X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מתברר שבילוי של כמה שעות בבית משפט שלום בירושלים, לכבוד דיון בעניינם של האנרכיסטים משייח' ג'ראח, אינו תחליף של ממש לדרמות בית המשפט הטלוויזיונית שרואים אצלנו בסלון
▪  ▪  ▪
אנרכיסטים מפגינים. אך גם בבית המשפט לא חסרה אנרכיה [AP]
עורך הדין ביקש לארגן מעט את ניירותיו, אך במסדרון כמעט שאין מקום לשבת, והוא נאלץ להתיישב על הרצפה, כשאת המסדרון חוצים הלוך ושוב עורכי דין בחליפות מהוהות או צמד שוטרי מג"ב שביניהם מובל בריון מגודל, אזוק בידיו וברגליו ומשמיע קול צלצול עדין בלכתו

רעייתי ואני אוהבים סדרות דרמה של בית משפט: "פרקליטי אל.איי", "בוסטון ליגל", "הפרקליטים" - הכל הולך אצלנו יפה מאוד. ביום שני האחרון, עם כוס וויסקי ביד וגזרי עצים בוערים באח, ראינו את "הפרקליטים" - את אלינור הנחושה המגנה על נאשמת ברצח, את יוג'ין יאנג, הסנגור האבהי, האנושי כל כך ואת התובעת הנחרצת והמסוכנת, הלן גמבל, בכיכובה של לרה פלין בויל הדקיקה, האלגנטית, המזכירה בגיזרתה את אודרי הפבורן. ולא רק הפרקליטים הכוכבים, גם בית המשפט עצמו וכל אשר בו נראים נפלא. המושבעים, העדים, הקהל - כולם לבושים כיאות, בחליפות ובעניבות. אפילו ילדים, אם נוכחותם דרושה באולם, מופיעים בחליפה, מסורקים ונקיים. לטעמי, הגיבור האמיתי הוא האולם עצמו. ספון עץ, מרווח, נקי, ובו מקום קבוע לכל אחד. באולם כזה גם משפט על כרטיס חנייה הוא דרמה לכל דבר. הפרקליטים קמים איש בתורו, עוברים את החדר מצד לצד, עומדים ליד תא המושבעים, ונושאים דברים. איש אינו נכנס לדברי חברו ללא הבעת הנוסחה הקבועה: objection, והשופט, לאחר ששקל בדעתו, קובע בכל פעם מי ידבר, על מה ידבר וכמה ידבר. אנו מצויים באווירה של סדר ופרוצדורה מחייבת, המשרים ביטחון כי הבירור יהיה יסודי, תהיה התוצאה אשר תהיה.
בעיצומה של הדרמה הזו צלצל אפוא הטלפון, וחבר טוב סיפר לי שבנו עצור בחברת עוד 17 אנרכיסטים ואנרכיסטיות, שהפגינו ביום שישי בשייח' ג'ראח בירושלים, ושלמחרת (יום שלישי) ב-12 הם אמורים להתייצב בפני שופט שלום בירושלים לדיון על הארכת מעצר או שחרור בהגבלות. כיוון שהוא עצמו חולה, אמר החבר, הוא מבקש שאגיע לבית המשפט כדי לתמוך בבנו, סטודנט למוסיקולוגיה, שנעצר והואשם - כמו השאר - בהתפרעות.
למחרת, בחמישה ל-12 נכנסתי למבנה הישן נושן במגרש הרוסים והלכתי במסדרון הארוך למקום שבו יושבים שופטי המעצרים. אבני המסדרון, שריד מהתקופה הטורקית, הוחלקו עד דק ברגלי דורות של חוטאים אמיתיים או מדומים והחזירו את מעט האור שהיה בבניין האפלולי בצהרי יום חורף קר. ליד אחת הדלתות התקהלו כמה צעירים בעלי מראה סטודנטיאלי-אנרכיסטי - כמה מהם סגננו את עצמם כמעין בנים לא חוקיים של ג'ון לנון, וכמה בחורות נמרצות, שדאגו שהמורל הגבוה לא ידעך. כל השמונה-עשר היו אחרי כמה ימי מעצר. הבנות הוחזקו בכלא נווה-תרצה ושם קיבלו שמיכות רטובות ללילה ומעט מאוד אפשרויות לצאת לשירותים. הן היו ממורמרות, בדרך הטבע, אך בבית המשפט שמחו על פגישתן המחודשת עם הבנים. כל שמונה-העשר הנאשמים היו קצת חיוורים, אך במסדרון הדהדו צחוקים רמים, כאילו היו חברי תנועת נוער ערב טיול.
את תפקיד המדריכים בתנועה מילאו סניגוריהם - עורכי הדין לאה צמל, דן יקיר ומיכאל סְפַרְד. הם הזכירו לי קומונרים מנוסים, שנשלחו לעודד קבוצת חניכים שהטיול שלהם השתבש. עורכי הדין, ששניים מהם באו במיוחד מתל אביב ושלושתם עבדו בהתנדבות, החליפו עם הצעירים בדיחות, עשו חוכא ואיטלולא מכתב האישום שצולם וחולק לכולם והמתינו לרגע הכניסה לאולם המשפט.
הזמן עבר לאט. על-אף שהוזמנו ל-12 לא התייחס אליהם איש גם כשהשעה הייתה 13. יקיר וספרד, שבאו רק במקטורנים ובחולצות, רעדו מקור, ורק צמל הירושלמית ידעה להתעטף בצעיף צמר מרופט ונראתה כמוכרת בבזאר ברחוב יפו החרב למחצה. ספרד ביקש לארגן מעט את ניירותיו, אך במסדרון כמעט שאין מקום לשבת והוא נאלץ להתיישב על הרצפה לרגלי העוברים ושבים. את החבורה חצו מדי פעם הלוך ושוב עורכי דין בחליפות מהוהות או צמד שוטרי מג"ב שביניהם מובל איזה בריון מגודל, על-פי רוב באימונית אופנתית מזויפת מותג, אזוק בידיו וברגליו ומשמיע קול צלצול עדין בלכתו ודוחף בכתפיו את המצטופפים. מבחוץ נשמעו צעקות של הורי הנאשמים, שרבו עם שומרי בית המשפט אשר מנעו מהם כניסה לבניין בטענה שבפנים אין מקום. ההורים תבעו להיכנס לפחות למסדרון, אך פניהם הושבו ריקם, והם נשארו ברחוב במשך כל הדיון.
אחרי שעה וחצי, שבה הספיקו כולם לרעוד מקור וללכת פעמים רבות לשירותים בשל הישיבה על רצפת המסדרון הקרה, נפתחה הדלת, ושני אנשי מג"ב הוציאו למסדרון שני נאשמים בסחר בסמים שמעצרם הוארך. במקומם הוכנסו פנימה האנרכיסטים, סניגוריהם, מלוויהם, התובע המשטרתי - איש צעיר יחסית אך בעל שיער שיבה עבות ומרשים, ושני קציני משטרה - אחד מהם במדים מקומטים והאחר בלבוש אזרחי, שהזכיר במקצת את לבושם של החשודים המצלצלים באזיקיהם במסדרון. הוא בלט בזכות פיאתו הנוכרית, שנקנתה בעליל במחיר מציאה והייתה מודבקת בעיקום כלשהו לגולגלתו העצומה, ללא שום קשר בין צבעה לבין צבעם הטבעי של צדעיו.
עתה התברר שה"אולם" הוא בעצם חדר קטן. במקורו שימש הבניין כבית חולים לצליינים רוסים בארץ הקודש לפני כמאה שנה, וגם בצפיפות רבה לא יכלו לשכב בחדר הזה יותר משישה אנשים. עכשיו הצטופפו על כמה ספסלים נמוכים ושוברי גב כארבעים בני אדם, ובכללם חבר הכנסת דב חנין שבא להביע תמיכה בנאשמים. כיוון שלא היה שם מקום מספיק לרגליים, כמה מן הנוכחים ישבו כשרגליהם מקופלות תחתיהם בישיבה מזרחית, ומביני דבר הפגינו ישיבת לוטוס. ישבתי ליד הבן של חברי, שנראה כמתבייש מעט מפני חבריו, ובעיקר חברותיו, בנוכחותו הצמודה של מבוגר מגונן.

"ברונו ברונו אל תדאג נתראה איתך בהאג"

במרחק נגיעה מן הקהל התנשא דוכנו של השופט, איש ורוד פנים לבוש חולצה לבנה מרופטת שמעליה גלימה אשר שרווליה קצרים מדי, ועניבה שחורה קשורה לגרגרותיו בקשר חזק מדי וקטן מדי. תחילה חששתי כי ייחנק, אך נראה כי במשך יום העבודה הארוך שלו כבר התרגל ללחץ. לצידו ישבה מי שנראתה תחילה כשופטת מִשנה, אך למעשה הייתה קלדנית – אשה ירושלמית מבוגרת שהיא שהכתיבה, בעצם, את קצב הדיון. הדוכן נראה מגובב, מפני שלצד הקלדנית, ליד הקיר, נערמו כמה עטיפות צלופן עם פרחי פלסטיק ישנים שהיא, או קלדנית אחרת, קיבלו פעם לרגל איזה מאורע משמח.
מעל ראשו של השופט היה תלוי, מעט הצידה, סמל המדינה על לוח דיקט גדול. לוח הדיקט, הצבוע במשהו שהתכוון להיות אוף ווייט, אך התקבל כאפור-צהוב מחליא, הפריד בין ה"אולם" שלנו לבין ה"אולם" הסמוך (שבו הוארך במקביל מעצרם של שני נערים, אחד מהם נראה אפילו כילד ממש, תלמיד בית ספר יסודי, הנאשמים במעורבות בשריפת המסגד ביסוף). בפעולת ייעול גאונית הפכה הנהלת המקום, בעזרת לוח הדיקט, חדר אחד לשני "אולמות".
הדיון החל. התובע המשטרתי, שהגיע חולה בשפעת ופניו להטו מחום, עשה ניסיון אמיץ להישמע כמו צ'רלס לוהטון בסרט "עד התביעה" והחל לתאר את קריאות המפגינים בשייח' ג'ראח: "ברונו, ברונו, אל תדאג, נתראה איתך בהאג" (הכוונה לתנ"ץ ברונו שטיין ממשטרת ירושלים שפיקד על האירוע). "כשהם אומרים 'האג', כבודו, הם אינם מתכוונים לטיול לשדות הצבעונים", נשא התובע את דבריו, "הם מתכוונים למשהו אחר לגמרי"...
השופט נראה משועמם ושחוק, וכנראה היה רעב ונצרך לשירותים בו-בזמן, שהרי לא יצא מן ה"אולם" מאז לפני הצהריים. הוא לא הסתכל כלל אל ה"אולם", אלא אל הצג שלפניו, כדי לבדוק שהקלדנית שלו כותבת נכון את דברי התובע, ומתוך שידע עם מי יש לו עסק, חזר כל העת על דברי התובע, כדי למנוע ממנה לטעות ומעצמו – את הצורך לעצור את הדיון ולתקן אותה. היא, מצידה, עצרה אותו מדי פעם לשאול לפשר מילה זו או אחרת, במקרים שהתובע עלה במשלב הלשוני שלו לפסגות גבוהות מדי.
עניינה של התביעה התמקד זמן רב בשאלת הרישיון שניתן להפגנה ובדינה של הפגנה ברישיון ההופכת להתפרעות. השופט המשיך להיות צמוד לצג, והחזרה המונוטונית מפיו על הטקסט של התובע האריכה את נאומו של זה פי שניים ושיבשה את כל הרטוריקה שלו. מדי פעם הורתה הקלדנית הבעל-בתית לשופט לפתוח או לסגור את המזגן על-פי גלי החום או הקור שפקדו אותה, והוא קם בצייתנות ולחץ על המתג המתאים בקיר שלצידו. מרוב שעמום, כרך כל הזמן על אצבעות ידו השמאלית חבילת גומיות שהסיר מן התיקים שלפניו ומתח והרפה ומתח והרפה, כשהוא מהרהר, מן הסתם, במרק העוף של אשתו שמחכה לו בבית. בחוץ כבר התחיל להעריב. פתאום התברר שהאירוע התארך מדי ושצו המעצר של האנרכיסטים, שתוקפו היה עד יום שלישי ב-16, פג תוקפו. הטיעונים נעצרו, כדי להכתיב החלטה על הארכת הצו בין השעות 16 ו-18. לאחר מכן טיאטא השופט הצידה בחוסר סבלנות את נאום התובע על הקשר בין הרישיון וההתפרעות (כשכל השמעה של המילה "התפרעות" הקפיצה את עורך הדין ספרְד ממקומו כדי לקרוא שלא הייתה שום התפרעות). על יחסו האדיש של השופט לנאומו הגיב התובע בהודעה שהוא חולה ושעליו ללכת הביתה. ואכן, כך עשה, כשהוא מותיר מאחור את שני קציני המשטרה, שאחד מהם, פקד אלמליח (לא זה עם הפאה הנוכרית) הוא גם עורך דין.
פקד אלמליח נכנס לפעולה, הניח לפני השופט מחשב נייד ובו סרט משטרתי (ערוך) המתעד את האירוע. שלושת הסניגורים הצטופפו סביב השופט כדי לראות את הסרט יחד איתו וגם כמה מן הנאשמים, שהשתוקקו לראות את עצמם מצולמים, הצטופפו אל קיר הדיקט שמאחורי השופט, כדי להציץ במחשב מאחורי גבו.
כאן נכנסה לפעולה הגברת צמל, שעד עתה תפסה תנומה קלה, והודיעה שהיא דורשת כי השופט יצפה גם בסרט של ההגנה. בתשובה לשאלתו על אורך הסרט ציינה הסנגורית שהוא נמשך ארבע שעות.
השופט אמר כי יצפה בסרט בבית. מבחוץ המשיכו להישמע קולות ההורים המתקוטטים עם שומרי בית המשפט ודורשים להיכנס ולראות מה קורה בפנים לילדיהם, רחמנא ליצלן, אך בפנים היה משעמם. כל דף נייר שהוגש לשופט עורר דיון ארכני ומפורט, והאנרכיסטים המאוכזבים שציפו למשפט פוליטי התחילו להתייעץ ביניהם לאיזו מסעדה ללכת אחרי שהישיבה תיגמר. מקצתם רצו ללכת למרקייה ברחוב כורש, ואילו אחרים אמרו שכאנרכיסטים הם חייבים ללכת למסעדה האתיופית. פקד אלמליח וחברו בעל הפאה החלו להחליף מתחת לדוכן עקיצות עם גברת צמל, מכרה ותיקה שלהם, שהיא גם כמעט חברה לעבודה, וכל הנוכחים החלו לזוז בחוסר נוחות על הספסלים הנוקשים והצפופים, שאליהם היו צמודים שעות ארוכות מדי. אחת הנאשמות, סטודנטית מתולתלת בג'ינס אופנתי, ארזה את תיקה ופשוט קמה והסתלקה בלי לומר מילה לאיש. השופט המשיך "לתרגם" לקלדנית, בעוד אווירת הנטישה שסביבו גוברת.
העסק התחיל, פשוט, להתפורר. כשהשופט הרים סוף סוף את עיניו מן הצג וראה מה קורה, הוא הודיע שימשיך בעניין בעוד כמה ימים ובינתיים שלח את כולם הביתה, תוך שהוא אוסר עליהם להתקרב לשייח' ג'ראח.
בברכיים כואבות ועם חשש מבצקת בישבן נסעתי אל בית חברי כדי ליידע אותו על הדיון. בנו היקר לא טרח לעשות זאת, כי היה צריך ללכת עם החבר'ה למסעדה האתיופית. אחרי שהרגעתי את החבר נסעתי הביתה ומאוחר בערב, כשישבתי שוב עם הוויסקי מול "הפרקליטים", שקעתי להנאתי בדרמה של בית משפט.

לאתר מגזין מראה
עמוס גורן הוא עיתונאי וסופר ירושלמי ובעבר מנהל מחלקת החדשות לחו"ל ולעולים ב"קול ישראל"
תאריך:  30/01/2010   |   עודכן:  30/01/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 דב חנין / Dov Hanin
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"הפרקליטים" - גרסת מגרש הרוסים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
האנרכיסטים
יוא"ב  |  30/01/10 18:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן זסלבסקי
למרות שהתחממות כדור הארץ לא בהכרח מושפעת מהשימוש בדלק, יש טעמים רבים ליישם חלופות לדלק כמקור אנרגיה: הידלדלות מאגרי הדלק ועקב כך - ניוד מחירו, זיהום האוויר ועקב כך - התגברות התחלואה
בועז ארד
בבריטניה, מתברר, לא רק מחרימים ועוצרים אותנו    יש שם גם כאלה שמזהירים מפני תמיכתו הכספית של האיחוד האירופי ברשות הפלשתינית ומפני תרומתו זו לעידוד הטרור
מרדכי קידר
בנאום שנשא לאחרונה נשיא מצרים ב"יום המשטרה", הוא ביטא בבירור את עיקרי מדיניותו: מלחמה באיסלאם הקיצוני, בלימת המעורבות האירנית באזור והמשך התמיכה ה"מילולית" בפלשתינים
יוסף פייט
לפני כלמעלה מעשור, מאות ילדים ומבוגרים אתיופים מתו, בדרכם ארצה, ממחלות שהסוכנות ומדינת ישראל יכלו למנוע    כיום כ 9,000 בני הפלשמורה הם מסורבי עליה
ראובן לייב
ככל הנראה לא אמרו, עדיין, "ידיעות" ומעריב את מילתם האחרונה במאבקם נגד "ישראל היום". כך הם עשויים להיערך למלחמת החורמה בו וכך הוא עשוי להשיב מלחמה שערה
רשימות נוספות
הדוח של גולדסטון והרנטגן של ויתקין  /  ארז תדמור
לא מחמיצים הזדמנות לרצות את "הנשיא"  /  דני בן-ישי
כה אמר המומחה  /  מרטין שרמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il