X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
החוק נועד למנוע "חוזי הפסד" [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
תשעה חודשים לתקנות - אך לא הותקנו 11 שנים
בדצמבר 2011 קבעה הכנסת שעל שר הרווחה להתקין תוך תשעה חודשים תקנות למניעת ניצול לרעה של עובדי קבלן - אך הן לא הותקנו עד היום, וכעת לא ברור מתי יותקנו בשל התפזרות הכנסת בג"ץ: עלינו להעיר במבט צופה פני עתיד

תקנות שאמורות היו להיקבע בספטמבר 2012 להגנה על עובדי קבלן טרם נקבעו, ולא ברור מתי יותקנו לנוכח התפזרות הכנסת. כך עולה (יום א', 10.7.22) מפסק דינו של שופט בית המשפט העליון, נעם סולברג. הסחבת הביאה אותו לחייב את המדינה לשלם הוצאות בסך 25,000 שקל לחברת כוח האדם י.ב שיא משאבים. השרים שלא התקינו את התקנות היו משה כחלון, מאיר כהן, בנימין נתניהו, חיים כץ, אופיר אקוניס ואיציק שמולי.
בדצמבר 2011 פורסם החוק להגברת האכיפה על דיני העבודה, אשר בין היתר הטיל אחריות מינהלית פלילית על מזמין שירותי כוח אדם בתחומי השמירה, האבטחה, הניקיון וההסעדה - לעבירות שמבצע הקבלן ממנו הוא מקבל את כוח האדם. כמקובל בחוקים רבים, הפרטים הדרושים להפעלתו של חוק זה אמורים היו להיקבע בתקנות בידי שר הרווחה, בהתייעצות עם שר האוצר ובאישור ועדת העבודה והרווחה של הכנסת. מדובר היה ברכיבי השכר לשעת עבודה ובערך שעת העבודה לעובד בתחומים שונים.
סולברג מסביר, תוך ציטוט דברי ההסבר לחוק, כי "סעיף זה נחקק, על-מנת להתמודד עם תופעה המכונה 'חוזי הפסד', שבמסגרתה מזמיני שירות מתקשרים עם קבלני כוח אדם, המציעים מחיר התקשרות נמוך ביותר; כזה שאינו 'מכסה' את ערך השעה המינימלי, המגיע לעובד על-פי דין. תופעה זו, כפי שעולה מדברי ההסבר, מביאה לעתים קרובות להפרת זכויותיהם של עובדי הקבלן המועסקים אצל המזמין, ומביאה גם לכך ש'קבלנים שומרי חוק מתקשים לזכות בהתקשרויות בשל תנאי תחרות בלתי הוגנים'". כאמור, הכנסת קבעה שהתקנות יותקנו תוך תשעה חודשים - דהיינו עד ספטמבר 2012.
העדר התקנות גרם למחלוקות בין י.ב שיא - המעניקה שירותי ניקיון לרשויות מקומיות - לבין מזמיני שירות, בשאלה האם ההיטל על עובדים זרים (20% משכרם) הוא חלק מהרכיבים לשעת עבודה. י.ב שיא עתרה לראשונה בשנת 2019, אך נדחתה בשל אי-מיצוי הליכים. בינואר 2020 היא עתרה שוב, והמדינה ביקשה לדחות על הסף את העתירה בנימוק שמדובר ערב בחירות ולכן ועדת העבודה אינה מתכנסת. בספטמבר 2020 הוציא בג"ץ צו על תנאי שהורה לנמק מדוע התקנות אינן מותקנות.
במרס 2021 מסרה המדינה שטיוטת התקנות הופצה להערות הציבור, וכעבור שבעה חודשים - שלא הושגה הסכמה עליהן עם ארגוני העובדים. רק ביוני השנה מסרה המדינה, כי שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי - אליה הועברה הסמכות להתקין את התקנות - העבירה אותן לאישור ועדת העבודה. במצב זה, קבע סולברג, העתירה מיצתה את עצמה - שכן היא לא כוונה לוועדת העבודה; וחברת י.ב שיא תוכל לעתור שום אם ההליך ייתקע בוועדה.
סולברג מציין: "השתלשלות העניינים, כפי שהוצגה בתמצית לעיל, הייתה ארוכה ומייגעת. יש להצר על הזמן הרב שחלף ממועד פרסום החוק, ועד למועד שבו מולאה חובת השר, להעברת תקנות לאישור הוועדה - פרק זמן ניכר ומשמעותי, לפי כל קנה מידה. קל
וחומר, מקום שבו סעיף 53(ב)(1) לחוק קובע במפורש, כי התקנות יותקנו תשעה חודשים מיום פרסומו של החוק, קרי עד יום 19.9.2012 - מועד שחלף לפני כעשׂור. המשיב יתן דעתו על הערה זו; גם אם לא יועיל הדבר לתיקון פגמי העבר, עלינו להעיר ולעורר במבט צופה פני עתיד". יצוין, כי לא ברור מתי יותקנו התקנות לנוכח התפזרות הכנסת והפסקת עבודתה.
השופטים ג'ורג' קרא ויעל וילנר הסכימו עם סולברג. את י.ב שיא ייצגו עוה"ד רנאטו יאראק ומתן ספקטור, ואת המדינה - עו"ד רנאד עיד.

תאריך:  10/07/2022   |   עודכן:  10/07/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תשעה חודשים לתקנות - אך לא הותקנו 11 שנים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
על-פי הדיווח - גדעון סער ישובץ במקום השני, יפעת שאשא ביטון בחמישי וזאב אלקין בשביעי    לגדי איזנקוט יישאר המקום 2 או 3
מירב ארד
למעלה ממחצית הסכום יוקצה לעיבוי הכוחות בעיר רמלה    20 מיליון ש"ח יוקצו להרחבת המערכים הטכנלוגיים ושיקום החוסן הקהילתי    השר בר-לב: "דווקא בשבועות קשים אלו, בהם יש עלייה במספר הרציחות בחברה הערבית, אנחנו לא מרימים ידיים"
איתמר לוין
צבי טסלר, שהיה הממונה על ל"ג בעומר, אומר בוועדת החקירה: הייתה היערכות למנוע התפרצות של הקהל למתחם הקבר - אבל משהו לא עבד
איתמר לוין
החשד: חברות תנובה ורוש שיחדו את מאיר בבצ'יק, שהיה יועצו הבכיר של ליצמן במשרד הבריאות    כל המעורבים הכחישו את החשדות שיוחסו להם
איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il