X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
"דרישת תעודה מזהה גם ממי שנראה בגיר היא הנורמה"

העליון: לדרוש תעודה מזהה במכירת אלכוהול

מזוז וברק-ארז קובעים, כי מי שימכור אלכוהול לקטין בלא לדרוש הצגת תעודה מזהה, לא יוכל לטעון לאחר מכן שטעה לחשוב שמדובר בבגיר הנדל בדעת מיעוט: המוכר יוכל להוכיח שלא היה לו יסוד לחשוב שמדובר בקטין ולכן לא ביקש תעודה מזהה
▪  ▪  ▪
העונש המירבי: שישה חודשי מאסר

"יידעו מוכרים של משקאות אלכוהוליים כי דרישה להצגתה של תעודת זהות גם ממי שנחזה להיות בגיר היא הנורמה, ויכלכלו צעדיהם בהתאם. הטעמים לכך ברורים: הדרישה להזדהות באמצעות תעודה אינה מכבידה במיוחד, ואין כל נזק ממשי בכך שהצגת תעודה מזהה תידרש גם כאשר הקונה הוא בגיר, מלבד טרחה שולית. לעומת זאת, המחיר החברתי של מכירת אלכוהול לקטינים, וכך גם מחיר האישי הכרוך בכך מבחינת הקטין עצמו, הם כבדים. המחוקק אמר את דברו באופן ברור, ומכאן שאין מקום לנטילת סיכונים במצבי גבול".
כך אומרת (יום ה', 29.7.21) שופטת בית המשפט העליון, דפנה ברק-ארז. השופט בדימוס מני מזוז וברק-ארז קבעו, כי מי שמכר אלכוהול לקטין בלא לבקש ממנו תעודה מזהה - ישא באחריות פלילית על מעשיו. השופט ניל הנדל סבור בדעת מיעוט, כי יש להוכיח שהמוכר עצם את עיניו לנוכח האפשרות הסבירה שמדובר בקטין. בית המשפט מציין, כי נוהל חדש של הפרקליטות מאפשר שלא להעמיד לדין במקרים בהם המוכר נפל שולל לתרמית מצד הקטין או שסבר בתום לב שמדובר בבגיר, וכי גם בשלב המשפט ניתן להעלות טענה להגנה מן הצדק במקרים כאלה.
חוק העונשין קובע: "בעל עסק או מי שעובד בעסק שבו נמכרים משקאות משכרים, אשר מכר, הגיש או סיפק משקה משכר לקטין... חזקה כי היה מודע לכך שמכר, הגיש או סיפק משקה משכר לקטין, אלא אם כן הוכיח, ברמת ההוכחה הנדרשת במשפט אזרחי, שהקטין הציג לו תעודה כאמור בסעיף קטן (ג), ולפיה הוא אינו קטין". העונש המירבי על עבירה זו הוא שישה חודשי מאסר.
הנדל, אשר כתב ראשון את פסק דינו, הצביע על כך שהחוק אינו מחייב לדרוש הצגת תעודה מזהה ועל קשיים מעשיים הנובעים מכך, ובראשם מקרה בו המוכר סבר בתום לב שאין המדובר בקטין (בשל הופעתו החיצונית). במקרה כזה, לא קיימת מחשבה פלילית של המוכר - שהיא תנאי לקיומה של העבירה - וכנגד זאת אין לו אמצעים אחרים להוכיח את תום ליבו, אם לא ביקש תעודה מזהה. לכן הציע הנדל מבחן מיוחד של "עצימת עיניים": רק שילוב של הימנעות מדרישת תעודה מזהה יחד עם חשד כלשהו שמדובר בקטין, יוביל להרשעה בעבירה זו. אם המוכר יוכל להוכיח שלא היה כל מקום לחשוד שמדובר בקטין, הוא יזוכה.
מזוז וברק-ארז דחו את גישתו של הנדל. מזוז אומר כי מדובר בחוק ברור וכי הדרך היחידה להימנע מן העבירה היא פשוטה: לדרוש הצגת תעודה מזהה. "מקום שהמוכר, מטעמיו הוא, לא עושה שימוש בכלי זה, הוא נוטל על עצמו, במודע, את הסיכון כי מדובר בקונה קטין, ואם אכן יסתבר שהקונה היה קטין, החוק קובע 'חזקת עצימת עיניים', היינו - כי המוכר היה מודע לכך שמדובר בקטין, וזאת על בסיס הסיכון שלקח על עצמו כאשר נמנע מלדרוש תעודה מזהה לבירור גילו של הקונה, הימנעות אותה רואה החוק כ'עצימת עיניים', שדינה כדין מוּדעוּת". פרשנותו של הנדל סותרת את לשונו של החוק, אומר מזוז.
ברק-ארז מוסיפה, כי פרשנותו של הנדל עומדת גם בניגוד לתכלית החקיקה, שהיא "להיאבק באופן בלתי מתפשר בנגע החברתי של מכירת משקאות אלכוהוליים לקטינים. תקצר היריעה מלפרט את פגעיה הרעים של תופעה זו. לפיכך אין זה מופרז להטיל סטנדרט של דרישה לזיהוי באמצעות תעודה מזהה לצורך ביצועה של פעולת המכירה. אכן, יש מערכות יחסים אנושיות שבהן הצגת תעודה עשויה להכביד, אך שונים הם פני הדברים כאשר מדובר במכירה של חומר שמבחינות
מסוימות הוא מסוכן. כאשר מדובר בממכר של מוצר שהוא מסוכן על-פי טיבו (וביתר שאת בהקשרם של קטינים) הדרישה להזדהות באופן חד-משמעי צריכה להיחשב נטל סביר". אין מקום לפתוח את השער שסגר המחוקק ולאפשר למוכר להביא ראיות אחרות לכך שלא ידע שמדובר בקטין, קובעת ברק-ארז.
מזוז וברק-ארז דחו את ערעורו של בנימין דברה, אשר הורשע בשתי עבירות של מכירת משקה אלכוהולי לקטין ונקנס ב-3,000 שקל. היה זה דיון בגלגול שלישי, בשל השאלות העקרוניות שמעלה הסוגיה. בית המשפט העליון קבע פה אחד, כי מכירת אלכוהול לקטין מחייבת מחשבה פלילית ואיננה אחריות קפידה (דהיינו, אחריות המוטלת מעצם המעשה) - כאשר על הדרך להוכיח את המחשבה הפלילית נחלקו הדעות. מזוז וברק-ארז קבעו שהימנעות מדרישה להציג תעודה מזהה יוצרת מחשבה זו, בעוד הנדל סבר כאמור שיש להוכיח עצימת עיניים. את דברה ייצגו עוה"ד יורם סגי-זקס ודוד ויצטום, ואת המדינה - עו"ד דגנית כהן-ויליאמס.

תאריך:  29/07/2021   |   עודכן:  29/07/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון: לדרוש תעודה מזהה במכירת אלכוהול
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
אחד מנאשמי פרשת "טלגראס" ביקש להקטין את העיקול שהטילה רשות המיסים על הביטקוין שנתפס ברשותו, בשל העלייה בשער המטבע    גרוסקופף: הוא לא יכול להכריח את פקיד השומה לקחת פוזיציה בהימור על השער העתידי
איציק וולף
שר החקלאות, עודד פורר, הורה על פתיחת מכסת ייבוא הביצים לישראל    במשרדו דיווחו על מידע שהגיע בדבר כוונת מגדלי הביצים לחבל באספקת הביצים לצרכנים בישראל לקראת חגי תשרי    פורר: הדוגמה הטובה ביותר מדוע אסור שיהיה מונופול בתחום המזון
איציק וולף
רעידת האדמה התרחשה בעומק של 35 קילומטרים בצפון האוקיינוס השקט, סמוך לחצי האי של אלסקה    אזהרת צונאמי פורסמה באמריקה הצפונית וברוסיה    גם ביפן ובניו-זילנד בוחנים האם קיים חשש לפגיעת גלי ענק
איציק וולף
מאות חקלאים הפגינו בצמתים מצפון הארץ ועד דרומה נגד כוונת משרדי האוצר והחקלאות לפתוח את השוק לייבוא פירות וירקות חופשי מחו"ל    "מהלך חד-צדדי ברפורמה יחזיר את ישראל 70 שנה אחורה, יערער את חוסנה וביטחונה ויתלה את יכולתה להאכיל את אזרחי ישראל במזון טרי ואיכותי בחסדיו של ארדואן"
איציק וולף
המרכז האמריקני לשליטה במחלות החמיר את אזהרת המסע הבריאותית לישראל לרמה 3 מתוך ארבע    "בשל המצב העדכני בישראל, כל הנוסעים עלולים להיות בסיכון להידבק בווריאנטים של נגיף הקורונה ובהפצה שלהם"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il