X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
פסק דין המשלב היסטוריה והלכה

בית במוסררה יישאר בידי המדינה

הקדש העדה הגאורגית טען שהבית הוקם במאה ה-19 כבית כנסת והוקדש לו - אך בית המשפט קבע שלכל היותר היה זה בית כנסת פרטי של הבעלים, ושבכל מקרה הוא נרשם על שם הקדש האשכנזים ולא על שם יוצאי גרוזיה
▪  ▪  ▪
שכונת מוסררה בשנות ה-30

הקדש נאמני נכסי העדה הגאורגית בירושלים (יוצאי גרוזיה) לא יקבל נכס בשכונת מוסררה הסמוכה לשער שכם, אשר שימש כבית כנסת לבני העדה. כך קבע שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, אילן סלע, בפסק דין המשלב מחקר היסטורי ומקורות הלכתיים.
מדובר בבניין ברחוב הנביאים, הרשום בטאבו על שם "המנוח אליהו ניסים כהן (הידוע גם בשם אליהו כהן רובי)" ומצוי בידי האפוטרופוס הכללי; כיום הוא משמש למגוריהם של דיירים מוגנים. ההקדש טען, כי מדובר בנכס שהוקדש לו בשנת 1899 בבית הדין השרעי שפעל בירושלים בתקופה העות'מאנית. במקור נרכשה הקרקע ב-1875 בידי ניסן ב"ק, מראשי העדה החסידית בירושלים (ובונה בית הכנסת בעיר העתיקה המכונה על שמו), אשר הקים עליה שכונה על שם משה ויהודית מונטיפיורי. כאשר לא הצליח ב"ק להשלים את הבנייה, הוא מכר את הקרקע לעדות אחרות, ובין היתר הוקמה עליה שכונת אשל אברהם של יוצאי גרוזיה - אשר הוצתה וננטשה בפרעות תרפ"ט.
סלע מציין (בפסק דין שניתן בחודש אוגוסט והותר לפרסום ב-17.10.21), כי יש להכריע בשלוש מחלוקות: האם זהו אכן הבניין שהיה שייך לאליהו כהן, האם פעל בו בית כנסת ומדובר בהקדש, ואם כן - האם זהו הקדש של העדה הגאורגית. על השאלה הראשונה עונה סלע בחיוב, בהסתמך על חוות דעתו של ד"ר יאיר פז, אשר פירט את גלגולי השכונה והבית לאורך השנים. סלע דחה את הטענה, אותה הציגה בחוות דעתה ד"ר נעמה פרוסטיג-דרמן, לפיה ביתו של כהן היה בחלק הישן של השכונה, אשר הוקם כאמור בידי ב"ק.
לעומת זאת מצא סלע, כי אומנם ייתכן שבמקום פעל בית כנסת - אך גם אם כך, היה זה בית כנסת פרטי של כהן ולא הקדש של העדה. סלע סוקר בהרחבה את ההלכה, המבדילה בין בית כנסת פרטי לבין בית כנסת של רבים. הוא קובע: "כדי שלהקדש תהיה משמעות קניינית, יש ליצור אותו בדרך שתעיד על כוונת יוצר ההקדש לשנות את מעמדו הקנייני של הנכס. בהעדר כוונה של הבעלים להועיד את בית התפילה לציבור במשך תקופה מוגדרת או לצמיתות, לא ניתן לקבוע כי מדובר בהקדש.
"במקרה זה, אין ראיות על כוונה כזו. אדרבה, במשך שנים רבות לא שונה רישום הנכס והוא נשאר רשום על שם בעליו. במקרה זה, גם אין כל ראיות על הריהוט שהיה בבית הכנסת או על סממנים אחרים שיש בהם כדי ללמד על כך כי מדובר היה בנכס שהועמד לבית הכנסת באופן קבוע. גם עדויות על כך שהנכס, ולו שני חדרים ממנו, שימשו כבית כנסת במשך תקופה ארוכה - אין".
מעל הכל, ממשיך סלע, אין לקבל את הטענה שהיה זה הקדש של העדה הגאורגית - שכן בשטר ההקדש עליו התבססה התביעה נאמר במפורש שזהו "הקדש היהודים האשכנזים". לא הוכח שאליהו כהן היה בן העדה הגאורגית, וכן הוכח שבשכונה הגאורגית התגוררו גם בני עדות אחרות שכמה מהם התפללו בבית הכנסת של כהן. ההקדש חויב בתשלום הוצאות בסך 40,000 שקל. את ההקדש ייצג עו"ד בן-ציון ליפשיץ, ואת האפוטרופוס הכללי - עו"ד הילה שלום.

תאריך:  17/10/2021   |   עודכן:  17/10/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
השר לביטחון פנים קיים דיון בהשתתפות בכירי המשטרה ונציגים ממשרד החוץ והשב"כ ואישרר את מה שהוצג ג"מצב הנוהג" שבו יהודים יתפללו לצד הכותל המערבי ומוסלמים יתפללו במסגדי הר-הבית    "אינטרס מובהק של מדינת ישראל להמשיך ולשמר את שיתוף הפעולה עם הוואקף הירדני"
איציק וולף
מנכ"ל והבעלים של SpaceX וטסלה ניצב מחודש ינואר בראש טבלת עשירי העולם ומאז נוספו להונו עוד 60 מיליארד דולר    הונו האישי כמעט שווה להונם של ביל גייטס ושל וורן באפט ביחד
איציק וולף
זבולון סימן טוב נחת הבוקר בטורקיה במה שעשויה להיות תחנתו האחרונה לפני שינחת בארץ ויעניק גט לאשתו שעגונה כבר שנים רבות    ההסכמה להענקת הגט ניתנה לאחר שהובטח לו כי לא יאונה לו כל רע בישראל
מירב ארד
הממשלה אישרה את הצעת שר המשפטים להרחיב את סמכויות החיפוש של המשטרה    סער: "צריך לתת למשטרה ולרשויות אכיפת החוק כלים יותר טובים כדי להצליח במשימותיהם" • השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג': "מוכן שגם ה-CIA ייכנסו אם צריך"
איתמר לוין
מבהירים שהטיפול ב-12 הפרויקטים של קבוצת אלדד פרי לא היה תלוי בצורה כלשהי ביזם עצמו    הנאמן בהליכי חדלות הפרעון האישיים של פרי מבקש לעכב את מימוש שתי דירותיו ברחובות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il