נשיא בית משפט השלום בנצרת, דורון פורת, קורא (19.12.21) לשקול להעביר חלק משירות המבחן למיקור חוץ כדרך להתמודד עם העומס הרב המוטל על השירות. פורת מדגיש, כי אין הצדקה לעינוי דין הנגרם בשל ההמתנה הממושכת לתסקירי שירות המבחן בעת גזירת העונש. הוא אומר זאת במסגרת התיק נגד בכירים במפלגת בל"ד שהודו בעבירות על חוק מימון הבחירות, ובראשם הח"כ לשעבר חנין זועבי.
פורת חייב את שירות המבחן בפיצוי של 300 שקל לשני נאשמים ובתשלום הוצאות של 500 שקל לאוצר המדינה בשל העיכוב בהכנת תסקירים. הוא אומר כי לא הייתה הצדקה לבקשתו של השירות לעכב את הכנת התסקירים בעניינם של חמישה נאשמים במחוז הצפון, משום שאין לו כוח אדם להכין את התסקירים בעניינם של שניים אחרים במחוז המרכז. פורת מגיב:
"אכן ראוי להגיש תסקיר לגבי כל הנאשמים ולסיים את הדיון לגבי כולם במאוחד. אולם מקום שיש עיכוב לגבי חלק מהנאשמים, אין מקום לעכב את סיום עניינם של שאר הנאשמים, רק בשל כך. למה הדבר דומה? נניח שיש קושי באספקת מים בשכונה אחת בעיר. האם נפסיק את אספקת המים לכל העיר כדי לא להפלות בין התושבים? ברור כי אין לעשות כך. באותו אופן אין לעכב הגשת תסקירים ביחס לתושבי הצפון, כי במחוז המרכז מתקשים לעמוד במועד שנקבע ע"י בית המשפט".
פורת מוסיף: "הימשכות הליכים פלילים זמן רב לאחר מועד העבירה, בשל הכנת תסקיר, טומן בחובו השלכות מרחיקות לכת. בין היתר במישור של שיקום הנאשמים, לצד פגיעה קשה בזכותם לקיום הליך פלילי קצר וענייני. קיצור משך זמן ההליך הפלילי כולו יש בו למנוע עינוי דין מהנאשמים... חשש לעינוי דין מהווה שיקול מרכזי בצורך לקצר את משך זמן המשפט ובהתאמה לקצר את זמן קבלת תסקיר המבחן. נאשם אשר צפוי לשאת את העונש שיפסוק לו בית המשפט בהתאם לחוק ולנסיבות המקרה, אין הוא אמור לשאת עונש נוסף של עינוי דין, הנובע מהתמשכות בלתי מוצדקת של ההליכים במשטרה, בתביעה, או בבית המשפט".
לדברי פורת, "אני ער למצוקת כוח האדם של שירות המבחן. בתחילת דרכי כשופט [בשנת 2002 - א.ל] התבקשנו לקצוב לשירות המבחן פרק זמן של כשלושה שבועות להכנת תסקיר. משך השנים חלה הרעה במשכי הזמן הנדרשים וכעת שירות המבחן מבקש דחייה של שמונה חודשים ואף כשנה להכנת תסקיר. אין אני נכון לקבל מצב דברים זה, מבלי להביע דעתי הנחרצת שאין להסכין עם מצב זה. יש למצוא דרכים להתמודד עם העומס המוטל על שירות המבחן. ניתן ללמוד מאופן התנהלות הסנגוריה הציבורית ולארגן באופן דומה את שירות המבחן. מיקור חוץ מאפשר גמישות והתאמה של היכולות לדרישות המשתנות. הכנת התסקירים תיעשה ע"י עובדים סוציאליים כדוגמת הסנגורים הפרטיים והפיקוח והניהול יישארו בידי עובדי שירות המבחן".