X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
חשיפה ב-News1: הדוא"ל שעורר סערה והתלונה לנציבות

עימות חסר תקדים בבתי הדין הרבניים

היועץ המשפטי של בתי הדין, הרב שמעון יעקבי, המצוי בעימות ממושך עם הרב הראשי דוד לאו, הפיץ בשבוע שעבר דוא"ל של כותב אנונימי, בו הושוו הרב לאו ותומכיו לקרח ועדתו ראש נציגות הדיינים, הרב מאיר כהנא, דורש בתגובה מנציבות שירות המדינה להעמיד לדין משמעתי את הרב יעקבי
▪  ▪  ▪
הרב לאו והרב יעקבי. שלוש שנות סכסוך [צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90 ומיכאל בארי]

עימות חסר תקדים במערכת בתי הדין הרבניים, בין היועץ המשפטי של המערכת, עו"ד הרב שמעון יעקבי, לבין הרב הראשי ונשיא בית הדין הרבני הגדול, הרב דוד לאו, וכמעט כל הדיינים בבית הדין הגדול. בעקבות דוא"ל שהפיץ הרב יעקבי בשבוע שעבר, מייחסת לו נציגות הדיינים אמירות קשות במיוחד נגד הרב לאו ומבקשת להעמידו לדין משמעתי. כך עולה ממסמכים הנחשפים (יום ד', 20.10.21) ב-News1.
הרב יעקבי, שתקופה מסוימת שימש כמנהל בפועל של בתי הדין הרבניים, נכנס לפני שלוש שנים לעימות קשה עם הרב לאו על-רקע פרשת השחיתות הנחקרת בהקדש עץ חיים בירושלים. הרב לאו ביקש להעביר את תיק ההקדש מן ההרכב הקבוע לענייני הקדשות, בראשותו של הרב שלמה שטסמן מבית הדין הרבני בתל אביב, והרב יעקבי התנגד בחריפות. בסופו של דבר נותר התיק בהרכב הרב שטסמן, אך היחסים התדרדרו מאז מדחי אל דחי.
לאחרונה התנגד הרב יעקבי ליוזמתו של הרב לאו להאריך את כהונתו של גיסו, הרב מרדכי רלב"ג, כאב בית דין בירושלים. הוא טען, כי הרב לאו מצוי בניגוד עניינים, וכי אם תוארך כהונתו של הרב רלב"ג בירושלים - יש להאריך גם את כהונתו של הרב שטסמן בתל אביב. למחלוקת זו נכנס גם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אשר תחילה צידד בעמדתו של הרב יעקבי, אך לאחר מכן הביע נכונות לשקול את בקשתו של הרב לאו.
בשבוע שעבר ׁׁ(11.10.21) כינסה נציגות הדיינים את 33 בכירי המערכת מכל הארץ, בהשתתפותו של הרב לאו, לדיון במה שראש הנציגות, הרב מאיר כהנא מאשקלון, מכנה "הקשיים שחווה נציגות הדיינים בעבודתה מול הנהלת בתי הדין הרבניים בעת האחרונה, בדגש על התנהלותו של היועץ המשפטי של הנהלת בתי הדין הרבניים [הרב יעקבי] ויחסו לנציגות ולדייני ישראל שליט"א בכללם".
הדוא"ל: קרח, דתן ואבירם
ביומיים שלאחר מפגש זה הפיץ הרב יעקבי דוא"ל שקיבל לדבריו מ"אחד הדיינים, החפץ בעילום שמו". הכותב נותר אנונימי, אך הרב יעקבי הפיץ את הדברים לעשרות נמענים במערכת בתי הדין ומחוצה לה, כולל 18 מבכירי הפרקליטות והמשנים ליועץ המשפטי לממשלה, בלא כל הסתייגות (ראו תמונה בתחתית הידיעה). הכותב מכנה את הרב לאו "קרח", ואת חברי נציגות הדיינים - "דתן ואבירם". הללו, כידוע, עמדו בראש ההתקוממות נגד משה רבינו וכעונש נבלעו חיים באדמה.
עוד מתייחס הכותב לרב צבי בן-יעקב, דיין בתל אביב אותו מינה הרב לאו באופן זמני לבית הדין הגדול: "שחרר את חרצובות לשונו, כמה ששחרר... הוא יצא במחלוקת נגד המחלקה המשפטית הפוגעת בשמו הטוב של רבינו הגדול [הרב לאו]. כידוע, כהונה גדולה ב'גדול' [בית הדין הגדול] כבר הובטחה לו מרבינו". הכותב הוסיף בציניות: "בכלל, המשפטנים והמשפטניות מהמחלקה ההיא חושבים לעצמם שכספי ההקדשות נמצאים בכיס שלהם, ולא בכיסה של משפחת רבינו הגדול. חוצפה של ממש".
הכותב המשיך לתאר בחריפות רבה את מפגש הדיינים כמקביל למעשיהם של קרח ועדתו, תוך שהוא אומר למשל ש"טליתות של תכלת לא חולקו לרבנים" - התייחסות לשאלתו המתריסה של קרח, האם טלית שכולה תכלת חייבת בציצית. לדבריו, שוב בציניות, אירעה תקלה כאשר דיין מדרום הארץ "הכביר מילים בדברי תורה במקום לעסוק בעיקר - בפגיעה בכבודו של רבינו הגדול". הכותב מייחס לרב לאו "חלוקת מינויים ותפקידים", יוזמה לקצוב את כהונת אבות בתי הדין לשנתיים כדי שיהיו תלויים בו ורצון שעודנו קיים לפטר את הרב שטסמן.
התלונה: רדוד, מכוער ופוגעני
בעקבות הפצת הדוא"ל, ביקש (19.10.21) הרב כהנא ממנהל אגף המשמעת בנציבות שירות המדינה, גיא דוד, להעמיד לדין משמעתי את הרב יעקבי. הוא מייחס את כתיבת הדוא"ל, אותו הוא מכנה "כתב שטנה", לרב יעקבי עצמו, וטוען שהוא אף העליב את נשותיהם של הדיינים כאשר כתב שלא נמצאה הפעם (בניגוד למעשה קרח) אף אישה שתציל את בעלה. לדברי הרב כהנא, המסר של הדוא"ל הוא שהרב יעקבי "הוא הוא המנהיג הבלתי-מעורער של מערכת בתי הדין, וכל הקמים למתוח ביקורת על התנהלותו משולים כמורדים, המנסים לנהל מרד הנועד לכישלון מראש".
לדברי הרב כהנא, תפיסה בו כנראה מסבירה חלק מפעולותיו של הרב יעקבי לאחרונה. "הוא משער השערות, חורץ דין ומוציא לפועל, וכל מי שעומד בדרכו נתפס בעיניו כ'שותף לדבר עבירה'". הוא מציין, כי הנציגות תפנה בקרוב למנדלבליט לגבי איכות עבודתו של הרב יעקבי, וכי כעת היא מבקשת כאמור להעמידו לדין משמעתי לאחר ש"פעל באופן כה רדוד, מכוער ופוגעני".
הרב כהנא מציין, כי בהנהלת בתי הדין ובין ההנהלה לנציגות קיימים "רגישויות ומערכות יחסים" שחלקם מוכרים לנציבות שירות המדינה. לכן הוא מבקש מן הנציבות לשקול את האפשרות שאת ההליך המשמעתי נגד הרב יעקבי לא יבצע מנהל בתי הדין, הרב דוד מלכא, אלא גורם חיצוני דוגמת מנכ"ל המשרד לשירותי דת, עודד פלוס, או כל גורם אחר שייראה לנציבות.

הדוא"ל של הרב יעקבי, 12.10.21
תאריך:  20/10/2021   |   עודכן:  20/10/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עימות חסר תקדים בבתי הדין הרבניים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
בושה
ירושלמית  |  20/10/21 19:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משמר המשפט
איתמר לוין
משרד המשפטים: שופט מחוזי נחקר באזהרה בחשד לביצוע עבירות מין ואלימות במשפחה, אך לאחר ביצוע פעולות חקירה רבות נמצא שאין בסיס לחשדות לעבירות פליליות    בית המשפט אסר לפרסם פרטים נוספים, כפי שמקובל בחשדות מסוג זה - כדי שלא לחשוף את זהותו של המתלונן
איתמר לוין
מזוז קבע שסמכות בית הדין הרבני לדון במזונות הילדים אגב תיק הגירושין היא מצומצמת מאוד    בית הדין הגדול: מדובר בדעת מיעוט, הנוגדת את חוק בתי הדין הרבניים, אינה מחייבת משום שלא הייתה במסגרת בג"ץ, סותרת את ההלכה המחייבת, מתעלמת מפסקי דין קודמים ותפגע בצורה קשה בזוגות המתגרשים ובילדיהם
איתמר לוין
עבריין שביצע שני מעשי סדום בבת-דודו בהיותה בת חמש בהיותו בן 17 ושוחרר ממעון נעול, יוכל לחזור להתגורר באותו מתחם משפחתי בכפר בצפון הארץ    עמית: המחוקק קבע במתכוון שחוק המגבלות על עברייני מין לא יחול על קטינים שלא נשלחו למאסר בפועל; מן הראוי לתקן את החוק
איתמר לוין
גבר ביקש לפסול את שופטת המשפחה אביבית נחמיאס, בנימוק שבעלה ואחיו טוענים שהוא חייב להם כספים מלפני 20 שנה    חיות: הבקשה הוגשה בשיהוי רב אחרי החלטות שלא היו לרוחו של האיש
איתמר לוין
אלרון וברק-ארז: בעוד עתירה מינהלית עשויה להידחות על הסף בשל שיהוי גם אם תוגש במועד הקבוע בתקנות, אין מקום לקביעה דומה לגבי ערעור על פסק הדין בעתירה    הסיבות: שוני בלשון התקנות, העדר צורך מעשי בזירוז המערער וחשש מפגיעה בוודאות המשפטית    סולברג בדעת מיעוט: צריך להחיל את השיהוי גם בשלב הערעור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il