X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ביהמ"ש המחוזי קובע שהחברה לא תהנה מפטור ממס על השימוש ב-12.8 מיליארד שקל לרכישת חברות בחו"ל בשנים 2011-2008, ותשלם מס גם על יתרות של חברת אסיא שבחשבונה בסך 3.6 מיליארד שקל
▪  ▪  ▪
המטרה היא לעודד השקעות בישראל [צילום: ריצ'רד דרו, AP]

חברת טבע תשלם מיסים במאות רבות של מיליוני שקלים בעקבות רכישת ארבע חברות זרות בסכום כולל של 16.9 מיליארד דולר. כך קובע (26.10.21) שופט בית המשפט המחוזי מרכז, שמואל בורנשטין, שדחה את רוב ערעוריה של טבע על השומות לשנים 2011-2006 שהוציא לה פקיד שומה ירושלים.
טבע רכשה בשנת 2006 את חברת Ivax האמריקנית בעסקה שכללה תשלום במזומן בסך 1.7 מיליארד דולר, ושנתיים מאוחר יותר - את Barr האמריקנית בעסקה בה חלק המזומן היה 4.45 מיליארד דולר. בשנת 2010 רכשה טבע את Ratipharm הגרמנית תמורת 5.2 מיליארד דולר במזומן, ושנה לאחר מכן - את Cephalon האמריקנית תמורת 6.5 מיליארד דולר במזומן.
למימון רכיב המזומן של העסקות, השתמשה טבע ב"מחסנית" בת 25.8 מיליארד שקל - הסכום שנותר מן הרווחים בהם לא השתמשה בעבר ("רווחים כלואים"), ועליהם שילמה מס מופחת של 1.7 מיליארד שקל. בסך-הכל השתמשה טבע בעסקות אלה ב-12.8 מיליארד שקל מתוך ה"מחסנית". המחלוקת עם פקיד השומה הייתה, האם העברת הכספים לחברות-בנות שהוקמו לביצוע הרכישות הייתה פטורה ממס על-פי החוק לעידוד השקעות הון, או דיבידנד החייב במס בשיעור של 15%. השאלה הייתה האם המס חל רק בהעברת כספים "למעלה" (אל בעלי המניות), כגישתה של טבע, או שמא גם "למטה" (לרכישת חברות-בנות), כגישתה של טבע.
בורשטין קובע, כי גישתה של טבע אינה מתיישבת עם לשון החוק ועם תכליתו. מהבחינה הלשונית הפשוטה, העברת רווחים מחברת-האם לחברת-הבת מהווה "העברה לקרוב" ולכן היא חייבת במס. מבחינה תכליתית אומר בורנשטין, כי מטרתו של החוק לעידוד השקעות הון הוא לקדם השקעות בישראל. נקודת הכובד אינה להיכן הגיעו הרווחים, אלא מה נעשה בהם: האם הם ממשיכים לשמש את המפעל המאושר בישראל. במקרה זה, טבע רכשה כאמור חברות בחו"ל - וברור שחברה ישראלית לא הייתה זוכה להטבות על הקמת מפעל במדינה זרה, גם אם הוא משמש את פעילותה בישראל.
מטרת החוק "אינה לסייע לטבע להפוך לחברה בינלאומית גדולה ורווחית - ולפיכך שאלת תרומתה של טבע לכלכלה הישראלית אינה עומדת כאן למבחן - אלא לעודד פעילות בישראל, השקעה בגורמי ייצור מקומיים ויצירת מקומות עבודה, בעיקר באיזורי פיתוח", מדגיש בורנשטין. אין לבחון האם הוצאת הרווחים מן החברה מסייעת למפעל המאושר שלה, ואין זה סביר שתוצאת המס תשתנה בהתאם למידת התועלת מהוצאת הרווחים, הוא מוסיף.
העברת הכספים הייתה חד-כיוונית
בורנשטין דחה את ערעורה של טבע בסוגיה נוספת בעלת השלכות כספיות ניכרות: כיצד יש לראות את יתרות הזכות הרשומות בספריה של טבע לטובת חברות-הבנות שלה. טבע טענה, כי מדובר בכספים המיועדים לשימושה וכי ניהול החשבונות המשותפים של חברות הקבוצה נועד להעניק לה יתרונות לגודל. פקיד השומה טען, כי מאחר שהכסף אינו מועבר לחברות-הבנות - יש לראותו כדיבידנד ששילמו לטבע, שהיא בעלת השליטה בהן.
המחלוקת נגעה בעיקר ליתרות בסך 3.6 מיליארד שקל השייכות לחברת-הבת אסיא, ובורנשטין קיבל את עמדתו של פקיד השומה. הראיות מלמדות, כי זהו דיבידנד, שכן העברת הכספים הייתה חד-כיוונית - מחברת אסיא לטבע. האחרונה נהגה בכספים מנהג בעלים, ולא הייתה יכולה להחזיר את הכסף לאסיא שלא באמצעות דיבידנד. העובדה שהקבוצה יצרה חשבונות משותפים כדי להשיג יתרונות עסקיים, אינה משנה את המהות האמיתית של הפעולה - ובמקרה זה, כאמור, הראיות מלמדות שמדובר בפועל בדיבידנד.
המס החל על דיבידנד במסלול המפעל המאושר עומד על 15%, כך שלכאורה טבע אמורה לשלם מס של למעלה מ-2 מיליארד שקל בגין רכישת החברות בחו"ל ו-500 מיליון שקל בגין כספי אסיא, וזאת בתוספת הפרשי ריבית והצמדה לעשר שנים. אולם, בורנשטין אינו נוקב בסכומים המדויקים, השומות אסורות בפרסום וייתכנו חישובים שיפחיתו את הסכום בפועל. טבע חויבה בתשלום הוצאות בסך 75,000 שקל. את טבע ייצגו עוה"ד מנחם טולצ'ינסקי, יצחק מרציאנו ואלעד מירוויס, ואת פקיד שומה ירושלים - עוה"ד חגי דומברוביץ ורועי כהן.

תאריך:  27/10/2021   |   עודכן:  27/10/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פסק דין: טבע תשלם מס במאות מיליוני שקלים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
יו"ר רע"ם תקף את הליכוד: "אני זוכר את הנאום שנתניהו הראה לי בבלפור שנכתב על הצורך בשיתוף פעולה בין רע"ם לליכוד"    יואב קיש: "הם מסוכנים מאוד. הם עושים מאבק - למחוק את הזהות היהודית של ישראל"    יו"ר הכנסת הוציא את קרעי מהאולם, והליכוד נטש במחאה את האולם
עידן יוסף
פורום התכנון הישראלי העניק אישור לבנייתן של יחידות דיור חדשות בהתנחלויות    מזכיר המדינה האמריקני מחה בפני השר גץ ואמר כי הדבר אינו מקובל על ביידן    גינויים לשר הביטחון גם משותפיו לקואליציה בעבודה ובמרצ
עידן יוסף
הצעת החוק להנצחת טבח כפר קאסם נדחתה בקריאה טרומית    רע"ם תמכה, אך מרצ (למעט זועבי) נעדרה מההצבעה    פריג': "אתם רוצים לעשות מהכאב שלנו פוליטיקה פנימית"    ח"כ תומא סלימאן: "אם הממשלה היא כל מה שהיא מכריזה על עצמה, עליה להעביר את החוק"
איתמר לוין
סניגוריהם של בני הזוג אלוביץ טוענים, כי לא הייתה שום החלטה מחייבת לפיה אין לקדם את המיזוג כל עוד בזק מתנגדת לרפורמה בשוק הסיטונאי, וכי לא הייתה כל פנייה אל נתניהו בנושא זה
איתמר לוין, יצחק דנון
מפרקי קבוצת הבנייה תובעים את עזבונו של אורי דורי, היו"ר אמיר נחום, דירקטורים, נושאי משרה בכירים ומשרד רואי החשבון דלויט    מעלים טענות לקבלת החלטות בצורה פגומה, ניהול ללא בקרה מתאימה, הפרת כללי ממשל תאגידי ודוחות מטעים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il