הרשות לתחרות מפרסמת (יום ב', 26.7.21) את ממצאיו הסופיים של מחקר שערכה בעניין חלקי החילוף לכלי הרכב, לאחר קבלת הערות הציבור. בנובמבר 2020 התפרסם להערות הציבור דוח מחקר של רשות התחרות הבוחן את הקשר בין מחירי כלי הרכב הפרטיים בישראל לבין עלות חלפיהם.
במסגרת המחקר נערכה בין היתר, השוואת עלותו של סל חלפים אחיד על פני מספר גדול של דגמי רכב, ביחס למחירי כלי הרכב עצמם. מטרת ההשוואה היא העלאת המודעות של הצרכן הישראלי לקשר שבין מחיר הרכב לעלות חלפיו המקוריים, וכן העלאת המודעות לפערים המשמעותיים שבין עלות החלפים המקוריים של כלי רכב שונים, אשר עשויים במעמד הרכישה להיחשב כתחליפיים.
ערכו הממוצע של יחס עלות הסל הכולל למחיר הרכב עומד על 46 אחוזים, כפי שנמצא במדגם של 33 דגמי רכב נפוצים ששווקו בישראל בשנים האחרונות, וסל אחיד של 18 חלפים לכלי רכב אלו. טווח הערכים עבור יחס זה במדגם רחב מאוד ונע בין 26 ל-84 אחוזים.
עוד עלה מהבחינה כי בממוצע, עלות החלפים שירכוש בעל הרכב לאורך חייו, ביחס לעלות הרכב, גבוהה יותר ככל שהרכב זול יותר. כלומר, ייתכנו מקרים בהם הצרכן רוכש רכב שמחירו נמוך ביחס למתחרים בקטגוריה, אך צפוי לשלם על חלפיו מחיר גבוה יחסית, לאורך חיי הרכב. ממצא זה מחדד את חשיבות השוואת המחירים של המוצר הכולל-רכב וחלפיו כחבילה.
הרשות אומרת כי הפניית תשומת ליבם של צרכני הרכב ליחס בין מחיר הרכב ועלות חלפיו בעת קבלת החלטה על רכישת רכב עשויה לסייע לצמצם את פערי המידע בין הצרכנים לבין שחקנים מתוחכמים אחרים בענף, כגון יבואני הרכב. אם הצרכן ייקח בחשבון את העלויות בשוק ההמשך (חלקי החילוף) על-ידי הצרכן כבר בשלב הראשוני שבו הוא מחליט על רכישת הרכב הדבר עשוי לרסן את כוח השוק של היבואן במכירת חלקי החילוף לכלי רכב שאותם הוא מייבא.
"מדד עלות אחזקת רכב"
בימים אלו מקדמים משרד התחבורה ורשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון ביצועו של ניסוי-חלוץ במסגרתו יפורסם לציבור הרחב "מדד עלות אחזקת רכב" המבקש לאפשר השוואה טובה בין דגמי הרכב ביחס לנתוני עלות של המוצר הכולל - רכב וחלפיו, עוד במעמד רכישת הרכב (בין אם רוכש מיבואן הרכב, או בשוק היד השנייה).
פרסומו של מדד כזה יאפשר ללקוחות לקחת בחשבון את עלות אחזקת הרכב כבר במעמד רכישת הרכב. רשות התחרות מברכת על המהלך, אשר צפוי ליצור לחצים תחרותיים שיורידו את מחירי החלפים - מקוריים ותחליפיים כאחד.