X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
נדחתה עתירה נגד זרוע ההתיישבות של גוש אמונים

אמנה זכאית לתמיכות מרשויות מקומיות

וילנר וגרוסקופף: אמנה זכאית לתמיכה למרות שהיא אגודה שיתופית ולא עמותה או חברה לתועלת הציבור, משום שהיא פועלת למטרות ציבוריות ולא לעשיית רווחים מזוז בדעת מיעוט: אגודה שיתופית אינה זכאית לתמיכה משום שמטרותיה כלכליות והפיקוח עליה מועט
▪  ▪  ▪
בתים שהקימה אמנה, שבות רחל [צילום: עופר טמיר]

רשויות מקומיות רשאיות להעניק הקצבות לאגודת אמנה, זרוע ההתיישבות של גוש אמונים. כך קובע (יום א', 18.7.21) בית המשפט העליון, כאשר השופטים יעל וילנר ועופר גרוסקופף דחו את עתירת שלום עכשיו והח"כים לשעבר יוסף בילין, רן כהן ואופיר פינס נגד ההקצבות, מול דעת מיעוט של השופט בדימוס מני מזוז.
התמיכות ניתנות בידי מספר רשויות מקומיות ביהודה ושומרון: מטה בנימין, שומרון, גוש-עציון, הר חברון, אפרת, קדומים ובית אל. הן כפופות לנוהל מנכ"ל משרד הפנים, המסדיר "מתן תמיכות, במישרין או בעקיפין, מאת רשויות מקומיות למוסדות ציבור שונים הפועלים, ככלל, בתחומה המוניציפלי של הרשות בנושאי חינוך, תרבות, דת, מדע, אמנות, רווחה, בריאות, ספורט וכיוצא באלה וזאת כאשר הפעילות המתבצעת על-ידי מוסד הציבור הנתמך היא במסגרת תפקידיה וסמכויותיה של הרשות המקומית, בהתאם לדיני השלטון המקומי".
המחלוקת בין השופטים הייתה האם אמנה עונה על ההגדרה לפיה "מוסד ציבורי" לצורף מתן התמיכות הוא "גוף שאינו מוסד ממוסדות המדינה או ממוסדות הרשות, הפועל שלא למטרה של עשיית רווחים, למטרה של חינוך, תרבות, דת, מדע, אמנות, רווחה, בריאות, ספורט או מטרה דומה". זאת, לאור העובדה שאמנה היא אגודה שיתופית ולא עמותה או חברה לתועלת הציבור, כפי שמתאגדים בדרך כלל מוסדות ציבוריים.
וילנר אומרת כי יש לקרוא את הנוהל מבחינת מהותו, דהיינו: מדובר בגוף שאינו למטרת רווח, ולא מבחינת המבנה המשפטי של הגוף. אמנה מצהירה במפורש במטרותיה, כי היא אינה פועלת למטרות רווח: "כספי הקרן השמורה מותרים לעסקים, להשקעה ולכיסוי גרעון, אך אסורים לחלוקה בין החברים, על-אף כל הוראה אחרת... האגודה אינה רואה עשית רווחים כמטרה". עוד אומרת וילנר, כי מטרותיה של אמנה הן ציבוריות במובהק, "באשר עניינן בפיתוח ההתיישבות בארץ ובסיוע לציבור רחב של מתיישבים במקומות שונים... פעילותה של אמנה נועדה, אפוא, לסייע ליישובים החברים בה ולתושביהם, להבדיל מפעולה עבור קבוצה מצומצמת של אנשים פרטיים, ובכך יש כדי לחזק את הפן הציבורי שבמטרותיה".
גרוסקופף מוסיף: "מבחינה לשונית, אין בהגדרת 'מוסד ציבור' שבנוהל התמיכות כל התייחסות לצורת ההתאגדות של הגוף, אלא רק דרישה כי הוא גוף 'הפועל שלא למטרה של עשיית רווחים'. מכאן, שהמבקש להוסיף דרישה כי הגוף יתאגד בצורה מסוימת (למשל, כעמותה) מאלץ את לשון הנוהל לקרוא לתוכה דרישה שלא קבועה בה (ואשר לא היה כל קושי להוסיפה)". לדבריו, השימוש בהגדרה של "מוסד ציבור" בנוהל הוא נגזרת של חוק יסודות התקציב, אשר שם את הדגש על המטרה לשמה פועל הגוף ולא על צורת ההתאגדות.
מזוז סבור, כי אגודה שיתופית אינה זכאית לתמיכה מרשות מקומית, משום שהיא פועלת למטרות הכלכליות של חבריה ולא למטרות ציבוריות, ומשום שאין עליה חובות פיקוח ושקיפות כפי שיש על עמותות וחברות לתועלת הציבור. עוד הוא אומר כי תקנונה של אמנה אינו אוסר עליה לפעול למטרות רווח ואין בו מענה לפיקוח ההולם על גופים המקבלים כספי ציבור.
את העותרים ייצגו עוה"ד מיכאל ספרד והייא אבו-ורדה; את המדינה ייצגו עוה"ד עו"ד אבי מיליקובסקי ושרון אבירם; את הרשויות המקומיות ייצגו עוה"ד יניב בריטשטיין, מיכל רוזנבוים, עמיחי ויינברג, רויטל אפלבוים ודוד הרשקוביץ וכן חננאל דורני; ואת אמנה - עוה"ד ירון קוסטליץ ושמחה אלבחרי.

תאריך:  18/07/2021   |   עודכן:  18/07/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אמנה זכאית לתמיכות מרשויות מקומיות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מזוז - הפוליטיקה מעל הכל ל"ת
שאול א.  |  19/07/21 00:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
ברבעון הראשון של 2021 נרשמה גם ירידה של 2.4% בהוצאה לצריכה פרטית (עלייה של 8.2% בצריכה הפרטית למעט מוצרים בני-קיימא). עוד נרשמו ירידה של 13.8% בהשקעות בנכסים קבועים וירידה של 23.0% בהוצאה לצריכה ציבורית
איציק וולף
משרד הבריאות ממליץ שלא לחסן חולים אונקולוגיים במנה השלישית של החיסון נגד קורונה    קרוב ל-90% מהחולים אשר טופלו בכימותרפיה פיתחו נוגדנים בעקבות מתן החיסון הרגיל, ורמת הנוגדנים נשארת גבוהה גם כמה חודשים לאחר מתן החיסון, באופן דומה לאוכלוסייה הכללית
מירב ארד
ההודעה התפרסמה בעקבות עליית יהודיים להר-הבית לציון ט' באב    בשעות הבוקר יידו מוסלמים אבנים לעבר כוחות הביטחון בהר-הבית    הכוחות השיבו את הסדר על-כנו    רה"מ בנט: "חופש הפולחן בהר-הבית יישמר באופן מלא גם למוסלמים"
מירב ארד
דגש על אכיפה מוגברת באירועים ושמחות, בדגש על חתונות    בנט הנחה את היוע"ש להסדיר את ההיבט המשפטי להפעלת מערכת "הסכמון"
איתמר לוין
יניב אינסל ורם יולוס ביקשו 10.5 מיליון שקל תמורת מכירת הקניון; בית המשפט המחוזי אישר 1.3 מיליון שקל בלבד; בית המשפט העליון הוסיף 1.6 מיליון שקל במסגרת פשרה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il