ועדת הכלכלה אישרה (יום ב', 18.10.21) לקריאה שנייה ושלישית את הסעיפים העוסקים בהגברת אכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית, מתוך פרק התחבורה בהצעת חוק ההסדרים. ההצעה נועדה להסמיך גם פקחים לאכוף, באמצעות מצלמות, נסיעה שלא כדין בנת"צים. מהלך שנועד לאפשר הקמת יחידה מיוחדת של משרד התחבורה שתאכוף עבירות בנ"תצים.
האישור התאפשר לאחר שבישיבות הקודמות סוכמו שינויים שביקשה הוועדה להכניס בהצעת החוק, לפיהם משרד התחבורה יחל בתחילה את האכיפה רק בדרכים הבין-עירוניות, כאשר עד 31 בדצמבר 2022 יוכלו הרשויות להתארגן. לאחר מכן שרת התחבורה תהיה רשאית לפנות לרשויות ולבקש שיבצעו אכיפה, בתוך 18 חודשים מפנייתה. הרשות תתייחס לפנייה בתוך 180 ימים ותצטרך להתחיל את האכיפה בתוך 18 חודשים מיום פניית השרה. אם הרשות תסרב או לא תשיב, אזי יהיה משרד התחבורה רשאי לבצע את האכיפה בתחומה. כמו-כן, רשות שסמכויותיה הועברו למשרד התחבורה תוכל, בכל עת, לבקש להשיב לה את סמכויות האכיפה.
באשר לייעוד כספי האכיפה ברשויות המקומיות – לבקשת הוועדה הורחבו מעט המטרות שלשמן ניתן לעשות שימוש בכספים, והן תכלולנה: תפעול תחבורה ציבורית ותיחזוקה, שבילי אופניים והוצאות שנועדו להפחתת שימוש ברכב פרטי ועידוד תחבורה שיתופית.
עם זאת, בעניין זה הביעו ח"כ יסמין פרידמן וח"כ בועז טופורובסקי התנגדות בישיבה הקודמת, ודרשו לאפשר שימוש בכספים גם לטובת בטיחות בדרכים. ח"כ פרידמן התייחסה לכך גם היום, ואמרה כי היא דורשת ש-15% מהכספים יופנו לבטיחות בדרכים. בעקבות זאת, לחץ היום היו"ר מיכאל ביטון למצוא גם לכך פתרון, ואמר כי בעבר היה לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים תקציב של 44 מיליון שקל בשנה, שעם השנים ירד לשמונה מיליון שקלים בשנה. בעקבות זאת הוחלט כי 50% מההכנסות, בניכוי הוצאות האכיפה, ישמשו את הרשות לכל מטרה. 35% מהכספים ישמשו, כאמור, לתפעול ותחזוקת תחבורה ציבורית, שבילי אופניים והוצאות שנועדו להפחתת שימוש ברכב פרטי ועידוד תחבורה שיתופית. 15% מהכספים ישמשו לבטיחות בדרכים בכל מקום בו פועלת תחבורה ציבורית, נתיבי אופניים והולכי רגל, בתיאום עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.
בתום הדיון סיכם היו"ר ביטון ואמר: "אנחנו מברכים את שרת התחבורה על עוד פרק של המשרד בחוק ההסדרים, שעובר בוועדת הכלכלה. אנחנו שמחים על גמישות באפשרות לשימוש בהכנסות גם לבטיחות בדרכים". ביטון ציין כי מדובר בהישג של חברי הכנסת טופורובסקי ופרידמן ושל כלל חברי הוועדה, וביקש ממשרד התחבורה לבצע בדיקה מהירה של כספי הבטיחות בדרכים לרשויות המקומיות, ולתת מענה לכך כבר בתקציב הקרוב, שכן הכסף הזה מציל חיים.