X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מלחמה היא המשך המדיניות באמצעים אחרים, כדברי קלאוזביץ; לפיכך, ניצחון במלחמה הוא השגת מטרותיה המדיניות בפרק הזמן ובמחיר שנקבעו לכך מראש. כל מאמץ לטשטש אמיתות אלה הוא מאמץ סרק ומקח טעות
▪  ▪  ▪
גבריאל סיבוני
מלחמה וניצחון

במאמרו של גבריאל סיבוני ב-News1, מ-24.1.10, הוא מנסה ללמד אפולוגטיקה על תוצאות מלחמת לבנון השנייה, מתוך עיסוק בשאלה מהו ניצחון. עיסוקו בסוגייה זו מזכיר מאוד את התיזה שרווחה במקומותינו, לפיה אין אפשרות לנצח טרור במלחמה, מבלי שנעשה ניסיון רציני להגדיר ניצחון על טרור מהו. סיבוני מנסה לטשטש את מושג הניצחון במלחמה על-ידי כך שהוא הופך אותו לערטילאי. כך הוא מבקש לקבוע "חוקים חדשים" להגדרת ניצחון והכרעה. הוא מרחיק לכת ואינו מסייג את ספקנותו ללחימה א-סימטרית, אלא מדבר על מלחמה כמושג מוכלל. טשטוש נוצר על-ידי כך שהוא מוסיף ממד לא מוגדר של זמן וטוטאליות להגדרותיו באמצעות מושגים כ-"מהירים" ו"מוחלטים" (כפי שנאמר בסכום המאמר), שאינם משתנים ברי-מדידה. שנית, הוא מבקש "לברוח" מקביעותיה של ועדת וינוגרד לגבי הצורך לשפוט מלחמה ותוצאותיה על-פי מידת השגת יעדים שנקבעו לה מראש. ובהמשך הוא מחפש לעצמו (ואולי גם לאחרים) אמות מידה חדשות לבניית הציפיות לפני מלחמה, בכדי שניתן יהיה "להסתפק" לאחריה בכל תוצאה מקרית שתתקבל. אני חולק מכל וכל על שני הנדבכים של הגישה ה"חדשנית" שהוא מציע. מרכיב טשטוש שלישי מושג אצלו על-ידי אי-הפרדה, שגם אותה עשתה ועדת וינוגרד בבירור רב, בין ההיבט המקצועי הצבאי שעליו אחראי הצבא, לבין ההיבט המדיני שעליו אחראים הממשלה והכנסת המפקחת עליה.
העמדות שמציג סיבוני מנוגדות ליסודות הבסיסיים של תכנון לאומי ושל ניהול מערכות גדולות, מנוגד לעקרונות של ניהול של מלחמה וליצירה ושימור של הרתעה. מלחמה שאינה מחזקת ומבססת את גורם ההרתעה מפני חזרה אליה ועליה, אינה יוצרת את המפתח ליציבות ולאפשרות שסיום מעשי האלימות יהיה בהסדר שאינו כפוי מבחוץ, או שאינו הפסקה זמנית של השימוש בכוח בגלל אפיסת כוחות זמנית של הצדדים הלוחמים. במקרה מלחמת לבנון השנייה, ועדת וינוגרד לא שגתה בדרך כלל במתודולוגיה שבה השתמשה, אלא בפירוש האופרטיבי שהסיקה מממצאיה על-פי אותה מתודולוגיה.
ישראל, מטעמים מובנים, אינה יכולה לכבוש מדינה ערבית שכנה ולשלוט בה. זהו יסוד הא-סימטריה שבינה לבין ה"עולם הערבי". אילו יכולה הייתה לעשות כן, היו פני הדברים ביחסים שבין ישראל לשכנותיה שונים כבר מזמן. ישראל יכולה, והשכילה בעבר, לייצר בשטח תוצאות שיכאיבו מאוד למדינות או לארגונים שמולם היא נלחמת. התוצאה האולטימטיבית של הפסד במלחמה היא אניהילציה של המדינה המפסידה, וראינו אירועים רבים כאלה בהיסטוריה האנושית ובכלל זה גם במאה ה-20. ככל שיכולתה של מדינה אחת ביחס לזולתה קרובה יותר לתוצאה האולטימטיבית, ל"ניצחון מוחץ" פוטנציאל תרומה כביר יותר לגורם ההרתעה, ולעידוד הרצון להימנע ממלחמה חוזרת. כאמור, לישראל מול שכנותיה אין יכולת כזו, (ואיני דן עתה במערכות לא קונבנציונאליות). אם ישראל אינה מוותרת מראש על המלחמה ככלי בניהול המדיניות הלאומית שלה, ואני סבור שאין היא יכולה לוותר על כך, היא חייבת להיערך כך שבפרוץ מלחמה, תוכל להשיג יעדים מוגדרים של גרימת פגיעות כואבות לצד השני. שיעור הכאב הנדרש/רצוי הוא חלק מתכנון המלחמה, משך הזמן שבו יושג שיעור זה, הכלים שישמשו לכך והרציונאל המלווה את המהלך - כולם חלק מתכנון המלחמה. במדדים הצבאיים, שיקולים אלה הינם באחריות הצבא. השפעת הסביבה הבינלאומית, והאפקט הנדרש מן המהלכים הצבאיים מול סביבה זו, גם הם חלק מתכנון המלחמה, אבל אחריות הגדרת המטרות ודרכי הביצוע כאן היא על הדרגים המדיניים ולא על הצבא. במלחמת לבנון השנייה לא עשתה ישראל חלוקת עבודה נכונה ולא ביצעה את המהלכים הדרושים כראוי, לא בדרג הצבאי ולא בדרג המדיני. על כך הצביעה ועדת וינוגרד ובצדק, ומסקנותיה תקפות לאירוע זה ותהיינה ישימות גם בעתיד.

הגורמים ליציאה למלחמה

רצונו של הצד השני להילחם תלוי בשלושה גורמים:
א) יכולת: אמצעים, כלים (לרבות כלים ארגוניים ותשתיתיים), וכוח-אדם מאומן;
ב) מוטיבציה;
ג) הערכת התוצאות של מהלכים שינקוט על אופי התגובה האסטרטגית הישראלית.
הגורם הראשון, עניינו בעיקר ברמת החימוש, מצב התשתיות, כמות, איכות ואימון כוח האדם המוקצה למלחמה - נתונים כמותיים ואיכותיים. אם מדובר במלחמה שהסתיימה לא מכבר, המבחן הוא באיזו מידה הצליח כל צד שהשתתף בלחימה לשקם את עצמו ולשפר את סיכוייו לתוצאה טובה יותר בסיבוב אלים נוסף. הגורם השני, הוא נתון קבוע במציאות של הסכסוך הישראלי-ערבי במזרח-התיכון. סיבה מרכזית אך לא יחידה לכך היא הא-סימטריה הישראלית-ערבית, אותה הזכרתי כבר קודם. הגורם השלישי, הוא המשתנה "הנזיל" ביותר במשוואת הערכת תוצאותיה של מלחמה; עליו נסב עיקר הדיון של סיבוני, והוא זה ששנוי במחלוקת העיקרית בישראל מאז מלחמת לבנון השנייה.
מובן שקיים קשר בין שלושת הגורמים. במקרה של לבנון (וגם במבצע "עופרת יצוקה") קיים גם קשר של האויב לסביבתו, אופן השתלבותו בה ותלותו בה והגישה שהיא נוקטת כלפי נוכחותו והתנהלותו. חיזבאללה תלוי בלבנון בה הוא נמצא פיסית, בסוריה ממנה ודרכה הוא מקבל אספקה אך בעיקר באירן - בסיס האם האסטרטגי שלו, במטרותיהם ובתוכניותיהם; יש לו שיקולים יסודיים משלו ככוח העומד לפני עימות צבאי-אפשרי, ובצידם שיקולים של תלותו בסביבה התומכת.
הא-סימטריה הישראלית-ערבית, בניגוד לעמדות שמציגה התעמולה הערבית האנטי-ישראלית שייחסה לה מגמות התפשטות ויכולת התפשטות, מנעה מישראל ב-30 השנים הראשונות לעצמאותה לנהוג כמדינה נורמלית ביחסה למדינות אויבות שסביבה. בכך ויתרה בעל-כורחה על מרכיבים חשובים מאוד של יצירת השפעה-תומכת-הרתעה. לפיכך, נאלצה מדי כמחצית עשור עד עשור, לחזור ולנהל מלחמה נגד אותם אויבים. בדור האחרון עבר מרכז הכובד של הפעילות הצבאית באזור ממלחמה קונבנציונאלית בעיקר בין צבאות סדירים של מדינות ריבוניות למלחמה בין צה"ל - צבא סדיר של מדינה ריבונית - לבין כוחות בלתי-סדירים של קבוצות תת-מדינתיות מסוגים שונים. מציאות זו מקובל כיום לכנות בטעות "מלחמה א-סימטרית". מלחמה מסוג זה היו "מלחמת לבנון השנייה" ו"מבצע עופרת יצוקה".

היבטים חיוניים לישראל

בהקשר למלחמות מסוג זה, יש לשים לב לשני היבטים חיוניים ביותר לישראל:
א. מקובל לחשוב שארגוני טרור תת-מדינתיים הם ארגונים טורדניים שאינם מהווים איום אסטרטגי על המדינה המותקפת על ידם. לפיכך נטען, יש להתייחס אליהם "במידתיות", כלומר "בהבנה וברחמנות", חרף היותם מכוונים מטבע ברייתם והגדרתם נגד אוכלוסיה אזרחית. אולם, ברקע הלחימה מול אויב תת-מדינתי מסוג זה, עומדת ברוב המכריע של המקרים מדינה נותנות-חסות ולעיתים גם יותר ממדינה אחת. מדינה נותנת חסות היא מדינה שמודעת לפעילות הארגון הלוחם משטחה ומשלימה איתה. במקרים רבים היא אף מסייעת לפעילות זו בדרכים שונות ומשתמשת בה לקידום מטרותיה האינדיבידואליות. ישראל מוציאה לעיתים קרובות מדי את המדינות נותנות החסות ממשוואת המאבק המזוין, ובכך שוגה שגיאה חמורה משום שהיא מניחה להן ליהנות משני עולמות. מצד אחד הן מפעילות את הארגונים, שולטות בהם במידה רבה ומכוונות אותם לקידום מטרותיהן האסטרטגיות; ומצד שני יוצאות "נקיות" מתגמול ישראלי מסיבי על מעורבותן זו באלימות נגד ישראל. אם במלחמה קונבנציונאלית היו חייבות לקחת בחשבון את מלוא הסיכון של התנגשות חזיתית בישראל, עתה הן פטורות מכך באשמת התנהלותה של ישראל. שהרי ברור שללא החסות המדינתית, לא היו הארגונים התת-מדינתיים מסוגלים להתבסס בטריטוריה, להשפיע על האנשים סביבם ואף לגייסם לשורותיהם, להשתמש בהם כ"מגן חי" ולפעול ברציפות ולרוב גם בגלוי ובנוחיות יחסית נגד ישראל. למציאות כזו דינמיקה משלה, וככל שמתן החסות מובהק יותר, דהיינו: כולל, גלוי, נתמך פוליטית ומסתייע אורגנית בנותנת החסות - כך מחמיר האיום של הארגון התת-מדינתי והולך ומתקרב לרמה של איום אסטרטגי.
ב. ישראל באיוולתה וברצונה הפתטי להידמות ל"מדינה מתקדמת" ככל הדמוקרטיות המערביות, קיבלה על עצמה את עולן של אמנות בינלאומיות העוסקות בהיבטים שונים של דיני ניהול המלחמה. אמנות אלה נוסחו בעיקר בהשפעת מלחמת העולם השנייה ועוצמת האלימות הבין-מדינתית הכוללת שהופעלה בה. הן נועדו להסדיר עניינים בעיקר בין מדינות המערב, שהסכסוכים שלהן הולידו את הגדולה במלחמות שבהיסטוריה האנושית. המערב בראשות ארה"ב, שיצא ממלחמה זו ככוח העולמי העיקרי, הניח שכאשר יסדיר וכפי שיסדיר את ענייניו, יוכל להסדיר גם את ענייניהם של אחרים. אמנות אלה מעולם לא הותאמו למציאות של מלחמה בטרור, שבה צד אחד הוא מדינה והצד האחר הוא ארגון תת-מדינתי, לא נורמטיבי, שאינו כפוף לחוקים בינלאומיים כלשהם. התמוטטותם הסופית של האימפריאליזם והקולוניאליזם, גם כן בהשפעת שתי מלחמות העולם במחצית הראשונה של המאה ה-20, חיזקו את מגמת הופעתן של "המלחמות הא-סימטריות". מלחמות אלה הן עתה הדרך השכיחה למאבקים בין ארגונים תת-מדינתיים שמבקשים להשיג הישגים פוליטיים, כלכליים, דתיים או אחרים במאבק אלים מול מדינות חזקות מהם, או למאבקי אינטרסים בין מדינות "חלשות" למדינות "חזקות", כאשר המדינות החלשות משתמשות בארגונים תת-מדינתיים כשליחיהן (Proxies) "לדבר מצווה", בתמורה לתמיכה כוללת - גלויה וסמויה - בארגונים הלוחמים על-ידי שולחיהם. סיטואציה מלחמתית זו היא עתה חלק מהא-סימטריה בין ישראל לשכנותיה, ובדור האחרון הפכה לשיטת הלחימה העיקרית שלהן מולה. בין הדמוקרטיות המערביות, ישראל היא המדינה המאוימת ביותר על-ידי טרור.
התפתחות הטרור האיסלאמי הפונדמנטליסטי, העושה שימוש בבני אדם כפצצות חיות (מתאבדים) או כמגן-חי ללוחמיו, מסבך את החיים עבור ישראל עוד יותר. בצד עצם הפעלתו של הטרור כשיטת לחימה, פותחה אסטרטגיה משלימה של התנהלות ארגונית, כלכלית, משפטית, תקשורתית ואחרת - הכל מתוך ראיית "טובת מסכני הטרור" והתעלמות מצרכי המדינה המותקפת ומחויבויותיה לאזרחיה הלא לוחמים. מול ישראל, בשל נחיתותה הפוליטית ותלותה בארה"ב, הפכה דרך זו לדרך נוחה לניגוח מדיני. הטרור הפונדמנטליסטי הערבי כנגד ישראל יוצר כך לא רק הכבדה של האלימות שהוא מפעיל כמעט אך ורק נגד אזרחים, אלא גם מבחינות נוספות. מול סיטואציה חדשה זו, כשלה ישראל עד כה במציאת תשובה כוללת טובה. כמו-כן, הוכח כי המענים שיושמו בהקשרים אלה במלחמת לבנון השנייה ובמבצע "עופרת יצוקה", היו חלשים עד כושלים.
שומה על ישראל לאבחן בהקדם שתי אנומליות אלה - חסות מדינתית מובהקת לפעילות טרור מצד מדינה נותנת חסות, מול חסינות של אותה מדינה מנשיאה באחריות למעשיה; ודיני מלחמה שאינם תואמים מציאות של מלחמה א-סימטרית - ולפעול נגדם במלוא העוז, הנחישות וההחלטיות, תוך התאמת "עולם המושגים" הפנימי וההסברתי לגישה אפקטיבית המתבקשת כבר מזה זמן רב.

שינויים ודפוסים

אביא בהקשר זה שתי דוגמאות למחשבה "מחוץ לקופסה" הלוקחת בחשבון את השינויים שחלו באופי המלחמה באזור, ומכאן גם את הצורך בשינוי דפוסי ההתנהלות מולם:
א. סוריה
סוריה היא מדינה תומכת טרור. היא תומכת בחיזבאללה ובארגונים פלשתינים קיצוניים בלבנון, והיא תומכת גם בחמאס ובג'יהאד האיסלאמי (היא תומכת גם בפעילות טרור בעירק..., אבל זהו נושא נפרד). במסגרת של מדיניות חדשה נגד מדינות תומכות טרור, על ישראל להגדיר קשר ברור וחד-ערכי הרבה יותר בין פעילויותיהם של ארגונים הנתמכים על-ידי סוריה נגדה, לבין אחריותה של סוריה לפעולות אלה, מתוקף תמיכתה בארגונים. יותר אין לקבל טיעונים המנסים להפריד בין פעילות הארגונים לבין המדינה נותנת החסות, משום שטיעונים אלה הם פיקציה. מאידך-גיסא, אין צורך להתחייב לעיתוי ולאופי התגובה, ולשמור על חופש פעולה מבחינת הזמן, המקום, ודרכי הפעולה שיינקטו. חייבת להיווצר תודעה חדשה בסוריה, בארגונים הנתמכים על ידה ובקהילה הבינלאומית, שעיקרה הוא שמדינה נותנת חסות לטרור, במקרה זה סוריה, עלולה להימצא במעגל התגובה לטרור. ההחלטה אם, מתי ואיך לפעול היא בידי הנתקף - ישראל. ככל שיגדל היקף פעולתם של ארגוני הטרור, כן תגדל גם עוצמת התגובה הישראלית האפשרית נותנת החסות, סוריה. תגובה אינה חייבת להיות מדודה תמיד באותו מטבע צבאי. גם כאן קיים מרחב פעולה גדול המתיר תמהיל של אמצעים מול תמהיל של יעדים.
אין שום ספק שבידי סוריה להשפיע על ארגוני הטרור הנתמכים על-ידה למתן את פעילותם נגד ישראל, בשל תלותם בחסות זו. מערכת היחסים הדו-צדדית של תוקף ונתקף בין ארגוני-טרור תוקפים, לבין ישראל הנתקפת, הופכת באופן זה למערכת "מעגלית" סימטרית יותר ורציונאלית יותר - סוריה מפעילה "שליחי טרור" נגד ישראל כאסטרטגיית לחימה, המאפשרת לה להימנע מעימות בין-מדינתי שאינו נוח לה. ישראל מפעילה תגובה נגד סוריה, המדינה נותנת החסות לטרור, בכדי לרסן את פעולות הטרור ולשבש את התכנון האסטרטגי הסורי. בעבר נקטה ישראל בתגובה מילולית ומעשית ברוח זו, אבל לא הפכה אותה לחלק מדוקטרינה כוללת למלחמה בטרור; הגיע הזמן לעשות זאת. שינוי גישה מסוג זה, חייב להיות מלווה בהחלטות מדיניות מתאימות ובהסברה בינלאומית.
בימים האחרונים עמדנו על שינוי חשיבתי מבורך נוסף: תגובה של שר החוץ, אביגדור ליברמן, על איומי שר החוץ הסורי. תגובה בנוסח זה עלתה על השולחן לראשונה. בצורה גלויה וברורה נאמר שקיימת אפשרות שהמשטר בדמשק ומקורביו יהיו אחד היעדים לתגובה ישראלית על תוקפנות מולה. ליברמן דיבר אומנם על מלחמה כוללת, אבל אין סיבה שלא לראות בסוג זה של מטרות גם חלק מיעדי התגמול הישראלי על פעילות טרור נגד ישראל של מקורבי סוריה הנתמכים על-ידה. אחרי נושא האדמה (ואולי אפילו לפניו), שימור המשטר הוא גורם קריטי בחשיבה של משטרים טוטאליטריים, ומכאן שהרגישות לגביו במדינות הערביות תהיה גבוהה והאפקטיביות של פעולה אפשרית נגדו נכרת מאוד.
הערבים מודעים מזמן לרגישות הישראלית לחיי אדם בכלל ולחיי אזרחים בפרט. עוד במלחמת השחרור נעשו ניסיונות להפציץ את עריה של ישראל, בעיקר כאשר חיל האוויר הישראלי היה בחיתוליו ולא יכול היה לסוכך על הערים. משהתחזק חיל האוויר וישראל השיבה בתקיפות משלה על ערים מרכזיות במצרים ובסוריה, פסקו ניסיונות אלה. מאז, ועד לעידן הטילים הנוכחי, שמר חיל האוויר הישראלי על עליונות אווירית, שמנעה תקיפות אוויריות על העורף. בגזרות מסוימות איפשר נשק תלול מסלול תקיפות כאלה, אולם היקפן היה מוגבל והחשש מתגמול אווירי ואחר מסיביים עשה אותן לבלתי משמעותיות בדוקטרינת המלחמה הערבית נגד ישראל. הטרור שינה מציאות זו, מעצם היותו לוחמה המכוונת נגד אזרחים. הטרור הופעל נגד אזרחים ונגד ישובים אזרחיים, בין אם היה זה ירי תלול מסלול, רקטות וטילים, מטעני חבלה ומתאבדים, ירי מרכבים חולפים ואפילו שימוש בנשק קר. בעידן הטרור, נכשלה ישראל בעיצוב דוקטרינת לחימה כוללת שתפעל להוצאת העורף האזרחי ממעגל מטרות המלחמה של המדינות הערביות או של שלוחיהן. המקרה החמור הראשון של חציית הקו האדום בסוגייה זו היה תקיפת הסקאדים העירקים על ישראל במלחמת המפרץ הראשונה (1991); לאחריה באה לוחמת הטרור על רבדיה השונים. עתה, כשאיום זה הולך ומתגבר, בין אם דרך התחמשותה של סוריה בארסנל טילים גדול ומגוון, התחמשות החיזבאללה והחמאס בנשק תלול מסלול ובנשק רקטי, האפשרות של חידוש הטרור הפלשתיני, אל-קאעידה והאיומים האירנים באופק, הגיע הזמן לחזור ולהתמודד עם סוגייה אסטרטגית זו באופן ממה שנקטה בו ישראל בדור האחרון. ההגנה הפסיבית אותה מנסה ישראל לפרוס בשנים האחרונות, היא נדבך רצוי, אבל היא אינה תשובה למתקפת טילים כוללת בשלוש או בארבע חזיתות בעת ובעונה אחת, ובוודאי שאינה משרתת כראוי את גורם ההרתעה. הואיל ומתקפה כזו עלולה לבוא מצד מדינה כסוריה וגם מצד ארגוני טרור החוסים בצילה ונהנים מתמיכתה, היא עשויה להיות מתואמת יותר, מסיבית יותר מכל מה שידענו, הרסנית מכל מה שהכרנו ועתירת נפגעים ונזקים, גם אם אינה יכולה להכריע את ישראל. דוקטרינה ישראלית חדשה חייבת להתיחס לכל אלה כבר עתה, אם ברצונה להרתיע ממלחמה בכלל וממלחמה שבה העורף האזרחי הוא מטרה מרכזית לתקיפה בפרט. המשימה אינה פשוטה, אבל גם אינה בלתי-אפשרית והתשובה צריכה להינתן קודם כל במישור הצבאי-אסטרטגי-דוקטרינארי, ורק אחר כך, כהשלמה, גם במישור המדיני. ככל שניתן להתרשם ממעשיו ומהתבטאויותיו של שר הביטחון אהוד ברק לאחרונה, גישתו לסוגיית ההגנה על העורף נראית מוטעית, וספק אם תביא למדינת ישראל תוצאות שונות מאלה שראינו במלחמת לבנון השנייה ובעזה לאחר הפינוי/בריחה של שנת 2005.
כשלון מלחמת לבנון השנייה וכשלון חלקי של הפינוי מעזה, אינם בתוצאות הצבאיות הישירות של תפקוד הכוחות הלוחמים דווקא (אף שהיו גם כאלה), אלא בלגיטימציה שנותרה בתודעה הערבית והבינלאומית לתקיפת אזרחים ישראלים. תוך התייחסות להתגוננות מפני תקיפה כזו כאילו מדובר במלחמה בין כוחות מזוינים סדירים, שאותה יש לכפוף לחוקי המלחמה המקובלים. מלגיטימציה זו נובעות תופעות כדוח גולדסטון, והיא גם זו שמזינה את האיומים הסורים האחרונים. לגיטימציה זו מאפשרת שימוש בחוקי המלחמה האנכרוניסטיים העוסקים ב"מידתיות" ראויה בין תקיפת אזרחים כמטרה מוצהרת של המלחמה, לבין שיעורי פגיעה "סבירים" באזרחים בפעולות הכוח המתגונן, כשאזרחים אלה לפחות בחלקם שותפים למהלכי התוקף - אין אבסורד גדול מכך! את הלגיטימציה הזו חובה על ישראל לקעקע מכל וכל ובהקדם.
מול גישתו הריאל-פוליטית של ליברמן, עומדת תפיסתו ה"קונסטרוקטיביסטית" והרופסת של ברק באותו הקשר. ברק עדיין קשור בחשיבתו לעטיני אוסלו ולתפיסות השמאל ההזוי בישראל הסבור שמערכת היחסים הישראלית-ערבית מושתת בעיקר על נרטיבים, סיפורי בדים ופסדות נאות למראה ולא על מאזני-כוחות, אינטרסים ושיקולים של עלות-תועלת. לפי גישה זו, אם רק נתאם נרטיבים, כל שאר הבעיות תיפתרנה - זהו חלום באספמיה. רצוי מאוד לישראל שברק יתחיל להיות שר ביטחון במשרה מלאה, במקום שינסה לדחוק את רגליהם של ראש הממשלה מזה ושל שר החוץ מזה ולנהל את המדינה. בתפקודו הרב-שכבתי הזה הוא אינו מועיל לאף אחד מהתחומים הללו, והכי פחות הוא מקדם את התחום שעליו הוא מופקד במישרין - צה"ל, הביטחון הלאומי ברמת מבנה והפעלת הכוח והבט"ש.
ב. לבנון
לבנון "התאימה" עצמה למציאות שבה חיזבאללה הוא עובדה קיימת בשטחה, מעין "מדינה בתוך מדינה", שמנהלת מדיניות המושפעת בעיקר מארבעה גורמים, בסדר חשיבות זה: אירן, סוריה, מוסדות הארגון וממשלת לבנון. בצד תפיסה מוזרה זו של לבנון כמדינה ריבונית, עומדת תפיסה לבנונית מוצהרת של היותה מדינה ריבונית כביכול. בכדי לגשר על הסתירה הלוגית שבין הדברים, פעלו הן ממשלת לבנון והן החיזבאללה ליצירת פסדה חדשה, שבה מצטרף החיזבאללה לממשלת לבנון אבל שומר על חופש פעולה ורמה גבוה של עצמאות פעולה גם בתוך המסגרת החדשה. עתה, מכסה החופה המדינית על ערוות הפיצול וחוסר השליטה של ממשלת לבנון על הנעשה בתוך המדינה, כשהחיזבאללה שומר על מעמדו, עצמאותו ויכולת הפעולה שלו. ישראל מצידה משחקת את משחק ההשתטות הזה, כשבהזדמנויות שונות הסבירה/הצהירה שממשלת (הבובות) של לבנון תהיה אחראית לכל פעולה משטחה נגד ישראל, אך בפועל אין היא גובה ממנה באמת את מחיר החריגה מאחריותה כממשלה של מדינה ריבונית - אז אמרנו...
משחק הדיבורים חסרי הערך וחסרי השחר, הוביל אותנו בין היתר למלחמת לבנון השנייה, ניהל אותה עבורנו והביא בסיומה למצב שבו לבנון נותרה כשהיתה: חסרת יכולת השפעה על חיזבאללה. חיזבאללה נותר הכוח הצבאי החשוב ביותר בלבנון, שיקם את עצמו ואף הגדיל מאוד את כוחו. אם היו שינויים בלבנון אחרי מלחמת לבנון השנייה, היו כולם בכיוון של החלשת הממשלה המרכזית והחלשת הכוחות המתנגדים לחיזבאללה. כל אלה הם תוצאה מובהקת של אופן ניהול מלחמת לבנון השנייה על-ידי ישראל, של תנאי סיום הלחימה, ושל ההנחה שהחלטות מועצת הביטחון של האו"ם במזרח התיכון, אם אינן נגד ישאל, באמת מחייבות מישהו. השקט הזמני השורר בלבנון הוא תמורה מפוקפקת עבור המלחמה וכל מה שאבד בה ו/או הושקע בה. גם ההערכה מחדש שנעשתה בארצות הברית עוד בסוף תקופתו של הנשיא הידידותי בוש ביחס לתפקוד ישראל במלחמה, וקבעה "שישראל לא סיפקה את הסחורה" בלבנון, היא מהכשלונות החשובים שלנו במלחמה זו. עדיין לא ברור כיצד השפיעו תוצאות מלחמת לבנון השניה על עמדת ארה"ב לגבי תקיפה ישראלית אפשרית באירן. כל אלה בין אחרים הם תוצאה של כניסה הרפתקנית למלחמה, ניהול הססני של המהלכים הצבאיים, אי-הגדרת מטרות-מלחמה ואי-הגדרת דרישות לתנאי הסיום הרצויים. על אלה בדיוק עמדה ועדת וינוגרד ובצדק רב. על מבנה הכוח, ניהול הכוח, רמת האימון של החיילים והמפקדים איכות הפיקוד והשליטה - כל האלמנטים של המקצוע הצבאי, עובד צה"ל מאז המלחמה ואף הוכיח שיפור יכולות ב"עופרת יצוקה"; כל שאר האלמנטים עדיין לוטים במידה רבה בערפל. דהיינו: כלל לא ברור אם בגורמי הכשל העיקריים שהיו מדיניים, אסטרטגיים ומנהיגותיים (כלומר: בעיקר של הדרג הפוליטי), חלו שיפורים לפחות באותה מידה.
המכה שהנחיתה ישראל על לבנון במלחמת לבנון השנייה, הייתה אפקטיבית במידה שפגעה בתשתיות של חיזבאללה ובכוח הלוחם שלו. היא הייתה בעלת אפקטיביות מצומצמת ביותר מעצם העובדה שהכניסה כוחות או"ם לשטח, משום שכוחות אלה הם "בובות" חסרות משמעות אופרטיבית. הם בובות משום שממצאיהם תואמים תמיד את המדיניות הפוליטית של שולחיהם ולא את המציאות בשטח. אם וכאשר ירצה חיזבאללה במצוות אדוניו מטהרן לחזור ולפעול, יוכל לעשות כן. ירידת כוחות צבא לבנון לדרום, גם היא אינה מונעת מחיזבאללה תנועה, עבודות שיקום, התחמשות וגיוס מתנדבים נוספים, כלומר גם היא בעלת ערך שולי. הרחקת כוחות חיזבאללה מגדר הגבול הינה סמלית, כשרצו לחדור לשטחנו, יכלו לעשות זאת גם במצב הנוכחי. אין חולק היום על כך שכוחות האו"ם שאמורים היו למנוע חימוש מחדש של החיזבאללה בנשק כבד יותר ורב יותר מזה שהיה להם קודם למלחמה, נכשלו בכך כשלון חרוץ. תוצאות אלה של ההסדר המדיני בחסות האו"ם, הוא כשלון נוסף של ישראל במלחמת לבנון השנייה.
המכה שהנחיתה ישראל על התשתיות הממלכתיות של לבנון הייתה מוצדקת, אבל בלתי אפקטיבית, משום שהפלגים הלבנוניים שאינם שיעים לא היו חדורים מוטיבציה רצינית להיאבק בהשתלטות השיעית הגוברת לפני המלחמה, ומשראו את התוצאות הסופיות, "התקררה" אצלם גם מעט המוטיבציה שהייתה להם קודם למלחמה. בפועל, בגלל התוצאות בשטח, דירדרה התקיפה הישראלית את ממשלת לבנון (ייאמר שגם באשמתה של ממשלת לבנון) לעבר תלות גדולה יותר בחיזבאללה. חיזבאללה נלחם ואף השיג הישגים; ממשלת לבנון רק עסקה ב"קיטורים". כשל נוסף היה לישראל בכך שתושבי דרום לבנון, שיעים ברובם, שהם נותני החסות האזרחית העיקריים לחיזבאללה, חזרו למקומות מושבם בדרום תוך 48-24 שעות מכניסת הפסקת-האש לתוקף (אוגוסט 2006) והשתקמו בהם במהירות יחסית. אף שהחיזבאללה הסב לישראל נזק גדול בהרבה מהנזק שגרם לה החמאס, תומכי החיזבאללה סבלו הרבה פחות מפעולותיו, מאשר הפלשתינים בעזה - הכיצד? מה הרציונאל? מבחינת ניהול המלחמה, כל הטיפול בדרום לבנון הוא כשל אחד גדול. אילו דחקה ישראל מדרום לבנון את יושביו וניהלה עם ממשלת לבנון מו"מ (גם באמצעות צד ג') לגבי תנאי חזרתם לשטח תוך פרוזו מכל נשק, יכלה, אולי, ליצור בו מציאות אחרת ולמציאות כזו היה ערך אסטרטגי אזורי. מבחינת השאלה אם לבנון היא מדינה ריבונית, או בובה מדינית, יכלה ישראל בדרך זו להציב סימן שאלה אופרטיבי על התנהלות ממשלת לבנון, שהתשובה עליו חשובה ביותר לגבי המציאות האסטרטגית מולה עומדת ותעמוד ישראל בגבול הצפון לאורך זמן. מהלכים מסוג זה דורשים צורה אחרת של הפעלת הכוחות, תאומים בינלאומיים, תכנון מדיני ועוד. בכל אלה, כאמור, כשלה ישראל במלחמה זו.
דה-יורה נחשבת לבנון למדינה ריבונית; דה-פקטו, השליטה שלה על שטחה, על מה שיוצא ממנו ו/או נכנס אליו היא פיקציה. אם כך, תגובה כוחנית חוזרת נגד ממשלת לבנון, אם נידרש לה בעתיד גם לפי כללי משחק הקובעים שמדינה ריבונית הנותנת חסות לטרור אחראית גם למעשי בני-החסות שלה - בלבנון היא פיקציה ועשויה לדרדר את המצב במדינה עוד יותר. המציאות הנוכחית היא של "אוי לנו מזה, ואוי לנו מהאחר". ישראל אינה יכולה ואינה צריכה לשכנע את הגורמים המתונים יותר בלבנון לרצות לשמר את ריבונותם יותר משהם רוצים בכך בעצמם, משיקוליהם שלהם. ישראל עשתה כבר בעבר מספר ניסיונות כושלים בתחום זה, וכלל לא בטוח שיש עם מי "לעשות עסקים" בלבנון. ריאל-פוליטיקה מחייבת להתיחס לעובדות ולא למשאלות-לב כאילו הן העובדות. החיזבאללה בלבנון הוא עובדה קיימת, עם שאיפות לגדול ולהתבסס ואם אפשרות שווקום בשליטה המרכזית יקל על מימוש שאיפות אלה. החיזבאללה הוא אויב, שבתמיכה אירנית בקונסטלציה הנוכחית, הסכנה העיקרית בו היא הסכנה הפוטנציאלית. כדי לנטרל את יכולתו של חיזבאללה לפעול נגד ישראל, מבלי לכבוש את לבנון, שלכך כאמור ישראל אינה מסוגלת מטעמים רבים שלא נעמוד עליהם כאן, דרוש ממד חדש של התייחסות לנושא.
הממד החדש הוא סוריה. בעבר חתרה ישראל לסילוקה של סוריה מלבנון מתוך הנחה שהדבר יקל על ממשלת לבנון לממש את ריבונותה, ימנע הידרדרות המצב בתוך לבנון וימתן תוקפנות נגד ישראל. תפיסה זו לא הוכיחה עצמה, כפי שראינו קודם. אם כך, אולי ראוי לישראל לחזור ולשקול תמיכה בחזרתה של סוריה לעמדת השפעה מכרעת בלבנון, כחלק מהסדר ישראלי-סורי. כשם שהסוגייה הפלשתינית אינה סוגייה פנים-ישראלית ויש לחפש לה פתרון מורחב יותר המשתף מדינות נוספות באזור כירדן, כך גם בשאלת לבנון. ישראל היא הגורם האזורי המרכזי שמימוש האינטרסים הסורים בלבנון כל עוד קיים מצב מלחמה עם סוריה, נגד את שיקולי הביטחון שלה. ישראל היא גם הגורם האזורי היחיד שיכול למנוע מסוריה בפועל השתלטות על לבנון, בין אם בדרך של כיבוש צבאי או בדרך של הגברת נוכחות ושליטה דה-פקטו. עמדה ישראלית שתציג כלפי סוריה עמדה לפיה לא ניתן להסדיר דבר בגולן במנותק ממכלול נושאי הגבול הצפוני, יכולה ליצור מנוף חדש לעיצוב פתרון שבנסיבות הקיימות אינו נחשב מציאותי. פתרון כזה צריך להיות מושתת על "חבילה" שבה כלולים הסדר שלום/אי-לוחמה עם סוריה ולבנון, תיקוני גבול מוגבלים ברמת הגולן אך לא ירידה ממנו, שליטה דה-פקטו של סוריה על לבנון ופירוק החיזבאללה מנשקו, אזור חיץ בדרום לבנון (מן האוואלי ודרומה) מפורז מכל צבא ונשק כבד והינתקות סורית מהציר עם אירן. את היחסים בין סוריה ללבנון יעצבו הצדדים ביניהם "בברכת" ישראל, ובלבד שתיפרס מעליהם מטריה מינימלית של הסכם אי-לוחמה מול ישראל עם ערבויות. לנושאים גיאו-אסטרטגיים אלה יתווספו גורמים נוספים כגון: מים, סחר, הסדרי מעבר, ועוד ועוד.
מול מצרים וירדן השיגה ישראל שלום (קר) משום שהסוגיות היסודיות היו דו-צדדיות והצדדים היו מעוניינים בהסדר, כל צד וסיבותיו. מצרים הייתה מספיק חזקה לממש הסכם כזה גם כנגד אופוזיציה חזקה בליגה הערבית. ירדן הייתה מספיק חלשה כדי לעשות הסכם כזה, מחשש לחלופות שתתפתחנה בלעדיו. לאחר שירדן ויתרה על השליטה ביהודה ושומרון שאותה הפסידה דה-פקטו במלחמת ששת הימים, נוצר מבחינתה בסיס נוח להסדר (בסיס שהוא הרבה פחות נוח מבחינתה של ישראל). אני סבור שהרצון של רבין להראות הישג מדיני תחת שלטון השמאל בישראל ובלחץ הסביבה הפוליטית ממנה בא, היה נימוק חזק יותר למהלכיו מול ירדן מאשר השיקול הגיאו-אסטרטגי והריאל-פוליטי של ישראל. המציאות מול סוריה ולבנון שונה: לסוריה אינטרס מרכזי בלבנון, גם אם נאלצה זמנית לסגת מביצועו. לישראל "חשבון" מול סוריה ולבנון, שמשמעויותיו האסטרטגיות שזורות אלה באלה. פתרון משולב הוא אולי הסיכוי המציאותי ביותר להתקדם לעבר פתרון של מכלול הבעיות בגבול הצפון במהלך כולל אחד, תוך ויתור של כל אחד מהצדדים - ישראל וסוריה - על מלוא שאיפותיהם. לבנון חלשה מדי מכדי לנהוג יוזמה מדינית עצמאית מול ישראל. חולשתה, הופכת אותה לסכנה גוברת לישראל במיוחד לנוכח המשך פעילותו של אירגון החיזבאללה בדרום המדינה והתחזקותה הצפויה של אירן התומכת בו באזור. אילו שינתה לבנון את גישתה, ניתן היה לחזור ולשקול את הדברים אחרת, אלא שהסבירות שכך יקרה נמוכה מאוד לדעתי. אסתפק הפעם ברעיונות אלה מבלי לפתח אותם פיתוח נוסף, ומבלי להרחיב את היריעה של מאמר זה עוד יותר.
בכל מקרה, אל לה לישראל להישאר שבויה בשגרת קוביות החשיבה ההיסטוריות ואל לה להישען במהלכיה ליצירת מציאות חדשה החיונית לבטחונה הלאומי מול שכניה אך ורק על כוח צבאי או אך ורק על ויתור על הישגים שקנתה בדם בניה, משום שכל הסדר באזור נזיל זה עשוי להיות זמני. על ישראל, בראש ובראשונה, לקבוע כללי משחק לעצמה, כי איש לא יקדם את האינטרסים שלה ולא יקח אותם בחשבון אם לא תציב אותם "על השולחן" באופן ברור ונחרץ. חשיבה כזו דרושה גם לנוכח הזירה הבינלאומית וקידום המטרות הישראליות בה. חשיבה יוצרת וראייה כוללת דרושים הן לקביעת מטרות מלחמה היה ונקלע לכך, והן לגבי אופן ניהולה לשם השגתן. בראש ובראשונה חייבת מדינה לקבוע מהו אינטרס חיוני ומהו "קלף מיקוח". מי שקבע במלחמת ששת הימים שכל השטחים שנכבשו בה או שוחררו בה הם "קלפי מיקוח" מדיניים - לא חשב עד הסוף. מי שחשב במלחמת לבנון השנייה ש"הפחדת" ממשלת לבנון על-ידי הפצצת בירות או חלקים ממנה, די בה כדי ליצור הרתעה אפקטיבית בגבול הצפון - לא חשב עד הסוף. מטרה חיונית לישראל במלחמת לבנון השנייה הייתה צריכה להיות חיזוק ההרתעה מפני תקיפה של אוכלוסיה אזרחית, בין אם באמצעות ירי תלול מסלול ובין אם על-ידי טרור ישיר. במיוחד כך כאשר היה ידוע מראש שלסוג זה של תגובה נערך החיזבאללה. משלא הוגדרה מטרה כזו, לא רק שלא הושגה במלחמה, אלא שהלקח הסורי והחמאסי ממלחמה זו היו הפוכים לאינטרס בסיסי של ישראל - כשלון נוסף של מלחמת לבנון השנייה. ישראל אינה מעצמה עולמית, ואינה יכולה להחליט תמיד, כרצונה, על יציאה למלחמה ועל משכה; כיום אפילו מעצמות מתקשות בכך. לכן, כל מהלך צבאי ובוודאי אם הוא מהלך רחב-היקף, חייב להישקל לטווח הארוך מול מטרות שאינן צבאיות גרידא ומול שיקולים כחיזוק או החלשת ההרתעה על כל היבטיה, ולמצות עצמו באלה.
ככל שתתרחק ישראל מהמצב בו הייתה נתונה ערב מלחמת ששת-הימים, הן מבחינת אופי ותוקף ההסדרים דאז, הן מבחינת המציאות הטריטוריאלית וקווי-ההגנה שלאורם תבסס כושר הרתעה, או הגנה במקרה של כשלון ההרתעה, כך תקטין ותרחיק את סיכויי המלחמה, ובו בזמן תגדיל את התמריצים להסדרים מדיניים. ככל שתגדיל את המחיר עבור פתיחה במלחמה ותגבש עמדה בסיסית הגורסת שמדובר במחיר קבוע, תתרחק מהעיקרון המסוכן של "שטחים תמורת שלום". שכן הפירוש האמיתי של עיקרון זה במזרח-התיכון הוא נסיגה תמורת ניירות או "רצון טוב נזיל" של גורמים מקומיים או בינלאומיים. מחיר נמוך והפיכותן של תוצאות בעלות ערך ומשמעות לצד השני, מכרסמים בכושר ההרתעה, ולרוב גם ביכולת ההגנה ובתמריצים להמנע משימוש בכוח. המציאות הבינלאומית אינה חד-ממדית; מלחמה אינה חד-ממדית ומי שמבין את הדברים הקודמים כאילו טריטוריה היא החזות היחידה של מצב הביטחון הלאומי - לא הבין מאומה. ב"משוואת" הביטחון הלאומי קיימים תמיד נכסים מוחשיים ונכסים לא מוחשיים, ומול תמהיל האיומים, יש להעמיד תמהיל ראוי של נכסים, שטריטוריה היא מן החשובים שבהם. פוליטיקה אזורית מגוונת ובלתי שיגרתית היא חלק מהנכסים הלא מוחשיים של הביטחון הלאומי, ואינה צריכה להיות שמורה אך ורק לאחרים.

תאריך:  09/02/2010   |   עודכן:  09/02/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מלחמה וניצחון - מבט אחר
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
רפי איש חכם רואה ומבין נכוחה. ל"ת
ישראל 1020  |  10/02/10 06:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
"חֶלְאַת עָרָב מְזַהֶמֶת מַלְכוּת - אֵין שָׁלוֹם לָעִבְרִים עִם זְאֵבֵי עָרָב בְּצִיּוֹן" - כבר היו אמירות מזוויעות בעבר, אז אל תלינו על ליברמן
אלעזר לוין
מי ימנע ממצלאווי לבנות מגדלי משרדים צפופים בגבעתיים ולגרוף רווחים?    אם לא תהיה ועדה מחוזית - אף אחד לא ימנע ממנה
איתמר לוין
שאלת הטוקבקים אינה פשוטה ואין לה פתרון חד-משמעי. עם זאת, בתי המשפט הולכים ונותנים מענה משפטי, ואילו לאישי ציבור כדאי דווקא להאזין לנאמר בהם
ראובן לייב
בהיעדר מסמך כתוב ומחייב מתבצעות בארץ יותר ויותר עסקות מפוקפקות    עליך, הצרכן, מוטלת האחריות לא להיות פראייר
רועי אורן
על שביתת עובדי ההנדסה ברשות השידור, סגירת שדה דב, שדרוג חברי הכנסת, ומקצועות הזכות שהתלמידים לומדים בבית-הספר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il