X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לוחמי-שואה ופרטיזנים יהודים, בעשור השמיני והתשיעי לחייהם, ששרדו את תהום הנשייה הנאצית, מעלים בספרים שכתבו את זיכרונותיהם מימים הרי-גורל
▪  ▪  ▪
[צילום: חיים בכבוד, נוער למען ניצולי שואה]

הם שרדו את תהום הנשייה הנאצית, לוחמים ופרטיזנים בעשור השמיני והתשיעי לחייהם, שנותרו הירואים וזקופי-קומה על-אף אימי השואה. ועכשיו, בטרם ילכו לבית-עולמם, הם מותירים אחריהם על הנייר, בתיאור אישי ואנושי מרתק, את זיכרונותיהם מימים הרי-גורל, כדי שמוראות האימה שעברו לא יישכחו ולא ייסלחו.
ביום חמישי הקרוב (3.6.10) יתקיים למענם אירוע-הצדעה והוקרה באולם תיאטרון הקאמרי בתל אביב. הוא ייערך בשיתוף עם הרשות לזכויות ניצולי השואה, שבראשה עומדת עפרה רוס, כשמרכזת האירוע מטעמה היא ענת נורמן; עם אגודת הסופרים העבריים בישראל, שבראשה עומד המשורר בלפור חקק ושמנכ"לה הוא משה מיטלמן; ועם ארגון הלוחמים והפרטיזנים, שנשיאו הוא תת-ניצב בדימוס רומן יגל.
במרכז אירוע ההצדעה, שאותו ינחה העיתונאי והסופר מאיר עוזיאל, יעמדו ספרי הזיכרונות, בעברית וברוסית, שכתבו הלוחמים והפרטיזנים החיים עימנו. קטעים נבחרים מאותם ספרים יקריאו אלכס אנסקי, נדיה קוצ'ר, גרא סנדלר, משה טימור ואנה גלנץ, כשהזמרת אורה זייטנר תשיר את שיר הפרטיזנים באידיש ומקהלת הווטרנים תלווה את האירוע בשירים רוסיים מתקופת הלחימה ההירואית.

אותות הצטיינות
יוסף מילר בדרך לכיבוש פראג, 9.5.1945 [צילום: יח"צ]

בספרו, "המוציא לחם מן הארץ", מתאר יוסף מילר, בן ה-90, מקריית-ים, כיצד הצליח לשרוד עם עוד שבעה ניצולים, מחנה-עבודה אכזרי ורצחני של הפשיסטים ההונגרים, וכיצד ברח ממנו ונלחם בשורות הצבא האדום בדרגת קצונה ביחידה מיוחדת של הצבא הצ'כי. על גבורתו בעת המלחמה זכה מילר לאותות הצטיינות רבים, עלה לארץ ולחם במלחמת השחרור. לאחר שהקים משפחה בישראל מצא, להפתעתו, את בנו, שנולד בעת המלחמה בצ'כיה מאישה לא-יהודייה, והיום מצויים השניים בקשר הדוק.
קופל קולפינצקי כותב בספרו "נגזר לחיים" על אחת הפרשות הדרמטיות ביותר של לוחמי גטו לאחווה שמרדו ושלא איפשרו לקלגסים הנאצים להוציאם להורג. קופל, אז נער בן 15 שהשתתף במרד ההירואי הזה, הצליח לברוח מן הגטו ולהצטרף לפרטיזנים ביערות. לאחר מכן לחם בשורות הצבא האדום עד לכיבושה של ברלין ועלה לארץ. הוא נפטר בינתיים, אבל ספרו שמור, ואת זכרו מנציחים אלמנתו ובניו.

הרוח החיה

נשיא ארגון הלוחמים והפרטיזנים, רומן יגל, בן ה-88 מתל אביב, הרוח החיה באירוע ההוקרה, מספר ב"הלוחם של שלושה צבאות", שנכתב על-ידי מיכאל רינסקי, את סיפורי-מעלליו של יגל (אז יאגלו) בשירות צבאות רוסיה ופולין, כשנלחם לצידם באויב הנאצי ושבהם הגיע לדרגת קולונל. במהלך שירותו נפצע יגל שלוש פעמים, נפל בשבי והצליח לברוח ממנו בעור-שיניו. עם שחרורו עשה כל שלאל-ידיו כדי לסייע ליהודים להימלט מן הגרמנים ובדרך-לא-דרך עלה ב-1957 ארצה, לאחר שנוכח, להוותו, כי מקרב משפחתו, שהושמדה על בוריה בשואה, נותר הוא היחידי בחיים.
מסתבר שגם בארץ לא ישב יגל בחיבוק-ידיים: הוא התגייס למשמר הגבול בדרגת קצין זוטר, עד שזכה לעמוד בראשו כמפקדו, בדרגת תת-ניצב. לאחר מכן עבר למשטרת ישראל ושירת בה בתפקידי פיקוד ומטה שונים. במלחמת ששת הימים התמנה, בין היתר, למושל העיר העתיקה, ועם חטיפת מטוס "אל על" לאלג'יר הושאל לשב"כ למשימת שחרורו מידי החוטפים. גם עכשיו, כשהוא גימלאי, לא שוקט יגל על שמריו ומקדיש את זמנו ומרצו לשימורה של מורשת הקרב והגבורה המפוארת של הפרטיזנים והלוחמים בנאצים.

שינוי עולם

ספרה של דורה נמירובסקי, "חברות משנות האש", מכיל את זיכרונותיה של המחברת משנות המלחמה. דורה התגייסה לצבא האדום בגיל 19, כאחות, ובספרה ניתן למצוא תיאור חיי היומיום של האחיות בחזית. באחד הקטעים המרתקים בספר היא מספרת על הקרב הראשון שבו נטלה חלק.
מירה בלאוס שירתה במהלך המלחמה כרופאה צבאית. בספרה, "זה היה היה היה", היא מספרת על השפעת החוויות הקשות שעברה. אחד הקטעים הדרמטיים בספר הוא סיפורו של הקרב שבו הופצץ בית-חולים ביער.
ספר-זיכרונותיו של בוריס יגר, "רשימות של לוחם מודיעין", מתאר בסיפורים קצרים את לחימתו וביניהם מקרים מיוחדים משנות-שירותו. בין היתר הוא מתאר את הקרב הראשון שבו נטל חלק ושהותיר אחריו את רישומו העז.
ירחמיאל ברגר העלה בספרו, "סיפור חיים", קטעי זיכרונות קצרים על ילדותו בלבוב ועל נעוריו, כאשר עם גיוסו לצבא האדום שינתה המלחמה את כל תמונת-עולמו. בין יתר חוויות הקרב שעבר נתקל המחבר גם באוקראינים, משתפי-פעולה עם הנאצים, ובאחד המקרים אף שבה שני מרגלים מהם. עם קום המדינה, ב-1948, הוא עלה לארץ.
את רשימת הסופרים עתירי התהילה סוגר דוד קוסטינבוים, שמתאר בספרו, "שנים עפות כציפורים", את הקוריקולום שלו ממלחמת העולם השנייה ועד עלייתו ארצה. בגיל 17 הוא התגייס לצבא האדום ושירת בו כתותחן. אחד הקטעים המעניינים בספר מספר על פגישתו עם שבויים גרמנים.

[צילום: יח"צ]
תאריך:  30/05/2010   |   עודכן:  30/05/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עקיבה לם
היום, י"ז בסיון, תתקיים האזכרה החמישית לזכרו של אביחי לוי    רציחתו של אביחי הייתה תוצאה של פתיחת צירים ישראלים לתנועת רכבים פלשתינים
אלכס נחומסון
לשם מה טרח עמנואל רוזן עם מצלמתו לחצר הכלא האיום בת"א? למה לא שאל את עצמו את שאלותיו המלטפות וגם נתן להן תשובה?    וגם: הגברת מצליח מטיפה למתן וילנאי
אריה פרי
רבים לא רצו להאמין, רבים הטילו ספק, אך כעת לאחר שנבחר לנשיאות, ברק חוסיין אובמה לא מסתיר את דתו, כוונותיו ושאיפותיו    אובמה הוא מוסלמי המעוניין בחיסול המדינה היהודית! ולא רבותיי, אני לא מגזים...
רועי קיש
על החשיבות של שמירה על קשר עם הלקוח ודרכים אפקטיביות לביצוע
דני בן-ישי
קל למכור את ריבונות ישראל בעבור נזיד עדשים בדמות טפיחה ידידותית-לכאורה על השכם, אבל אז למעשה שכחנו למען מה הקמנו מדינה: האם כדי להיות עצמאיים או כדי להיות אהובים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il