X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הנדל דוחה את עמדת המדינה, לפיה גם בעבירת רצח שאיננה בנסיבות מחמירות יש לגזור תמיד מאסר עולם למעט במקרים חריגים קובע: מאסר עולם יוטל במקרים "שהם בעלי חומרה ברורה וממשית"
▪  ▪  ▪
הנדל. לא אידאה אפלטונית מופשטת [צילום: לע"מ]

מאסר עולם בעבירת רצח שאינה בנסיבות מחמירות איננו נקודת מוצא ממנה ניתן לסטות רק במקרים חריגים, אלא העונש המירבי אותו יכול בית המשפט להטיל. כך קובע לראשונה (יום ד', 2.3.22) המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, ניל הנדל. לצד זאת מדגיש הנדל, כי יש להטיל עונש זה במקרים המתאימים ואין להותירו על הנייר בלבד.
הרפורמה בעבירות ההמתה, אשר נכנסה לתוקף בשנת 2019, מבחינה לראשונה בין רצח לבין רצח בנסיבות מחמירות. במקרה הראשון העונש המירבי הוא מאסר עולם, ואילו במקרה השני - מאסר העולם הוא עונש חובה שבית המשפט אינו רשאי לסטות ממנו. החוק מונה 11 נסיבות מחמירות, ובהן: תכנון ממשי, תוך כדי עבירה אחרת, חיסולו של עד, נסיבות גזעניות, רצח תוך כדי התעללות פיזית או נפשית מיוחדת, רצח בן/בת זוג אחרי התעללות ממושכת, רצח של קטין, רצח במסגרת ארגון פשיעה או רצח במעשה טרור. בכל יתר המקרים, מדובר ברצח סתם, כך שבית המשפט רשאי להטיל מאסר עולם לתקופה שאינה קצובה או ל-30 שנה לכל היותר. לפני הרפורמה לא הבחין החוק בין סוגי רצח וקבע לכולם מאסר עולם כעונש חובה.
המדינה טענה, כי "במקרים בהם נקבע כי התקיימה כוונה להמית חייב העונש של מאסר עולם להמשיך לשמש כנקודת המוצא לגזירת הדין", כאשר "רק במקרים חריגים ראוי יהיה לסטות מעונש זה". לדעתה, במקרים כאלו גם אין צורך בקביעת מתחם ענישה - כפי שקבע תיקון 113 לחוק העונשין. אולם הנדל דוחה עמדה זו וקובע שלבית המשפט יש שיקול דעת רחב כאשר מדובר בעבירת הרצח הבסיסית.
שורה של קשיים בעמדת המדינה
הנדל מסביר, כי עמדת המדינה מעוררת שורה של קשיים. ראשית, אין לה עיגון בחוק, אשר לשונו מלמדת בבירור שמדובר בעונש מירבי ולא בנקודת מוצא. שנית, הצעת החוק ציינה במפורש שמטרתה היא לאפשר לבית המשפט להפעיל גמישות בקביעת העונש. שלישית, הדוח ששימש בסיס לרפורמה בעבירות ההמתה ציין, כי חברי הוועדה שקלו לקבוע את מאסר העולם כנקודת מוצא אך החליטו להימנע מכך. רביעית, עמדת המדינה מתבססת על החקיקה שקדמה לרפורמה ולמעשה מתעלמת ממנה, כאשר בפועל העבירה החדשה לא נועדה להיות המחליפה של עבירת הרצח הקודמת. חמישית, המדינה מטשטשת בעמדתה את ההבדל שעשה המחוקק בין רצח רגיל לבין רצח בנסיבות מחמירות, כאשר לשיטתה גם ברצח רגיל - מאסר העולם יהיה כמעט תמיד עונש חובה.
הנדל מעיר, כי הייתה עמדה ערכית ראויה בחוק בנוסחו הקודם, ולפיו "אין הבדל בין דם לדם; בין רצח לרצח; בין רוצח לרוצח; בין נרצח לנרצח. עמדה ערכית זו - המצויה גם בבסיס טיעוני המדינה כאן - הגיונה, ואף יופיה, בצידה, ואלו ניצבים אל מול כיעור המעשה". אולם המחוקק החליט, בעקבות עבודתה של ועדת מומחים ייעודית (בראשות פרופ' מרדכי קרמניצר), לבצע את הרפורמה, ו"הכרעה זו מחייבת את בית המשפט לעשות מלאכתו וליישם את שיקול הדעת שהוקנה לו בהתאם למסגרת החוק ולנסיבות המקרה הספציפיות".
במצב זה, ממשיך הנדל, על בית המשפט לקבוע מתחם עונש בעבירת הרצח הבסיסית - כמו בכל עבירה אחרת, שכן אין כל יסוד לעמדת המדינה ולפיה יש להחריג אותה מתחולתו של תיקון 113. כאמור, הנדל גם מדגיש שבמקרים הראויים יש להטיל מאסר עולם גם על רצח רגיל, שכן "העונש המירבי הקבוע בחוק אינו עונש שלא ניתן להגיע אליו, משל היה אידאה אפלטונית מופשטת שלא ניתן לגעת בה". גם ועדת קרמניצר הדגישה, כי מאסר עולם הוא העונש הראוי על רצח, כמבטא "את החשיבות המיוחדת של ערך חיי אדם, החומרה המיוחדת הנלווית לקיפוח חיי אדם וההוקעה החברתית הראויה למעשה ולעושה".
אין ליצור רשימה סגורה
לדעת הנדל, "המיוחדוּת הכמותית והאיכותית של עונש מאסר העולם מצדיקה כי הוא ייגזר רק במקרים של עבירת הרצח שהם בעלי חומרה ברורה וממשית, שאינה קיימת בכל מקרה של רצח, גם אם הם אינם מגבשים את עבירת הרצח בנסיבות מחמירות. זו הסיבה כי גם כאשר בית המשפט קובע מתחם שכולל גם מאסר עולם וגם עונש מקל יותר, במקרה המתאים נכון גם נכון לגזור עונש של מאסר עולם, וזאת אף אם מתקיימות גם נסיבות מקלות". אין ליצור רשימה סגורה של נסיבות המצדיקות מאסר עולם, ועל בית המשפט להפעיל את שיקול דעתו בכל מקרה לגופו.
הנדל קובע, כי ראוי היה לגזור מאסר עולם על יצחק שפק, אשר הורשע ברצח אשתו כאשר זו ביקשה להתגרש (אך לא הואשם ברצח בנסיבות מחמירות); בית המשפט המחוזי מרכז גזר עליו 29 שנות מאסר. אולם, הנדל החליט להקל בעונשו של שפק בשל מצבו הבריאותי הקשה, בעקבות אירוע מוחי קשה שעבר שבוע לאחר גזר הדין ואשר שלל ממנו את רוב יכולת הדיבור והותירו משותק באופן חלקי. בשל כך גזר עליו הנדל 27 שנות מאסר; יצוין, כי שפק הוא בן 58. השופטים ג'ורג' קרא ודוד מינץ הסכימו עם הנדל. את שפק ייצגו עוה"ד גיל גבאי וקרן אבלין-הרץ, ואת המדינה (שוויתרה תוך כדי הדיון על ערעורה נגד קולת העונש) - עוה"ד רחל מטר ורחלי זוארץ-לוי.

תאריך:  02/03/2022   |   עודכן:  02/03/2022
+העליון הכפיל את העונש על תקיפת יהודים גזענית
17:13 02/03/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

אלרון: לא היה בסיס להסתפקותה של השופטת בר-אשר ב-11 חודשי מאסר על ערבי שתקף יהודים בירושלים; טעתה כאשר לא פסקה להם פיצוי והשתמשה שלא כראוי בתסקיר שירות המבחן

בר-אשר. קבעה בניגוד להודאה

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון: מאסר עולם ברצח רגיל - מירבי ולא נקודת מוצא
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משמר המשפט
איתמר לוין
חברת מ.אליאנס תשלם 120,000 שקל למירב פורטנוי, לאחר שנדחתה תביעתה להרוס שליש מביתה בכפר שמריהו    ביקורת של השופט יעקב שקד על עו"ד אלי אליאנס, אשר העיד מטעם החברה
עידן יוסף
יו"ר ועדת החוקה חקיקת חוק יסוד החקיקה - יעד מרכזי למבנה חוקתי איתן ויציב    אליקים רובינשטיין: האמירה כאילו בית המשפט מחפש להתעסק בחוקי הכנסת היא פוליטית ולא נכונה    ח"כ רוטמן: העם הוא הריבון וצריך להחליט מהם הערכים הבסיסיים של חייו ולא פרופסורים ושופטים    אוריאל לין: העם לא נתן למחוקקים כוח לשלול את זכויות היסוד שלו    דן מרידור: הליכוד לא דגלה בשלטון החוק אלא בעליונות המשפט    אמנון רובינשטיין: לא צריך לבנות עוד פרק בחוקה העתידית
איתמר לוין
ערעורו של יהלומן נדחה בלא תשובת הצד השני ועלה לו 25,000 שקל - לאחר 65,000 שקל במחוזי    תביעה שהתיישנה עלתה למערער 12,000 שקל - לאחר 25,000 שקל במחוזי
איתמר לוין
מינץ חייב תושב אבן יהודה בתשלום הוצאות בסך 25,000 שקל, כאשר קיבל את ערעור המועצה וקבע שהיא רשאית לתבוע ממנו חובות ארנונה במאות אלפי שקלים
איתמר לוין
גיא זהבי, נגה וויזל ועדי כרמלי טענו בעליון שילדה בת 14, שנפלה קורבן לעשרות עבירות מין מצד בן-זוגה של אימה, "יזמה ובדתה עלילת דם גסה ומכוערת" וביקשו ש"קולו של הרשע לא יגבר על חף מפשע"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il