X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
לכבוד חג החירות העומד בפתח, הגיע הזמן לערער על השעבודים האמיתיים בחיינו, שנתפסים על-ידנו בטעות כגזירת גורל, ולשנותם
▪  ▪  ▪
יש להבין את המקור האמיתי של קשיינו [צילום: AP]

אנחנו מתמודדים עם שעבודים שמקשים עלינו. אנחנו מרגישים את הקשיים הנגזרים מהם בתחומים שחשובים לנו. למרות מאמצינו אנחנו חוזרים שוב-ושוב לאותן בעיות. הן לא מקריות. הן תוצר של אישיותנו, של האופן שבו אנו מנתבים את חיינו. במודע כולנו רוצים שיהיה לנו טוב, אך האופן שבו אנו מנתבים את חיינו מושפע באופן מכריע מעולמנו הלא-מודע. לא שלטנו על הזיכרון הלא-מודע שמוטמע בנו, אך הוא מנהל את חיינו גם כיום.
המערכת הרגשית שלנו היא לא מערכת נפשית קפריזית כמו שנהוג לחשוב. זו היא המערכת הלא-מודעת, רבת-העוצמה, האחראית על תפקודים נפשיים וגופניים כוללים. תגובותינו הרגשיות אינן מקריות. הן מנתבות אותנו לפעול על-פי הזיכרון הרגשי שמוטמע בנו כדרכי הישרדות בלתי-מודעות. רגשותינו משפיעים על החלטותינו ועל התנהגותנו. בתחומים בהם הטמענו זיכרון רגשי כאוב ובעייתי, רגשותינו יכשילו אותנו. דוגמה כאובה לכך היא אשה שמתאהבת בבן זוג שמאמלל אותה (או גבר שמתאהב בבת זוג בעייתית). היא יודעת זאת, אך אינה יכולה לפעול באופן בניגוד לרגשותיה.
אנחנו משועבדים לעולמנו הרגשי! אנחנו חשים את הקשיים והגיע הזמן להבין את מקורם האמיתי.
זיכרון לא-מודע כאוב ובעייתי שהוטמע בנו, הוא העומד מאחורי הקשיים שלנו כיום. במקום להפחית מהערכה העצמית שלנו, שלא בצדק. במקום לחוש תחושות כאובות של ייאוש וחוסר אונים, הגיע הזמן להבין את המקור הבעייתי של קשיינו ולשנות באמת. השינוי האובייקטיבי לא יאחר לבוא.
דוגמאות לניתוב רגשי בעייתי:
אימה של יעל הייתה הדמות הדומיננטית בינקותה. יעל הזדהתה עם אימה והטמיעה את עולמה הרגשי. לאם היה זיכרון רגשי משפחתי בעייתי שהוביל אותה להינשא לאב, שהיה אדם בעייתי שהשפיל אותה והתנהג אליה בבוטות. בבגרותה יעל התאהבה בבן זוג בעייתי, כמו האב. למרות שהיא חשה צער על יחסיה הזוגיים המעורערים היא אינה יכולה לשנות זאת וחשה שזאת גזירה גורל.
הוריו של יניב התקשו להעניק לו ביטחון נפשי בינקותו. יניב פיתח אישיות חרדה. בבגרותו, הוא חש צורך בחיזוקים בלתי-פוסקים. ההתנהגות החברתית שלו אובססיבית. ככל שהוא מתאמץ יותר, כך גוברים קשייו החברתיים. הוא יוצר לעצמו בצורה לא מודעת את סביבת החיים הקשה והלא בטוחה שחש בינקותו.
הוריה של סיגל זלזלו בה בילדותה. היא הטמיעה זיכרון רגשי בעייתי מותאם. בבגרותה היא נתקפת בחרדות קשות בכל פעם שהיא מנסה להתחיל עבודה קשה. רגשות אלו גורמים להיכשל פעם אחר פעם וליצור לעצמה את סביבת החיים הקשה והמזלזלת של ילדותה.
לא נוכל לפעולה בניגוד לרגשותינו. הם חזקים מאיתנו! הם משפיעים על ההוויה המודעת שלנו, על שיקולינו ועל החלטותינו. כאשר מוטמע בנו זיכרון רגשי בעייתי, ניכשל פעם אחר פעם. הדרך הנכונה היא להתמודד עם הזיכרון הרגשי הבעייתי ולשנותו. הניתוב הרגשי ישתנה בהתאם! המציאות האובייקטיבית תשתנה גם היא.
יכולות רגשיות
המערכת הרגשית פועלת על-פי עיקרון העברה. בתחומים בהם הטמענו יכולות רגשיות נתפקד ביעילות. בתחומים אחרים, בהם לא הטמענו יכולות רגשיות רלוונטיות, נתקשה למרות מאמצינו!
דוגמאות:
  • אדם אחד יהיה בעל קסם חברתי. אחר יגלה התנהגות חברתית מגושמת למרות מאמציו.
  • אדם אחד יהיה בעל כישרון לשחק כדורסל. אחר ישחק באופן מגושם גם אם יתאמץ. כפי שאמרנו, המערכת הרגשית אחראית על תפקודים גופניים ומוטוריים נרחבים. אנו יודעים שכדי לקלוע לסל, השחקן צריך לזרוק את הכדור עם רגש...
  • אדם אחד יהיה בעל כושר ניהולי, יצליח להניע תהליכים, ליזום ולהצליח. אחר יתקשה בכך מאוד.
כאשר אנו חשים חסרי-יכולת בתחומים מסוימים, אין זו אשמתנו. לא נוכל לפעול ביעילות בתחומים בהם לא הטמענו יכולת רגשית רלוונטית. אבל, יכולות רגשיות ניתן להטמיע בכל שלב...
ניתן לשנות ולעדכן זיכרון רגשי, רק כאשר מתעוררת התגובה הרגשית המוטמעת בו. דוגמה שתמחיש זאת היא הרגשות המתעוררים בנו לאחר שינוי מהותי שחל בחיינו. זה יכול להיות שינוי חיובי כמו הולדת תינוק או התאהבות או שינוי כאוב כמו אובדן חלילה של אדם קרוב או פרידה מבן זוג. מתעוררים בנו רגשות רבי-עוצמה, שמנתבים אותנו לפעול בהתאם לעולמינו הרגשי הלא-מודע.
תהליך מקביל, רב-חשיבות, שמתרחש בעת התעוררות התגובות הרגשיות, הוא הטמעה רגשית ושינוי של הזיכרון הרגשי, כך שהתפקוד הרגשי שלנו יהיה יעיל ומותאם למציאות החדשה.
לאחר שפוחתות התגובות הרגשיות, חל שינוי בעולמנו הרגשי. רגשותינו וסדרי העדיפויות שלנו משתנים. אנו עוברים שינוי פנימי עמוק שמאפשר לנו לתפקד ביעילות במצב החדש שנוצר.
באופן דומה הטמעה רגשית יכולה להיעשות באמצעות תהליך חקר עצמי מבוקר, במהלכו אנו מעוררים את התגובות הרגשיות הבעייתיות ומעבדים אותן.
הטמעה רגשית יכולה להיעשות גם באמצעות חוויות והתנסויות חיוביות ומתקנות.
הגיע הזמן להבין את המקור האמיתי של קשיינו ולשנות. באמת. זה אפשרי.

לאתר הספר "העוצמה הרגשית"
קרן אלמוג היא חוקרת של המערכת הרגשית ומחברת הספר "העוצמה הרגשית".
תאריך:  27/03/2010   |   עודכן:  27/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להשתחרר מהשעבודים הקיימים בחיינו
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
שיעבודים
משתעבד  |  28/03/10 13:06
2
תגןובה
א.חביב   |  11/04/10 13:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי רוחקס דומבה
פוליטיקה זו פוליטיקה. בעברית או אנגלית, כוח אלקטורלי נשמע אותו הדבר    לא בכל יום יוצא לראש ממשלה ישראלי לתפוס נשיא אמריקני בביצים ואובמה נפל בדיוק לבור שהוא חפר לעצמו    עבור שינוי צריך לשלם, בטח אם כל הצד הרפובליקני בקונגרס מצביע נגד הרפורמה
עדי שטרנברג
חג הפסח הגיע ואיתו חוזרים המראות של תורים הולכים ומתארכים של המוני בית ישראל שאין בידם להשיג ולממן את ארוחת החג
אליקים העצני
הטיפול הגס והמעליב של הבית הלבן, משרד החוץ האמריקני ותקשורת אמריקנית עוינת בראש ממשלת ישראל, ובאמצעותו בעם ישראל כולו, מעלה שאלה חשובה, שאינה מרפה מאיתנו זה שנים רבות: התלות שלנו באמריקה
אברשה טנא
נראה כי נתניהו התחיל לקלוט שאם ייעתר לדרישות אובמה - ימצא עצמו בלי הקואליציה הרחבה שלו, ואם יסרב - יאבד את התמיכה המסיבית של הממשל האמריקני בישראל
קנת לוין
בחלקה החמישי של סדרת המאמרים המבוססת על הגרסה המקוצרת של הספר "סינדרום אוסלו", בתרגומו של צור ארליך, עוסק המחבר בהשפעת השמאל היהודי במזרח אירופה על עמדת יהודי ארה"ב בתקופת השואה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il