X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
יו"ר הוועדה גלעד קריב [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
חדשות הכזב הגיעו לוועדת החוקה
קיימה דיון שהתמקד בתופעת ה-Fake News לפני בחירות ובתקופת הקורונה ח"כ מקלב: "כל תעמולת הבחירות הרשמית של ישראל ביתנו היא שקרים" ח"כ אוחנה: "מתנגד למכחישי הקורונה ומתנגדי החיסונים אבל לא עולה על דעתי לסתום להם את הפה" ח"כ רוטמן: "ניסיון של כל גוף ממשלתי לקחת בעלות על האמת אמור לעורר חלחלה בכל לב אוהב חופש" ח"כ קריב: "התפקיד שלנו הוא לאפשר שיח אופוזיציוני גם במצבי חירום"

ועדת החוקה דנה (יום ב', 3.1.22) בתופעת חדשות הכזב (Fake News) והפגיעה בזכויות אדם: אתגרים ודרכי התמודדות. בין היתר דנו חברי הוועדה בהצעה של מכון זולת להצעת חוק להתמודדות עם חדשות כזב. בדברי ההסבר ליוזמה נכתב כי "ההצעה מסדירה בחקיקה את החלטות היו"רים של ועדת הבחירות המרכזית, השופטים (בדימוס) חנן מלצר ואליקים רובינשטיין, בעניין תחולת הוראות מרכזיות בחוק הבחירות (דרכי תעמולה), תשי"ט-1959, גם על רשת האינטרנט (תב"כ 16/19 הבית היהודי ותב"כ 8/21 עו"ד שחר בן מאיר), ובכך משפרת את התאמת החוק למציאות בשנים האחרונות, שבה חלק ניכר מתעמולת הבחירות מופץ באינטרנט, וכן תסדיר את הפיקוח עליה. ההצעה לא מהווה תיקון מקיף לחוק, כפי שהציעה הוועדה לבחינת חוק הבחירות בראשות הנשיאה בדימוס דורית ביניש, אלא ממוקדת בסוגיית חדשות הכזב".
יו"ר הוועדה ח"כ גלעד קריב אמר כי "אנחנו בעידן בו הסוגיה הזו, גם ללא מעורבות הבית הזה מעסיקה אותנו ומגיעה לכותרות פעם אחר פעם. אנחנו בעיצומה של התמודדות ציבורית בהקשרים רפואיים המושפעת מהתופעה".

ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית): "אחד המונחים המעוררים בי חלחלה כשאני שומע אותם הוא חדשות כזב, שהוא כל עיסוק ממשלתי בסוגיית חדשות הכזב, וצידו השני הוא "מיניסטריון האמת". לא סתם נבחר שם העיתון של המפלגה הקומוניסטית "פרבדה" - אמת ברוסית. ניסיון של כל גוף ממשלתי לקחת בעלות על האמת אמור לעורר חלחלה בכל לב אוהב חופש. כל מהותו של חופש הביטוי הוא שלמדינה אין בעלות על האמת ואסור לה להתערב. ועצם העיסוק בדבר הזה, הוא השיח החדש האורווליאני באמת כהגדרתו הבהירה ביותר".

עוד אמר: "שקר תמיד היה והוא מגיע לכל מקום. לאמת לוקח יותר זמן. דובר צה"ל צריך להתמודד מול השקרים של החמאס ולכן אולי התחיל לשקר. הפטרנליזם וההתנשאות הזו, זה באמת דיון שלא מסתדר עם הכותרת שרשומה פה. לתת לגוף ממשלתי את הבעלות על האמת זה דבר הסותר את מהות הדמוקרטיה".

ח"כ ענבר בזק (יש עתיד): "הצעת החוק של ח"כ מאיר יצחק הלוי עוסקת בפלטפורמה והיא לא מספיקה. זה כמו שכלי רכב יכול להיות כלי הרג ויכול להיות אמבולנס שמציל את חייך. ברשתות הבעיה אינה הפלטפורמה שמאפשרת לכל אחד מאיתנו להיות מפרסם, הכיוון הוא כן לעסוק במפרסמים. בשנים האחרונות הפלטפורמה הפכה סוג מפלצת המאפשרת לאנשים שוחרי רע להשתמש בה באופן מזיק הפוגע בביטחון הציבור. בשבוע שעבר פורסם שרשת אירנית הצליחה לחדור לקבוצות של הליכוד ולפרסם נגד הממשלה כשכל המטרה הייתה לפגוע ביציבות הביטחונית. אני נוטה להסכים עם מכון זולת. החוק הקיים העוסק בפרסום נכון ויש להתאמו לעידן החדש של הרשתות".

[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]

ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד): "אני נדהם מהדיון כאן. המאבק שבין אמת לשקר הוא חלק מהטבע האנושי והוא חלק מנשמת אפה של הדמוקרטיה. מבקשים כאן שאורגן של המדינה יכריע מה אמת ומה שקר. אני מתנגד למכחישי הקורונה ומתנגדי החיסונים, אבל לא עולה על דעתי למנוע מהם להביע את דעתם. לסתום להם את הפה? אני מאמין שהם מאמינים לעצמם, חושבים שאנחנו הטועים שהולכים שבי אחרי חזיונות שווא. עולה על דעתנו לסתום להם את הפה? הדרך היא לשכנע ולהוכיח. ועוד מכניסים את זה לבחירות? זכות הביטוי, כמו כל חרו,ת היא מוגבלת. גם הזכות לחיים נסוגה בפני הזכות להגנה עצמית. חופש הביטוי מוגבל דיו כבר במצב הקיים - אסור להוציא דיבה, אסור לגלות סודות מדינה, אסור להסית לאלימות. זה ניסיון מסוכן ביותר שיש לגדוע אותו באיבו מימין ומשמאל".
ח"כ אלינה ברדץ' יאלוב (ישראל ביתנו): "בוריס אפליצ'וק היה ראש מטה העולים בליכוד. ב-2014 הוא מפיץ סרטון בו הוא מספר שישראל ביתנו מחלקת קונדומים כדי 'לדפוק את החרדים ולמנוע התרבותם'. הרי יודעים שזה חדשות כזב. לפי חבריי פה, במצב כזה לא עושים כלום? אנחנו יכולים לפנות ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית שיבדוק וזה לוקח זמן".
היו"ר ח"כ קריב: "הבית הזה חוקק את חוק לשון הרע. גם אז יכלו לומר שבכל רגע שבאה הרשות המחוקקת או השופטת לטפל בתופעה של לשון הרע או הטעיה מכוונת. המאפיינים של עולם התקשורת של הרשתות החברתיות מחייבים אותנו לשאול אם הכלים המשפטיים הקיימים בהקשר של תעמולת בחירות, ובהקשר של אחריות נזיקית לגרימת נזק, מספיקים. הייתה עמדה שכל נושא תעמולת הבחירות צריך להתנהל ללא אסדרה. הבית הזה החליט אחרת ויש אסדרה. להוציא לחלוטין מהזירה שימוש בכלים משפטיים כדי להתמודד עם תופעות של הפצת שקרים? התפקיד שלנו הוא לאפשר שיח אופוזיציוני גם במצבי חירום. האם זה אומר שקטגורית כלים משפטיים מחוץ לזירה?
ח"כ גבי לסקי (מרצ): "אני חרדה כי אין לתת בשום דרך את הכוח לשלטון להחליט מה אמת ומה שקר, מה מידע טוב או רע. גם הניסיון להגדיר בחקיקה מהי דיסאינפורמציה זה בעייתי. זו מילה חמקמקה. קשה להגדירה ואנחנו עלולים למצוא עצמנו פוגעים יותר מאשר עוזרים".

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה): "לא ניתן לתחום את הנושא החשוב הזה רק לשקרים ולחדשות הכזבז, היות שבמקרים רבים הוא טומן בתוכו הסתה. לצערנו חלק גדול מהחדשות הכזב יוצא מהבית הזה. יש כאן פרצה מסוכנת ואסור לאפשר לתת לידי גורם אחר לקבוע מהו שקר. לצערנו, ישראל ביתנו כל תעמולת הבחירות שלה הרשמית היא חדשות כזב ושקרים, ליברמן עצמו מביא תרבות של שקר ודיבר על שבעה מיליארדי שקלים לבני הישיבות דברים שלא היו ולא נבראו".
הוא הציג שורת פרסומים בתקשורת הרוסית הגובלת לדבריו בהסתה של ממש: "בתעמולה שלהם מדברים על הזרמת גז והרג הציבור החרדי או במקרה אחר פעיל מרכזי קרא שלא להתחסן כדי לא לאפשר 'הישג' לנתניהו ערב הבחירות. אלו דברים שחייבים להפסק".
ח"כ ברדץ' יאלוב הגיבה לדבריו: "אלו סכומים שנבדקו, כולל על ידי".
פרופ' עמית שכטר, נשיא מכללת אורנים: בעברי בין היתר יועמ"ש לרשות השידור, פרופ' לתקשורת בפן סטייט וייעצתי לעמותה בכתיבת המחקר שלה. אנחנו צריכים להתרכז בפתרונות ישימים. מזהים שהשקרים מהווים סכנה לשלום הציבור - לבריאות הציבור וסכנה עקיפה לשיטה הדמוקרטית כתוצאה מעיוות הבחירות. חוסר הוודאות שבו אנו מצויים תמיד, מוביל אותנו לחיפוש מידע ברשת, שמתיימר להיות אמין. מידע על בריאות מופץ ע"י עיתונאים, מתחזים לרופאים ואושיות רשת. הדמוקרטיזציה מאפשרת לכל אחד להפוך למקור מידע.
"בכל ימות השנה ובעיקר בתקופת בחירות הרשת מתמלאת בשקרים. התנאי להשתקפות רצון הבוחרים והבוחרות הוא בחירה על בסיס מושכל. הרשתות מאפשרות להפיץ שקרים בזדון, ההופכים לכלי שרת לעיוות רצון הבוחר".

הד"ר מיכל עברון יניב, מחברת הדוח של מכון זולת: "בגלל תופעת חדשות הכזב ותפוצתה המזיקה מיפינו באיזה זכויות היא פוגעת - זכות לשוויון, פרטיות זכות הציבור לדעת ועוד. שתי זכויות אקוטיות ביותר וניתנות לתיקון מהיר וקל-הזכות לבריאות- מעוגנת בחקיקה, יש לנו מערכת בריאות מצוינת, ותנאי הפתיחה לטיפול בקורונה לא רעים. בפועל הרשתות מוצפות במידע כאילו חיסוני הקורונה פוגעים בפריון, גורמים ללידות שקטות ועוד. יש הרבה מחקרים שנעשים בעולם. לפני יומיים יולדת מורדמת ומונשמת שלא התחסנה וכך רבים במצב קשה. במאה ה-17 במגיפה השחורה האשימו את היהודים והמכשפות. היום יש קרוב ל5.5 מיליון מקרי מוות של מאומתים בעולם וקרוב ל-282 מיליון חולים בעולם. הרפואה מציעה את חוד החנית והפייק רוצה להחזיר אותנו למאה ה-14. יש מחקרים רבים המראים קורלציה ברורה בין החשיפה לחדשות כזב. אנחנו לא מתייחסים לקבוצות שאינן נגישות לרשת ולפייק ניוז. המלצותינו מתייחסות רק לאלו המפיצים שיטתית ובזדון הסתה נגד הממסד הרפואי.
"טוויטר סגרה קבוע את חשבון הטוויטר של אשת קונגרס מג'ורג'יה, היא קבעה רף שאם אתה מכה 5 פעמים ומפר את האיסור להפיץ חדשות כזב בעניין הקורונה סוגרים את החשבון. גם חברות המונעות מרווח נמצאות תחת לחץ ועושות פיקוח וולונטרי. חשוב להבין שחדשות כזב מבססות סביבת מידע הומוגנית, מחזקות אמונות קיימות ומקשות מאוד על הידברות בין קבוצות פוליטיות שונות".

עינת עובדיה, מנכ"ל מכון זולת: "אי אפשר להמשיך להיות אדישים לתופעה שפגעת באפן רחב מאוד בזכויות בסיסיות. חופש הביטוי מקודש וחשוב מאוד, אבל האם אנחנו יכולים לתת הגנה למפיצי שקרים שעושים את זה בצורה זדונית ומכוונת לייצר מניפולציה על הציבור באופן שפוגע בזכות הציבור לבריאות ובזכות לבחירות הוגנות?. אנחנו בנקודת מפנה שבה חייבים לתת מענה חוקי, הגם שאומר פלילי".

[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]

היו"ר ח"כ קריב: "אין מחלוקת על הזכות לחופש הביטוי, חופש המחאה וההתאגדות. יש לנו הכרה שהחקיקה הקיימת והאסדרה הקיימת אינה תואמת את המציאות שאנו חיים בה. יש מקום בבית הזה לשאול את שאלת ההתאמה לדינים הקיימים במציאות חיינו. במקרים מסוימים היא תביא לשינוי ועידכון ובמקרים אחרים לכלים חדשים. הוועדה תעסוק בנושא תעמולת בחירות, מכוח העובדה שמונח לפנינו דוח ועדת ביניש, ובתקווה עוד במושב הזה נקדם את דיני תעמולת הבחירות. אני מזמין את מכון זולת לבוא בדין ודברים עם גופים אחרים בחברה האזרחית שלהערכתי תהיה הקטליזטור בנושא הזה ונושאים אחרים. יש תמיכה ממשלתית לחקיקה בנושאים שאנו דנים בהם היום".

תאריך:  04/01/2022   |   עודכן:  04/01/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חדשות הכזב הגיעו לוועדת החוקה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
השמאל יסתום את הפה. הימין יעלה
כנניהו המיסר  |  4/01/22 09:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף, עידן יוסף
ההרוגים: סא"ל אייל שחייני, סגן מפקד בסיס רמת דוד, וטייס המסוקים רס"ן רן פוגל    המסוק התרסק בים התיכון בשעות הלילה, מול המרכז לחקר ימי הסמוך לטיילת בת גלים בחיפה, במהלך טיסת אימון    איש צוות נפצע באורח בינוני
עידן יוסף
מרכז האופוזיציה: "יש צורך למנות מזכיר כנסת ויש חשש שלא יהיה לקואליציה רוב, ולכן מרחיבים את הנשיאות באופן שיהיה לקואליציה רוב בנשיאות. זה מעשה לא ראוי, לא מכובד והמשך דורסנות חד-צדדית ואנטי דמוקרטי"
איציק וולף
ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות לא נקבה במספר מאושפזים במצב קשה שיובילו לדרישה להטלת סגר, אך ציינה שבגלים הקודמים הייתה מערכת הבריאות מתוחה עד לקצה היכולת כשטיפלה ב-800 עד 1,200 חולי קורונה במצב קשה
איציק וולף
מינהל התרופות והמזון האמריקני התבסס, בין היתר, על נתונים שהועברו לו על-ידי משרד הבריאות הישראלי ביחס לבטיחות החיסונים שניתנו בישראל לבני נוער
עידן יוסף
יו"ר הכנסת מיקי לוי לקול מחאותיהם של קרן ברק ודודי אמסלם: "אני רוצה לגנות בכל לשון את הדברים הקשים והמקוממים שבחר ח"כ אמסלם לומר כנגד שופט בית המשפט העליון"    אמסלם: "אתה סמרטוט רצפה, אסקופה נדרסת"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il