X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
אוחנה ושבתאי. [צילום: תקשורת שר הבט"פ]
המפכ"ל קובי שבתאי בעדותו בוועדת החקירה
השרים אישרו ערב האסון: הר פתוח
טוען שקיבל את אישורם של דרעי, אוחנה, אלדשטיין ואביטן יממה לפני האסון מעיד: אוחנה רצה להכפיל ל-20,000 את מספר המשתתפים בהדלקות "זיהוי צפיפות - לפי העין המנוסה של המפקדים בשטח"

השרים אריה דרעי, אמיר אוחנה, יולי אדלשטיין ויעקב אביטן אישרו ערב אסון מירון לפתוח את ההר ללא מגבלות למרות הקורונה. כך אומר (יום ב', 11.4.22) מפכ"ל המשטרה, קובי שבתאי, בעדותו בוועדת החקירה הממלכתית. לטענתו, אוחנה אף לחץ להכפיל את מספר המשתתפים בהדלקות הספציפיות ל-20,000 אלף, אך לבסוף קיבל את עמדת המשטרה והמספר נותר 10,000 לכל שלוש ההדלקות יחדיו.
חבר הוועדה, שלמה ינאי, הדגיש בפתח דבריו לשבתאי: "מאוד מאוד בעייתי אם לא עשיתם עד עכשיו תחקיר מלא, כי איך אתם יכולים להתכונן לאירוע אם אתם לא יודעים מה היה שם? לפני מספר חודשים הוועדה קבעה בצורה הברורה ביותר שאפשר לבצע תחקיר מבצעי". שבתאי: "היועץ המשפטי לממשלה הוא שהנחה אותנו. האירוע עצמו, המעגל הפנימי - לא בסמכותנו לחקור אותו. מהרגע שאני מקבל אור ירוק, צוות תחקיר מתחיל לעבוד באותו רגע". ינאי: "אי-אפשר להכיל את מירון בלי לדעת מה קרה בגשר דב". שבתאי: "ניצור קשר מיידי עם היועצת המשפטית לממשלה".
ינאי תהה האם שבתאי האמין שניתן יהיה למנוע מ"עמך ישראל" להצטרף להדלקות של החסידויות, שכאמור מספר המשתתפים בהן הוגבל: "איך עולה מתווה שהוא בלתי ניתן ליישום?". שבתאי: "המתווה ניתן ליישום במגבלות שציינו אותן. קבענו מסגרת, אמרנו: יהיה קצת יותר. אמרנו: ככל הניתן. החסידויות ממושמעות, לא נתקלנו בבעיות איתן. חשבתי שתהיה כמות נוספת מההר הפתוח שיצטרפו להדלקות".
ינאי: "האם ייתכן שכל העניין של ה-10,000 היה אילוסטרציה לא-ריאלית כדי לרצות את משרד הבריאות בגלל מגבלות קורונה?". שבתאי: "המתכונת של הגבלת הקהל בהדלקות לא הייתה חדשה ב-2021. אני לא באתי לרצות אף אחד, אני עושה את העבודה שלי". ינאי: "כאשר שומעים את הדיון אצל אוחנה, זה נשמע כאילו תופרים מספר שיהיה נוח להגיע עליו". שבתאי: "הוא משקף את מה שנאמר לכל אורך הדרך. אוחנה ניסה לכוון ל-20,000; חשבתי שזו תהיה טעות. היה לנו ברור שיגיעו עוד כמה אלפים; אם היינו קובעים 20,000, היו מגיעים הרבה יותר".

"לא היה יעד של נוכחים"

ינאי: "כל הדיון אצל השר [אוחנה] הוא בנושא הקורונה. אתם לא מעלים את הצפיפות כסיכון?". שבתאי: "נאמר לשר שזה אירוע צפוף מאוד, הקרינו סרטון שהראה את כמות האנשים שם. אמרתי לכל אורך הדרך שיש להתייחס לריכוז המשתתפים בתא שטח קטן וסכנה לחיי אדם. ויסות קהל הוא כלי טקטי שמאפשר לנו לתזמן ולשלוט על הקהל באירועים המוניים. בזה אנחנו משתמשים במירון, בהר-הבית ובעוד אירועים. נושא הצפיפות עמד במרכז אישור התוכניות אצלי".
ינאי: "איך אתה מזהה צפיפות?". שבתאי: "לפי טביעת העין של המפקדים המנוסים שהיו בשטח. צריך לזהות אותה בהתחלה, לא כאשר הצפיפות בשיא". ינאי: "זה בדיוק מה שחסר לי. אין לזה שום התייחסות בפקודה, למעט איזורי ההדלקה". שבתאי: "הפקודה שמגיעה אלי לא יורדת לרזולוציה של כל תא שטח". ינאי ציין, כי מפקד האירוע לא ידע על הגבלת מספר המשתתפים בהגבלות, אך שבתאי טען שהמספר צוין בפקודות בשטח.
ינאי: "באף פקודה לא היה יעד של נוכחים בהר, שלפיו תדעו לווסת". שבתאי: "זה הניסיון של המפקדים. לכן שמנו שם את המפקדים הכי טובים וכי מנוסים שיש לנו. עובדה שבהדלקה של בויאן זה עבד". ינאי: "מפקד המחוז [שמעון לביא] הפסיק את ההדלקה של בויאן, וזה אומר שהיה שם מאוד צפוף". שבתאי: "ככה עובד הוויסות". ינאי: "חשבתי שהוויסות נועד למנוע לחץ". שבתאי: "לביא זיהה את הנקודה והפעיל את המנגנון שכל התוכנית מבוצעת עליו".
ינאי ציין, שרק השוטרים שהיו במירון במשמרת היום השתתפו בתרגיל למקרה של אר"ן (אירוע רב-נפגעים), בעוד שוטרי משמרת הלילה – בה אירע האסון – לא השתתפו. הוא שאל כיצד אירע שהשוטרים בשטח חסמו את יציאות המילוט; שבתאי השיב שאינו יודע ויש לתחקר נקודה זו. ינאי: "השוטרים שהיו שם לא ידעו מהי משימתם ובית הספר לא לימד אותם. זו בעיה מערכתית". שבתאי: "יש כנראה דברים שהיו צריכים להיות יותר או פחות. אני יודע מה צריך להיות, אני יודע לתת את הכלים כדי לעשות את זה. מה קרה בפועל – אני לא יודע; בהחלט צריך לתחקר".

"הייתי עושה אותם דברים"

ינאי הוסיף, כי ההילולה התקיימה בניגוד לתקנות הקורונה של אותה תקופה. שבתאי השיב: "ברגע שמשרד הבריאות שהוא האוטוריטה מאשר לי את המתווה – אנחנו ממשיכים הלאה. כאשר אני מסכם [ב-28 באפריל] עם השרים ו[מנכ"ל משרד הבריאות] נחמן אש – זה מה שנאמר. השרים שהיו בשיחה הסכימו על המתווה שהוצע. אני אמרתי שאם יהיו מגבלות בכניסה להר, תהיה פה ועדת חקירה. ינאי: "אם נשאל את השרים, הם יגידו שנתנו אישור להר פתוח?". שבתאי: "אני עומד מאחורי כל מילה שאני אומר".
ינאי: "אש אמר שלא שינו את התקנות וגם היועצים המשפטיים לא הגיעו לאישור מתווה ולא עשו עם זה שום דבר". שבתאי: "אלה הדברים שנאמרו בסיום הדיון". ינאי: "אתה הבנת שקיבלת אישור, אבל למחרת בבוקר מגיע המכתב של אש והוא שונה ממה שנאמר. זה קריטי, כי זה אומר שאין אישור חוקי". שבתאי: "[ראש אג"ם] אמנון אלקלעי הסב את תשומת ליבו של אש לשינויים ואני הבנתי שיהיה מסמך מתוקן. אחרי זה לא ראיתי מסמך נוסף, כי כבר נכנסנו לביצוע".
ינאי: "מתי הבנת שהדרג המדיני רוצה הר פתוח?". שבתאי: "בשלבים הראשונים. אתה מבין שהציבור מבחינת הציפייה שלו, ירצה להגיע להר". ינאי: "מה עלה בשיח שלך עם אוחנה?". שבתאי: "אני הבנתי שרוח הדברים היא שיש ציפייה להר פתוח". ינאי: "מדוע לא עושים את הדבר הכי פשוט – לחתום על תקנה שמאפשרת למשטרת ישראל לקיים הר פתוח? למה זה נגרר עד 28 בחודש, ערב האירוע? זה דבר בלתי נתפס". שבתאי: "כל הזמן הזה היו שיחות בין משרדי הממשלה, האם לקיים או לא, האם מותר להגביל קהל. אני זרוע מבצעת". ינאי: "אתה ראש הזרוע המבצעת, אתה בסיטואציה מאוד סבוכה, אי-אפשר להיערך בדקה ה-90". שבתאי: "אמרתי לשר שאני נערך לאירוע הכי גדול שיכול להיות; מפה, אם יהיו תקנות, אתה יכול רק לרדת".
ינאי שאל לבסוף: "האם אתה רואה את עצמך כאחראי, ואם כן – על מה?". שבתאי: "אני אחראי על כל מה שקורה במשטרת ישראל. יש אחריות; השאלה היא אם זו אשמה. עשיתי כל מה שיכולתי כדי שהאירוע הזה יצליח. הקצינו את כל המשאבים. מפקד המחוז ואני ראינו עין בעין את כל התהליך מבחינת התפיסה המבצעית. אתה מגיע לשורה התחתונה וכל יום אני עושה חשבון נפש".
יו"ר הוועדה, השופטת בדימוס דבורה ברלינר: "משטרת ישראל אחראית?". שבתאי: "הכשל ההנדסי גרם לאסון, והצפיפות גרמה לכשל ההנדסי. אני לא מתחמק. אבל הייתי עושה את אותם דברים. גם מפקד המחוז עשה הרבה יותר ממה שעשו קודמיו, כולל טיפול בדברים שאף גורם לא הסכים לקחת את האחריות".

תאריך:  11/04/2022   |   עודכן:  12/04/2022
+"אני לא יודע למה הלכו לגשר דב"
13:59 11/04/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

שבתאי בוועדת החקירה: האסון נגרם בשל כשל הנדסי; תוכנית הוויסות של המשטרה עבדה  ▪  מאשר שהמשטרה לא וידאה שהגשר עומד בדרישות הבטיחות  ▪  "זה שהמשטרה נכנסה במקום שאיש לא נכנס - לא הופך אותי לאחראי"

שבתאי. "לא יודע מה היה שם" [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+המשטרה ידעה על הצפיפות במירון ולא פעלה
11:04 11/04/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

שבתאי בוועדת החקירה: הצפיפות ב-2021 לא הייתה דבר חדש; התמקדנו במגבלות הקורונה  ▪  טוען שהתריע מראש שלמשטרה אין יכולת להגביל את מספר המשתתפים בהדלקות; אומר שבכירים במשטרה הם שהמליצו על עלייה להר ללא מגבלות

שבתאי. [צילום: לע"מ]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אסון מירון
איתמר לוין
שבתאי בוועדת החקירה: האסון נגרם בשל כשל הנדסי; תוכנית הוויסות של המשטרה עבדה    מאשר שהמשטרה לא וידאה שהגשר עומד בדרישות הבטיחות    "זה שהמשטרה נכנסה במקום שאיש לא נכנס - לא הופך אותי לאחראי"
איתמר לוין
שבתאי בוועדת החקירה: הצפיפות ב-2021 לא הייתה דבר חדש; התמקדנו במגבלות הקורונה    טוען שהתריע מראש שלמשטרה אין יכולת להגביל את מספר המשתתפים בהדלקות; אומר שבכירים במשטרה הם שהמליצו על עלייה להר ללא מגבלות
איציק וולף
נצ"מ רועי ולדמן העיד בפני ועדת החקירה הממלכתית לבחינת אסון מירון וטען כי לשכת המפכ"ל לא קיבלה פניות מצד גורמים פוליטיים לאשר הגדלה של כמות המשתתפים בהילולה במירון אך ציין כי הדירקטיבה הייתה מדינית והמשטרה היא גורם מבצע    "אחד הדברים ששמו על השולחן הוא שההר יהיה צפוף. להגיד את זה ביחס לאירוע במירון זה תקן ביצוע"
איציק וולף
ראש אגף משאבי אנוש במשטרה טוען כי נושא הצפיפות במירון לא עלה בדיונים המוקדמים להילולה הקטלנית בל"ג בעומר    על טענת חבר הוועדה שלמה ינאי שהדין שבתוקף חייב את סגירת ההר כמו ב-2020 השיב גולדברג שהנושא לא עלה בדיון וכי הוא שומע על כך לראשונה
איתמר לוין
אלרון דחה את בקשת עמותת הכנסת אורחים למנוע הריסת שישה מבנים בלתי חוקיים שהקימה במתחם קבר הרשב"י    קובע: האינטרס הציבורי הוא להרוס מבנים היוצרים סיכון בטיחותי ממשי כחלק מהלקחים בעקבות אסון מירון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il