ח"כ עופר כסיף: "המפתח הוא לעשות סוף-סוף כלכלה פרוגרסיבית, לעניין כלל האוכלוסיות החלשות הגיע הזמן שבמקום שהן ישלמו את המחיר, ישלמו מי שיכול. שיגדילו את ההכנסות דרך הגדלת מס על ההון, על מס עיזבון לדוגמה, לא על חשבון המוחלשים". ח"כ עאידה תומא סלימאן: "אני מגיעה לדיון הזה אחרי 2 דיונים שהיו בוועדה למעמד האישה בנושא. אני מבקשת - אל תשחיתו את המושג שוויון מגדרי בתעסוקה בחוק הזה. מה שאתם עושים זה עושק מגדרי, לא שוויון מגדרי. אם האוצר באמת רוצה להגדיל את הפנסיות של הנשים, תדאגו שיהיו שוויון בהכנסות של הנשים, ולא תהייה הכנסה של אישה, כולל בשירות המדינה, 70% ממה שמקבל גבר. רק שהאישה יוצאת לפנסיה נזכרים בשוויון החברתי. אני מבקשת שתשנו את השם של החוק. אם החוק היה מופרד והיה מובא לדיון אמיתי יכולנו להעלות את כל השאלות וכל הדקדוקים. אני מבקשת לקבל טבלה עם כל הפתרונות שבינתיים סיכמתם. אתם באים אחרי שנה וחצי של קורונה שנשים רבות נפלטו משוק התעסוקה, נמצאים באבטלה בגיל 55, אפילו 50, מה הפתרונות? את הנשים האלה איש לא ירצה לקבל לעבודה, את כל נושא הארכת זכאות לדמי אבטלה מוגדלים, צריך להוריד לגיל 57, ולהגדיל את תקופת הזכאות. לא בסדר שאנחנו דנים כאילו במתווה שקרו בו שינויים שלא קרו, יש פה מולנו נוסח אחר בלי השינויים".
לזימי: "הבאנו את המתווה שאפשר לראות בו שינויים משמעותיים לנשים עניות ועוד, והתפקיד שלנו לוודא שכל הנוסחים נכנסים בצורה מלאה. אם יש נקודה שאני לא שלמה איתה זו התלות בהכשרות. מפה בכוח הוועדה לשנות ולשפר עוד". סמוטריץ': "בסופו של דבר יש לנו בעיה עם נשים במקצועות שוחקים שלא יכולות לעבוד עוד שנים, יש מענה לנשים שעובדות וימשיכו לעבוד. באו נשים ומכרו לאוצר את קבוצת הנשים במקצועות חלשים תמורת הישגים פוליטיים. יש פה אלמנט של הערכת דמי האבטלה, זה חיובי, עוד חצי שנה, הארכת הדיסריגארד זה אחרי גיל פרישה, גם הסכומים מצחיקים, כל מה שיש פה, למעט ההכשרות אולי, כל קבוצת התעסוקה האלה ממשיכה לעבוד, הבעיה עם מי שאחרי כל המענקים ואחרי כל המס הכנסה שלילי, אחרי כל זה עדיין אין להן יכולת לעבוד או אם ימשיכו לעבוד זה יהיה פחות מהפנסיה שיקבלו, אז לא לתת להן כלום חוץ מעוד חצי שנה פנסיה נוספת למי שמעל גיל 60. שימו על השולחן את אותן קבוצות אוכלוסייה שיש בעיה ותסבירו מה להן אתם נותנים". רוזין: "זה המתווה של השרים. אתה מדבר ולא יודע מה ההישגים".
ח"כ גפני: "יש מקצועות שוחקים, יש נשים עניות, יש נשים שפרשו כבר קודם ומה שעלול להיות כתוצאה מהחוק. מספרים ששינו בממשלה ושינו בכנסת, תנו לנו להעביר את ההצעה הזו, נדבר סעיף-סעיף, הם רוצים להיות בעלי הבית כדי שלא יצטרכו לשלם, הם רוצים את קצבת הזקנה. לא מעניינת אותם זו שמנקה כאן את המדרגות, אלא קצבת הזקנה". קושניר: "יש פה חברות כנסת מספיק בקיאות וחכמות ולא רק חברות הכנסת האלה ניהלו את המו"מ מול האוצר, כולנו יחד, לא ניתן לפגוע בנשים חלשות". ח"כ ולדימיר בליאק: "חבל שזה לא נעשה לפני 5 שנים או 3 שנים, אבל עכשיו אנחנו חייבים לעשות את זה. אני מברך על העבודה האדירה שעשו חברות הכנסת לפני קריאה ראשונה, המתווה הזה נראה אחרת לגמרי מהגרסה הראשונה שלו. חסרים לי פתרונות לאותן נשים שממשיכות לעבוד בגיל 65 ו-67 כי אין להן פנסיות, רבות מהן עולות חדשות אבל לא רק. יש לנו את העלאת הדיסריגארד, שאשמח שנעלה עוד, יש את הנושא של מס הכנסה שלילי שאנחנו מכפילים אבל בעיני זה עדיין לא מספיק. אני חושב שהנושא של ההכשרות הוא הכי בעייתי, ויש לעקוב אחרי זרוע העבודה. במקביל יש לדבר גם על סעיף סיום העסקה מחמת גיל, פה עכשיו הוא 67, אפשר לעשות חשיבה מחודשת על העלאתו לגיל 60 או 62".
ח"כ שלמה קרעי: "יש פה ניסיון להראות מצב שהוא קשה יותר ממה שהוא באמת, לקחו טווח של שנים. קודם כל החוק הזה צריך להיות נידון באופן יסודי יותר, צריך להוציא אותו מחוק ההסדרים. הייתי מנסה להגדיר מה מקצוע לא שוחק וכך מתקדם, שהאוצר יבוא לרדוף אחרינו. בנוסף אני מבקש תחשיב של החוק. זה נראה שלא רואים בעיניים מאיפה רוצים לקצץ. אם נשים על הכף את מה שלוקחים מהאוכלוסייה המוחלשת ומה שנותנים להם, אני די בטוח שלא תהיה הלימה".
עיקרי המתווה
בהמשך הציגו במשרד האוצר את עיקרי המתווה, במסגרתו יועלה גיל הפרישה לנשים מגיל 62 לגיל 65, על פני 11 שנים, לצד ליווי בכלים משלימים וצעדים לעידוד תעסוקת מבוגרים ורשת ביטחון לנשים מוחלשות. ח"כ מיכל רוזין שהייתה שותפה לגיבוש המתווה הקדימה: "הצגה בפתח הדיון של המתווה הייתה חוסכת חלק גדול מהדברים שנאמרו פה לדעתי. אנחנו רחוקות מלחשוב שיש פה מתווה מושלם. חשבנו חברות הכנסת שנכון לפצל את הנושא מחוק ההסדרים על-מנת לקיים דיון מעמיק, מכיוון שיש פה קושי וכל כך הרבה היבטים וכל דבר משליך על דבר אחר והסיבה שלא הוגש עדיין נוסח, היא שגם אנחנו צריכות לשבת ולראות איפה כל כלי נכנס ואיך זה עומד, אבל הלכנו בגישה ברורה שאנחנו באות לפתור את החסך שקיים בהעלאת גיל פרישה עבור קבוצות מסוימות באוכלוסייה - הגדרנו שכר של עד 6,000 ש"ח שבעיננו מכיל את המקצועות השוחקים, כאשר קיבלנו את עמדת האוצר שיש בעייתיות בהגדרה של מקצועות שוחקים שזו רשימה שקשה לתחם אותה ושיש גם מקצועות שוחקים אצל גברים, ולכן אמרנו שנפתור את זה דרך סך של שכר שהוא 6,000 שקל.
"בנוסף אמרנו יש נשים שנפלטות משוק העבודה ולא בגלל שהן לא רוצות לעבוד אלא כי אין שוויון בשוק התעסוקה ולכן נשים נפלטות כבר מגיל 50 משוק העבודה, לכן אמרנו שנשים שיפלטו עוד לפני גיל 60 ניתן להם את הכלים או לחזור לשוק העבודה, או שכאשר יגיעו לגיל 62 נפצה על העדר קצבת זקנה. עשינו סימולציות כמעט על כל אישה, לילות כימים, כל סימולציה אפשרית, יכול להיות שיש נשים שנעלמו לנו מהרדאר, לכן היה חשוב לנו להביא את ההבנות לפני קריאה שנייה - שלישית. גם האוצר וגם שר האוצר הבינו שאלה האוכלוסיות שאנחנו רוצות לדאוג להן, לכן אנחנו פה במשימה משותפת להציל את אותן נשים, שלא יפלו בין הכסאות. כבר העלו טענות האחיות והמורות, יכול להיות שנגיד להן שזה משפר להן את הפנסיה, אבל חשוב שנשמע. אף אחד מאתנו לא קיבל מלמעלה את כל התורה כולה, המטרה שלנו לדאוג שאף אישה לא תפגע בצורה שלא יוכלו לכלכל את מחייתן, זה מטרה של כל יושבי החדר בעיני. עכשיו אפשר לדבר על הדברים ואז לנסח".
לזימי: "הבנו שאם לא נגיע עם בסיס איתן שניתן לדון במתווה זה לא יהיה הגון מצידנו לדון בו, להוסיף הבטחת הכנסה ב-700 ש"ח בחודש זה דבר דרמטי, להכפיל מענק עבודה, להפוך אותו למשהו אוטומטי זה דרמטי, גם אני תוך כדי ממשיכה ללמוד, לקרוא, לשמוע ולכוון, בוודאי שיש לוועדה את המקום החשוב שלה כעת להמשיך ולשפר אבל לא לחזור אחורה, אלא להמשיך מהמקום אליו הגענו. יש צדק בדברי האופוזיציה, יש עוד מה לשפר ולעשות".
הקיזוז
בהמשך הוצגו הצעדים השונים כאמור, ונציג הקרנות הוותיקות ציין כי העלאת גיל הפרישה בשלב זה, תצמצם את הקיצוץ הדרוש בקרנות הוותיקות מ-5 מיליארד שקל ל-2 מיליארד שקל. ובאוצר ציינו כי שר האוצר התחייב כי במסגרת החוק הוא יפעל ליתר את הקיזוז.
יו"ר הוועדה אלכס קושניר קרא להביא סיכום לעניין זה בהמשך הדיונים לעניין החוק וסיכם את הדיון: "הנושא מאוד מאוד מורכב ואנחנו חייבים לוודא שלא תהיינה נשים שתפגענה מהמהלך, יש הסכמות שהגיעו אליהם עוד לפני הקריאה הראשונה, ויש עוד דברים שהוסכמו ויש לפרוט לחוק, אני מציע שתגיעו לדיון הבא עם נוסחים כדי שנוכל להתקדם בנושא הזה. אני מבקש שתגדירו כל קבוצה שעלולה להיפגע במהלך ואיך ניתן לה פתרון, אני מקווה שכאשר נגיע לדיון הבא נהייה הרבה יותר מוכנים ובשלים".
|