X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות
מנהל מחוז הצפון במרכז טוען, כי הדרישה הייתה בלתי הגיונית ועמדה בניגוד להגדרת תפקידו בידי הממשלה אומר שניהול האתר ביום-יום מצוי בידי ועדת החמישה, למרות שהתקציב שייך למרכז
▪  ▪  ▪
דרעי. "אנחנו מבצעים, לא מחליטים" [צילום: לע"מ]

המרכז למקומות הקדושים דחה את דרישת המשטרה למנות מטעמו מנהל אירוע להילולה במירון בל"ג בעומר - מאשר (יום ג', 30.8.21) מנהל מחוז הצפון של המרכז, ישראל דרעי, בעדותו בוועדת נאור. לדבריו, הייתה זו דרישה בלתי הגיונית שעמדה בניגוד להחלטת הממשלה, שהגדירה עקרונית את תפקידו של המרכז כ"מתאם ומתכלל" בלבד.
השופטת מרים נאור שאלה, האם לשיטתו של דרעי המשטרה היא הפותח את ההכנות להילולה. דרעי: "כן. אנחנו שותפים לדיוננו, אנחנו אומרים את דברנו, אבל המשטרה היא הקובעת". נאור: "אם אתה כל כך שומע למשטרה, למה לא מיניתם מנהל אירוע כדרישת המשטרה?". דרעי: "המשפט הראשון שאני אומר כשאנו דנים בספר הדרישות, אני אומר: לא היה ולא יהיה [מנהל אירוע מטעם המרכז]".
נאור: "חשבתי שמה שהמשטרה אומרת זה קדוש". דרעי: "נכון, אבל יש דרישות בלתי הגיוניות. אין לנו את המנדט לנהל אירוע כל כך גדול. אנחנו זרוע ביצוע, אנחנו לא מחליטים מה יהיה. הוויכוח הזה נמשך שנים, וכל שנה הוא מסתיים ב'אתם לא מנהלים את האירוע, אז אנחנו ננהל אותו'". חבר הוועדה, שלמה ינאי: "תקח גוף שינהל את האירוע, כמו שאתה לוקח מהנדס דרכים או מהנדס בטיחות". דרעי: "כל משרדי הממשלה אמרו לנו, שאנחנו רק צינור להעברת התקציבים ושאנחנו לא גוף שיכול לקבל אחריות על אירוע כל כך גדול. אני פותר בעיות של ביוב, שלא שייכות למנהל אירוע".
"מיטב המוחות" - "רק לא אתם"
נאור שאלה את דרעי מה לדעתו יש לשנות כלקח מן האסון. הוא השיב: "צריך לשנות את כמות האנשים בכל מתחם הדלקה". נאור: "כמה אנשים היו במתחם של תולדות אהרון?". דרעי: "זה לא העסיק אותי". לדבריו, מהנדס הבטיחות קבע שבמתחם זה יכולים להיות 3,017 או 3,170 בני אדם. נאור העירה: "לא שמעתי עד היום את המספר הזה".
דרעי המשיך: "אחרי אירוע כזה כואב יצטרכו לשבת מיטב המוחות". נאור: "עוד לא ישבתם". דרעי: "לא, כי נאסר עלינו לדבר [בשל חקירת המשטרה]. יישבו טובות המוחות, יהיה סיעור מוחות ויוחלט מה שיוחלט". נאור: "רק לא אתם. יש עוד רעיונות?". דרעי: "אם התב"ע [של האתר] תאושר, זו תהיה פריצת דרך באתר. היא חמש שנים בהליך, עברה את כל ההתנגדויות". ינאי: "איפה התב"ע עכשיו?". דרעי: "חתימת שר [הפנים]". ינאי: "ומה מעכב את חתימת השר?". דרעי: "אני לא מתיימר להיות עוזר השר. אנחנו לא מטפלים בתב"ע". ינאי: "למה זה תקוע?". דרעי: "צריך לשאול את שרת הפנים".
דרעי סיפר, כי "מאז אותו לילה רצות שמועות שהיה מחסום. רואים בסרטון, של הדקות הראשונות של האסון, שמאבטח ושוטר מנסים לתפוס את המחסום ומקפלים אותו. את זה ראיתי במו עיני. אין לי את הסרטון, כי אני לא מחובר לדברים האלה [רשתות חברתיות]".
"המציאות הוכיחה שלא הייתה בעיה"
ינאי שאל את דרעי מדוע לא התנגד המרכז לעליית מספר ההדלקות מאחת לפני כשני עשורים ל-18 השנה. דרעי השיב: "כל עוד שמשטרת ישראל מאשרת כניסה של עוד הדלקה, מי אני שאתנגד?". ינאי: "אני אגיד לך מי אתה - אתם קובעים את זהות המדליקים. הם קובעים רק את סדר ההדלקה". דרעי: "אמרתי למשטרה, שאם אתם רוצים לזרוק עלינו ושאנחנו נחליט - אנחנו לא גוף שמחליט".
ינאי: "האם כמות ההדלקות, שהלכה וגדלה, היא בעייתית?". דרעי: "המציאות הוכיחה שזו לא הייתה בעיה. השנה, בגלל המורכבות של האירוע שחל ביום חמישי ושהיה צריך לצמצם את ההדלקות ללילה אחד, זו הייתה בעיה". ינאי: "השנה חשבת שצריך לצמצם את מספר ההדלקות?". דרעי: "ברור. הסכמנו עם המשטרה שצריך לצמצם. אבל לא הסכמנו שתהיה רק הדלקה אחת בכל האתר, ושלציבור לא יהיה מה לעשות". ינאי: "קיבלת פניות להוסיף הדלקות?". דרעי: "רק תולדות אהרון ותולדות אברהם ויצחק, שבדרך כלל מדליקים במוצאי היום [שהשנה היה ליל שבת], ביקשו להדליק באותה לילה [חמישי/שישי]. המשטרה הסכימה להכניס אותם ללופ".
ינאי עבר לשאלת הסמכויות באתר: "מה אתה מנהל ביום-יום?". דרעי: "אני לא מנהל כלום". ינאי: "מנהל האתר אומר הפוך - שהוא מנוטרל וכל הספקים מקשיבים רק לך ולא לו". דרעי: "אולי הוא התכוון לל"ג בעומר, לא ביום-יום. ביום-יום זו ממלכה פרטית של ועדת החמישה. אין לי סיבה להתערב". ינאי: "אתה משלם, לא? את התקציב שלו, אתה מחזיק". דרעי: "כן. זה הנוהל שנקבע. אנחנו לא חותמת גומי שלו, זה הוסבר לו לא פעם ולא פעמיים. אתה לא תייצר הוצאות, גם אם הן נכונות ודחופות, ותבוא עם חשבונית שנשלם. יש לנו נוהל, כל דבר מבוקר אצלנו".
פקד אסף שייך ממשטרת נוף הגליל, אשר היה מופקד על מתחם תולדות אברהם ויצחק, תיאר את האסון כעד ראייה. לדבריו, ההמונים נפלו זה על זה בתוך שניות, והוא ואנשיו ניסו לחלץ אותם עוד לפני שהזעיקו עזרה. הוא העריך, כי מדובר במי שיצאו ממתחם קבר הרשב"י ולא באנשי תולדות אהרון - שביציאה מן המתחם שלהם אירע האסון - משום שהללו עודם היו שקועים בהדלקה. שייך הכחיש את השמועות לפיהן היה מחסום כלשהו ביציאה מן המתחם, ואמר שאינו יודע מה עלול היה לגרום לשמועות אלו.

תאריך:  30/08/2021   |   עודכן:  30/08/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המשטרה דרשה: מנהל אירוע, המרכז למקומות הקדושים: לא
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אסון מירון
איתמר לוין
יוסף שווינגר רומז שאירועי ל"ג בעומר השנה התקיימו למרות הקורונה, בשל החשש שאם לא יינתן היתר - הציבור יתנפל על מירון בצורה בלתי מסודרת    טוען שבשנת 2008 החליט השר דאז יצחק אהרונוביץ, כי המשטרה היא האחראית על האירועים - ומאז תפקידו של המרכז הוא רק לקשר בין המשטרה לבין הגורמים האזרחיים
איציק וולף
המועצה האזורית מרום הגליל העבירה לוועדת נאור החוקרת את אסון מירון רק בקשות שהתקבלו לקבלת רישוי לעריכת אירוע במירון, אך לא כללה מסמכים המעידים מה עלה בגורל אותן בקשות ומה הייתה עמדת הגופים המאשרים    הוועדה דרשה השלמת מסמכים
אפרים הלפרין
דיווחים מוועדת החקירה הממלכתית בעניין אסון מירון מספרים על מוקד חקירת מפקד המחוז של המשטרה, כאילו הבעיה הייתה "כמה אנשים למטר רבוע"
איתמר לוין, איציק וולף
מישהו בכלל נשא באחריות למתרחש באתר מירון? אחד היה אחראי כל השנה חוץ מאשר בל"ג בעומר, אחר היה אחראי רק בל"ג בעומר, למשטרה לא היו סמכויות, לחרדים לא היה אכפת    הסיפור המוזר על התערבותו של אלכס ויז'ניצר לטובת הקיצוניים של תולדות אהרון    כל זה התנקז לחובש בן 22 שניסה בצורה נואשת לטפל בלכודים ולפנות פצועים
איציק וולף
נחמן שמואל כהן, שהיה מראשוני המטפלים בפצועים ובהרוגים באסון מירון, העיד בפני ועדת החקירה הממלכתית    "רצתי לשוטרים וצעקתי 'אר"ן'. ראיתי פרצופים על הרצפה שוכבים ואנשים עולים עליהם. באותו שלב לא היו שם שוטרים, ולא מחסום. ראיתי את זה והבנתי מייד שזה הולך להיות אסון"    כוחות ביטחון והצלה שהיו בכניסה למירון לא הבינו את גודל האירוע    שוטר תנועה כיוון אמבולנסים בעיקוף של 50 דקות לצפת, ולא אפשר להם לנסוע בדרך מהירה יותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il