X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
אומר בבג"ץ שיש לבטל את החלטתו של גלנט שלא להעניק את הפרס לעודד גולדרייך בנימוק שהוא תומך בחרם על ישראל, משום שאין זה מקרה כה קיצוני המצדיק התערבות בהחלטת ועדת הפרס
▪  ▪  ▪
גולדרייך. הודיע שאינו תומך ב-BDS [צילום: יוטיוב]

יש להעניק את פרס ישראל בחקר המחשב לפרופ' עודד גולדרייך ולבטל את החלטת שר החינוך דאז, יואב גלנט, למנוע ממנו את הפרס. כך סבור היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, התומך בקבלת העתירה לבג"ץ שהגישה ועדת הפרס בעקבות החלטתו של גלנט.
גלנט דחה את המלצת הוועדה, בנימוק שגולדרייך חתם על מספר מכתבים ועצומות המביעים תמיכה בחרם על ישראל. מדובר בין היתר על מסמכים מ-2008, 2019 ומארס השנה. בעקבות זאת שלח גולדרייך לוועדה מכתב בה נאמר כי הוא איננו תומך ומעולם לא תמך בארגון ה-BDS, הקורא לחרם על ישראל בכלל ובאקדמיה בפרט. פרקליטו של גולדרייך מצידו כתב לגלנט, כי איננו תומך בתנועת החרם וכי לא היה מסכים לקבל את הפרס אם היה תומך בה. עם סיום תפקידו שב וקבע גלנט, כי אינו מאשר את ההמלצה. שרת החינוך הנוכחית, יפעת שאשא-ביטון, הודיעה שלא תפתח מחדש את הדיון לאחר שהשר הקודם קיבל החלטה, והדגישה שתכבד כל החלטה של בג"ץ.
לדעת מנדלבליט, "בנסיבות העניין, ועל יסוד פסיקתו של בית משפט נכבד זה בנושא אשר קבעה כי רק בנסיבות קיצוניות וחריגות תיתכן התחשבות בשיקולים 'חיצוניים' לעניין אי-הענקת פרס ישראל, החלטתו של שר החינוך (דאז) בענייננו אינה עומדת באמות מידה אלה, נעדרת תשתית עובדתית מספקת לצורך החלטה שלא לאשר את המלצתה של ועדת השופטים להענקת פרס ישראל, ולפיכך ההחלטה חורגת ממתחם הסבירות ואינה יכולה לעמוד מבחינה משפטית".
מנדלבליט מצטט בהרחבה את פסיקתו של בג"ץ, לפיה לוועדת השופטים בפרס ישראל יש "שיקול דעת עצמאי ואוטונומיה מובהקת בבחירתה על מי להמליץ כזוכה בפרס, ובהתאם לכך מתחם שיקול הדעת המוקנה לשר החינוך בבואו להחליט בדבר אישור המלצתה של הוועדה הוא תחום ומגודר היטב, ומתמקד ככלל בבחינת תקינות פעולתה במישור ההליכי, כגון שלא נפל ניגוד עניינים או שחיתות בפעולתה, או פגם של אי-עמידה בכללי תקנון הפרס".
על-פי הפסיקה, ממשיך מנדלבליט, "לאור אופיו הממלכתי, המקצועי והא-פוליטי של הפרס (וכך בוודאי ובוודאי בתחומי המחקר והיצירה השונים), ככלל אין לשיקולים 'חיצוניים', חוץ-מקצועיים, ובהם התבטאויות כאלה ואחרות, מקוממות ככל שהן עשויות להיות בעיני הציבור או חלקים ממנו, כדי להשליך על ההחלטה המקצועית בדבר הענקת פרס ישראל בתחומים השונים, והתחשבות בשיקולים כאלה תיתכן רק במקרים חריגים וקיצוניים, שחומרתם היא כה רבה עד שלא ניתן להתעלם מהם חרף ההישגים המקצועיים" - למשל התבטאויות גזעניות, תמיכה בטרור או שלילת קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.
ברמה העקרונית, סבור מנדלבליט, גם קריאה לחרם על ישראל עשויה להצדיק הימנעות מהענקת הפרס, וזאת כאשר יש לבחון את נסיבות המקרה, ובהן חומרת הדברים, עדכניותם ותכיפותם. אלא שבמקרה הנוכחי גולדרייך אומנם קרא להחרים את אוניברסיטת אריאל, "דבר שהיועץ המשפטי לממשלה מתייחס אליו בחומרה רבה", אך לא מדובר במקרה כה קיצוני המצדיק התערבות בשיקול דעתה של ועדת הפרס. שני המכתבים הראשונים נשלחו לפני עשר ו-16 שנים; ואילו העצומה ממארס השנה קוראת לאיחוד האירופי לעמוד על כלליו ולא להעניק כספים לאוניברסיטה זו.
מנדלבליט מוסיף: "אין בעצם מתן הפרס, או בעמדה המשפטית שהחלטה שלא לאשר את המלצת ועדת השופטים בנסיבות אלה היא בלתי סבירה, משום 'הסכמה' או 'הכשר' לחתימה כזו או אחרת של מועמד או זוכה בפרס ישראל על מכתב או עצומה כאלה ואחרים, ומובן כי ככל שמוצא שר חינוך לנכון, רשאי השר להביע את הסתייגותו הערכית/ציבורית מכך". עמדתו של מנדלבליט הוגשה באמצעות עוה"ד ענר הלמן, יונתן נד"ב ואבי טוויג.

תאריך:  22/07/2021   |   עודכן:  22/07/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מנדלבליט: להעניק לגולדרייך את פרס ישראל
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
בג״צ יאשר מתן פרס ישראל לעבאס
חחחחחח  |  22/07/21 20:01
2
רק שאלה
יהושע רזניק  |  22/07/21 20:41
3
שיתנו לו את פרס מנדלפליץ ל"ת
לא פרס ישראל  |  22/07/21 22:06
4
גולדרייך-ימוגר משמיים לגהנום!! ל"ת
גימי-יהודי מיהודה  |  23/07/21 07:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרס ישראל
איציק וולף
במכתב שנשלח לגולדרייך ביום ראשון על-ידי יועץ של שר החינוך, יואב גלנט, התבקש להסביר את נסיבות חתימותיו על עצומות פוליטיות ואת עמדתו ביחס אליהן אז, והיום    עו"ד מיכאל ספרד: "אין שום תוחלת משפטית לשימוע שאליו זימנתם את מרשי, הפגישה היא שימוע בפני מה שראוי לכנות ועדה לבירור נאמנות ולגילוי סטיות פוליטיות נוסח ישראל, שלמרבה הבושה החליט שר החינוך להקים"
אלישע האס
מי שקורא לפעולות הפוגעות באינטרסים ופעולות של המדינה, ובחלקים גדולים מציבור האזרחים, לא ראוי להיות מופת ולא ראוי להוקרה כה גבוהה כפרס ישראל
זלמן שובל
"פרס ישראל" איננו מוטה פוליטית, וגם איננו צריך להיות כזה, אך מותר לצפות מהזוכים בו — אם לא להפגין אז לפחות להפנים שאין לשמוט את הקרקע מתחת לרגליה של המדינה שמעניקה אותו
בעז שפירא
בדרך כלל זוכי פרס ישראל מגיעים משכבה מאוד מוגדרת באוכלוסייה - אשכנזים, מבוססים כלכלית, "נאורים", בעלי תארים אקדמיים בלי סוף, בעלי קשרים בכל החלונות הגבוהים באקדמיה ומחוצה לה ומרושתים היטב בפסיפס החברתי העוטף אותם באהדה
דוד ארגז
"יכול להיות שיש אנשים שחושבים אחרת, אבל אני לא חושב כך", פרופ' עודד גולדרייך בתגובה לפסילת זכייתו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il