ראש
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית יעקב ישראל נתניהו הודיע לממונים עליו מתפטר מתפקידו. כך דווח לראשונה (יום א', 14.11.21) בחדשות 12. נתניהו מתפטר בעקבות לחצים מצד שרת התחבורה מרב מיכאלי ומנכ"ל משרדה מיכל פרנק, בעקבות תלונות על כך שרדה בעובדים במשרד, והעדיף על פניהם חוות דעת של יועצים חיצוניים. לדברי גורמים במשרד, מדובר במסע הכפשות נגד נתניהו. היו שביקשו לייחס את הדחיקה לפיטוריו עם היותו מזוהה עם הליכוד.
לפני כשבועיים שיבח נתניהו את השרה ומנכ"ל המשרד. "קמה
ממשלה ששמה את התחבורה הציבורית בראש מעייניה. אגף התקציבים היה שותף אמת למשימה", אר במהלך כינוס בתל אביב. הוא ציין כי השגיהן הם תוכנית חומש לתחבורה ציבורית, הפיכת הפירמידה כך שהתחבורה הציבורית תהיה בראש, הקצאת 3.5 מיליארד שקל למסופים, 6 מיליארד שקל לנת"צים, הגברת כל עולם הנגישות, צמצום פערים בחברה הערבית, חשמול אוטובוסים, טיפול בסוגיית הנהגים, קידום אופניים והליכה, טיפול בבעיית "המייל האחרון" ו-46 מיליארד שקל ל
רכבת ישראל.
"יש מוכנות של כולם, של המשרד ושל המפעילים, לשלב הבא", אמר נתניהו מבלי שיידע כי שבועיים אחר כך ייאלץ לפנות את כסאו. "תפקידי כראש הרשות לגרום לדברים לקרות, וכדי שזה יקרה דרושים כמה דברים תשתיתיים. האתגר כעת אינו כספי אלא ניהולי. אנחנו מאמינים שהדרך להביא לשינוי מגמה במשבר הוא לקיים חשיבה מה יביא לפתרון. קיימנו פיילוט לקיצור הכשרת הנהגים בשבעה חודשים, באמצעות קיצור ההליך הרפואי.
הוא הציע ללכת לפתרון הלוקח בחשבון את כל המרכיבים ולשים את הממד האנושי במרכז תוך יכולת להתקדם מול כולם.
נתניהו פרס את משנתו התחבורתית ואמר: "הלקוח הוא במרכז וקובע איזה תוספות שירות הוא צריך. התשתית משרתת תוספות שירות ולא להפך. המון פעמים יש למפעילים אמירות ויש גם אמירה לרשות לתחבורה ציבורית. אנחנו צריכים להיות במתח שבין להיות נותן שירות להיותנו מאסדר. עלינו לעשות יותר שינוי לכיוון נותני שירות. לי הכי קל לומר למפעיל לעמוד במכרז. אבל כך לא נפתור את הבעיה. על ארגון לומר למה הוא מתחייב ולציין כיצד הוא מודד את הנתונים. חזון השרה הוא שמדדי הנתונים יהיו בקרוב פתוחים לציבור. משולש האמון מורכב משלושה - עבודה מבוססת נתונים, תיאום ציפיות והיכולת להגיד טעיתי".
לדבריו, התודעה חשובה כדי להעביר אנשים מרכב פרטי לתחבורה ציבורית. "מי יודע שהאוטובוס חסך חצי שעה בגלל שנסע בנתיב תחבורה ציבורית? צריך לקחת חברת הפקה ולהראות לנהגים ברכב הפרטי שהאוטובוס שנסע לידם שחסך 40 דקות בפקק".
בהתייחסו להעלאת שכרם של הנהגים, אמר ראש הרשות לתחבורה ציבורית: "כל שקל שכר לנהגים משמעו 70 מיליון שקל תוספת בבסיס. לא כל המפעילים מסכימים שזה מה שישפר את השירות. הנושא מונח על הפרק והשרה לומדת אותו. יש נכונות של השרה להביא לשינוי בנושא הנהגים".
"אני שומע את ארגוני התחבורה הציבורית ולא מתחייב להסכים על הכל, אבל לפעמים מתוסכל שאני לא יכול לקדם דברים בסיסיים".