X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
שפה רב מגדרית בשלט של צה"ל [צילום: תורת לחימה]
בפקודה: שפה רב-מגדרית - מחוץ לתחום
יחידת התורה וההדרכה של אגף המבצעים הקובעת את אופן השימוש בעברית בצה"ל דורשת שימוש בלשון משותפת ותקנית וקובעת כי אין להשתמש בפקודות ובהוראות, בספרי הדרכה, בעולם הדוברות, במסעות פרסום וברשתות החברתיות של צה״ל בשפה רב-מגדרית הכוללת שימוש בנקודות ולוכסנים בתוך מילים
המעבר לשפה רב-מגדרית - בניגוד לפקודות
עידן יוסף
בקורסי חיל-המודיעין של צה"ל החלו לאחרונה להשתמש בשפה רב-מגדרית, שהוגדרה על-ידי האקדמיה ללשון העברית כ"לא תקנית". המהלך בוצע בניגוד לפקודת מטכ"ל המחייבת ציות לכללי האקדמיה ללשון העברית, ולכך ששינוי השפה בצה"ל כרוך באישור מחטיבת תורה והדרכה * בצה"ל מסרבים להגיב
לרשימה המלאה

עידן יוסף
"שפה רב-מגדרית - מנוגדת לחוק"

ואיפה הדוגמה האישית?
בחודש מאי האחרון פנה הח"מ ליחידת תוה"ד, באמצעות קצינת פניות הציבור בצה"ל. בדרישה להפסקת עשיית שימוש במינוחים המנוגדים לכללי השפה העברית במסגרת הודעות דובר צה"ל ולפקודות הצבא.
שתי דוגמאות:
א. מְפַגֵּעַ - מילה זו אינה קיימת בעברית. יש רק מִפְגָּע (מכשול, מטרד). בעברית יש לכתוב מחבל, טרוריסט או פעיל טרור וכד'.
ב. מילים משורש סכל - בעברית ניתן לסכל (לבטל/להפר) תוכנית פעולה כלשהי, אך לא ניתן לסכל חפץ או אדם. לכן ניתן לסכל פיגוע, תקיפה וכד', אבל אי-אפשר לסכל מנהרת טרור, מחבל וכד'. כך למשל, ציון הכיתוב "סוכל" ליד תמונת מחבל היא שיבוש הלשון העברית.
בצה"ל בחרו בעזות מצח להתעלם מן התלונה, ואף הודיעו לי טלפונית כי לא יהיה מענה. יכול להיות שמאחורי השימוש במילים הלא-תקניות עומד הרצון הפוליטי ל"תקינות פוליטית". כך או אחרת - אין בכך שום צידוק להפרת פקודות מפורשות של צה"ל, ועל יחידת תוה"ד להתעשת ולהתעקש על שמירת השפה גם בדובר צה"ל.

בעקבות חדירת השפה הרב-מגדרית המשובשת גם לתחומי צבא ההגנה לישראל, מבהיר צה"ל ליחידות הצבא את האיסור לעשות שימוש בשפה זו ואת החובה להקפיד על עברית תקנית.
בהנחיות החדשות, שפורסמו בדף "צהלשון" נקבע כי "אין לשבש את הכתיב העברי התקני: אין להשתמש באותיות 'רב־מגדריות', אשר אינן מופיעות במילון העברי, כגון מ"ם סופית ונו"ן סופית מחוברות".
עוד נקבע כי "אין לכתוב צורות זכר ונקבה בהפרדה בנקודות או בלוכסנים! לדוגמה: ילדים.ות; איש/ת חינוך; ילדים.ות; אנשימ.ות וכד', יש פתרונות תקניים אחרים בעברית לפנייה שווה לגברים ולנשים".
כפי שנחשף ב-News1, השימוש בשפה הרב-מגדרית מנוגד לפקודות. את אופן השימוש בעברית בצה"ל לא קובעת יחידת דובר צה"ל, לא סגן הרמטכ"ל ואפילו לא הרמטכ"ל. קביעת השפה שבה משתמש הצבא בהודעותיו מסורה באופן בלעדי בידי יחידת התורה וההדרכה של אגף המבצעים.
יחידה זו - כך על-פי הפקודות - מחויבת לציית לכללים שקבעה האקדמיה ללשון העברית ללא שיקול דעת בנושא ומתפקידה להטמיע את הנושא ביחידות צה"ל השונות, וזאת מכוח פקודת מטכ"ל 14.01108 "הכתיבה והמינוח בצה"ל" ומכוח הוראת אמ"ץ (אגף המבצעים) תוה"ד (תורה והדרכה) מספר 3.6).
בתוה"ד מדגישים את הצורך בשפה משותפת לכלל החיילים, ומדגישים: "צבא ההגנה לישראל הוא ארגון ממלכתי. לפיכך מצופה ממשרתי צה"ל להקפיד על כתיבה בעברית תקנית, בכל תחומי האות הכתובה - בפקודות ובהוראות, בספרי הדרכה, בעולם הדוברות, במסעות פרסום וברשתות החברתיות של צה״ל - ללא שיבושי לשון, ולהשתמש בשפה ברורה ופשוטה באמצעות ניסוחים ומשפטים קצרים ובהירים".
בהנחיות החדשות שהופצו נאמר לחיילים ולמפקדים:
  • היו אנשי מקצוע מעמיקים וטובים ויותר, העמיקו בספרות הצבאית, למדו את ההגדרות המילוניות למונחים צבאיים והקפידו על כתיבה ברורה ובהירה;
  • השתמשו במונחים עבריים;
  • כשנדרש גיוון במין הדקדוקי (זכר ונקבה) עשו זאת באמצעות שימוש בצורת רבים, בציווי, בשמות פועל ובשמות פעולה וכדומה. לדוגמה: יש להקפיד לשתות מים (במקום: הקפד לשתות מים), סעו בזהירות (במקום: סע בזהירות).
  • אין להשתמש במילה לועזית כאשר יש לה חלופה עברית הולמת! לדוגמה: נעדיף "מיזם" על פני "פרויקט ו"חיישן" על פני "סנסור"
מארגון תורת לחימה נמסר: "טוב שבצה"ל קשובים לביקורת ומבינים את החשיבות בשמירה על השפה העברית. החדירה של שיבושי לשון מכוונים באה מתוך אג'נדות פרוגרסיביות של טשטושי מגדר מבית היוהל"ם - יחידה מיותרת שצריך לסגור. צה"ל צריך לעסוק בחיסול מחבלים ולקדם את ערך הניצחון וההגנה על על ישראל, ולא בקידום אג'נדות מגדר של מרב מיכאלי. ובכל הקשור לשפה העברית, טוב שהשפיות ניצחה, לשון הקודש היא בסדר גמור ואין צורך להנדס אותה בטענות מגוחכות של דיכוי מגדרים. אנו נמשיך לעמוד על המשמר כדי לוודא שההנחיה נאכפת".

תאריך:  08/10/2021   |   עודכן:  08/10/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בפקודה: שפה רב-מגדרית - מחוץ לתחום
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מה זה יחידת התורה וההדרכה?
יחידת המה?  |  8/10/21 08:53
2
מצער
מ. עמיר  |  9/10/21 20:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
מנכ"ל משרד הבריאות: הלכנו כברת דרך, מבקשים שהוועדה תכבד    יו"ר ועדת הכלכלה: אנחנו רוצים להרגיש שמשרד הבריאות סומך את ידיו על הוועדה - כך שגם אם נשנה את הדברים לא נסכן את הציבור יתר על המידה
איציק וולף
הקנצלר היוצאת של גרמניה תגיע ביום ראשון לישראל, תיפגש עם ראש הממשלה בנט, עם שר החוץ לפיד ועם הנשיא הרצוג, תשתתף בישיבת ממשלה ותבקר ביד ושם    לא תיפגש עם ראש האופוזיציה למרות שבעבר נפגשה עם ראשי אופוזיציה ישראלים    מטעמה נמסר כי היא לא צפויה לפגוש חברי כנסת
איציק וולף
מילצ'ן הוא המוטב הסופי של שבע חברות שרשומות באיי הבתולה ושהוקמו ברובן בתחילת שנות ה-2000    אחת מהן החזיקה בשנת 2016 יצירות אמנות ועתיקות בשווי של 452.85 מיליון דולר    חברה נוספת החזיקה בדירה במנהטן בשווי של 7.6 מיליון דולר בנוסף לכ-630 אלף דולר    חברה שלישית החזיקה בנכסי נדל"ן במאליבו, קליפורניה בשווי של 4.5 מיליון דולר וכ-300 אלף דולר וחברה רביעית החזיקה בחשבון בנק בשוויץ
איציק וולף
הגישה ל-FDA בקשה רשמית לאישור מתן מנות החיסון נגד קורונה המותאמות לילדים רכים    מנות החיסון מכילות שליש מן החומר הפעיל שבמנות החיסון הרגילות    פאנל מומחים פומבי צפוי להתקיים ב-26 באוקטובר
איציק וולף
מחליף את רן עוז שמונה למנכ"ל ישראכרט    המינוי כפוף להעדר התנגדות הנדרש על-פי ההסדר התחיקתי מאת הממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון    הודעה על מועד תחילת כהונתו תימסר בהמשך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il