אין לחייב את הבנקים לתת שירות למי שעוסק במטבעות קריפטו (דוגמת ביטקוין), ובנק הנותן שירות שכזה - חייב לנקוט אמצעי זהירות מוגברים. כך אומר (יום ג', 27.7.21) המפקח על הבנקים, יאיר אבידן. עמדתו מעניקה חיזוק משמעותי לעמדת הבנקים, המתמודדים לעיתים עם תביעות משפטיות בשל סירובם לשרת לקוחות שכאלה.
אבידן דיבר בכנס בנושא פשיעה כלכלית ואיסור
הלבנת הון, המשותף לרשות לאיסור הלבנת הון ולאקדמיה הארצית של לשכת עורכי הדין. אבידן הזהיר, כי ביצוע הלבנת הון ומימון טרור באמצעות בנק עלול לפגוע בשמו הטוב של הבנק, באמון הציבור בו ובמערכת הבנקאית כולה, ואף בשמה הטוב של המדינה. לפיכך, אמר, הפיקוח העביר מסר ברור למערכת הבנקאית בדבר החשיבות לניהול הסיכון באופן מוגבר ומיטבי, ללא כל סובלנות לסיכוני ציות.
בהתאם לכך, הוסיף אבידן, הפיקוח על הבנקים דרש ודורש מהמערכת הבנקאית להשקיע משאבים אדירים במערכות מידע לניהול סיכוני הלבנת הון ומימון טרור, במסגרתם הוטמעו מערכי בקרה וניטור קפדניים אחר פעילות הלקוחות תוך קבלת הסברים ואסמכתאות לגבי העברות כספים המתבצעות אל ומחשבונותיהם. פעילות זו מאותגרת עוד יותר עם ההתפתחויות השונות וסביבת הבנקאות המשתנה, למשל ככל שעולה היקף השירותים והמוצרים, הטכנולוגיה והדיגיטציה, או להבדיל העלייה בתחכום ושיטות הפשיעה. גורמים אלו מחייבים את חיזוק מערכות הניטור והבקרה בהיבטים הטכנולוגיים, איתור אנומליות ונתיב הכסף. הציפיה הפיקוחית היא שהדירקטוריון וההנהלה יפעלו לחיזוק הטמעת הנהלים, ההוראות והבקרות בתחום איסור הלבנת הון ומימון טרור באופן אפקטיבי, ובמסגרת זו יקצו את המשאבים הנדרשים לאורך זמן, הדגיש אבידן.
בנוגע למטבעות הקריפטוגרפים אמר אבידן, כי הפיקוח רואה פעילות בנכסים וירטואליים כבעלת סיכון גבוה בהיבטי הלבנת הון ומימון טרור, וככזו יש להפעיל לגביה אמצעי ניטור ובקרה מוגברים. לכן, אין לחייב את הבנקים לתת שירותים הקשורים לנכסים וירטואליים לגוף, בין יחיד ובין תאגיד, שעיסוקו בנכסים אלה. הציפייה של הפיקוח היא, כי בנק הבוחר לתת שירותים אלו, נדרש לפעול אגב ניהול סיכונים מושכל, לרבות ניטור הפעילות ברמה מספקת על מנת להבטיח, כי אין בה בכדי לשמש להלבנת הון או למימון טרור.
בכוונת הפיקוח להמשיך לקדם עד סוף השנה אסדרה ייעודית ללקוחות פרטיים הקונים או מוכרים מטבעות קריפטוגרפים. כחלק בלתי נפרד משיקולי הפיקוח והמערכת הבנקאית, אמר אבידן, נדרש יהיה לוודא את אפקטיביות יכולות האכיפה של המאסדרים הרלוונטיים האחרים בשרשרת הערך. מניעת ארביטראז' בין המאסדרים וגורמי האכיפה תביא למינימום את הסדקים בפיקוח, וברור שיש לפעול בתחום זה, אמר.
יש צורך בפיקוח מקצועי ואפקטיבי
גם ראש הרשות למניעת איסור הון,
שלומית ווגמן-רטנר, עמדה על החיוניות של שיתוף פעולה בין כל הגורמים הנוגעים בדבר. לדבריה, משטר איסור הלבנת הון אפקטיבי חייב להיות מבוסס סיכון, ולא לנקוט בהדרה פיננסית של סקטורים שלמים מהמערכת הפיננסית. סקטור שנחסם במישור פעילות נורמטיבי - יעביר את פעילותו למישור הלא-חוקי, הזהירה, ולכן משטר אפקטיבי מחייב הכלה פיננסית.
ווגמן-רטנר הדגישה, שמשטר איסור הלבנת הון נועד להגן על יושרתה של המערכת הפיננסית, אך לא נועד למנוע פעילות פיננסית לגיטימית. לכן, כל הגורמים נדרשים להבין ולהעריך סיכונים, לנהל סיכונים ולמקד משאבים באופן מבוסס סיכון, כדי להשיג מטרות לאומיות וכלכליות. כדוגמאות למגזרים הנדרשים לכך הציגה את ענף הפינטק, המטבעות הווירטואליים והמזומן.
לצד זאת הדגישה ווגמן-רטנר, כי בהחלת הרגולציה לבדה אין די. יש צורך גם בפיקוח מקצועי ואפקטיבי, מבוסס סיכון, כדי להעניק לשחקנים הפיננסיים את הביטחון, שהמגזר מנהל בצורה נאותה את הסיכון. היא גילתה, כי הממשלה בוחנת להפקיד בידי הרשות את הפיקוח על מגזרי הפינטק והקריפטו בתחום מניעת הלבנת ההון. היא הוסיפה, כי כעת חייבות חברות הנכסים הווירטואליים לעמוד בדרישות החוק ברמה גבוהה, וכי אם בו לא יעשו זאת - תינקט נגדן יד קשוחה, ככל שהרשות תפקח עליהם.