X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
סבור שהשילוב בין הייעוץ המשפטי לבין ראשות התביעה הכללית מאפשר לבעל התפקיד להימנע מהפללת יתר - כמו בפרשת הצוללות אינו מביע עמדה משפטית לגבי הקמת ועדת חקירה ממלכתית בפרשה
▪  ▪  ▪
מנדלבליט. "99% מהמקרים, ואני ממעיט" [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

כפל תפקידיו של היועץ המשפטי לממשלה - הייעוץ וראש התביעה הכללית - מסייע למשילות ואינו פוגע בה. כך סבור (יום ה', 4.11.21) היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. שר המשפטים, גדעון סער, הבטיח לדון בפיצול התפקידים לאחר בחירת מחליפו של מנדלבליט, המסיים את תפקידו בינואר הקרוב. מנדלבליט, אשר דיבר בכנס פתיחת שנת המשפט באוניברסיטת חיפה, הציג את כפל התפקידים כאחד מאבני היסוד בתפקידו של היועץ המשפטי.
מנדלבליט חזר על תפיסתו, לפיה הייעוץ המשפטי אינו פוגע במשילות אלא מחזק אותה. הוא הדגיש, כי ב-99% מהמקרים ("ואני ממעיט"), מגיעים הדרג הפוליטי והדרג המשפטי להסכמות המאפשרות לדרג הפוליטי לבצע את מדיניותו במסגרת החוק, וכי רק במקרים בודדים ביותר המסקנה היא שקיימת מניעוּת משפטית מביצועו של מהלך זה או אחר. "לדאבון הלב יש המעצימים, בכוונת מכוון ובאופן מלאכותי, את הוויכוחים בדבר הסתירה כביכול בין משילות לבין הקפדה על שלטון החוק. כך נוצרת, יש מאין, תחושה של בעיה שורשית ועוצמתית המשפיעה על הדמוקרטיה הישראלית. אך למעשה, מדובר בסוגיה שניתנים לה מדי יום, וגם בימים אלה ממש, פתרונות מעשיים", הוסיף. לדבריו, טענות אלו משמשות "ככסות, במקרה הטוב, לחוסר רצון לפתור בעיות מורכבות; ובמקרה הפחות טוב - לניסיון לשנות מן היסוד את מארג ההסדרים המבטיח את שמירת שלטון החוק".
מנדלבליט המשיך: "מכאן קצרה הדרך למצב מסוכן אליו התקרבנו בשנים האחרונות: המעבר משיח המשילות לשיח הנאמנות האישית לדרג הפוליטי, באופן שעומד בסתירה מוחלטת לעקרון 'הנאמנות הציבורית'. ומכאן גם קצרה הדרך לרעיונות בעייתיים, כמו 'חוק היועמ"שים' כמשרת אמון לדרג הפוליטי; התייחסות לחוות דעת היועץ המשפטי לממשלה כ'המלצה' בלבד שאינה מחייבת את הממשלה; חסימת דרכו של היועץ המשפטי מפני ייצוג האינטרס הציבורי בהליכים משפטיים במקרים בהם הדרג המדיני פועל בניגוד לעמדתו; ועוד. אני סבור שגישה זו של ניסיון להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה וסמכויותיו, באמתלת סרק של קידום, כביכול, של המשילות, מסוכנת לדמוקרטיה הישראלית. כאמור, בעיני, בלא שלטון חוק יציב ואיתן גם לא תתאפשר משילות".
היועצים המשפטיים - שומרי סף
מנדלבליט מנה את אבני היסוד, לשיטתו, של עבודת היועץ המשפטי: עצמאותו המקצועית, תפקידם של היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה כשומרי סף, חובתה של הממשלה להישמע לחוות דעתו של היועץ המשפטי ועמידתו בראש התביעה הכללית. בנושא זה טוען מנדלבליט, כי כפל התפקידים מעניק ליועץ המשפטי "אפשרות ייחודית לראות תמונה מלאה ואחודה של שמירה על שלטון החוק ושל אכיפת החוק במדינת ישראל. מתוך כך, גם נתונה בידו יכולת חשובה ביותר לתאם בין עבודת הגופים השונים, לקבל תובנות חוצות ארגונים על דרכי פעולה נכונות, לשפר את אכיפת החוק במדינת ישראל, ולמעשה לסייע באופן מיטבי לממשלה להשיג את יעדיה".
אותו כפל גם מאפשר לו "לדעת מתי נכון לנהוג ב'ריסון משפטי'. ריסון מובנה זה מוביל לקבלת החלטות מדויקות יותר בתיקים פליליים שמעוררים שאלות משפטיות מורכבות, חדשניות וכדומה, או באירועים בהם המימד הייעוצי שלוב בהחלטה הפלילית. בשל ראייתו הרוחבית היועץ המשפטי לממשלה הוא הגורם המתאים ביותר למנוע הפללת יתר של התנהגויות בכלל ובשדה הפוליטי בפרט", סבור מנדלבליט. הוא הביא כדוגמה לכך את פרשת הצוללות, בה החליט - למרות הטענות כבדות המשקל שהועלו והתמונה המטרידה שנתגלתה - שלא להעמיד לדין איש מן הדרג הפוליטי [ובראשם בנימין נתניהו - א.ל].
"השאלה האם לקיים ועדת חקירה ממלכתית בעניין חשוב זה היא איננה שאלה משפטית, אלא שאלה ציבורית, שהמענה עליה יכול להינתן על-ידי נבחרי הציבור בלבד", הוסיף מנדלבליט. הוא לא אמר מהי עמדתו המשפטית בנוגע להקמת ועדת חקירה ממלכתית בפרשה, כפי שמציע שר הביטחון, בני גנץ, במקביל להליך הפלילי התלוי ועומד בפני בית המשפט המחוזי בתל אביב.

תאריך:  04/11/2021   |   עודכן:  04/11/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מנדלבליט: כפל תפקידי היועץ המשפטי מסייע למשילות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
ים 9
מרעום קירבה  |  4/11/21 16:14
2
איש מושחת שהוריד את האמון
רואים הכל  |  4/11/21 16:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פיצול סמכויות היועץ
מירב ארד
על סיכויי ההצלחה של הוועדה המיוחדת בעניין חוק יסוד:החקיקה אמר: יש סיכוי גדול יותר שלא נצליח. הפערים הם גדולים    על תזכיר "חוק נתניהו": "הממשלה הזאת לא קמה סתם. המצב היה עד כדי כך חמור"
מירב ארד
בהתייחסו למינוי היועמ"ש אמר: משרת היועמ"ש חשובה לשיטת המשטר שלנו, שינויים צריך לקיים בדרך קונסטרוקטיבית דרך שיש לה דיאלוג ציבור"    על פיצול התפקיד ואמר: "בסופו של דבר הדברים יתבצעו בתהליך מסודר ורציני וגם יגיעו לכאן"
יוסי הדר
פודקאסט אקטואליה של העיתונאי יוסי הדר בתחנת הרדיו המקוון דרך ארץ    והפעם: על פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה
איתמר לוין
עוד מבט על חוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה בעניין מימון הגנתו של ראש הממשלה    מהי הבעיה האמיתית שיש למצוא לה פתרון ומהו הפתרון הראוי    באיזה ניגוד עניינים בסיסי מצוי מנדלבליט ומה זה מלמד    מהי בעיית הרוחב במימון הגנת נאשמים ומהי הסכנה במדיניות האדמה החרוכה בה נוקט נתניהו
איתמר לוין
המצב בו היועץ המשפטי יחרוץ את גורלו הפוליטי של מי שנגדו הגיש כתב אישום, הוא פסול בעליל    לפרקליטות יש עניין מובהק בשאלת כהונת נתניהו - שתשפיע על ניהול המשפט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il