן    משרד החקלאות ממליץ לצרכנים להיערך מבעוד מועד לרכוש עוף טרי בסוף השבוע של ה-16-15 ביולי
איתמר לוין
המכרזים לתפקידי פרקליטים ומשפטנים יוקפאו לפחות לשלושה חודשים; הצדדים יקיימו מו"מ במטרה "להביא לפתיחת תפקידים משפטיים לפרקליטים ולמשפטנים כאחד"
מירב ארד
"המסר עבר והגענו להבנות"    ח"כ וליד טאהא חשף את רשימת הדרישות ולא שלל הצבת אולטימטום נוסף: "מקווה שלא, אבל אם צריך - זה יקרה"
מירב ארד
הכתובת בת ה-3,100 שנה התגלתה ליד קריית גת    הארכיאולוגים: "כינויו של השופט גדעון בן יואש בתנ"ך היה ירובעל, אך אין לדעת אם הכלי שעליו נכתבה הכתובת בדיו, היה שייך לו"
עידן יוסף
הממשלה מקדמת את הארכת הפז"ם של חיילים בשירות הצבאי ל-32 חודשים במקום 30 כיום    הסיבה: מחסור בכוח אדם, בעיקר ביחידות הלוחמות ובמסגרות תומכות הלחימה והמקצועות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il