X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות
225,000 שקל על פרסום לשון הרע

איחוד הצלה יפצה את מד"א

המלכ"ר הכפיש את מד"א כאשר ייחס לו רשלנות בטיפול בפעוט וטען שהמונופול שלו עולה בחיי אדם מד"א ישלם פיצוי לאחר שמנכ"לו טען שהמלכ"ר הוא עסק
▪  ▪  ▪
טענות כוזבות [צילום: דוברות איחוד הצלה]
הודעה חלקית ומטעה של מד"א
דובר מד"א, זכי הלר, אמור מתוקף תפקידו להיות אחד האנשים האמינים ביותר במדינה. למרבה הצער, הודעתו לתקשורת בנוגע לפסק הדין בסכסוך מול איחוד הצלה, הייתה חלקית ומטעה. הוא הסתיר את העובדה שבית המשפט קיבל רק 10% מהתביעה וקבע שהיא הייתה מופרזת ביותר והעלים את העובדה שגם מד"א חויבה בפיצוי - אומנם קטן בהרבה - לאיחוד הצלה. עוד נעלמה מהודעתו הביקורת של בית המשפט על שני הארגונים. כדאי מאוד להזכיר להלר ולמעסיקיו, כי אמינות אינה ניתנת לחלוקה, ומעתה נאלץ להתייחס בחשדנות לכל הודעותיו.

ארגון איחוד הצלה ישלם למגן דוד אדום 225,000 שקל על לשון הרע. כך קובע (יום ה', 29.7.21) שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, נפתלי שילה. הוא פסק למד"א פחות מ-10% מהסכום שתבע הארגון, תוך ביקורת על שני הצדדים - ובעיקר על איחוד הצלה.
איחוד הצלה, מלכ"ר שהוקם בשנת 2006 בידי אלי ביר המשמש כנשיאו, מפעיל 5,000 כוננים למתן עזרה ראשונה. לצידו של ביר נתבעו מנכ"ל איחוד הצלה באותה עת, משה טייטלבוים, ודובר העמותה, מוטי אלמליח. בין איחוד הצלה לבין מד"א קיימות תחרות ויריבות, למרות הוראות משרד הבריאות לפיהן את כל קריאות החירום יש להעביר למוקד מד"א ועל איחוד הצלה להפסיק לפרסם את מוקד החירום שלו. מד"א תבע 2.6 מיליון שקל בטענה לסדרה של פרסומים פוגעניים בשנים 2018-2017, ואיחוד הצלה הגיב בתביעה בסך 570,000 שקל.
שילה קיבל במלואה את תביעת מד"א לגבי האופי הדיבתי של הפרסומים בגינם הוגשה, וכאמור פסק עשירית מן הפיצוי המבוקש. שילה קבע, כי איחוד הצלה ישלם 50,000 שקל על סדרה של שמונה פרסומים, בהם הארגון וראשיו ייחסו למד"א רשלנות שגרמה למותו של פעוט בגן ילדים בקריית גת ב-2017. הארגון טען, כי האמבולנס של מד"א הגיע למקום לאחר 30 דקות, בעוד אמבולנס של חברה פרטית היה במרחק של שלוש דקות נסיעה אך לא ידע כלל על האירוע.
שילה קובע, כי הפרסום היה כוזב: הקריאה הגיעה למוקד איחוד הצלה ב-13:50, הועברה למד"א כעבור שש דקות והאמבולנס הגיע כעבור תשע דקות נוספות. איחוד הצלה גם לא הביא שמץ ראיה לטענה בדבר סמיכותו של אמבולנס פרטי, והכשלים היו דווקא בתגובת הכונן של איחוד הצלה שהגיע לגן. שילה אומר שמדובר בפרסומים מרובים שהיו "חלק מקמפיין סדור ומתוכנן שמטרתו העלאת מודעות הציבור לשימוש בשירותיה של איחוד הצלה תוך הכפשה וביזוי מד"א", וכי איחוד הצלה סירב להתנצל. מאידך-גיסא, מדובר בתאגיד ולא בבשר ודם, והפגיעה בו לא הייתה קשה.
עוד חייב שילה את איחוד הצלה ובכיריו לשלם 200,000 שקל בשל קמפיין מודעות שפרסם ובו הטענות "סיבת המוות מד"א"; "המונופול של מד"א הורג" ו"משהו לא בריא בקשר בין מד"א ומשרד הבריאות"; חלק מן הפרסומים נעשו אישית בידי ביר. הארגון טען שהיוזמה לקמפיין הייתה של מתנדביו, אך בדיון הודו ראשיו שהם אשר ניהלו אותו. משרד הבריאות דחה בצורה חד-משמעית את טענות איחוד הצלה נגד מד"א ולכן פרסומיו של הארגון היו כוזבים. הארגון אף ניסה, לאחר הגשת התביעה, למצוא מקרים בהם מד"א איחר להגיע - אך לא הביא שום עדות ממשית כזאת. הפרסומים לא היו אמת, לא היו הבעת דעה והם לא נעשו בתום לב, קובע שילה.
להקדיש את הכסף להצלה ולא לתביעות
שילה מוסיף: "אכן, מד"א הוא ארגון 'מונופוליסטי', היות שהוא גוף הצלת החירום הלאומי של ישראל. גם פרסומים שקריים ומכפישים נגד מד"א, לא יכולים 'לחסל אותו' מעצם היות מד"א גוף סטטוטורי. עם זאת, אין שום הצדקה למסע ההכפשה שהנתבעים ערכו כנגדו ואין ספק שהקמפיין פגע בתדמיתו. גם אם העיתה קיימת מחלוקת בין הגופים, פעולה אגרסיבית ופוגענית זו של הנתבעים הייתה בגדר לשון הרע מובהק... היה על איחוד הצלה לפנות למשרד הבריאות ולשטוח בפניו את טענותיה ולא לצאת בקמפיין פוגעני ואגרסיבי כנגד מד"א. היא יכולה הייתה אף לנקוט הליך משפטי כנגד מד"א ואולם היא לא פנתה כלל לאפיק זה, והדבר אף הוא מחליש את טענתה שהיא סברה שהדין עימה".
שילה קיבל את תביעת איחוד הצלה בנוגע לדבריו שאמר מנכ"ל מד"א, אלי בין, ולפיהם איחוד הצלה הוא גוף עסקי המגלגל מיליונים. "כינוי ארגון הצלת חיים כאיחוד הצלה כ'עסק', נועד לבזות או להשפיל את איחוד הצלה שעימה ישנו למד"א סכסוך מתמשך וחריף. דבריו שאיחוד הצלה פועלת ממניעים עסקיים וכספיים אינם אמת ונועדו לצייר את איחוד הצלה כארגון שרווחיו בראש מעייניו. דברים אלו עשויים כמובן לפגוע בגיוס תרומות ע"י איחוד הצלה, שעיקר מימונו הוא מתרומות". שילה דחה את התביעה לגבי שלושה פרסומים נוספים.
בשולי פסק הדין מזכיר שילה לראשי איחוד והצלה, שהם שומרי מצוות, את חומרת עבירת הלבנת פנים ברבים. הוא מוסיף: "איחוד הצלה שם לו למטרה להציל חיי אדם ואין להפריז בחשיבותו של הארגון ובתרומתו הרבה. עם זאת, גם אם נדמה היה לאיחוד הצלה שמד"א פוגעת באופן קשה במשימה המשותפת לשניהם - הצלת חיי אדם - הדרך לשנות זאת לא הייתה צריכה להיעשות באמצעות קמפיין הכפשה שכולל לשון הרע. זו לא הדרך וזו גם לא דרכה של תורה. תקוותי כי לקח זה יילמד לעתיד. על שני הצדדים להפסיק את ההתנצחויות והקרבות, להשיב את החרבות לנדנן, להתמקד אך ורק בהצלת חיים ולא לבזבז את כספם (שמקורו בכספי ציבור וכספי תרומות) על התדיינויות משפטיות במקום על רכישת ציוד מציל חיים".
איחוד הצלה חויבה בהוצאות בסך 10,000 שקל בלבד, בנימוק ש"שסכום התביעה של מד"א היה מופרז ביותר ומסתברת טענת איחוד הצלה שסכום התביעה נועד כנראה להקנות באופן מלאכותי סמכות לבית משפט זה ללא הצדקה". את מד"א ייצגו עוה"ד עוה"ד רן קדם, עמית גלברט ויערה שביט, ואת איחוד הצלה - עוה"ד אורי שנהר ויאיר לשם.

תאריך:  29/07/2021   |   עודכן:  29/07/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, קיבל את המלצת הוועדה המייעצת והורה לקופות החולים להתחיל להיערך למתן מנת חיסון שלישית נגד נגיף הקורונה לאוכלוסייה המבוגרת בישראל, מגיל 60 ומעלה
עידן יוסף
בכ-170 מקרים לקוחות פנו לחברה בניסיון להתנתק מהשירות אך נתקלו בחוסר מענה או בעיכוב בטיפול מצד החברה    משרד התקשורת הטיל עיצום כספי בסך מאות אלפי שקלים על חברת הוט טלקום לאחר שלא איפשרה ללקוחות להתנתק מהשירות
עידן יוסף
ראש הממשלה ושרת התחבורה סיכמו עם משרד האוצר על העברת תקציב לשלושת החודשים הקרובים    לא תהיה אכיפה בקווי הלילה הלא-חיוניים, שפעילותם לא תופסק לפי שעה
איציק וולף
האימאם של המסגד המרכזי בעיר לוד, שנגדו הוגש בתחילת החודש כתב אישום בגין הסתה לאלימות, תועד ב-20 ביולי אומר סמוך למסגד כי יש להקריב את החיים להגנת מסגד אל-אקצה    "פונה אל הממסד הישראלי העושק ואומר לו בצורה הברורה ביותר שההתקפות החוזרות ונשנות על מסגד אל-אקצה יביאו להבערת פתיל אינתיפאדה יוקדת שתשרוף את הכל"    תנועת אם תרצו הגישה תלונה למשטרה
איציק וולף
הממונה על בריאות הציבור במשרד הבריאות הציגה בפני חברי הכנסת נתונים על עליה משמעותית במספר חולי הקורונה שמתגלים במעברי הגבול    חשפה כי לפחות 40% מהם לא מזוהים כחולים בבדיקות בנתב"ג אלא רק בימי הבידוד שלאחר מכן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il