X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
תשובה לתא"ל (מיל.) שמואל זכאי, על הביקורת הנוקבת עם הדחת הקצינים תא"ל צ'יקו תמיר ותא"ל פארס, ע"י הרמטכ"ל גבי אשכנזי מסקנתו לגבי הערכיות והמוסריות הנדרשת מקציני צה"ל והביקורת על הרמטכ"ל בנסיבות אלה - לוקה בחסר ובטעות מהותית
▪  ▪  ▪
תא"ל (מיל.) שמואל זכאי [צילום: דובר צה"ל]

הראיון שנתן תא"ל זכאי - לעיתון מעריב (7.5.10), ובו מביע את תפישת עולמו הערכי מוסרי לגבי צה"ל, מפקדיו, מנהיגיו בעת השירות הצבאי ואחריהם, ראוי לקריאה, לעיון ולוויכוח ציבורי ערכי.
אין ספק, שיש מקום להזדהות ולאישור חלקים רבים מדבריו בנוגע לסטנדרטים הנדרשים מצה"ל, מפקדיו, מטרותיו ומקומו הנכון בחברה הישראלית. גם הביקורת שלו, על המנהיגים האזרחיים והצבאיים - ראויה לעיון, אך אסור לשגות, אסור להיסחף, אסור לעבור את החומה הערכית או את גדר הביטחון הנורמטיבית שהציב הרמטכ"ל הנוכחי בעקבות קודמיו (ראה מאמרי בנושא זה באתר זה).
תא"ל זכאי, כמו תא"ל צ'יקו תמיר וכמו תא"ל פארס, הם קצינים מעולים, נועזים שתרמו רבות לצה"ל, לבטחון המדינה והישגיהם, לא נמחקים ולא נשכחים עם פרישתם מצה"ל - אלא היפוכו של דבר.
פרשיתם/הדחתם - הוא סממן לעוצמתו וחוזקו של צה"ל ליכולת שלו לוותר על מי שכשל ברגע של חולשה ערכית ולמלא את השורות בקצינים אחרים היודעים מה מצפים מהם.
צודק זכאי, הטוען שקציני צה"ל לרבות הרמטכ"ל - הם בני אדם, שיכולים ולפעמים גם טועים. יש להניח שגבי אשכנזי, כמו קציני צה"ל אחרים, טעה בעברו, אולי גם עיגל פינות, אולי אפילו השתמש בשקר לבן - אולי חיפה, תמך, נתן גיבוי לפיקודיו שכשלו ברגעי משבר - וטוב שכך ואשרינו שיש לנו קצינים כאלה - בני אדם ולא רובוטים.
אבל טועה זכאי - כשהוא דורש מהרמטכ"ל העומד בראש הפירמידה הצבאית, שיהיה וותרן גמיש ויסתום עם האצבע את הסדק בסכר.
לעניין תא"ל הירש - שהודח גם הוא מצה"ל - צודק זכאי, בהתייחסות לביקורת של הירש, על כל העולם פרט מאשר לעצמו - ולא היה ער לרינונים והביקורת של הקצינים, מבין פיקודיו על מנהיגותו, הובלת האוגדה ויישום משימותיה. הדחתו מצה"ל הייתה ראויה ובמקומה.
לעניין רמטכ"ל מלחמת לבנון השניה - דן חלוץ. הביקורת לגבי תפקודו והנהגתו הייתה מוגזמת ובלתי פרופורציונלית (כאן צודק זכאי).אמנם, בתור רמטכ"ל והאחראי לצה"ל, תפקודו ובמיוחד בשעת מלחמה - הוא כשל, אבל הוא לא היה לבד במערכה. אסור להוציא ממעגל הכישלון את סגן הרמטכ"ל קפלינסקי, אלוף גנץ, אלוף אייזנקוט, אלוף אדם, אלוף פיק' צפון ועוזריהם - שלא הקימו קול צעקה וזעקה,לא הביעו התנגדות נחרצת, לא פנו לראש הממשלה, לא איימו בהתפטרות כשראו שחלוץ מהסס, לא מפעיל את היכולת הקרקעית וההישגים הולכים ונמסים תחת הידיים בזמן שחיילי צה"ל ומפקדיו הזוטרים נלחמים בחירוף נפש, תוך הקרבה וגבוהה עילאית.
פרשת גלעד שליט
העיקרון המקודש של צה"ל - שלא משאירים פצוע או חייל חי או מת בשטח או בידי האוייב, נשאר איתן ויציב. העיקרון שלעניין חיילי צה"ל וביטחון ישראל, לא סומכים על אחרים, גם הוא נשאר איתן. אבל, יש לציין שמתחילים להיראות סדקים בחומה זו ואסור שזה יקרה ויתפשט. השארת החייל המדמם והפצוע בקבר יוסף, כדי להיעזר בכוחות הפלשתינים שיצילו אותו מההמון הזועם - הייתה טעות ערכית פיקודית, שהושפעה משיקולים פוליטיים, ואסור שדבר זה יחזור על עצמו. בפרשת שליט - נעשו טעויות רבות לאורך הדרך. זכאי מדבר על שניתן לשחרר 10.000 מחבלים, כדי להחזיר את שליט מבלי שהדבר יסכן את ביטחון ישראל - הוא טועה.
זה נכון ששחרור המחבלים, לא יסכן מיידית את ביטחון ישראל ולא יערער את עצמתו והרתעתו של צה"ל, אך הנקודה איננה רק בשיקול הביטחוני - אלא גם בשיקולים של עיקרון, של כניעה לגוף טרוריסטי, שאינו מחויב לכללי מלחמה, למשפט בינלאומי או לערכים מוסריים כלשהם.
לא המספרים בלבד קובעים - שחרור רוצחים סדרתיים, מנהיגי טרור המבקשים בהשמדת ישראל, שחרור טרוריסטים שרצחו בדם קר ילדים נשים וטף, הוא כניעה לאלימות קיצונית תוך וויתור על ערכי משפט, מוסר וריבונות. לכך יש להוסיף, תוספת של כח אדם למאגר הטרור. והמסקנה שכדאי לחטוף חיילים גם בעתיד. הטעות בפרשת שליט - נבעה מעצם התמשכות המו"מ המיותר והמייגע שנותן בידי חמאס קלף תעמולתי יעיל ומעמיד אותם בתור גוף בעל משקל נגד לצה"ל ולמדינת ישראל.
ממשלת ישראל הייתה צריכה לקבוע רף דיוני מתחילת המגעים (בצירוף מספר מחבלים הגיוני) - לא לסגת ממנו ולא להמשיך בדיון מעבר לכך.
הסיסמה שישראל צריכה לקבוע ולהתנהל לפיה - היא "לא בכל מחיר" - אלא סיסמה חדשה: "נעשה כל מאמץ אפשרי".
יתרה מכך: ישראל הייתה צריכה לתפוס, לשבות, לחלץ מתוך עזה כמה ממנהיגי חמאס בולטים, מההנהגה הצבאית/מדינית ולשתפם בחילוף. צה"ל כשל - במבצע "עופרת יצוקה", כשיצא מעזה, ללא שליט או לפחות מתפיסת צמרת חמאס כתחליף. הדבר היה אפשרי, הדבר היה בהישג יד - הדבר היה צריך להיות מוכרע ע"י הדרג המדיני וצה"ל היה מבצע.
תא"ל פארס לא מקבל את החלטת הרמטכ"ל לשחרורו מצה"ל ופונה לשר הביטחון ולבג"צ. הטעות של פארס - לא לקבל את הכרעת הרמטכ"ל, מצביעה על החיוב בהחלטה - והפנייה לשר הביטחון - מיותרת.
אסור לבג"צ להתערב - מדובר בהחלטה פיקודית ערכית וכל התערבות חיצונית תפגע בצה"ל ובנורמות הצבאיות. אם בג"צ יתערב - אפשר למנות את הנשיאה ביניש גם כרמטכ"ל צה"ל.
יש הבדל מהותי בין פרשת ניצב בר-לב מהמשטרה שהאיום בבג"צ עזר. שהרי שם היה מדובר בהחלטה שמקורה במאבק אישי בין המפכ"ל דודי כהן לבין ניצב בר-לב על-רקע משקעים מן העבר, מלחמות אגו וקידומים. תא"ל פארס כמו תא"ל צ'יקו תמיר - לא הודחו מצה"ל, הם למעשה הדיחו את עצמם - והרמטכ"ל רק הודיע להם על ההחלטה שהם בעצמם לא הבינו אותה.
צה"ל והחברה מצפים, ובצדק, שקציני צה"ל בכירים ובמיוחד מפקדים מעולים ונועזים מסוגו של תא"ל תמיר, המובילים אחריהם מאות חיילים לקרב - לדיווחי אמת, ולהתנהגות אמיצה בשדה הקרב באימונים, תרגילים, ובשדה החיים האזרחיים.
אם הרמטכ"ל היה עובר על המקרה הספציפי בהחלטה מתחמקת, אנמית, כאשר תא"ל פרס מחכה בפינה, עם סיפור דומה, היה יוצר "סדק" בחומת הנורמטיביות ומפיל ומערער את עמודי התווך של הקוד הצה"לי המוסרי נורמטיבי.
ועכשיו גילוי נאות: אני לא מכיר את תא"ל צ'יקו תמיר ולא את תא"ל פארס (פרט למה שפורסם בתקשורת) - אבל אני כן מכיר את צה"ל, ערכיו ומפקדיו, הרבה לפני צ'יקו תמיר. הייתי מדריך בקורס קציני שריון של מיטב קציני השריון ואלופיו כמו האלוף ישראל טל, אלוף ינוש בן-גל, אלוף אמנון רשף, תא"ל יואל גונן (גורודיש הקטן) ועוד רבים אחרים - פיקדתי, הדרכתי, טיפלתי במעשים מסובכים וחמורים יותר מאשר פרשת תאונת הטרקטורון הנדון. ומסקנתי - החלטת הרמטכ"ל ראוייה ובמקומה.
מאז הקמת צה"ל ועד ימינו, צמחו מקרב החיילים והקצינים, "אגדות" מהלכות ו"גיבורים", עטורי מעש וצל"שים וכמובן סיפורים ואגדות כמקובל לגבי דמויות, יוצאות דופן, שרבים רצו להדמות להם. אלה הובילו את צה"ל ויצרו את "המיתוסים" שהוטמעו בערכי צה"ל ובקוד המוסרי הצבאי שהפכו לתורה שבע"פ והתורה שבכתב.
דמויות כמו מאיר הר ציון, גוליבר, קצ"ה, ג'יבלי הקטן, אריק שרון, רפו"ל ז"ל, האלוף טל, רב אלוף אהוד ברק, גורודיש ז"ל - קצינים מעוטרים כמו תא"ל קהלני - גיבור ישראל, אל"מ צביקה גרינוולד - גיבור ישראל, אל"מ יצחק בן שוהם ז"ל, עיטור העוז, אלוף איציק מרדכי, סא"ל יוני נתניהו ז"ל, רב"ט אלבז ז"ל (שזרק עצמו על רימון חי כדי להציל את חבריו בשנות השישים) וכנ"ל רס"ן קליין ז"ל, שעשה מעשה גבורה דומה במלחמת לבנון השנייה - וכל מקבלי הצל"שים למיניהם - שתרמו את חלקם למסורת "המיתוס" של צה"ל.
בהזדמנות זו אני מבקש סליחה מרבים אחרים שעשו מעשי גבורה, עזרה, חברות, נאמנות בקרב והקרבה עצמית ששמם לא הוזכר לעיל.
ככל שהצבא גדל והתרחב, הטכנולוגיה המתקדמת חדרה ושדרגה את ביצועי צה"ל, הוסיפו אלמנטים וערכים נוספים למסורת צה"ל, ולמסורת הלחימה, ועל סמך בסיס זה נכתב "הקוד הצה"לי" שהוא מורה דרך להתנהגות ולהתנהלות החיילים ובעיקר מפקדי צה"ל לכל דרגותיהם. להדגיש - למרות הטכניקות החדשות והכלים המודרניים בים, יבשה ובאוויר - דבר אחד בסיסי לא השתנה אלא התחזק - האדם, המפקד.
הדוגמה האישית בעת שלום ובעיקר בזמן מלחמה וקרב לא שונתה, ונקווה שלא תשונה בעתיד. לאמור: המפקד כדוגמה אישית לנאמנות, אומץ לב הובלת חיילים מול אויב, כאשר הערך של "אחרי" - דוגמה אישית ושמירה על שלומם וביטחונם של החיילים - לא פסו מצה"ל.
שום מכשיר אלקטרוני - ויהיה המתוחכם ביותר - לא פלסמה לא עכברים אלקטרוניים ואפילו מזל"טים - לא יכולים להחליף את המפקד בשטח - הנמצא בתוך ובראש חייליו - ממנו הם שואבים כוח ביטחון ואומץ לב.
גדולי המצביאים בהיסטוריה - חניבעל, אלכסנדר מוקדון, מלך ספרטה - ליאונידס, יוליוס קיסר, נפוליון, פלדמרשל רומל, גנרל פטון, אריק שרון, רפול ז"ל, ברק ורבים אחרים מבין הקצינים שהוזכרו לעיל - הלכו בראש החיילים ובקרבם ומכאן הצלחותיהם. לכך ניתן להוסיף רשימה מכובדת מספר הספרים שלנו - כמו יהושע בן-נון, יואב בן צרויה, גדעון ורבים אחרים.
המסקנה העולה מרשימת שמות אלו - קצינים איכותיים המשמשים דוגמה אישית - הוסיפו רבות לאיכות הצבא ולפעמים אף שינו אותו או השאירו חותם חיובי לעתיד - שעליו נבנו ערכים ויסודות להתפתחות הצבא וצה"ל טוב יותר, חזק יותר וערכי יותר.
ההחלטות של הרמטכ"ל גבי אשכנזי - למרות שהן נראות על פניהן כקלות לביצוע, הן תולדה של התלבטויות, מאבקים אך ראויות ואמיצות. הן מחזקות את צה"ל, מורשתו וייחודו כצבא העם ומגינו ובעל ערכים נורמטיביים ומוסריים גבוהים.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר מדריך בקורס קציני שריון, פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  14/05/2010   |   עודכן:  14/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זכאי - אך לא צודק
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
דיין:"אדוני ראש ההמשלה, דוגמה
אישית זה לא אני"  |  15/05/10 08:55
2
אל תשוה פרוטקצינרים
לגנרלים. ח'ו'  |  15/05/10 13:13
3
מדרכי התבוסה של הגנרל
סאן טסו  |  15/05/10 13:20
4
ניתוח ברור ומעורר הערכה
בן דוגית  |  15/05/10 15:10
5
לשמור על הקצינים
היכפתניק  |  16/05/10 11:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי נטע
חובה על הממשל הישראלי לאמץ, ללא דיחוי, את החוק הסיני הנוגע לטיפול במורשעים תחת לחץ ועינויים, ובשוטרים שלוחצים ומענים
צבי גיל
ישנם אלפי צנזורים בתחומים שונים אשר מצנזרים את הקשר בינינו לבין האישים והמוסדות שחשוב לנו שישמעו אותנו. על כך אנו שותקים
טובה ספרא
ממשלות העולם מוציאות כספים רבים יותר ממה שיש להן לשם מניעת נפילת כלכלתן    סקנדל מיני-דתי בדרך אלינו?    נשיא חדש בבריטניה: ישתף פעולה עם ישראל?    תחזית לשבוע 21.5.10-14.5.10
קיריל הדר
מיהו אותו ניק קלג, ממנו כה מפחדים ומפחידים מיטב אנשי התקשורת הישראלית?    זוהי אותה תקשורת ישראלית שאהדה בהתלהבות את ברק אובמה בשעתו, למרות שהאחרון החזיק בתפיסות פוליטיות אידיאולוגיות שמאליות לפחות כמו של קלג
שייקה מונדרי
האסטרטגיה של ארה"ב היא להתנות את תהליך השלום בטיפול באירן    הבעייה שהאסטרטגיה הזו יכולה להפוך בסופו של יום לחרב פיפיות לממשל האמריקני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il