X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות
תאונת דרגים בכביש 60 [צילום: זק"א]
הקטל בכבישי יו"ש: סקירה מיוחדת חושפת את המחדלים
הכי הרבה הרוגים - אבל הם לא נספרים, שוויון בחלוקת דוחות - אבל לא בתשלום הקנסות, הכי הרבה כלי רכב לא תקינים - אבל הם לא יורדים מהכביש, הכי הרבה תאונות - אבל הכי מעט שוטרים סקירה של הכנסת חושפת את הנתונים

סקירה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת (ממ"מ), שהוכנה בהזמנת ח"כ אורית סטרוק (הציונות הדתית), חושף לראשונה את המחדלים והכשלים, וגם את הנתונים הקשים של תאונות הדרכים ביהודה ובשומרון.
 

נפגעים פלשתינים לא נספרים

המשטרה במחוז ש"י אינה מתעדת את תאונות הדרכים בהן מעורבים פלשתינים בלבד, ואינה מעבירה את נתוניהן ללמ"ס ולרלב"ד (הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים). כתוצאה מכך נוצר אומדן-חסר של מספר התאונות והנפגעים, והוא משפיע על הגדרה-בחסר
  •         גם של "כבישים אדומים" - שהגדרתם מחייבת השקעת כוח אדם משטרתי באכיפה,
  •         וגם של "מוקדי סיכון" - שהגדרתם מחייבת השקעת משאבים בתיקון מפגעי הבטיחות (בסקירה מוזכר ריבוי בעיות תשתית בטיחותיות בכבישי יו"ש: שוליים, אבני דרך, תאורה, הפרדה קשיחה, פרצות פרטיות, ועוד).
כך נוצר כדור שלג הולך וגדל של ריבוי תאונות בשל העדר אכיפה והעדר השקעה בכבישים, כשגם התאונות ההולכות ומתרבות הללו לא ישפיעו על ההשקעה באכיפה ובתשתיות, כיוון שגם הן ייספרו באופן חלקי בלבד.
בסקירה צויין כי בסיכום הדיון שיזמה ח"כ סטרוק בוועדת הכלכלה בחודש אפריל נדרשה המשטרה לתקן את אופן העברת הנתונים ללמ"ס, ולהעביר את נתוני כלל תאונות הדרכים, ואף הבטיחה בכתב שתעשה כן עד תחילת יוני - התחייבות שלא מומשה.

אין משטרת תנועה

למעשה, אין במחוז ש"י כוח אדם יעודי לאכיפת חוקי התנועה: משטרת התנועה הארצית, האחראית על האכיפה בכבישים הבין-עירוניים בכל המחוזות, אינה פועלת במחוז ש"י, ומשימת האכיפה בכבישים אלה - בהם מתרחשות רוב התאונות - מוטלת על יחידת התנועה של המחוז (את"ן) שבמחוזות אחרים אחראית רק על התנועה בתוך הישובים. אלא שגם יחידה זו, שכוח האדם שלה קטן בהרבה מהנדרש (לפי תשובת המשטרה עצמה בסקירה) אינה עוסקת באכיפת חוקי התנועה בלבד, אלא גם בשלל משימות נוספות, כולל 100 ליוויים בשנה(!) של יו"ר הרש"פ, משימות סדר ציבורי, חקירות ועוד. מחוז ש"י הודיע למחברי הסקירה שאין שום אפשרות למסור נתונים על פריסת כוחות האכיפה כי היא "משתנה מיום ליום"...

אין דוחות אפקטיביים

הסקירה חושפת, כי במחוז ש"י נמסרים לנהגים דוחות ידניים בלבד. המשטרה מוותרת מראש על משלוח דוחות תעבורה בדואר, בטענה שהכתובות של הנהגים הפלשתינים אינן ידועות לה, וכדי "להימנע מאכיפה לא שוויונית" היא נותנת גם לנהגים ישראלים דוחות ידניים בלבד. הוויתור-מראש על דוחות הנשלחים בדואר הוביל לוויתור על אכיפה באמצעות מצלמות.
אלא שהשוויון לא חל על תשלומי הקנסות. רק רבע מהקנסות שניתנו לנהגים פלשתינים - שולמו, והפעולות הנדרשות על-פי חוק לאכוף את התשלום - לא מבוצעות:
  •         עד סוף שנת 2021 הצטברו קרוב ל-410,000 קנסות תעבורה שהוטלו על נהגים פלשתינים ולא שולמו.
  •         סך הקנסות שלא שולמו עומד על כ-275 מיליון שקל,
  •         והיקף הקנסות שמשולם הולך ויורד בכל שנה: בשנת 2019 שולמו מכ-22,700 קנסות ואילו ב 2021 שולמו רק 14,300 - ירידה של 37%.
המינהל האזרחי אינו עושה את המוטל עליו על-מנת לוודא שהקנסות ישולמו:
  •         אתר המינהל האזרחי דרכו אמורים הנהגים הפלשתינים לשלם את הקנסות אינו פעיל.
  •         והחלטת ממשלה משנת 2017, המחייבת את המנהל האזרחי למנוע כניסה לישראל מחייבי קנסות - אינה מיושמת.
כך שלמעשה, דוח תנועה שנמסר לנהג פלשתיני אינו מייצר שום הרתעה.

אין אכיפה על כלי רכב לא תקינים

אין למינהל האזרחי שום סמכות פיקוח על מכוני הרישוי הפלשתינים. אומנם קמ"ט תחבורה של המינהל האזרחי מעביר למכוני הרישוי הפלשתינים עידכונים בנוגע לכללי הרישוי, אך אין לו שום סמכות לחייב אותם לאמץ כללים אלה, או לדרוש נתונים על ישומם.
הנתונים העולים מדוחות ניידות הבטיחות של משרד התחבורה מצביעים על פער עצום בתקינות כלי הרכב הפלשתינים ביו"ש לעומת הממוצע הארצי:
  •         רק 14.7% מכלי הרכב הפלשתינים שנבדקו נמצאו תקינים, לעומת 51.2% בממוצע הארצי,
  •         2.9% מהם הוגדרו כמסוכנים ברמה הדורשת הורדה מיידית מהכביש, לעומת 0.3% בממוצע הארצי,
  •         ו-47.5% מהם הוגדרו כמחייבים תיקון בתוך יום, לעומת 13.2% בארצי.
אבל אין כל פיקוח ואף לא מעקב אחר ביצוע ההוראות של ניידות הבטיחות, והסיכוי שכלי הרכב הבלתי תקינים ממשיכים ליסוע על הכביש גבוה מאוד.

תאונות הדרכים הקטלניות

בסקירת הממ"מ של הכנסת נחשפים נתוני תאונות הדרכים שכן תועדו ע"י המשטרה, ומתברר שהם קשים בהרבה מהממוצע הארצי: בתאונות בהן מעורבים ישראלים בלבד נרשמו 5% תאונות קטלניות, בתאונות של פלשתינים 14%, ובתאונות בהן מעורבות שתי האוכלוסיות 9%, כל זה בזמן שהממוצע הארצי של תאונות קטלניות עומד על 3% בלבד.
 
מחר (יום ב', 27.6.22) צפוי להתקיים דיון-מעקב בנושא הקטל בכבישי יהודה ושומרון בוועדת הכלכלה, בהשתתפות שני השרים הנוגעים בדבר: שרת התחבורה מרב מיכאלי, והשר לביטחון פנים עמר בר-לב. בין היתר תידרש המשטרה להסביר מדוע הבטחתה להעביר ללמ"ס את נתוני כלל הנפגעים בתאונות דרכים - לא מומשה עד היום.
 
"הדוח חושף מציאות של הפקרות, שאסור להשלים איתה", אומרת סטרוק. "כשמדובר בחיי אדם, לא ייתכן שעקרונות-יסוד של בטיחות בדרכים - שמקובלים בכל הארץ - ימחקו, החלטות ממשלה ונהלים מחייבים - לא ימומשו, תקציבים לא יושקעו, והתחייבויות של המשטרה - לא יבוצעו. לאחר שסוף-סוף חשפנו את הנתונים המזעזעים, לא ארפה מהנושא עד לתיקונם".

תאריך:  26/06/2022   |   עודכן:  26/06/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אביגדור מעוז  אביר קארה / Abir  kara  אבתיסאם   מראענה / Ibtisam Mara'ana  אוסאמה סעדי / Osama Saadi  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אופיר כץ / Ofir  Katz  אורי מקלב / Uri Maklev  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir  איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg  אלון טל / Alon  Tal  אלון שוסטר / Schuster Alon  אלי כהן / Eli Cohen  אלינה ברדץ' יאלוב / Elina Bardach Yalov  אמילי חיה מואטי / Emilie Haya Moatti  אמיר אוחנה / Amir Ohana  אפרת רייטן מרום / Rayten Marom Efrat  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גבי לסקי / Gaby  Lasky  גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan  גלעד קריב / Gilad Kariv  דוד אמסלם / David Amsalem  דוד  ביטן / David Bitan  ווליד טאהא / Waleed Taha  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  זאב בנימין בגין / Ze'ev Binyamin Begin  חיים ביטון / Haim Biton  חיים כץ / Haim Katz  יאיר גולן / Yair Golan  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יואב בן צור / Yoav Ben Tzur  יואב גלנט / Yoav Galant  יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich  יואב קיש / Yoav Kish  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יום טוב חי כלפון / Yomtob Kalfon  יוסף שיין / Shain Yossi  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  יסמין פרידמן / Yasmin Fridman  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  לי זיתוני  לימור מגן תלם / Limor Magen Telem  מאזן גנאים / Mazen  Ghanem  מאי גולן / May  Golan  מאיר יצחק-הלוי / Meir Itzhak Halevy  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מיכל מרים וולדיגר / Michal Miriam  Woldiger  מירב בן ארי / Merav Ben Ari  מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari  מירב כהן / Meirav  Cohen  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  מרק פטריק  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משה (מוסי) רז / Mossi Raz  משרד התחבורה  מתן כהנא / Matan  Kahana  ניצן הורוביץ / Nitzan Horovitz  ניר אורבך / Nir  Orbach  נירה שפק / Nira  Shpak  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סימון דוידסון / Simon Davidson  סלאלחה עלי / Salalha Ali  סמי אבו-שחאדה / Sami  Abu Shehadeh  סעיד  אלחרומי / Said Elharumi  עודד פורר / Oded Forer  עודה איימן / Ayman  Odeh  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עידית סילמן / Idit  Silman  עמיחי שיקלי / Amichai Chikli  פטין מולא / Patin  Mula  צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רון כץ / Ron Katz  רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  שחר גרינשפן  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שמואל אבואב / Shemuel Aboubab  שמחה רוטמן / Simcha  Rothman  שרן השכל / Sharren Haskel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקטל בכבישי יו"ש: סקירה מיוחדת חושפת את המחדלים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הקטל בדרכים
עידן יוסף
השרים ליברמן ומיכאלי סיכמו כי תקציב נוסף של 110 מיליון שקלים יוקצה לפתרונות בביצוע מיידי בכל 100 הק"מ מנחל שיטה ועד צומת ערבה    בעוד כשנה תושלם תחילת הביצוע
עידן יוסף
הואחדו ההקנסות בגין עבירות בשימוש בכלים החשמליים    ההצעה להעלות את הקנס על שימוש בסלולרי ל-1,500 שקלים לא אושרה, לאחר שלוועדה לא נמסרו נתונים שיעידו על אפקטיביות הצעד    יו"ר הישיבה: הצו עושה סדר ואחידות באכיפה מול הכלים החשמליים - ובקרוב יושלם המהלך עם הרחבת סמכויות האכיפה של הפקחים
עידן יוסף
הרלב"ד: בשלוש השנים האחרונות - 40% מהתאונות במעורבות שליח היו של אופנועים וקטנועים    חברת וולט: תומכים בהגברת סמכויות האכיפה ורישוי הכלים יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים    המשטרה: בשנת 2021 חולקו כבר 45 אלף דוחות לאופניים חשמליים ולגלגינועים
איתמר לוין
עלייה במספר ההרוגים בתאונות דרכים הובילה את העירייה להשיק קמפיין המציג את התוצאות הקטלניות של מהירות מופרזת    ניו-יורק טיימס: צריך להשקיע גם בתכנון מחדש של הרחובות
עידן יוסף
מחקירה ראשונית של בוחני תאונות דרכים עולה כי הגורם המסתמן לתאונה הוא תגובה מאוחרת של נהג המשאית לפקק התנועה שנוצר לפניו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il