מעט אחרי השעה אחת בלילה (יום ו', 22.10.21) סיימה ועדת הכספים את הכנתו לקריאה שנייה ושלישית של פרק מס הגודש בגוש-דן. הדיון החל בשעות אחר-הצהריים ובמהלכו הוכנסו מספר שינויים לטובת הציבור, בראשם דחיית כניסת המתווה לתוקף בשנה - למרס 2025 על-מנת לוודא שיועמד מלוא המענה הנדרש מצד התחבורה הציבורית. עוד נקבע כי המוניות המיוחדות ("ספיישל) ישלמו 50% מסכום המס, מוניות נגישות יהיו פטורות מתשלום, כי תושבים שיגיעו לאזור לשם טיפול רפואי יהיו זכאים להחזר מלא מקופות החולים, וכי ייקבע בתקנות שתושבי אזור הגודש שיכנסו ויצאו מאותו אזור בתוך חצי שעה, יהיו פטורים מתשלום, על-מנת לאפשר להם מרקם חיים בסיסי.
במסגרת החקיקה המוצעת, מס הגודש יכנס לתוקף ב-1 במרס 2025, כאשר שרי האוצר והתחבורה יוכלו לדחות את החלת הרפורמה בשנה אחת. במקביל, תקודם תוכנית חומש להרחבה משמעותית של התחבורה הציבורית ותשתיותיה, תוך מתן דגש למענים הנדרשים נוכח הטלת אגרת הגודש.
תאריך התחילה נדחה לבקשת ח"כ ולדימר בליאק ובהסכמת הוועדה לאחר שבנוסח המקורי הוא נקבע למרס 2024. בליאק נימק את בקשתו בכך שספק אם התשתית התחבורתית שאמורה לתת מענה לצרכים שתוליד אגרת הגודש במסגרת תוכנית החומש, תבשיל מספיק עד לתאריך שנקבע בתחילה.
המהירות תשפיע על התעריף
האגרה תשולם בעת כניסה ל-3 טבעות בגוש-דן, שבמרכזן אזורי התעסוקה בעיר תל אביב, כאשר הטבעות מכילות את הכבישים הראשיים המובילים לערים באזור: חציית הטבעת החיצונית לכיוון מרכז הגודש בשעות 06:30 עד 10:00 תעלה 5 שקלים וחציית הטבעות האמצעית והפנימית תעלה 10 שקל בשעות אלה. בשעות אחר-הצהריים - 15:00 עד 19:00 - בחציית הטבעות ממוקד הגודש לכיוון הטבעת החיצונית, יעמוד התעריף על מחצית מהסכומים הנ"ל, והתקרה היומית תהיה 37.5 שקל.
כן קובע החוק כי המהירות הממוצעת בשעת הגודש תשפיע על התעריף הנגבה מהציבור, כאשר אם מהירות הנסיעה הממוצעת בשנה מסוימת תהייה נמוכה מהמהירות הממוצעת בשנת הבסיס (השנה שקודמת להפעלת המתווה) ב-עד 5 קמ"ש, יעלו סכומי המס ב-7.5% ואם היא נמוכה ביותר מ-5 קמ"ש, יעלו סכומי המס ב-15%. אם המהירות תהייה גבוה יותר בעד 5 קמ"ש לעומת שנת הבסיס, יעלו הסכומים ב-7.5%. אם המהירות הייתה גבוה בין 5 ל-10 קמ"ש לעומת שנת הבסיס, לא ישתנה התעריף. אם המהירות גדלה ב-10 עד 15 קמ"ש, יופחת שיעור המס ב-7.5%, בעליית מהירות של 15%, יופחת השיעור ב-15%.