יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון, אומר כי אף ראש עירייה אינו מעוניין להיות האיש הרע שיבטל בעצמו מתן חנייה חינם לתושבי עירו - אבל זה מידתי וסביר. את הדברים אמר בדיון (יום א', 11.10.21) בפרק התחבורה מתוך הצעת חוק ההסדרים, שעסק בסעיפים המבקשים לשנות את הסדרי החנייה ברשויות המקומיות.
הוא הוסיף כי שוחח עם כמה ראשי ערים ש"שידרו לי שיש היגיון בבקשה לחלוקה לאזורי חנייה, ולאפשר לאדם לחנות חינם רק בשכונה שלו במהלך היום". הוא הוסיף כי יבחן האם לעשות את זה רק בערים גדולות, או להרחיב זאת, ואמר: "מה ששידרו לי ראשי הערים שהם לא יהיו האנשים הרעים שיעשו את, אבל מידתי וסביר שיהיה חוק כזה שיאפשר לתושבים לחנות רק במרחב המגורים באזור בו יש להם מרכול או קופת חולים".
ראש אגף תכנון תחבורתי במשרד התחבורה, שי קדם, הציג את הדברים ואמר כי כשרשות מחליטה לגבות תשלום על חנייה בכחול-לבן, זה אומר שהיא רוצה לנהל את המשאב הזה בצורה חכמה. מה שהטריד אותנו - שרשויות פטרו את תושבי העיר מתשלום על חנייה. עיר שתעשה זאת תוכל לתת פטור רק באזור המגורים. הוא הוסיף כי ראשי הרשויות ידרשו לקבוע זאת בתוך 18 חודשים, ושרת התחבורה תוכל לקבוע בתקנות, בהתייעצות עם שרת הפנים ובאישור ועדת הכלכלה, עקרונות לקביעת אזורים.
ח"כ אופיר כץ אמר כי רק בתל אביב יש לתושבים קופת חולים ומרכול בשכונה, בעוד שבערים הקטנות יש רק מבנה אחד לקופת חולים. ח"כ איתן גינזבורג אמר כי כשרעננה החליטה להסדיר את החנייה ברחוב הראשי, היא עשתה זאת בעצמה ולא חיכתה למשרד התחבורה, וכי הוא מאמין שעיריות בסוף יעשו זאת מעצמן. היו"ר ביטון אמר כי בסוף בעיות של חנייה ותנועה הופכות לבעיות לאומיות, והזכיר כי התנועה בתל אביב היא בעיה של המדינה כולה.
ח"כ אורי מקלב התייחס לביטול המחיר המרבי לשעת חנייה, ואמר כי הדבר יכול להוביל לזינוק במחיר. הוא הזהיר ממצב שתושב ישלם 5 שקלים, בעוד מבקר ישלם 30 שקלים על שעת חנייה. גינזבורג אמר כי אפשר לקבוע שלא תהיה שונות במחיר, וזה ימנע הפקעת מחירים למי שאינו תושב.
ביטון סיכם את הדיון ואמר כי ההצעה סומכת על ראשי הרשויות שינהלו את הרשות בתבונה, ולכן נותנת להם 18 חודשים לבצע חלוקה לאזורים. הוא הוסיף כי הוועדה מבקשת מנציגי הממשלה לחזור אליה בהקדם עם תשובות לסוגיות שעלו בדיון, בהן: השאלה על איזה ערים יחול ההסדר - אם לפי גודל האוכלוסייה או לפי פרמטרים נוספים; על מי תחול ההצעה; האם מחיר הקסימום יעלה מ-6.3 שקלים לשעה למחיר אחר מחשש להתפרעות אין סופית או שיש היגיון לבטלו בלי לקבוע מחיר מרבי אחר; מה היחס בין הסמכות שניתנה לרשות, לקבוע הסדר בתוך 18 חודשים, לבין הסמכות של שרת התחבורה והתייחסות לשאלת האפליה בין תושבי החוץ לתושבי הרשות.
חברי הכנסת גינזבורג ומקלב יעמדו בקשר עם נציגי הממשלה בכוונה להציג לוועדה נוסח מוסכם לדיון הבא, שיתקיים ככל הנראה עוד השבוע.