X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
"הסמכות העליונה נתונה לכנסת" [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]
נתניהו: בג"ץ חסר סמכות בנושא דרעי
טוען שאין לביהמ"ש סמכות להתערב בחוקי יסוד ובשיקול דעתה של הכנסת שהביעה אמון בממשלתו הכנסת: אין עילה לביטולו של חוק דרעי דרעי: היה ברור שאחזור לכנסת הבאה

לבית המשפט העליון אין סמכות להתערב בחקיקת יסוד ואין מקום שיתערב בהחלטת הכנסת להביע אמון בממשלה - טוען (3.1.23) ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בתשובתו לעתירות לבג"ץ בעניינו של השר אריה דרעי. בג"ץ הורה לנמק מדוע לא ייפסל מינויו של דרעי (לשר הפנים והבריאות) בשל עברו הפלילי ומדוע לא יבוטל התיקון לחוק יסוד הממשלה, ולפיו רק מאסר בפועל (ולא גם מאסר על תנאי, כפי שנגזר על דרעי) מחייב קביעה שבמעשיו של שר לא דבק קלון.
עמדתו של נתניהו בנוגע לסמכות בג"ץ היא עמדתו המסורתית של הימין, אשר עד היום לא הוכרעה במפורש בפסיקה. זוהי סוגיית "התיקון החוקתי שאיננו חוקתי": האם ומתי יקבע בג"ץ, כי תיקון לחוק יסוד הוא בלתי חוקתי ויש לבטלו. באמירות אגב אמרו לאורך השנים חלק משופטי בית המשפט העליון, כי יש לו סמכות כזאת במקרים קיצוניים של פגיעה בשורש השיטה הדמוקרטית.
נתניהו - המיוצג בידי עו"ד מיכאל ראבילו, לאחר שהיועצת המשפטית לממשלה, גלי מיארה, הודיעה שלטעמה מינויו של דרעי אינו סביר - אומר: "אין כל מקום להתערבותו התקדימית והחריגה של בית המשפט הנכבד בחקיקת היסוד של הכנסת בכובעה כרשות מכוננת. ראשית, הסמכות העליונה לכינון חקיקת היסוד ניתנה לכנסת בתור הרשות המכוננת. עם כל הכבוד הראוי, בית המשפט הנכבד נעדר סמכות להורות על ביטול דבר חקיקת יסוד; כמו-כן, לשיטת המשיב הסוגיה שבפנינו הינה סוגיה אשר אינה שפיטה.
"שנית, סבור המשיב, כי אין לעשות שימוש בדוקטרינות השונות המוצעות על-ידי העותרים, וכן כי ברור לכל כי התיקונים החוקתיים לחוקי היסוד בוודאי עומדים בקנה אחד עם עקרונות היסוד החוקתיים של מדינת ישראל, ואף מטעם זה אין כל עילה להתערבותו, החריגה, של בית המשפט הנכבד בכינון חקיקת היסוד. שלישית, לא התקיים פגם כלשהו, ולמצער לא פגם היורד לשורש העניין העשוי להצדיק התערבות שיפוטית בחקיקת היסוד, גם אם הייתה כזו - דבר המוכחש.
"רביעית, אין מקום להתערב בהחלטת חברי הכנסת להביע אמון בממשלה ובהרכב השרים שלה או להפעיל ביקורת שיפוטית על שיקול דעתו הרחב של ראש הממשלה בדבר מינויו של ח"כ דרעי כחבר בממשלה ה-37, וגם אם היה מקום להפעיל ביקורת שיפוטית, הרי ששיקול הדעת סביר ואין מקום להתערבות" של בג"ץ.
הכנסת: ההליך היה תקין
הכנסת סבורה גם היא, שאין מקום להתערבות בחוק דרעי (שינוי חוק יסוד הממשלה); היא לא התבקשה להגיב בנושא סבירות מינויו לשר. לדברי הכנסת, "הרחבת יישומה של דוקטרינת 'השימוש לרעה בסמכות המכוננת', כמבוקש בעתירות שלפנינו, ביחס לחקיקת קבע, תחייב את בית המשפט הנכבד לדיון מורכב הרבה יותר משאלת זיהויה של הנורמה, המערב הלכה למעשה שאלות הנוגעות לתוכנה של החקיקה ומניעי המכונן באופן שיוביל להרחבה משמעותית של שיקול הדעת השיפוטי, תוך חריגה מהתשתית העיונית שבבסיס הדוקטרינה.
"כך, במסגרת העתירות דנן, העותרים מבקשים כי בית המשפט הנכבד יתערב בחקיקת יסוד על בסיס טענות בדבר המניעים, הכוונות ותום ליבו של המכונן, וכן על בסיס טענות כנגד תוכנו הערכי של תיקון חוק היסוד - והכל בחסות דוקטרינת 'השימוש לרעה בסמכות המכוננת'". לדברי הכנסת, "גם בחינת הטענות לגופן מעלה כי הכנסת לא עשתה 'שימוש לרעה' בסמכותה המכוננת, בהתאם לאמות המידה שנקבעו בפסיקה".
לדעת הכנסת, חוק דרעי עומד במבחנים שנקבעו בפסיקה לזיהויו של חוק יסוד תקין: הכלליות, היציבות והשתלבותו במארג החוקתי. "לפיכך, אין צורך לבחון את 'הצידוק' לקביעת ההסדר במסגרת חוק יסוד. תיקון חוק היסוד הוא תיקון קבוע ובעל המשכיות, אשר יחול באופן כללי על כל מינוי של שר בעתיד, ולא רק על שרים המתמנים לממשלה ה-37. כמו-כן, חוק היסוד מבקש לתקן את אחד
מתנאי הכשירות המצויים בסעיף 6 לחוק יסוד הממשלה, ומשכך עוסק במטאריה הנוגעת באופן מובהק לחקיקת יסוד, ולמעשה לא ניתן היה לעגנו בדרך אחרת".
עוד טוענת הכנסת, כי לא נפל פגם פרוצדורלי בחקיקה: "הליך החקיקה התקיים בהתאם להוראות תקנון הכנסת ונמשך קרוב לשבועיים, במהלכו הוועדה המיוחדת הקדישה להצעת החוק דיונים ארוכים, בהם ניתנה לחברי הכנסת הזדמנות לגבש דעתם ביחס לתיקון המוצע ו'עיקרון ההשתתפות' מומש. אשר על כן, גם במישור זה, אין עילה להתערבות שיפוטית בתיקון חוק היסוד". עמדת הכנסת הוגשה באמצעות עוה"ד ענת גולדשטיין ושירה גרטנברג.
עמדתה של מיארה תוגש מחר. היא צפויה לטעון שאין עילה לפסילתו של חוק דרעי, אך תבקש לקבל את העתירות בנימוק של חוסר סבירות במינויו לשר.
דרעי נגד העותרים הציבוריים
דרעי אומר בתגובתו, כי הוא היה כשיר להתמנות גם בלא התיקון לחוק היסוד, שכן הכוונה גם בחוק המקורי הייתה רק למאסר בפועל. לדבריו, בעבירות המס בהן הודה והורשע אין קלון, ולפיכך אין זה נכון לומר שהתיקון לחוק נועד לעקוף את המסלול הקבוע בו (פנייה ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית שיקבע האם יש או אין קלון). התיקון לחוק היסוד נושא את המאפיינים הצורניים ואת סימני ההיכר של נורמה חוקתית, מדובר בהבהרה מוצדקת ובחקיקה שאיננה פרסונלית אלא כללית. עוד טוען דרעי, כי מעולם לא אמר שיפרוש לצמיתות מהכנסת או מהחיים הפוליטיים, ופרישתו מהכנסת הקודמת לא הייתה חלק מההסדר עימו; כבר בזמן אמת היה ברור שההסדר אינו מונע את חזרתו לכנסת הבאה.
לגבי סבירות מינויו אומר דרעי, כי על-פי הדין והפסיקה, ובשים לבל למכלול שיקוליו של נתניהו - אין חוסר סבירות במינויו, ודאי שלא חוסר סבירות קיצוני שרק הוא יכול להצדיק התערבות של בית המשפט. ביטול המינוי, שזכה לאמון הכנסת, יהווה התערבות מרחיקת לכת של בית המשפט בעבודתה ויהווה גם סיכול הצבעתם של 400,000 תומכי ש"ס שידעו על עברו הפלילי, מוסיף דרעי. לדבריו, על בג"ץ לשקול את עצם מעמדם של עותרים ציבוריים, שאינם נבחרים ובמקרה הטוב מייצגים את עמדתו של חלק מהציבור בלבד. תגובתו של דרעי הוגשה באמצעות עוה"ד נבות תל-צור ואלרן דולב.

תאריך:  03/01/2023   |   עודכן:  03/01/2023
+שתי תמונות סיפור אחד
07:11 04/01/23  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה

עלילת הדם שרקחו כל הגורמים הממאנים לקבל את הכרעת הבוחר כנגד הממשלה עוד טרם שהושבעה, הניבו תוצאות מהירות, ההסתה הקשה בתקשורת, מעל בימת הכנסת, בגשרים, נפלו על אוזניים קשובות

תמונה ממבט אחר [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]
+רוב החילונים חוששים מהתחזקות הדתיים
07:10 04/01/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

כמחצית מהציבור סבור שהממשלה ה-37 תשפיע באופן שלילי על מעמדה הבינלאומי של ישראל  ▪  ירידה חלה בשיעור הישראלים האופטימיים ביחס לעתיד השלטון הדמוקרטי, בהשוואה לנובמבר 2022

טקס חילופי שרים במשרד הרווחה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+מסתמן: גולדקנופ יתפטר - פינדרוס ייכנס
23:38 03/01/23  |  עידן יוסף

מסתמן כי ח"כ יצחק גולדקנופ יתפטר (ד') מהכנסת במסגרת החוק הנורבגי ויסלול את חזרתו של יצחק פינדרוס שיושבע לכנסת ביום שני הבא. עד סוף שבוע הבא יצטרפו אל גולדקנופ גם מאיר פרוש שהצהיר היום אמונים כשר וסגן שרת התחבורה אורי מקלב שיכניסו את נציג צאנז משה רוט ואת חבר הכנסת לשעבר מדגל התורה, אליהו ברוכי (דגל התורה).

+שר החינוך ימנה מנכ"ל מהשירות בחיל-האוויר
22:02 03/01/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

שר החינוך קיש מינה מנכ"ל למשרד החינוך את תא"ל אסף צלאל  ▪  צלאל, טייס קרב, מקדיש בעשור האחרון את זמנו הפנוי לפעילות חינוכית בהתנדבות בבתי ספר בפריפריה

אסף צלאל [צילום: דובר צה"ל]
+ח"כ אלמוג כהן יחרים הצבעות בכנסת
21:51 03/01/23  |  עידן יוסף

שריר ראשון בקואליציה. ח״כ אלמוג כהן (עוצמה יהודית) מתכוון להיעדר מההצבעות מחר בכנסת במחאה על הפחתה של 3% בהטבת המס מיתר/כרמית ודימונה. כהן היה אמור להיות סגן השר שאחראי על מטרופולין באר שבע, והמינוי לא יצא לפועל בגלל שנתניהו עבר את מכסת סגני השרים האפשרית במשרד ראש הממשלה. גם ח"כ דודי אמסלם יעדר מחר מדיוני הכנסת. בסביבתו אומרים שהוא לא חש בטוב (חדשות 12).

+בן-גביר עלה להר עם אפוד מגן נגד ירי
20:39 03/01/23  |  עידן יוסף

פרטים חדשים על עלייתו של בן-גביר להר-הבית: השר עלה עם אפוד מגן נגד ירי, בשל דרישות אבטחה. כבר בפגישתו עם רה"מ נתניהו, אתמול בבוקר, התגבשה ההבנה שבן-גביר יעלה היום להר-הבית. נתניהו ביקש לוודא כי קיבל את כל האישורים הביטחוניים הנדרשים לכך (כאן חדשות).

+סמוטריץ' שוחח עם הנגיד ירון
19:46 03/01/23  |  עידן יוסף

שיחה טלפונית ראשונה בין שר האוצר סמוטריץ׳ ונגיד בנק ישראל הפרופסור אמיר ירון התקיימה בצהריים. ירון ברך את שר האוצר הנכנס והשניים שוחחו על חשיבות השמירה על המסגרות הפיסקליות ועל גיבוש תקציב מדינה מוטה צמיחה ותשתיות. הם קבעו להיפגש בהקדם לפגישת עבודה.

+השר מרגי משך את התפטרותו מן הכנסת
18:49 03/01/23  |  איציק וולף

השר יעקב מרגי משך (יום ג', 3.1.23) את מכתב התפטרותו מהכנסת במסגרת החוק הנורווגי.

+תגובת נתניהו לבג"ץ דרעי: אין יציבות שלטונית בלי דרעי כשר
17:07 03/01/23  |  איציק וולף

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיש לבית המשפט העליון את תגובתו לעתירה נגד מינוי יו"ר ש"ס, אריה דרעי, לשר הפנים והבריאות וטוען כי אין כל דרך להביא ליציבות שלטונית ללא מינוי דרעי כשר.
"כידוע, החל משנת 2019 אנו מצויים בתקופה של חוסר יציבות שלטונית, במהלכה התקיימו חמש מערכות בחירות בתוך ארבע שנים. בנסיבות חסרות תקדים אלה, השיקול המרכזי שצריך להנחות את ראש הממשלה הוא השבת היציבות השלטונית, ובנסיבות העניין, אין כל דרך להביא ליציבות שלטונית ללא מינויו של מנהיג סיעת ש"ס הרב דרעי כשר", כתב.
לדבריו, בית המשפט העליון קבע זה מכבר כי שקילת שיקולים ציבוריים ופוליטיים בעת מינוי שר הוא שיקול לגיטימי שיש ליתן לו משקל רב בהפעלת שיקול הדעת.
עוד טען כי השר אריה דרעי הוא השר הוותיק בממשלה, שכיהן עוד בזמן ממשלת רבין. "ראש הממשלה רואה בו עוגן של ניסיון, חכמה ואחריות וחשוב בעיניו שהוא ישמש כשר וחבר הקבינט הביטחוני בממשלתו, שם יוכל להשפיע מניסיונו וכישוריו הרבים", נכתב בתגובה.

+מנכ"ל משרד האוצר, רם בלינקוב, התפטר
16:24 03/01/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', הודה לבלינקוב על עבודתו וביקש ממנו להישאר בתפקיד עד לסוף השבוע הבא במטרה להשלים את תהליך הפרטת נמל חיפה

בלינקוב. מינוי של ליברמן [צילום: דוברות משרד האוצר]
+שר החוץ אלי כהן שוחח עם שר החוץ הרוסי
14:59 03/01/23  |  מירב ארד

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב התקשר (יום ג') לשר החוץ אלי כהן לברכו עם כניסתו לתפקיד. השרים שוחחו על שורה של סוגיות בילטראליות ואזוריות. שר החוץ כהן התייחס בהרחבה לקהילה היהודית ברוסיה וליוצאי ברית המועצות לשעבר בישראל ולחשיבותם ליחסים בין המדינות.

+המשנה למנכ"ל משרד האוצר התפטר מתפקידו
14:40 03/01/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

ינון כץ הודיע למנכ"ל האוצר, רם בלינקוב, כי יסיים את תפקידו לאחר שישלים הליך חפיפה מסודר למחליפו

כץ. פעל לקידום פרויקטים בתחום התשתית [צילום: דוברות משרד האוצר]
+הרשויות יקבלו תמיכות בהיקף של כ-32 מלש"ח להיערכות לשינויי האקלים
13:03 03/01/23  |  מירב ארד

המשרד להגנת הסביבה יוצא בסבב תמיכות נוסף לחיזוק היערכות הרשויות המקומיות למשבר האקלים. היקף התמיכות שמועברות לרשויות המקומיות: 10.5 מיליון שקל - להכנת תוכניות להיערכות לשינוי אקלים; 6.3 מיליון שקל להכנת תוכניות עירוניות לייעור עירוני; ו-15 מיליון שקל לתוכניות הרצה (פיילוטים) ברשויות לשתילת עצים ברחובות נבחרים ברשויות.

+הממשלה אישרה את הרכב ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי
12:37 03/01/23  |  מירב ארד

הממשלה אישרה היום (ג') את הרכב ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט המדיני-ביטחוני). להלן הרכב הוועדה:
ראש הממשלה ויושב-ראש הוועדה - בנימין נתניהו
שר הביטחון - יואב גלנט
שר המשפטים - יריב לוין
שר החוץ - אלי כהן
שר הפנים ושר הבריאות - אריה דרעי
השר לביטחון לאומי - איתמר בן-גביר
שר האוצר - בצלאל סמוטריץ'
השר לנושאים אסטרטגיים - רון דרמר
שרת התחבורה - מירי רגב
שר האנרגיה - ישראל כ"ץ
שר החקלאות ופיתוח הכפר - אבי דיכטר

+הממשלה אישרה את הרכב ועדת השרים לענייני שירות הביטחון הכללי
12:35 03/01/23  |  מירב ארד

הממשלה אישרה היום (ג'), את הרכב ועדת השרים לענייני שירות הביטחון הכללי (שב"כ). להלן הרכב הוועדה:
ראש הממשלה ויושב-ראש הוועדה - בנימין נתניהו
שר המשפטים ומ"מ יו"ר הוועדה - יריב לוין
שר הביטחון - יואב גלנט
השר לביטחון לאומי - איתמר בן-גביר
שר החינוך - יואב קיש

+הממשלה אישרה את הרכב הקבינט החדש
12:15 03/01/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

בישיבת הממשלה אושר הרכב הקבינט המדיני-ביטחוני ואושר הרכב ועדת השרים לענייני שירות הביטחון הכללי

[צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+צריך לדעת גם לפרגן לפעמים
10:39 03/01/23  |  יבגני פטישמן   |   לרשימה המלאה

מי שדואג לאיכות הסביבה, עדיף שיוודא הטלת קנסות כבדים על משליכי אשפה בחיק הטבע ולא ינסה להשית את עלות הנזקים על כלל ציבור הצרכנים

החלטה אישית [צילום: נתי שוחט, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אביגדור מעוז  אופיר סופר / Ofir  Sofer  אורי מקלב / Uri Maklev  אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk  איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  בצלאל סמוטריץ' / Bezalel  Smotrich  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan  דוד אמסלם / David Amsalem  חיים כץ / Haim Katz  יואב בן צור / Yoav Ben Tzur  יואב גלנט / Yoav Galant  יעקב טסלר / Ya'akov  Tessler  יעקב מרגי / yaakov Margi  יצחק גולדקנופ / Yitshak  Issaschar Goldknop  יצחק שמעון סרלאוף  יריב לוין / Yariv Levin  ישראל כץ / Israel  Katz  מאי גולן / May  Golan  מאיר פרוש / Meir Porush  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכאל ראבילו /  "  מיכל מרים וולדיגר / Michal Miriam  Woldiger  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  ממשלת ישראל / Israel Government  משה אבוטבול / Moshe Abutbul  משה ארבל / Moshe Arbel  נבות תל-צור /  Tel-Zur Navot"  ניר ברקת / Nir  Barkat  עידית סילמן / Idit  Silman  עמיחי אליהו / Amichay  Eliyahu  עמיחי שיקלי / Amichai Chikli  ענת גולדשטיין / Anat Goldshtein  רון דרמר / Ron Dramer  ש"ס  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נתניהו: בג"ץ חסר סמכות בנושא דרעי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשלה 37
איציק וולף
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', הודה לבלינקוב על עבודתו וביקש ממנו להישאר בתפקיד עד לסוף השבוע הבא במטרה להשלים את תהליך הפרטת נמל חיפה
איציק וולף
ינון כץ הודיע למנכ"ל האוצר, רם בלינקוב, כי יסיים את תפקידו לאחר שישלים הליך חפיפה מסודר למחליפו
איציק וולף
בישיבת הממשלה אושר הרכב הקבינט המדיני-ביטחוני ואושר הרכב ועדת השרים לענייני שירות הביטחון הכללי
יבגני פטישמן
מי שדואג לאיכות הסביבה, עדיף שיוודא הטלת קנסות כבדים על משליכי אשפה בחיק הטבע ולא ינסה להשית את עלות הנזקים על כלל ציבור הצרכנים
יוסי אוחיון
ביסוס השיטה מצריך פירוק המשרדים ומנגנוני השלטון "הישן", יצירת מהומה ומבולקה בכל גופי השלטון בתקווה שהיא תניע ממעמקי התהום הליך של בריאת עולם חדש וטוב יותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il