X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
השימוש היה רק למרעה עונתי [צילום: ויסאם השלמון, פלאש 90]
בחסות בג"ץ: מאות פלשתינים פלשו במשך שנים לשטח אש
צווי ביניים הובילו מאז שנות ה-1990 להותרת הפולשים בשטח, לצמצום האימונים ולבנייה בלתי חוקית בו העתירות הנוכחיות נדחו לאחר תשע שנים - בשל שיהוי, חוסר נקיון כפיים וקביעה שאין בסיס עובדתי לטענות העותרים למרות זאת - עמית וגרוסקופף קוראים להידבר איתם ולהתחשב בהם
שאלות תם רטוריות
האם צה"ל ובג"ץ היו נוהגים בכזו זהירות ובכזה אורך רוח אם הפולשים היו מתנחלים ולא פלשתינים? האם השופטים היו ממליצים להמשיך ולהתדיין עם עבריינים הפוגעים שנים ארוכות בפעילות צה"ל, אם הם היו מתנחלים ולא פלשתינים? האם העתירות היו נגררות למעלה מ-20 שנה אם היה מדובר במתנחלים? האם הקביעה שמדובר בשיהוי לא הייתה נעשית מיד? כאמור, שאלות תם רטוריות.

התארכות דיונים בבית המשפט העליון וצווים זמניים שהוציא בג"ץ אפשרו למאות פלשתינים לפלוש במשך למעלה מ-20 שנה לשטח אש של צה"ל ביהודה ושומרון, לבנות בו בצורה בלתי חוקית ולמנוע מצה"ל להשתמש בו בצורה מלאה. כך עולה (4.5.22) מפסק דינו של השופט דוד מינץ, אשר דחה עתירה שהוגשה בשנת 2013 בקובעו שכבר אז היא לקתה בשיהוי ובחוסר נקיון כפיים, ושלא היה בסיס עובדתי לטענותיהם של העותרים.
מדובר ב-30,000 דונם מדרום-מזרח לכפר יטא שבהר חברון, אשר הוכרזו כשטח אש ואימונים בשנים 1980 ו-1982. למעלה מ-200 פלשתינים טענו שוב ושוב לאורך השנים, כי הייתה להם התיישבות קבע בשטח ולכן אסור להוציאם ממנו - אך צילומי האוויר שהציגה המדינה הוכיחה שמדובר בטענה חסרת בסיס. לכל היותר הם השתמשו בשטח למרעה וחקלאות ברמה עונתית, בעוד הם עצמם מתגוררים בכפרי הסביבה.
העתירות הראשונות הוגשו ב-1997, לאחר שהמינהל האזרחי הוציא צווים לפינוי פולשים מן השטח, ובג"ץ הקפיא את הפינוי. העתירות נמחקו ב-1999, לאחר שהמדינה הציעה לאפשר לפלשתינים להשתמש בשטח 120 יום בשנה (בהם אין בו שימוש צבאי) בתיאום מראש. בשנת 2000 הוצאו שוב צווי פינוי לפולשים ובג"ץ שב והוציא צו ביניים שמנע אותו, והוא עמד בתוקפו למעלה מעשר שנים כאשר התקיים מו"מ שלא עלה יפה. בשנת 2012 הודיעה המדינה על מתווה שיאפשר לפלשתינים שהיית קבע בחלקו הצפוני-מערבי של שטח האש, ולהיכנס אליו לעיבוד חקלאי בסופי שבוע ובחגי ישראל. המדינה גם הסכימה להעניק להם שתי תקופות בנות חודש כל אחת מדי שנה לצורכי חקלאות ומרעה. בעקבות זאת נמחקו גם אותן עתירות.
העתירות הנוכחיות הוגשו בינואר 2013, מיד לאחר מחיקת העתירות הקודמות, ושוב נטען שאין לפנות את הפלשתינים מהשטח. הצדדים פנו לגישור בפני השופט בדימוס יצחק זמיר, ושוב הסכימה המדינה להקפאת הבנייה והשהות בשטח. ב-2016 הודיעו הצדדים על כשלון הגישור וב-2017 הוציא בג"ץ צו על תנאי והמליץ בפני הצדדים להגיע להסכמה. הדיון האחרון בעתירות התקיים במרס השנה - תשע שנים לאחר הגשתן.
מינץ קובע כאמור, כי דין העתירות להידחות על הסף בשל השיהוי הכבד בהגשתן. העותרים לא עשו דבר בשנים 1997-1980 ורבים מהם לא היו צד גם לעתירות הראשונות, משמע: הם פנו לבית המשפט לראשונה למעלה מ-30 שנה לאחר תפיסת השטח. במצב זה, קשה מאוד לברר את המצב העובדתי ששרר בעת התפיסה (אם כי "המשיבים עמדו בכבוד במשימתם חרף נקודת הפתיחה הנחותה בה ניצבו"). לעותרים לא היה נימוק לשיהוי זה.
עילת נוספת לדחייה על הסף היא חוסר נקיון כפיים מוחלט של העותרים: "לעותרים, אשר לא צירפו מסמך כלשהו על פיו יש
להם זכויות קנייניות באדמות שבשטח האש, הוצאו צווי פינוי מהשטח. העותרים חסו תחת כנפיהם של צווי ביניים שהוצאו במשך השנים אשר אסרו על העתקתם מהשטח". חלק מן הצווים הותנו בהקפאת המצב, אך בשנים האחרונות התגברה הבנייה הבלתי-חוקית בשטח. מינץ יוצא בחריפות נגד טענת בא-כוח העותרים, לפיה "החיים חזקים יותר מכל צו ביניים" ואומר שהיא "יותר ממקוממת".
לדברי מינץ, "צו הביניים נועד למנוע מהמשיבים לפנות את השטח, וברי שאינו יכול לשמש ככסות ואצטלה להרחבת והעמקת בנייה בלתי חוקית ושנויה במחלוקת. ולא למותר לציין כי מן העבר השני, המשיבים מצדם מילאו אחר צו הביניים ככתבו וכלשונו וכן נמנעו מלקיים אימונים באש חיה בשטח האש במשך השנים, וזאת בין היתר נוכח מבנים רבים שהוקמו בתחומי שטח האש חרף צווי הביניים שניתנו".
צילומי האוויר הפריכו את הטענות
לגופם של דברים אומר מינץ, כי ההכרזה על שטח האש אינה מנוגדת לחוק הבינלאומי כפי שנטען בעתירות. העותרים טענו, כי צילומי אוויר מתעדים "רצף התיישבותי בכפרים" במשך 45 שנים. מינץ מגיב: אף כי אין חולק כי פענוח צילומי אוויר הוא עניין של מומחיות, עיון בצילומי האוויר, הן אלה שהגישו המשיבים והן אלה שהגישו העותרים, אף בעין בלתי מיומנת ומקצועית אלא בעיני הדיוט לדבר, מגלה מסקנה חד-משמעית וברורה כי הדין עם המשיבים". אפילו צילומי האוויר שצירפו העותרים סותרים את טענותיהם, הוא מציין, ומעלים שהבנייה בוצעה רק בשנים האחרונות ובצורה בלתי חוקית.
השופטים יצחק עמית ועופר גרוסקופף, אשר הסכימו עם מינץ, קוראים למדינה להמשיך בהידברות עם העותרים על בסיס ההצעות הנדיבות שכבר הוצעו להם. גרוסקופף אף אומר כי חזקה על המדינה, כי לפני שיתחדשו האימונים בשטח - היא תבחן "הן את צורכי הצבא והן את האילוצים הקיימים בשטח... את מכלול החלופות בראי הצרכים הצבאיים, ויביאו בחשבון אף את הצרכים והאינטרסים של האוכלוסייה האזרחית הטוענת לזכויות בשטח".
העותרים חויבו בתשלום הוצאות בסך 40,000 שקל. את העותרים ייצגו עוה"ד דן יקיר, רוני פלי ושלמה לקר, ואת המדינה - עו"ד יצחק ברט.

תאריך:  06/05/2022   |   עודכן:  06/05/2022
+הותר לפרסום: המחבלים הגיעו לאלעד באמצעות אחד הנרצחים
20:05 06/05/22  |  יואב יצחק   |   לרשימה המלאה

אורן בן יפתח, תושב לוד, הוא שהסיע את המחבלים ונרצח  ▪  מצוד נערך אחרי המחבלים

הוסעו על-ידי תושב אלעד [צילום: משטרת ישראל]
+נרצחי הפיגוע באלעד מובאים למנוחות
13:39 06/05/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

הלוויותיהם של יונתן חבקוק ושל בועז גול יצאו מאלעד לבתי העלמין ירקונים והר המנוחות  ▪  הלוויתו של אורן בן יפתח יצאה מביתו שבלוד לבית העלמין החדש בעיר

הלווית הנרצחים יצאה מאלעד ומלוד לבתי העלמין [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]
+יחיא סינוואר רוצה הקדמת בחירות בישראל
13:21 06/05/22  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה

מנהיג חמאס יחיא סינוואר חרג מהמדיניות שקבע מייסד התנועה השיח' אחמד יאסין והוא מתערב בפוליטיקה של ערביי ישראל ומנסה לדחוף אותם לאינתיפאדה מזויינת  ▪  סינוואר דוחף לפרישת סופית של רע"ם מהקואליציה ומעריך שממשלת מעבר בראשות בנט תיכנע לדרישותיו

[צילום: מן הטלוויזיה]
+בחדר הניתוח נלחמים על חיי פצוע הפיגוע
10:54 06/05/22  |  איציק וולף

אחד מפצועי הפיגוע בעיר אלעד, בן 75, נמצא עדיין בסכנת חיים ובעיצומו של ניתוח להצלת חייו. כך עולה מדיווח של בית החולים בילינסון בפתח תקוה. הפצוע השני שהגיע לבית החולים מורדם ומונשם לאחר ניתוח ומצבו קשה.

[צילום: בית החולים בילינסון]
+נחתם צו להריסת בית המחבל שביצע את הפיגוע בתל אביב
10:09 06/05/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

[צילום: דובר צה"ל]
+הנשיא הרצוג: נשיב למחבלים ולשולחיהם כגמולם
08:44 06/05/22  |  איציק וולף

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, שוחח הבוקר עם ראש עיריית אלעד, ישראל פרוש, בעקבות הפיגוע שאירע אמש בעיר.
"התקשרתי בבוקר של יגון קודר לראש עיריית אלעד לנחם ולחזק אותו ואת תושביו. שלושה אבות שנרצחו אמש באכזריות תהומית על-ידי מחבלים בני עוולה שנרדפם ונשיגם ונשיב להם ולשולחיהם כגמולם. חיבוק למשפחות הדואבות ולפצועים", צייץ הנשיא בחשבון הטוויטר שלו.

+עיריית אלעד: הלימודים מתקיימים כסדרם
07:56 06/05/22  |  

עיריית אלעד הודיעה כי הלימודים במוסדות החינוך בעיר יתקיימו היום כסדרם, תוך עיבוי מערך האבטחה בכל רחבי העיר. זאת, לאחר שהתקיימה התייעצות עם גורמי הביטחון בעקבות הפיגוע שבו נרצחו אמש שלושה ישראלים בעיר ולאחר שהמחבלים ברחו.
מן העיריה נמסר כי בעיר נוכחים עתה עשרות שוטרים וצוותי בטחון במטרה להגביר את תחושת הבטחון בקרב התושבים. "אנא, נהגו בזהירות, ודווחו למשטרה במוקד 100 על כל תנועה חשודה", נמסר בהודעה. עוד ציינו בעיריה כי החל מאמש פועל מוקד מידע מאוייש למשפחות העיר, על ידי השירות הפסיכולוגי החינוכי ומחלקת הרווחה.

+שלושת הנרצחים בפיגוע בעיר אלעד:
יונתן חבקוק, בועז גול ואורן בן יפתח
07:50 06/05/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

יונתן חבקוק, תושב אלעד כבן 40, נרצח כשיצא לחפש את בנו, הוא הותיר אחריו אישה וחמישה ילדים  ▪  בועז גול, גם הוא כבן 40 מאלעד, הותיר אחריו חמישה ילדים  ▪  אורן בן יפתח בן ה-37 התגורר בלוד והשאיר אחריו שישה ילדים

יונתן חבקוק. יצא לחפש את בנו [צילום: באדיבות המשפחה]
אורן בן יפתח. אסונות רבים במשפחה באדיבות המשפחה]
+המחבלים שרצחו באלעד: בן 19 ובן 20 מאזור ג'נין
07:33 06/05/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

המשטרה ושירות הביטחון הכללי פרסמו את תמונותיהם של המחבלים אסעד יוסף אלרפאעי וצבחי עמאד אבו שקיר שרצחו אמש שלושה ישראלים באלעד ונמלטו מן המקום

שני המחבלים שרצחו שלושה ישראלים באלעד [צילום: משטרת ישראל]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בחסות בג"ץ: מאות פלשתינים פלשו במשך שנים לשטח אש
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
בג"ץ - שורש האיוולת המדינית... ל"ת
משפטן ותיק  |  6/05/22 13:39
2
חוסר תום לב -וקנס זעיר
אוליבר וונדל   |  7/05/22 10:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
איציק וולף
איציק וולף
יונתן חבקוק, תושב אלעד כבן 40, נרצח כשיצא לחפש את בנו, הוא הותיר אחריו אישה וחמישה ילדים    בועז גול, גם הוא כבן 40 מאלעד, הותיר אחריו חמישה ילדים    אורן בן יפתח בן ה-37 התגורר בלוד והשאיר אחריו שישה ילדים
איציק וולף
המשטרה ושירות הביטחון הכללי פרסמו את תמונותיהם של המחבלים אסעד יוסף אלרפאעי וצבחי עמאד אבו שקיר שרצחו אמש שלושה ישראלים באלעד ונמלטו מן המקום
איציק וולף
שני מחבלים פלשתינים רצחו שלושה ישראלים באחד מהרחובות הראשיים של העיר אלעד    מצבם של שלושה נוספים - קשה ובינוני ואדם נוסף נפצע קל    מצוד מתנהל אחרי המחבלים    עיריית אלעד קראה לכל הנמצאים בעיר להסתגר בבתים
עידן יוסף
בהודעה לקראת עליית יהודים להר ביום העצמאות אומרת המשטרה כי גורמים עוינים ובעלי אינטרס זר מפיצים חדשות כזב ומסיתים לאלימות    "כל מי שיפר את הסדר, יסית לאלימות, יתפרע וינהג באלימות מכל סוג שהיא - יטופל ביד קשה ובאפס סובלנות"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il