X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
ביקורת למחזה המטלטל של רובי פורת-שובל בתיאטרון הבימה
▪  ▪  ▪
[צילום: עליס בליטנטל]

המחזה של רובי פורת-שובל "כתם לידה" מטלטל בעוצמתו ובהעזה לחשוף את מומי החברה החרדית - הכפייתיות, ההכחשה וההסתרה - שגורמות להולדת ילדים בעלי מום ומפגרים.
בתקופה בה ניצבת החברה הישראלית מול קוטביות כה עזה בין חרדים וחילוניים, כשהחרדים מתבצרים בעמדתם המיושנת שאבד עליה הכלח, ומגיעים לכדי ביריונות ומלחמת אחים - עולה המחזה החדש של רובי פורת שובל ברלוונטיות מירבית.
החיבור של פורת שובל עם הבימאי משה קפטן היה זיווג משמיים. הסוציולוגית במקורה, עם החוזר בשאלה, מצליחים להביא את הקהל למחוזות שרק החרדים יודעים עליהם. תחום שהציבור החילוני לא מודע לו כלל, והפרטים הקטנים והאינטימיים שנחשפים בהצגה אינם בגדר מציצנות, אלא הארה לחילוניים, שפוקחת את עיניהם.
ההצגה נפתחת בטקס "התנאים", שכרוכים באירוסי הזוג הצעיר (אברי ארבל המצוין - כחתן יעקב - שגם מפליא בשירתו את התפילה, ויפית אסולין המקסימה כארוסתו שרה. מכאן ואילך נפתחת (הודות לרופאה החילונית, חברתה של אם הכלה - טטיאנה קנליס אוליאר הנפלאה) תיבת פנדורה של כל דוויי החברה החרדית. כל התנהלותם של ההורים, שמניעיהם כספיים בלבד (החתן ילמד על חשבון הורי הכלה, והכלה תלמד בסמינר כדי לכלכל את המשפחה), הפרזיטיות המנווטת מצד ההורים את החיים לעתיד של ילדיהם, מבלי לערוך בדיקות דם ואחרות לגילוי האפשרות שייוצרו ילדים בעלי מום - כל זה ממש מחליא.
הגילוי של הרופאה על בעיית הבריאות של הזוג המאורס - עובדה שיכולה לגרום לבסוף לגירושיהם - מהגילוי הזה מתעלמים הורי הכלה. האב (אלכס אנסקי שתענוג לשמוע את דיבורו הרהוט והצלול) הרב המכובד, מסרב בתוקף לבדיקת דם. למה? מה הוא מנסה להסתיר? ולמה הסתירו הורי החתן את הבן הבכור רפה השכל במוסד לחוסים הרחק מהבית, כדי שלא יקלקל את השידוך? ומה מתגלה כשהבן הבכור ובתיה (אם הכלה) נפגשים?
ההצגה גורמת בהתפתחות הדרמטית לדופק הלב להיעצר. הקטעים של מדריכת הכלות והשדכנית אורנה רוטברג, ומדריך החתן לחיי הנישואים, שמוליק כהן המצוינים, מהווים אתנחתא קומית, גם אם החומר המפורט לגבי ההדרכה המינית ריאליסטי מאד.
מי שהכי מרגש בהצגה ונוגע ללב במשחקו האמין וחודר הלבבות הוא ניר שיבר כאח המפגר. רגישות כזו, ויכולת לגרום לקהל לאמפטיה כזו - מביאה את הקהל להתרגשות. יכולותיו הדרמטיות, מעבר לאחרות שנחשפו בהצגות קודמות שהופיע בהבימה וב"בית צבי", הן סגולות שהתיאטרון הלאומי יכול להתגאות בהן כשסיפח את שיבר לקבוצת צעירי הבימה.
בימויו של משה קפטן במעברים מהירים מסצינה לסצינה, תוך מעברים בזמן ובמקום, מעניקים להצגה קצביות ומעצימים את ההתפתחות הדרמטית. כל זאת, בתפאורה הסוריאליסטית ובתלבושות האותנטיות של פרידה קלפהולץ-אברהמי, עם המוזיקה של אבי בללי (נקמת הטרקטור), ו"משמרת הצניעות", המוציאים לפועל של החרדים - עמרי גילאון ואלי פרי המצוינים - כל אלה עושים הצגה מרתקת, מרגשת ומעולה. שאפו!

תאריך:  27/05/2010   |   עודכן:  27/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אלכס אנסקי
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כתם לידה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מי התחיל עם בדיקות גנטיות?
מזועזעת מהבורות  |  27/05/10 17:29
 
- תשובה למזועזעת
עליס  |  27/05/10 18:44
2
בורות החילונים
ABRAHAMאברהם  |  28/05/10 15:23
 
- תשובה לאברהם
ישעיה  |  30/05/10 19:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורן פרסיקו
זן מיוחד של צווי איסור פרסום הוא כזה שלא רק דבר קיומו אסור לפרסום, אלא שהוא עצמו מצונזר ולא ניתן להבין ממנו מהו המידע האסור בפרסום    המשטרה ממליצה לעיתונאים לנחש
אורית גלילי-צוקר
עמיר פרץ מקדם הצעת חוק להעלאת שכר המינימום מ-3850 ש"ח ל-4600 ש"ח    לכאורה זו יוזמה ברוכה אבל לא כאשר מוביל אותה "האיש והמשקפת" מהממשלה הקודמת    הוא האחרון שידיו נקיות בנושא הזה, ואם הוא במקרה שכח אז כלב השמירה של הדמוקרטיה היה אמור להזכיר לו את זה
מוטי פלד
עיריית ת"א, באמצעות יועציה המשפטיים, לקחה לעצמה את החירות להיות בג"צ    היא מעוותת בחוצפה את התקנות לחניית נכים
ד"ר שלמה ברק
זה שורף, זה מציק, זה מופיע כשאתם בלחץ, בגלל חומציות יתר, בגלל חוסר בהורמונים או ויטמינים ואף אחד לא יודע ממש להסביר את זה    כמעט 25% מכלל האוכלוסיה סבלו או יסבלו מהתופעה מוכרת של אפטה - פצע קטן ופתוח בחלל הפה    מה עושים עם זה והאם ניתן למנוע את התופעה?
עו"ד אברהם פכטר
האשכנזים החרדים בעמנואל מוכנים ללכת לכלא, אבל לא לתת לבנותיהם ללמוד עם הבנות הספרדיות - אז תנו להם    על משרד החינוך לסגור את ביה"ס לחודש ולפותחו מחדש במתכונת חדשה - פתוחה לכל העדות והנערות    בתור אשכנזי ספרדי חרד - אני מתבייש שיש בתוכנו כתות דתיות חשוכות, לרבות אנטי-ציוניות עם יהדות מזויפת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il