X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית:

סולל בונה ניצלה מצוקת קבלן

גרמה לו לבצע על חשבונו עבודות נוספות ב-5 מיליון שקל - אך ביהמ"ש קובע שאין המדובר בעושק סירבה לשלם בטענה שביצע עבודות בלתי חוקיות - כאשר היא לא הוציאה היתר בנייה ביקורת על הוצאת דברים מהקשרם בסיכומיה
▪  ▪  ▪
טענה צורמת מפי החברה

חברת סולל בונה ניצלה בשנת 2008 את מצוקתו של קבלן בנייה כדי לכפות עליו תנאים בלתי כדאיים, אם כי הדבר לא הגיע עד כדי עושק המצדיק לבטל את ההתקשרות ביניהם. בדיון המשפטי ביניהם, כולל בבית המשפט העליון, העלתה סו"ב שוב ושוב טענה שהוציאה דברים מהקשרם. כך אומר (יום ד', 20.10.21) שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית.
סולל בונה חתמה על שלושה הסכמים עם חברת בילדקו הנדסה, בבעלותו של ג'ורג' אבינדר, לבניית עשרות דירות ביישובים צור נתן וצור יצחק. בשנת 2008 נקלעה בילדקו לקשיים ולנעליה נכנס סלים לחאם, גם הוא קבלן בנייה וחמיו של אבינדר, אשר השלים את שלושת הפרויקטים. סו"ב ולחאם הגישו תביעות הדדיות בסך 8 מיליון שקל כל אחד, אשר נדחו ברובן בידי בית המשפט המחוזי בתל אביב (השופטת שושנה אלמגור). סו"ב חויבה לשלם 420,000 שקל והוצאות בסך 200,000 שקל, ואילו לחאם חויב לשלם 290,000 שקל.
לחאם ערער לבית המשפט העליון ועמית קיבל את הערעור בצורה חלקית. בין היתר עומד עמית על כך, שסולל בונה כפתה על לחאם להסכים לבצע עבודות תמורת 32.6 מיליון שקל, למרות שביצעה שינויים שייקרו אותן ב-5 מיליון שקל. עמית מאמץ את דבריה של אלמגור בנושא זה:
"ליבי עם לחאם על העובדה שסולל בונה ניצלה את המצוקה שבה הייתה בילדקו שרויה ואת רצונה של לחאם, מפאת קשרי המשפחה, לסייע לה ולמנוע את חילוט
הערבויות שהעמידה לסולל בונה, שבשלו הסכימה לחתום על חוזה שלטענתה לא היה כדאיִ לה. אין לי ספק שבעת החתימה על החוזה נמצאה בילדקו במצוקה כלכלית, שסלים, אשר רצה לעזור לחתנו, נקלע למצב לא-פשוט, ושסולל בונה הפיקה ממצבו זה את מלוא התועלת". עם זאת, אלמגור קבעה שאין המדובר בעושק.
עמית מוסיף: "מסקנה זו של בית משפט קמא מקובלת עלי, על-אף תחושת אי-הנוחות מכך שסולל בונה ניצלה את המצב אליה נקלעה בילדקו ואת הערבויות הבנקאיות בסך של כ-6 מיליון שקל שהיו בידיה, על-מנת 'לסחוט' תנאים טובים יותר בהסכם. אכן, גם לחץ כלכלי עלול להיחשב כדי כפייה... אך לא כל לחץ כלכלי מקים טענת כפייה, ועל-מנת לקבל טענה לכפייה כלכלית, על בית המשפט לבחון את מכלול הנסיבות". במקרה זה, קובע עמית, לחאם לא ביטל את ההסכם לאחר שהכפייה פסקה ולכן לא ניתן לקבוע שמדובר בעושק.
"בנייה פרועה ובלתי חוקית"
עוד מציין עמית, כי סו"ב טענה שוב ושוב בסיכומיה, כי לחאם הודה בעדותו שוויתר על התשלום הנוסף. היא ציטטה אותו כאומר: "המחיר לא יכול להשתנות ויישאר בחתימת חוזה 32.6, ואני פתאום ויתרתי... על כל המרפסות הגדולות והמפרטים, 5 מיליון שקל". אלא שהדברים נאמרו כשאלה רטורית וכהצגה של אבסורד. "יש להצר על כך שסולל בונה הוציאה הדברים מהקשרם, ואף חזרה על ציטוט זה מספר פעמים בסיכומיה", אומר עמית.
עמית קיבל את ערעורו של לחאם בנוגע לעלויות התקורה בהן נשא. אלמגור דחתה את התביעה בנימוק שהעבודות בוצעו שלא כחוק, משום שטרם ניתן היתר בנייה לתוכניות החדשות. היא אמרה: "בית המשפט רואה בחומרה רבה בנייה פרועה ובלתי חוקית, וכשהיוזמת אותה היא חברה כמו סולל בונה אין לראותה בחומרה פחותה. לא מדובר בהיתר למתן שינויים מינוריים כאלה ואחרים, אלא בהיתר לבניית מאות מטרים רבועים ולשינוי קווי המתאר של הבניינים גם באמצעות הבלטה של חזיתותיהם".
עמית סבור אחרת: "ככל שיש לראות את ההסכמה בין לחאם לבין סולל בונה כהסכמה לביצוע חוזה בלתי חוקי של בנייה על סמך היתרי בנייה שטרם נתבקשו וטרם הוצאו, הרי שסולל בונה היא מזמין הבנייה, ומי שהייתה אחראית על הוצאת ההיתרים. סולל בונה היא גם הצד החזק שהכתיב ללחאם את תנאי ההסכם. אין צורך בדמיון מפותח כדי להבין מה היה קורה אילו לחאם הייתה עוצרת את הבנייה תוך המתנה להיתרי הבנייה החדשים חלף היתר הבנייה המקורי... טענתה של סולל בונה כי לחאם אינה זכאית לפיצוי בגין עיכוב בתקופת הביצוע מאחר שביצעה עבודה לא חוקית ללא היתר, היא טענה צורמת כשהיא נשמעת מפיה של סולל בונה". לאור זאת קבע עמית, כי על סו"ב לשלם 620,000 שקל נוספים (בתוספת ריבית והצמדה מאז 2011).
סו"ב חויבה בתשלום הוצאות נוספות בסך 150,000 שקל. השופטים דפנה ברק-ארז וג'ורג' קרא הסכימו עם עמית. את לחאם ייצג עו"ד גסאן טנוס, ואת סו"ב - עו"ד חדווה הס-קיבש.

תאריך:  20/10/2021   |   עודכן:  20/10/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
הרצוג החליט למנות את חבר הכנסת לשעבר, ד"ר דב חנין לנהל את הפורום אשר פעילותו תעשה עם ארגון ״חיים וסביבה״    הנשיא יארח כנס להעלת המאבק בהתחממות הגלובלית לבהשתתפות השרה להגנת הסביבה, שרת האנרגיה וחברי המשלחת הישראלית בגלזגו
מירב ארד
רה"מ הנחה היום את השר לביטחון הפנים עמר בר-לב להרחיב את גיוס פלוגות מג"ב    הפלוגות שיגוסן יחל ביום ראשון יוצבו תחת פיקוד מחזור דרום
עידן יוסף
הכנסת אישרה בקריאה טרומית הצעת חוק לפיה האקדמיה ללשון העברית תהיה המוסד שיקבע את נכונות איות שמותיהם של מקומות ציבוריים    הדבר נועד לצורך שמירה על אחידות השפה ותקינותה    ינוהל מאגר שמות המקומות הציבוריים שיפורסם גם באינטרנט
איציק וולף
מהשבוע הבא ועד לסוף חודש פברואר 2022 - בעוד כארבעה חודשים - יידרשו המעסיקים במוסקבה להעביר לפחות 30% מן העובדים שלהם לעבודה מהבית    אתמול התגלו ברוסיה 34,073 מקרי קורונה חדשים ו-1,028 בני אדם מתו מן המחלה    שיעור המחוסנים נגד הנגיף ברוסיה: 32% בלבד
מירב ארד
האוזר: "תפיסתי היא כי היועמ"ש צריך לודא שהממשלה תפעל בדרכים חוקיות ונאותות אבל תפקידו הוא גם לסייע לממשלה לפלס את דרכה בהתאם למדיניותה ולסייע לה לעמוד במבחן התוצאה.
היועץ אינו רק רק שומר הסף הוא גם שותף להצלחות ולכשלונות ישום מדיניות הממשלה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il