X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מי אמר שברק לא מכה פעמיים באותו מקום - עובדה הודעה פזיזה, לא חכמה, בעיתוי גרוע, מגמתית - נקודה הודעה על החלפת רמטכ"ל צריכה לבוא 6 חודשים לפני סיום התפקיד בצרוף הודעה על מינויו של הרמטכ"ל הבא המי-ימונה של ברק החלה
▪  ▪  ▪
[צילום: מן הטלוויזיה]

ההסדר שנקבע בקדנציה של שר הביטחון עמיר פרץ, לפיו רמטכ"ל ימונה לקדנציה של 4 שנים - היה בעיקרון כדי למנוע את מלחמות הגנרלים, שעומדת בפתח עם סיום תפקידו של רמטכ"ל מכהן.
אבל אצל ברק - יש תמיד חישובים אנליטיים שונים, לא בהירים ונהירים לאדם הבינוני וכמו החלטות והצהרות פוליטיות, ששמענו ממנו בעבר, בהיותו ראש ממשלה כושל, ונמהר, כך גם עתה בפרשת אשכנזי.
ברק מטבעו, מתוך ניסיון העבר, מלמד שהוא לא אוהב סביבו ועל ידו - אנשים חזקים, דעתנים, עצמאיים ושאינם מטבעם חנפנים.
הרמטכ"ל אשכנזי - איש צבא מנעוריו, היה הרמטכ"ל הפחות פוליטי בשנים אחרונות. הוא שיקם את הצבא, העלה את המורל והדימוי העצמי בעיקר החזיר את ההרתעה והכבוד העצמי - שנפגעו במלחמת לבנון השנייה.
במבצע "עופרת יצוקה" הוכיח הרמטכ"ל, שצה"ל שיחזר ואימץ חזרה את כל הפרמטרים החיוביים שהיו חסרים לו במלחמת לבנון השניה. לאמור: ניהול נכון, חכם ואמיץ של הקרב, תוך הצבת מטרות ויישומם המהיר תוך שמירה על חיי אדם, ללא יציאות הרפתקניות.
יתירה מכך - במבצע "עופרת יצוקה" עוגנה מחדש המנהיגות האישית הפיקודית בנוסח הישן והטוב של "אחרי". התופעה של מפקדים בכירים עד דרגות אל"מ, המסתערים על מסכי הפלסמה ומשחקים בעכברים, נעלמה ובמקומה חזרה המנהיגות של מפקדים ההולכים בראש הכוחות, תוך מתן דוגמה אישית, הקרבה, דבקות במטרה - וגאוות יחידה.
הרמטכ"ל אשכנזי שיקם את הצבא פיזית ורוחנית אחרי טראומה קשה, וזה יירשם לזכותו ברזומה המרשים שלו בצה"ל. יש להניח בסבירות גבוהה שהמשך תפקידו בחודשים הבאים יהיה טוב ופורה כמו עד עתה.
מי צריך להיות הרמטכ"ל הבא? מתוך המועמדים המסתמנים כרגע, אם לא תהיה הפתעה נוספת של ברק (ע"י הבאת מועמד מהחוץ) נראה שמתוך 5 המועמדים רק אחד מתאים יותר מאחרים. האלופים קפלינסקי, גנץ ואיזנקוט נכשלו קשות במלחמת לבנון השנייה, כל אחד במסגרת תפקידו וחלקו במלחמה.
כישלונם העיקרי היה בהתבטלות בפני הרמטכ"ל דן חלוץ, שהיה כריזמטי, מלא ביטחון עצמי מופרז - טייס ומפקד חיל אוויר מעולה, אך חסר ידע וביטחון בניהול קרבות קרקעיים. לכן כישלונם של קפלינסקי - סגן הרמטכ"ל - שמונה כמפקד-על בפיקוד צפון, שהיה בעברו אלוף פיקוד צפון ואיש חיילות היבשה, ואלוף גנץ - שהיה גם הוא אלוף פיקוד הצפון, איש צנחנים ומפקד זרוע היבשה - כל כך צורם ובולט. האלוף איזנקוט - שהיה ראש אגף מבצעים - לא ראה כנראה שהתוכניות שהוכנו וניתן היה לבצען, יורדות לטמיון יומיומי בשטח.
כישלונם של כל השלושה הנ"ל מתבטא בפחד להביע עמדה נחרצת נוגדת בפני דן חלוץ, לדפוק על השולחן, לאיים בהתפטרות, בפנייה ישירה לראש הממשלה אהוד אולמרט לנסות להשפיע - ולשנות את מהלכי המערכה.
צה"ל והציבור הישראלי מצפה שקצינים בכירים בדרגות אלוף לא יחפשו "כיסוי תחת" ודאגה לקידומם ותפקידם, אלא ישימו את טובת צה"ל והמדינה בראש דאגתם ומעייניהם, ולא יחששו לקום ולומר את דברם בבטחה ובאומץ.
התופעה של כסת"ח, התבטלות ופחד בפני אי קידום, שניצניה נראו במלחמת יום הכיפורים ב-1973, אסור שתחזור לה בימים אלה.
אי לכך, שלושת הגנרלים הנ"ל פסולים בעיני לתפקיד לא בשל עברם והישגיהם בעבר, אלא בשל כישלונם הצורם בהווה. לכן האלוף גלנט - איש שייטת 13 ולוחם נועז בפני עצמו - שהוכיח עצמו כאלוף פיקוד הדרום במבצע "עופרת יצוקה" ואחריו, בנסיבות שנוצרו, הוא מתאים ביותר לתפקיד. אם שר הביטחון ברק גם רוצה ביקרו ושכנע אותו להישאר בצה"ל, ולא יעשה לו תרגיל של הרגע האחרון סיכויו להתמנות גבוהים.
כפי שאמרתי בתחילת הדברים - הנוהל, ההסדר של קביעת 4 שנות רמטכ"לות הוא במקומו, אך צריך לעגן לידו גם את הנוהל שהחלפת רמטכ"ל תצא לתקשורת 6 חודשים לפני תום התפקיד ביחד עם הודעה על מחליפו, כדי למנוע מלחמת גנרלים מיותרת. זה לא בריא לצה"ל, לציבור ולמדינה.
נקווה לעתיד טוב יותר ולצה"ל חזק.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר מדריך בקורס קציני שריון, פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה
תאריך:  09/04/2010   |   עודכן:  09/04/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם (פריצי) פריד
המימונה, הפנסיה ואשת העו"ד - וסיפור היסטורי הלכתי עם מוסר השכל, בשבוע בו המוסר נמצא בחקירה
הילה רפופורט
החרדים מאמינים, כי אפיית חלה בצורת מפתח, לשבת שלאחר הפסח, עוזרת "לפתוח את המזל". מתכון קליל לחלה שנראית מיליון דולר וגם עוזרת לפרנסה
טובה ספרא
עד 2020 צפויים כמה שיאים למשבר הקיים    גלי הטרור בעולם יימשכו    ייתכן כי תיחשף פרשייה נוספת של חוסר נאמנות של ידוען    עצה לאולמרט: אל תצפה לדבר מאחרים    תחזית הכוכבים לשבוע שבין 16.4.10-9.4.10
אלעזר לוין
שימש במשך שנים כיועץ לבעל המגרשים, הלל צ'רני, ואיתר למענו את שני הקונים הגדולים - פולאר ונידר    האם צ'רני נשאר חייב כספים לדכנר?    יעץ גם לפולאר בפרשת "הזרע"    תחנות דרך לא-מוצלחות בביוגרפיה של היזם הוותיק
איתמר לוין
עוד חמש שאלות על פרשת ענת קם והאם באמת זהו השם המתאים לה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il