X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
למרות שספק אם העבריין הפנים את חומרת מעשיו

העליון: פדופיל יחזור לשכנות עם הקורבן

עבריין שביצע שני מעשי סדום בבת-דודו בהיותה בת חמש בהיותו בן 17 ושוחרר ממעון נעול, יוכל לחזור להתגורר באותו מתחם משפחתי בכפר בצפון הארץ עמית: המחוקק קבע במתכוון שחוק המגבלות על עברייני מין לא יחול על קטינים שלא נשלחו למאסר בפועל; מן הראוי לתקן את החוק
▪  ▪  ▪
עמית. הצעתו לא התקבלה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
אפשר היה להחליט אחרת
ייתכן שהמחוקק כבל את ידיו של בית המשפט והתוצאה לא הייתה יכולה להיות אחרת, אך מתן רשות לפדופיל להתגורר בשכנות קרובה עם קורבנו - נוגד כל חוש בסיסי של צדק, הגינות והיגיון. לכאורה, יצחק עמית יכול היה להתחמק מן ההכרעה המקוממת הזאת. הוא יכול היה לומר שהטענה שהחוק אינו מאפשר את המגבלה, הועלתה רק בערעור ולכן היא הרחבת חזית אסורה. הוא יכול היה לפחות לדחות את ביצוע ההחלטה כדי לאפשר להכין את הילדה בת השמונה לקראת חזרתו של העבריין, במיוחד לאחר שנמסר לבית המשפט שעצם הידיעה על כך פגעה במצבה הנפשי.
הוא יכול היה להעביר את התיק לשלושה שופטים, ובינתיים להחיל את הצו; בית המשפט יכול היה למשוך את הזמן עד שתעבור ממילא שנת ההרחקה שקבע בית המשפט המחוזי. הרכב שכזה יכול היה אפילו לתת למדינה זמן קצר לתקן את החוק. אבל עמית בחר להיצמד לחוק היבש, והתוצאה היא אולי הגרועה ביותר מבין כל האפשרויות.

פדופיל בן 20, אשר ביצע עבירות מין בבת-דודו, יוכל לחזור ולהתגורר ליד ביתה בכפר מגוריהם בצפון הארץ. כך קובע (יום ה', 7.10.21) שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית, באומרו שהחוק אינו מאפשר להרחיק אותו מן הילדה. זאת, למרות שלדברי עמית ספק אם העבריין הפנים את חומרת הפגיעה בילדה.
העבירות בוצעו לפני כשלוש שנים, כאשר העבריין היה קטין בן 17. הוא הורשע על-פי הודאתו בביצוע שני מעשי סדום בילדה, ונשלח לשנתיים למעון "אחווה" בו ישולב בטיפול. מדובר במעון שאינו נעול, אם כי בתקופת שהותו בו לא הגיע העבריין לחופשות בביתו; העבריין והקורבן מתגוררים במתחם משפחתי באותו כפר. על-פי הדוח האחרון בעניינו, הוא "עבר תפנית חיובית ומשמעותית במצבו ובחייו עם סיפור הצלחה מדהים בכל המישורים... מצויד בכלים ומיומנויות אשר בכוחם לעזור לו לחזרה תקינה לחיי הקהילה והמשפחה".
המדינה ביקשה להוציא נגד העבריין צו על-פי החוק מגבלות על חזרתו של עבריין מין לסביבת נפגע העבירה, אשר יאסור עליו להתגורר בשנתיים הקרובות באותו כפר. המדינה ציינה, כי מצבה הנפשי של הילדה נפגע לאחר שסופר לה שהתוקף עומד לחזור לביתו; נציגתה אף ביקשה מבית המשפט לאסור עליו להיכנס לכפר כולו. נשיא בית המשפט המחוזי בנצרת, אברהם אברהם, אסר על הפדופיל להיכנס לכפר במשך שנה.
עמית קיבל את ערעורו של הפדופיל וביטל את הצו. תחילה הוא דוחה את טענת העבריין לפיה לא ניתן לאסור עליו להיכנס לכפר כולו. לדבריו, "כאשר מדובר ביישוב קטן, ניתן לראות את כל היישוב כמקום שנמצא בקרבתו של הנפגע. בשל כך ראתה הפסיקה את צו ההגבלות כצו הרחקה, שבמסגרתו ניתן למנוע חזרה של עבריין המין למקום היישוב". אולם, אומר עמית, יש לקבל את טענתו המקדמית של העבריין - שאותה לא העלה בבית המשפט המחוזי - ולפיה חוק המגבלות אינו חל על מי שריצה את עונשו במעון שאינו נעול.
לדברי עמית, המחוקק בכוונה נמנע מלהחיל את החוק על קטין שלא נשלח למאסר בפועל אלא למסלול טיפולי. על-פי דברי ההסבר לחוק, "הדרישה כי העבריין שוחרר בנסיבות כאמור [דהיינו ממאסר בפועל] נועדה להגביל את ההסדר המוצע למקרים שבוצעו בנסיבות חמורות יחסית". הח"כ-דאז רויטל סויד אמרה בעת הצגת התיקון לחוק: "הוועדה השתכנעה שמדובר בנסיבות מיוחדות המחייבות איזון אחר שבו מוטה הכף לטובת שיקום הקטין ומניעת תיוגו כעבריין מין".
לדברי עמית, בתי המשפט אינם ערים לאבחנה שבין מאסר בפועל לבין מעון שאינו נעול כאשר מדובר בעברייני מין קטינים. "לבחירה בדרכי טיפול חלף דרכי ענישה יש השלכות על תחולת חוק המגבלות, ובבוא בית המשפט לדון בעניינו של קטין שהורשע בעבירת מין, יש ליתן את הדעת על חוק זה. כשלעצמי, אני סבור כי עדיף לתקן את חוק המגבלות, ולהרחיב את תחולתו גם על מקרים כגון דא. זאת, על-מנת למנוע מצב שבו בית המשפט יעדיף להחמיר עם הקטין ולנקוט דרכי ענישה לפי סעיף 25 לחוק הנוער [מאסר בפועל], אך ורק על-מנת שלא ייווצר מצב שבו ידיו יהיו כבולות מבחינת ההגנה על נפגע העבירה בהמשך".
בשולי החלטתו אומר עמית: "בדיון שהתקיים בערר, ניסיתי להביא את הצדדים להסכמה לפיה העורר, מרצונו-שלו ובהסכמתו-שלו ושל הוריו, יטיל על עצמו מגבלת איסור כניסה ליישוב, כך שיתגורר בסמוך ליישוב ופעם או פעמיים בשבוע יגיע ללון בבית הוריו בשעה מאוחרת וייצא בבוקר בשעה מוקדמת. ההצעה הייתה מקובלת על המשיבה ועל האפוטרופא לדין של הקטינה, אך לצערי נדחתה על-ידי העורר. לדידי, דחיית ההצעה, מעוררת ספק אם ועד כמה העורר אכן הפנים את חומרת הפגיעה בקטינה, וכפי שהתרשמתי, העורר ומשפחתו מרוכזים כיום בעיקר במחירים ששילם העורר, וספק אם טובת הקטינה היא בראש מעייניהם... אין לי אלא להביע תקוותי כי העורר ומשפחתו יעמדו בדיבורם ויעשו ככל שניתן כדי למנוע מפגש והיתקלות בין העורר לבין הקטינה". את העבריין ייצג עו"ד פתחי פוקרא, את המדינה ייצגה עו"ד ורד חלאוה, ואת הילדה - עו"ד מונא אבו-אליונס חטיב.

תאריך:  08/10/2021   |   עודכן:  08/10/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון: פדופיל יחזור לשכנות עם הקורבן
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משמר המשפט
איתמר לוין
גבר ביקש לפסול את שופטת המשפחה אביבית נחמיאס, בנימוק שבעלה ואחיו טוענים שהוא חייב להם כספים מלפני 20 שנה    חיות: הבקשה הוגשה בשיהוי רב אחרי החלטות שלא היו לרוחו של האיש
איתמר לוין
אלרון וברק-ארז: בעוד עתירה מינהלית עשויה להידחות על הסף בשל שיהוי גם אם תוגש במועד הקבוע בתקנות, אין מקום לקביעה דומה לגבי ערעור על פסק הדין בעתירה    הסיבות: שוני בלשון התקנות, העדר צורך מעשי בזירוז המערער וחשש מפגיעה בוודאות המשפטית    סולברג בדעת מיעוט: צריך להחיל את השיהוי גם בשלב הערעור
איתמר לוין
היועץ המשפטי הסכים ב-2018 לפתוח קבר בו על-פי הנטען נטמן ב-1953 בן לעולים מתוניסיה - אך ב-2020 חזר בו והמדינה לא עמדה במועדים שקבעו בתי המשפט
איתמר לוין
בית המשפט המחוזי בבאר שבע זיכה אדם שהואשם בעבירות מין בבתה של זוגתו, לאחר שהמדינה לא בדקה במשך 9.5 חודשים מדוע הילדה חזרה בה שוב ושוב מגרסתה    גם לאחר שלמדינה נודע על שינוי הגרסה, היא לא זימנה לעדות את מי שיכלו להטיל אור על נסיבות האירוע
איתמר לוין
הודעה על כתב אישום נגד נאשם בזיוף תעודות התחסנות כללה טעויות מביכות בתאריך ובמקום של הגשתו; מכתב האישום ששלחה הדוברות נמחקו שמות, כמקובל אצלה; והיא "שכחה" לספר שבית המשפט דחה את בקשתה לעצור את האיש עד תום ההליכים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il