X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /   אישים

סנדרס ברני

Sanders Bernie
ברני סנדרס [צילום: ג'ון מינצ'ילו, AP]
 
פרשות
בחירות בארה''ב 2020
 
תאריך לידה: 8/9/1941
ארץ לידה: ארצות הברית
אזרחות: אמריקנית
מצב משפחתי: נשוי+3
השכלה:  תואר ראשון
שפות: אנגלית
תואר/מקצוע: פוליטיקאי
תפקיד/עיסוק: יזם
טלפון: --
פקס: --
כתובת: -- 
-- 

ברני סנדרס (נולד: 8 בספטמבר 1941), פוליטיקאי יהודי-אמריקני.
פרטים אישיים
ב-1964 נישא לדבורה שילינג, נישואי השניים הסתיימו בגירושים שנתיים לאחר מכן. ב-1988 נישא בשנית, לג'יין או'מירה דריסקול, אמריקאית קתולית. לאחר הנישואים אימץ את שלושת ילדיה של דריסקול. כמו כן הינו אב לילד אשר נולד ממערכת יחסים שניהל ב-1969.
דודו מצד אביו אשר נותר בפולין ולא היגר לארצות הברית נספה במהלך השואה, גורל דומה פקד רבים מבני משפחתו הרחוקים יותר, שהתגוררו בפולין.
אחיו הבכור, לארי סנדרס היגר לאנגליה והיה לפעיל במפלגת הירוקים.
מידע אישי כללי
נולד וגדל ברובע ברוקלין, בעיר ניו יורק. הצעיר מבין שני בניהם של דורותי גלסברג ואליאס סנדר-גוטמן. אימו נולדה בניו יורק כבת לזוג מהגרים יהודים מפולין ואילו אביו נולד בפולין למשפחה יהודית ובגיל 17 היגר לארצות הברית ושינה את שם משפחתו לסנדרס. לפרנסת המשפחה עבד אביו כאיש מכירות של חומרי צבע ואילו אימו היתה עקרת בית. שנים מאוחר יותר העיד כי קשי הפרנסה של משפחתו בילדותו גיבשו בו תודעה מעמדית כבר בגיל צעיר וכיוונו אותו אל עבר תפיסת עולם סוציאליסטית.
את לימודיו עשה בבית ספר ציבורי בברוקלין ובשעות אחר הצהריים למד בבית ספר של הקהילה היהודית. בהמשך עבר ללמוד בבית הספר התיכון על שם ג'יימס מדיסון (אנ') בברוקלין. כתלמיד תיכון שימש כקפטן נבחרת הריצה של בית הספר. זמן קצר לאחר שסיים את לימודי התיכון איבד את אימו (בת 46 בלבד במותה), מספר שנים לאחר מכן נפטר גם אביו.
ב-1959 החל בלימודים אקדמיים בברוקלין קולג', כעבור שנה עבר ללמוד באוניברסיטת שיקגו וב-1964 השלים לימודי תואר ראשון במדע המדינה. לאחר שסיים את לימודי התואר, הצטרף לתנועת השומר הצעיר ובמסגרתה נסע לישראל עם רעייתו והתנדב למשך מספר חודשים בקיבוץ שער העמקים. בשובו לארצות הברית, השתקע בניו יורק ועבד במגוון עבודות: נגר, מורה, מטפל ועוד. ב-1968 עבר לורמונט ושם המשיך לעבוד כנגר וכן עסקה ביצירה דוקומנטרית ובכתיבה עיתונאית.
פרטי השכלה
בעל תואר ראשון במדע המדינה מאוניברסיטת שיקגו.
ניסיון בעבודה
במהלך לימודיו באוניברסיטת שיקגו החל בפעילות פוליטית והצטרף לארגון הצעירים של המפלגה הסוציאליסטית האמריקאית, כמו כן היה פעיל במספר ארגונים במסגרת המחאה נגד מלחמת וייטנאם ומאבק הקהילה השחורה למען שוויון זכויות אזרחי. כחלק מפעילותו הוביל מחאה נגד שלטונות האוניברסיטה על הנהגת מדיניות הפרדה גזעית במעונות הסטודנטים והשתתף במספר הפגנות ואירועי מחאה בהם מצעד המחאה לוושינגטון בסופו נשא מרטין לותר קינג את נאומו המפורסם "יש לי חלום". לאחר הכרזת גיוס החובה בארצות הברית בזמן מלחמת וייטנאם הגיש בקשה לפטור מטעמי מצפון. הדיון בבקשה ארך זמן מה ולבסוף כאשר נענתה בסירוב, כבר היה מעל גיל הגיוס.
ב-1971 הצטרף למפלגת "ליברטי יוניון" אשר נולדה מתנועת המחאה נגד מלחמת וייטנאם. בשנים 1972 ו-1974 התמודד מטעם המפלגה על מושב בסנאט והפסיד בשתי הפעמים. בשנים 1972 ו-1976 התמודד מטעם המפלגה בבחירות למושל ורמונט וגם בשתי התמודדויות אלו הפסיד. ב-1977 הודיע על פרישתו מן המפלגה.
ב-1981 התמודד כמועמד עצמאי על משרת ראש עיריית ברלינגטון (אחת הערים הגדולות במדינת ורמונט). בקמפיין הבחירות נתמכה מועמדותו על ידי המפלגה הפרוגרסיבית. בבחירות ניצח את ראש העיר המכהן בהפרש של 12 קולות בלבד. ניצח בבחירות על משרת ראש העיר 3 פעמים נוספות ברצף.
כהונתו כראש עיר ארכה 8 שנים ובמהלכן נקט בצעד יוצא דופן לראשי ערים, כאשר החל ליצור קשר ישיר עם מנהיגים במדינות שונות והביע בפומבי עמדות בסוגיות מדיניות החוץ של ארצות הברית (תחת הסלוגן - "תחשבו גלובלי, תפעלו מקומי"). כך למשל ערך ביקור בקובה, על אף שביקור במדינה היה אסור באותה עת על אזרחים אמריקאים. התנהלות זאת זיכתה אותו בחשיפה ציבורית בחוגי השמאל בארצות הברית והפכה אותו לאישיות מוכרת בחוגים אלו.
ב-1988 בחר שלא להתמודד פעם נוספת בבחירות על ראשות העיר והתמודד כמועמד עצמאי בבחירות על משרת נציג מדינת ורמונט בבית הנבחרים האמריקאי. לאחר שהפסיד בבחירות עבר לכהן כמרצה למדע המדינה באוניברסיטת הרווארד ובקולג' המילטון. ב-1990 התמודד בשנית על מושב נציג ורמונט בבית הנבחרים והפעם ניצח. בחירתו כחבר בבית הנבחרים רשמה כמה נקודות ציון בהיסטוריה הפוליטית של ארצות הברית: הפעם הראשונה בה נבחר מועמד עצמאי לבית הנבחרים, החל מ-1950 והפעם הראשונה בה נבחר מועמד המזדהה כסוציאליסט לבית הנבחרים, החל מ-1930.
כחבר בית הנבחרים המשיך לייצג עמדות המזוהות עם השמאל הסוציאליסטי: פעל למען זכויות עובדים ובפרט להגנה על זכותם להתאגד במסגרת איגודים מקצועיים, התנגד לקיצוצים בתקציבי רווחה, תמך בהנהגת ביטוח בריאות פדרלי, התנגד להסכמי סחר חופשי, התנגד למתקפה האמריקאית בעיראק ב-2003 (אך תמך ביציאה למלחמה באפגניסטן) ועוד. המשיך וניצח מספר פעמים בבחירות לבית הנבחרים וכהונתו נמשכה ברציפות 16 שנים.
ב-2006 התמודד מועמד עצמאי וניצח בבחירות לסנאט על המושב השמור לנציג ורמונט. על אף שהתמודד כעצמאי נתמכה מועמדותו על ידי המפלגה הדמוקרטית שלא הציגה מועמד מטעמה בבחירות. ב-2012 ניצח בשנית בבחירות לסנאט והמשיך לכהונה שניה כסנאטור במהלכה מונה ליושב-ראש ועדת הסנאט לענייני חיילים משוחררים.
באפריל 2015 הודיע על התמודדות בבחירות המקדימות על מועמדות המפלגה הדמוקרטית בבחירות לנשיאות ארצות הברית. בתחילה נחשבה מועמדותו כחסרת סיכוי, הן בשל עמדותיו שנחשבו קיצוניות יחסית למפלגה הדמוקרטית והן בשל התמודדותה של מי שנחשבה כמנצחת הכמעט ודאית – הילארי קלינטון, שנתמכה על ידי מרבית חברי הנהגת המפלגה. באפריל 2016 ניצח את קלינטון בסבב הבחירות המקדימות שנערך במדינת ניו המפשייר, ניצחון אשר הקנה לו מעמד של מתמודד בעל סיכוי מסוים בבחירות. לעיקר התמיכה זכה בקרב קהל המצביעים הצעיר במפלגה אשר הזדהה עם המסרים הסוציאליסטים אותם העמיד במרכז קמפיין הבחירות. למרות מספר הישגים שרשם במהלך הבחירות הצליחה יריבתו קלינטון לצבור יתרון ניכר וביולי 2016 הודיע לבסוף על הסרת מועמדותו ועל תמיכה במועמדותה.
למרות הפסדו בבחירות המקדימות נחשבה מועמדותו כבעלת השפעה בלתי מבוטלת על המפלגה הדמוקרטית והשיח הפוליטי בארצות הברית ככלל, בעיקר בשל הלגיטימציה שנתנה מועמדותו להבעת עמדות סוציאליסטיות במובהק והתמיכה שהובעה בעמדות אלו על ידי רבים ממצביעי המפלגה הדמוקרטית.
בנובמבר 2018 התמודד כמועמד עצמאי (בתמיכת המפלגה הדמוקרטית) בבחירות לסנאט וניצח ברוב של עשרות אחוזים את המתמודד הרפובליקני.
בפברואר 2019 הכריז כי יתמודד בבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2020.
יחסו לישראל
במהלך שנותיו כפוליטיקאי הזדהה מספר פעמים כתומכה של מדינת ישראל. בכל הנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני הביע תמיכה בפתרון "שתי מדינות לשני עמים" וכן הביע לא פעם ביקורת על מדיניותה של ישראל בשטחי יהודה, שומרון ורצועת עזה.

- תאריך עידכון: 04/07/2020 12:32:27
שתף:
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il